Veckans fråga: Kommer du börja handla hos svenska Amazon?

Permalänk
Medlem

Blir fortfarande .de för mig. Billigare än .se och har mer val av det jag är intresserad av. Iaf än så länge.

Visa signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* Asus Z790 Prime-A* Intel 13900K* 32GB G-Skill DDR5 7600Mhz/36* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Permalänk
Medlem

Har handlat på .de och co.uk tidigare utan problem och utan demolerade paket.
Problemet för mig har varit levetanstiderna.
Så jag kommer nog handla på .se också men ENDAST om det är rejält mkt billigare...
För det går ju inte hitta ett skit just nu.

/Homer_S

Visa signatur

INTEL Core i9 9900K @ 5.2GhZ| Gigabyte GA-Z370 Gaming 5 | NVidia RTX 4070 TI| 4x8Gb Vengeance PRO RED 3600 MhZ DDR4 | Samsung 970 EVO plus 1tb M.2 | EVGA Supernova 1300WATT 80+ Gold| 27" Acer Predator XB271HU IPS| Logitech G915 Lightspeed & G900 Chaos Spectrum | Steelseries Nova Pro Wireless

Main TV & Sound. Samsung 75" QN85A + HW-Q910A 7.1.2ch Soundbar

Permalänk
Medlem

var är, handlar hos billigaste alternativet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Dvs det blir tull, men tullavgifterna är något som säljaren måste stå för

Fast det är väldigt sällan det faktiskt blir tull, då måste det vara en riktigt dyr vara. Importavgifter kanske, men det finns säkert någon snäv definition av det också.

Det postnord tar betalt för är moms och momshantering, men står det på Amazon.se att priserna är ink moms så ska det inte behövas. Jag låter någon annan testa... Dom kan ju ha gjort någon deal likt wish gjort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xanrag:

Fast det är väldigt sällan det faktiskt blir tull, då måste det vara en riktigt dyr vara. Importavgifter kanske, men det finns säkert någon snäv definition av det också.

Det postnord tar betalt för är moms och momshantering, men står det på Amazon.se att priserna är ink moms så ska det inte behövas. Jag låter någon annan testa... Dom kan ju ha gjort någon deal likt wish gjort.

Jag har redan testat det. Detta är när du köper från en säljare som både säljs och fraktas av säljaren. Jag köpte på Amazon Tyskland tidigare i år där jag fick moms och hanteringsavgift från PostNord. Säljaren ville inte stå för det när jag kontaktade säljaren. Kontaktade då Amazon och de kontaktade säljaren som då valde att gå med på det. Hade han inte gjort det, hade Amazon tagit det. Från Tyska sidan: "You incurred costs in addition to the purchase price (for example, customs duties for a shipment to the EU) and the seller did not cover these costs." Källa: https://www.amazon.de/-/en/gp/help/customer/display/ref=hp_lp...
Från svenska sidan: "Du fick stå för kostnader utöver inköpspriset (till exempel tullavgifter för frakt till EU) och säljaren täckte inte dessa kostnader." Källa: https://www.amazon.se/gp/help/customer/display/ref=hp_lpmp_aa...

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

Nej, gynnar hellre Svenska företag.
Och gillar inte Amazon deras affärsetik den är riktigt genomrutten som bevisat i USA hur de till exempel hanterar konkurrens etc, hoppas inte att de tillåts att göra liknade i Sverige.

Så kanske skulle handla där i undantagsfall om det är någon vara som våra bolag inte har eller liknade.

Permalänk
Medlem
Skrivet av twk:

Ja, jag är inte sosse.

Så att vilja att arbetare har skäliga arbetsförhållanden och att företagen betalar sin skatt är att vara sosse?

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem
Skrivet av twit:

Sidan är redan fixad som de vill ha den. Syftet är inte att låta kunder hitta varor snabbt och enkelt, syftet är att kunder skall köpa så mycket som möjligt. Genom att exponera kunderna för långt fler produkter och unika erbjudanden och rabatter som tar slut alldeles snart så skynda skynda köper kunderna mer grejer än vad som ursprungligen var tänkt.

En användarvänlig upplevelse kan man se sig i månen efter.

Finns ju vi som också blir frustrerad över dålig layout och skiter i att använda sidan.
Ska jag ha något har jag inte lust att ödsla en massa tid framför datorn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ringman:

gynnar hellre Svenska företag.

Så då handlar du inte hos Komplett som har ett norskt moderbolag heller? Eller Webhallen som ägs av samma bolag?

Permalänk
Medlem

Kanske dem kommer ha priser som är lägre än andra svenska butiker i framtiden. Skadar inte att ta en titt då och då. Kanske nån lägger in i dagens fynd också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Jag köpte på Amazon Tyskland tidigare i år där jag fick moms och hanteringsavgift från PostNord. Säljaren ville inte stå för det när jag kontaktade säljaren. Kontaktade då Amazon och de kontaktade säljaren som då valde att gå med på det. Hade han inte gjort det, hade Amazon tagit det.

Dåså, då är det verkligen en ny Wish då, fast utan fakeade rabatter och allt annat fuffens som sker där. Men om man måste eskalera och göra en ticket för varje beställning känns det lite omständligt ändå.

Permalänk

Kommer väl att shoppa på Amazon lokalt eller t.ex tyskland om det finns en sak där jag villhöver och inte kan hitta via dom vanliga svenska ÅF kanalerna. Men om jag kommer gå över till Amazon? näe

Visa signatur

Ryzen 5 3600|Asus X-470|32Gb DDR4|Asus 2060 Super
Ryzen 5 3600|ASRock B-450 itx|32Gb DDR4|2060FE
2xE5-2630v3|DL360G9|256Gb|8Tb|Server 2019|4 Windows 10 & 11 VM |
NES|SNES|N64|Wii|Switch|PsOne|PS1|PS2|PS3|PS4|PS5|Xbox|Xbox360s|Xbox One X|Xbox Series X|

Permalänk
Proffsmoddare

Antar att de fortfarande är i uppstartsfasen då sortimentet inte ens är i närheten av den tyska eller brittiska. Är detta allt de kommer med så lär jag aldrig handla därifrån, ser inga fördelar öht.

Visa signatur

"Computer games don't affect kids, I mean if PacMan affected us as kids, we'd all be running around in darkened rooms, munching pills and listening to repetitive music." - Kristian Wilson, Nintendo 1989

Permalänk
Inaktiv

Självklart, så länge priserna är bättre än på Prisjakt.

Permalänk
Skrivet av jnsson:

Stämmer inte enligt deras supportsidor:
"Tull- och importavgifter som kan tillkomma för leveranser från utlandet

Tull- eller importavgifter kan tillkomma för leveranser från länder utanför den Europeiska unionen när försändelsen når ditt land.

Om du gör en beställning till en leveransadress inom Sverige är säljaren ansvarig för tull- eller importavgifter."
Källa: https://www.amazon.se/gp/help/customer/display.html/ref=help_...

Dvs det blir tull, men tullavgifterna är något som säljaren måste stå för

Tyvärr så som jag förstått det är PostNord avgiften inte tull eller skatt, det är en hanteringsavgift som mottagaren betalar. Rätta mig gärna om jag har fel

Permalänk
Medlem

Bojkottar Amazon av princip. Men sedan så råkar Amazon även ha en fruktansvärt dålig hemsida och ger heller inget mervärde mot övriga butiker.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk

har precis suttit å kollat på amazon sverige och måste konstantera att folket som jobbar på det måste vara utvecklingstörda. allting som, har med språk att göra tex filmer osv. säljs men tyska varianten alltså ingen engelska eller svenska utan tyska dubbar med tyska texter, varför i helvete skulle någon i sverige villja köpa någonting som bara är på tyska?

Permalänk
Medlem

Om de har bättre pris är det klart man kommer att handla där. Men man får vänta tills Prisjakt mf. Har indexerat deras sida, för det går inte att söka efter produkter där. Sämst fungerande webshop sidan jag sätt på länge!

Visa signatur

i9 12900k, RTX3080, 3600MHz CL15 DDR4 , custom loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av kingzor10:

har precis suttit å kollat på amazon sverige och måste konstantera att folket som jobbar på det måste vara utvecklingstörda. allting som, har med språk att göra tex filmer osv. säljs men tyska varianten alltså ingen engelska eller svenska utan tyska dubbar med tyska texter, varför i helvete skulle någon i sverige villja köpa någonting som bara är på tyska?

För att de har skapat webshopen genom att köra den tyska genom Google translate!

Visa signatur

i9 12900k, RTX3080, 3600MHz CL15 DDR4 , custom loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av MonsterGuden:

Tyvärr så som jag förstått det är PostNord avgiften inte tull eller skatt, det är en hanteringsavgift som mottagaren betalar. Rätta mig gärna om jag har fel

Du betalar den på samma ställa som momsen. Jag beskrev att det var en hanteringsavgift + customs till Amazon och de sa att om säljaren inte går med på o betala all extra kostnad (som det står på deras hemsida) så skulle de stå för det. "Du fick stå för kostnader utöver inköpspriset (till exempel tullavgifter för frakt till EU) och säljaren täckte inte dessa kostnader."
"Om du gör en beställning till en leveransadress inom Sverige är säljaren ansvarig för tull- eller importavgifter."
observera det fetmarkerade

Källa: https://www.amazon.se/gp/help/customer/display.html?nodeId=20... samt https://www.amazon.se/gp/help/customer/display/ref=hp_lpmp_aa...

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av draanexle:

Pris som brukar i första hand avgöra vart jag köper saker ifrån tbh.

Men drar mig även till bra öppet köp, retur regler och hur enkelt det är att ta itu med saker om något går snett.

Håller med har haft returer och reklamationsärenden från både @webhallen och @inet samt @komplett och alla har skött sig exemplariskt.
En sak som jag uppskattade jätte mycket utav @inet var att deras support sa rakt ut att kör RMA genom Intel går snabbare och dom kan erbjuda Advanced RMA (Man får nya produkten innan man skickar tillbaka gamla) och det gjorde jag 1 vecka senare satt jag med en spritt ny CPU och skickade tillbaka den gamla.

Permalänk
Skrivet av Chourou:

Kanske dem kommer ha priser som är lägre än andra svenska butiker i framtiden. Skadar inte att ta en titt då och då. Kanske nån lägger in i dagens fynd också.

Problemet är att det händer att fyndpriset är borta så pass snabbt att man inte har hunnit läsa inlägget, ibland inom två timmar. Jag tycker att erbjudadena tappar sin mening när de utgår mycket snabbare än vad folk i regel tittar i tråden.

Skrivet av anon300311:

Håller med har haft returer och reklamationsärenden från både @webhallen och @inet samt @komplett och alla har skött sig exemplariskt.
En sak som jag uppskattade jätte mycket utav @inet var att deras support sa rakt ut att kör RMA genom Intel går snabbare och dom kan erbjuda Advanced RMA (Man får nya produkten innan man skickar tillbaka gamla) och det gjorde jag 1 vecka senare satt jag med en spritt ny CPU och skickade tillbaka den gamla.

Jag kan inte uttala mig om de andra butikerna då jag saknar erfarenhet, men jag gillar också detta med inet. Jag betalade nyligen 10% eller ca 600 kr extra för en skärm jämfört med CDON som för tillfället var billigast, för CDON har ju ingen vidare support. Inet erbjuder dessutom kostnadsfria returer om det skulle vara nåt.

Visa signatur

Dator: ja
Tillbehör: ja

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon300311:

Håller med har haft returer och reklamationsärenden från både @webhallen och @inet samt @komplett och alla har skött sig exemplariskt.
En sak som jag uppskattade jätte mycket utav @inet var att deras support sa rakt ut att kör RMA genom Intel går snabbare och dom kan erbjuda Advanced RMA (Man får nya produkten innan man skickar tillbaka gamla) och det gjorde jag 1 vecka senare satt jag med en spritt ny CPU och skickade tillbaka den gamla.

Jag har haft flera support-ärenden till tyska amazon och tycker också dom är grymma.
Hade ett akvarie som började läcka efter ett år, fick pengarna tillbaka utan problem om jag skickade tillbaka det.
Framförde då att det är en litelätt skitkrånglig process för något så stort och i glas, så då fick jag bara pengarna tillbaka rakt av och beställde ett nytt.

Har även skickat tillbaka en klocka jag inte kom överrens med efter någon vecka utan tjafs.

Permalänk
Medlem

Av princip så vill jag inte stödja Amazon eller Jeff Bezos. Det är för mycket hyckleri och fiffel i företaget att jag inte litar på dem.
Men tyvärr så är deras "partners" mycket billigare på vissa produkter som intresserar mig.

Jag har beställt två saker ifrån Amazon. Små neodymium magneter som hos svenska butiker kostar 7kr styck men på Amazon kostade ca 70kr för 80st. Det andra var en ljudkabel med hane kontakt i både ändar och ljudkontroll knappar för hörlurar. Kunde inte hitta dem i någon online butik i Sverige.

Men behöver jag köpa något så kommer jag alltid kolla hos nordiska butiker först istället för "MegaCorpo" Amazon som har vuxit och blivit för stort för konsumenters bästa i det långa loppet.

Visa signatur

Asgard - Nordens största och Sveriges största Star Citizen Organisation.
Referral kod: STAR-92KM-Q67T

Permalänk
Quizmaster Malmö 22

Nej. Kan inte stödja sådana företag. Det tar emot för mycket.

....Hoppas innerligt de inte börjar sälja Warhammer saker lr Hearthstone paket.....

Visa signatur

[Gigabyte EP35-DS4][Intel Core 2 Duo E8400 3.0 Ghz][2x2GB Corsair XMS 2][Gainward GTX 570][Sandisk Extreme II 480GB][Corsair HX 620W][Fractal Design Define XL R4][Acer GD245HQBID]

Permalänk
Medlem

Möjligen nån enstaka pryl som är närmast omöjligt att hitta i andra svenska butiker, annars nix..

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon300311:

Håller med har haft returer och reklamationsärenden från både @webhallen och @inet samt @komplett och alla har skött sig exemplariskt.
En sak som jag uppskattade jätte mycket utav @inet var att deras support sa rakt ut att kör RMA genom Intel går snabbare och dom kan erbjuda Advanced RMA (Man får nya produkten innan man skickar tillbaka gamla) och det gjorde jag 1 vecka senare satt jag med en spritt ny CPU och skickade tillbaka den gamla.

Ye, haft enbart bra erfarenheter med Webhallen vid garantin. Vet dock en som haft väldigt mycket strul. Tror det har med enskilda fall att göra samt vad produkten är.

Inet hade jag lite strul med för några år sen när de ej hade öppet köp i butik, men det var också ett 970 som krånglade mycket och lyckades inte bevisa problemet förrän jag kom in för typ tredje gången. Men var ju inte samtidigt deras fel för problemet uppstod inte hos dom förrän tredje gången.

Komplett är också väldigt smidiga. Skönt med deras prismatch innan köpet görs. Kan vara krångligt dock om det finns få antal kvar.

Jag brukar tycka om Netonnet, Elgiganten, komplett och Webhallen mest pga många dagar öppet köp. Leder till att man kan fundera i lugn och ro. I vissa fall blir det att man köper produkter på rea och bara låter stå en stund. Kan leda till att man kan fixa till bygget med bra slant sparade

Visa signatur

MB: Asus Rog B550-F WiFi | CPU: Ryzen 5, 3600
GPU: RTX 4070TiS PNY Verto | Chassi: FD Meshify 2 compact
Ram: G.skill Trident Z, 14-14-14-34, 3200 Mhz, 2x 8gb

Permalänk
Avstängd
Skrivet av KalBumling:

Så då handlar du inte hos Komplett som har ett norskt moderbolag heller? Eller Webhallen som ägs av samma bolag?

Norska pengar har betydligt större chans att det hamnar tillbaka till Sverige, Norrmän handlar t.ex. en hel del genom att komma över gränserna.

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem

Har handlat mycket på UK-siten, mest teknik som inte finns i Sverige, men om det blir en hård Brexit, med förtullning som följd, då lär jag sluta med det. Tyvärr så tror jag inte att SE-siten kommer bjuda på motsvarande breda sortiment, så det blir kanske till att behöva söka annat alternativ. Bedömer det dessutom som möjligt att mitt behov av speciella produkter är mättat(???), så det jag behöver framledes kommer möjligen finnas hos de "vanliga svensk/danska handlarna", och då väljer jag klart dessa framför Amazon.

Permalänk

Om de är billigast, självklart