m.2 SSD visas varken i bios eller windows

Permalänk
Medlem

m.2 SSD visas varken i bios eller windows

Hej SweC!

Håller på att slita av mig håret... vad gör jag för fel i följande?

Håller på att bygga en dator med följande komponenter:

MSI H170 PRO AC ITX (2280 Key M(PCIe Gen3 x4)
6600k
gtx 1060 6gb
120gb corsair force SSD
256gb intel 2500 pro m.2 SATA 6gb 2280
Windows 10 64bit

Jag har uppdaterat BIOS till senaste samt alla windowsuppdateringar/drivrutiner men M.2 SSD'n dyker inte upp varken i BIOS eller i Windows i partitionsprogramet.

Har aldrig installerat en m.2 förr, så jag vet inte vad jag gör fel, kan någon förklara för mig?
Jag provade m.2'n i en laptop tidigare där jag hade en ledig m.2 slot och där fungerade den...

Permalänk
Vila i frid

Din m.2 finns inte med i kompabilitetslistan @ https://www.msi.com/Motherboard/support/h170m-pro-vdh#support...

Syns inte disken i BIOS är det kört.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hasenfrasen:

Din m.2 finns inte med i kompabilitetslistan @ https://www.msi.com/Motherboard/support/h170m-pro-vdh#support...

Syns inte disken i BIOS är det kört.

Jo jag tittade tidigare på kompabilitetslistan och hittade 2500 pro 180gb varianten, den är alltså så kinkig för att det är en 256gb?

Permalänk
Medlem
Skrivet av hasenfrasen:

Syns inte disken i BIOS är det kört.

Nja!? ev kan Linux identifiera diskar som BIOS inte haft stöd för, så länge de dyker upp på PCI-E bryggan. Du kommer dock aldrig kunna boota från dem dock.

Problemet med disken är väl att det är av första generationen som enbart är SATA kompatibel. Andra generationen var SATA och NVMe kompatibel, de moderna är enbart NVMe kompatibla... och sakta men säkert droppade även moderkortstillverkarna bort stödet för gamla SATA baserade M.2 enheter.

Det var ett onödigt kompabilitetslager som bara skapar overhead. Man behöver inte längre simulera sectorer och annat legacy crap från snurrdiskar, ingen kör ju MS-DOS längre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Helljanek:

Jo jag tittade tidigare på kompabilitetslistan och hittade 2500 pro 180gb varianten, den är alltså så kinkig för att det är en 256gb?

Borde faktiskt fungera då. Det är inte nåt skit i sockeln bara? Har kontakterna kontakt, så inte kortet sitter snett?

Permalänk
Medlem
Skrivet av hasenfrasen:

Din m.2 finns inte med i kompabilitetslistan @ https://www.msi.com/Motherboard/support/h170m-pro-vdh#support...

Syns inte disken i BIOS är det kört.

Är inte det där fel moderkort du tittar på?

Om det är det här moderkortet så är svaret enkelt: https://www.msi.com/Motherboard/H170I-PRO-AC/Specification
Moderkortets M.2 slot hanterar bara PCI-E/NVME diskar. Inte SATA diskar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Erik_T:

Är inte det där fel moderkort du tittar på?

Om det är det här moderkortet så är svaret enkelt: https://www.msi.com/Motherboard/H170I-PRO-AC/Specification
Moderkortets M.2 slot hanterar bara PCI-E/NVME diskar. Inte SATA diskar.

Okej, så det är alltså det som är felet, var osäker på hur det fungerade kompabilitetsmässigt. Så det finns alltså:
Sata, Nvme och Pciediskar? Och moderkortet stöder nvme och Pcie men inte sata?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Helljanek:

Okej, så det är alltså det som är felet, var osäker på hur det fungerade kompabilitetsmässigt. Så det finns alltså:
Sata, Nvme och Pciediskar? Och moderkortet stöder nvme och Pcie men inte sata?

Kort svar: Ja.

Längre svar:
NVME är ett protokoll för att prata med diskar som normalt körs över en PCI-E buss. När det gäller SSD så kan man betrakta NVME och PCI-E som synonymer.
SATA är ett annat protokoll för att prata med diskar.
Har man möjlighet att välja så är NVME att föredra, det är snabbare och bättre anpassat för SSD.

M.2 är ett fysiskt format på kortplats. Det finns M.2 platser för annat än SSD, men det är överkurs just nu.
En M.2 plats för SSD på ett moderkort kan hantera SATA, eller NVME, eller både NVME och SATA. Vad som gäller för ett visst moderkort måste man läsa i dess dokumentation.

M.2 SSDer kör antingen NVME eller SATA. Finns såvitt jag vet ingen som kan hantera bägge.

Så när det gäller M.2 anslutna SSDer så måste man alltså vara uppmärksam på att moderkort och SSD är kompatibla.
Både protokollmässigt, men även den rent fysiska storleken - det finns olika längder på M.2 kort, och inte alla M.2 platser klarar alla storlekar. Sällan något stort problem för vanliga datorer då de allra flesta M.2 SSDer är i formatet M.2 2280 vilket stöds av de flesta moderkort.

(För fullständighetens skull skall även nämnas att SATA SSDer finns både i M.2 format och i det klassika 2.5" formatet. Ibland pratar folk om "M.2 diskar" och "SATA diskar" som om det vore olika saker. Det är fel.)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Erik_T:

Kort svar: Ja.

Längre svar:
NVME är ett protokoll för att prata med diskar som normalt körs över en PCI-E buss. När det gäller SSD så kan man betrakta NVME och PCI-E som synonymer.
SATA är ett annat protokoll för att prata med diskar.
Har man möjlighet att välja så är NVME att föredra, det är snabbare och bättre anpassat för SSD.

M.2 är ett fysiskt format på kortplats. Det finns M.2 platser för annat än SSD, men det är överkurs just nu.
En M.2 plats för SSD på ett moderkort kan hantera SATA, eller NVME, eller både NVME och SATA. Vad som gäller för ett visst moderkort måste man läsa i dess dokumentation.

M.2 SSDer kör antingen NVME eller SATA. Finns såvitt jag vet ingen som kan hantera bägge.

Så när det gäller M.2 anslutna SSDer så måste man alltså vara uppmärksam på att moderkort och SSD är kompatibla.
Både protokollmässigt, men även den rent fysiska storleken - det finns olika längder på M.2 kort, och inte alla M.2 platser klarar alla storlekar. Sällan något stort problem för vanliga datorer då de allra flesta M.2 SSDer är i formatet M.2 2280 vilket stöds av de flesta moderkort.

(För fullständighetens skull skall även nämnas att SATA SSDer finns både i M.2 format och i det klassika 2.5" formatet. Ibland pratar folk om "M.2 diskar" och "SATA diskar" som om det vore olika saker. Det är fel.)

Tack för ett utförligt svar
Då förstår jag vad som blivit fel denna gång! Det är inget större bekymmer då jag ryckt den från den bärbara jag pratade om tidigare och bara kan stoppa tillbaka den!

Tack för alla hjälp allihopa.