Permalänk
Medlem

Säker förvaring av moderkort?

Hej! Jag har nyligen bytt moderkort och cpu i min dator och ska spara de gamla delarna. Jag har lagt moderkortet på kartongen med cpu, kylare och ram monterat. Jag undrar om det är säkert att förvara det så eller bör man montera isär och lägga i antistatisk påse?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Widstige:

Hej! Jag har nyligen bytt moderkort och cpu i min dator och ska spara de gamla delarna. Jag har lagt moderkortet på kartongen med cpu, kylare och ram monterat. Jag undrar om det är säkert att förvara det så eller bör man montera isär och lägga i antistatisk påse?

Ifall du inte har kvar plastskyddet som medföljde moderkortet i CPU-sockeln så skulle jag i alla fall lämna kvar CPU, för annars är risken stor att sockeln tar skada. (Ifall det är Intel-grejer vi pratar om)

Visa signatur

| EVGA Z170 FTW | i7 6700k | ASUS RTX 3070 | 16GB DDR4 3200MHz | Cooler Master V850 | Samsung 840 Evo 250GB + 2x WD Black 500GB + Seagate 2TB SSHD + Samsung 970 Evo M.2 500GB |

Permalänk
Medlem

Om det skall lagras någon längre tid så är antistat påse att rekommendera.

Visst, du kan ha det liggande som du beskriver, men dels så kommer det att samlas onödigt damm på moderkort och kylare, och dels finns alltid risken att någon kommer åt det när de är laddade med statiskt elektricitet. Skulle det ramla i backen med en tung kylare fastmonterad finns ju också risken att något går sönder där.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Widstige:

Hej! Jag har nyligen bytt moderkort och cpu i min dator och ska spara de gamla delarna. Jag har lagt moderkortet på kartongen med cpu, kylare och ram monterat. Jag undrar om det är säkert att förvara det så eller bör man montera isär och lägga i antistatisk påse?

Hade monterat isär allt och blåst rent det från dam med tryckluft för att sedan förvara det på rätt sätt.

Permalänk
Rekordmedlem

Ev hade jag monterat av kylaren för att lättare kunna lägga det i en påse men har du ingen påse är det troligen bättre att lägga allt som det är i nån kartong där det får plats om du inte ska göra nått med delarna.
Ska du lagra det väldigt länge typ för att bygga en retrodator om 20 år så plocka bort cmosbatteriet.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Riskerna är just när du hanterar grejorna - inte när de ligger på en hylla, och grejorna inne en wellpappkartång är lika bra ESD-skydd som ESD-påse om man inte hanterar just under tiden med -20 grader C kyla utomhus i en vecka och det börja vara knastertorrt i lägenheten (dvs att du upplever statisk spänning i din vanliga levnad som när du reser dig ur stolen/soffan, släpar med fötterna på syntetmattan och det smäller mot dörrhantag/diskbänk etc.)

med andra ord är det redan packa och klart, låt det vara som det är, då att öppna igen och packa om till ESD-påsar är en risk i sig om det är vintertid och torrt i lägenhet. - det är som corona - håll fingrarna borta på avstånd från grejorna så kommer inget att hända - för det är du själv som är den stora ESD-faran

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon300311:

Hade monterat isär allt och blåst rent det från dam med tryckluft för att sedan förvara det på rätt sätt.

Och på rätt sätt är?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Widstige:

Hej! Jag har nyligen bytt moderkort och cpu i min dator och ska spara de gamla delarna. Jag har lagt moderkortet på kartongen med cpu, kylare och ram monterat. Jag undrar om det är säkert att förvara det så eller bör man montera isär och lägga i antistatisk påse?

Som jag tolkar det, så har du köpt lösa delar?
Då har du en förvaringslåda över från det nya moderkortet?
Om det gamla moderkortet får plats i det nya moderkortets låda, så hade jag monterat av kylaren, placerat moderkort med cpu och ram monterat i det nya moderkortets kartong, gärna i den påse som medföljde, annars bara ovanpå denna.
Kylaren är bara en metallklump, så det är bara placera denna i lämplig plastpåse efter att man rengjort den från eventuell kylpasta, så slipper man att den blir onödigt dammig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viita:

gärna i den påse som medföljde, annars bara ovanpå denna.

Om man är säker på att ens esd-säkra påse är esd-säker även på utsidan, ja då kan man göra det. Annars låter man bli påsen om inte moderkortet får plats i påsen.

Visa signatur

XFX 500W, ASUS P5K-E/WIFI-AP, E6600@3,0GHz, Corsair PC6400 XMS2 XTREME 3GB, XFX HD7870
"Elementet är helt orelevant, ta i chassiet. Det är chassiet och delarna i som du vill ha samma laddning som, för jag antar att du inte ska bygga element? " - elklazor 2014

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Puttefnasket:

Och på rätt sätt är?

ESD påsar och i skyddade kartonger.

Permalänk
Medlem

Jag har ej packat ned moderkortet utan bara lagt det på sin kartong i en bokhylla. Men efter att ha läst vad ni skriver så är det väl kanske lika bra att montera isär och stoppa i påsar. Är bara lite lat och tänkte förvara det såhär några veckor och eventuellt sätta det i ett annat chassi Tack för alla svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Widstige:

Jag har ej packat ned moderkortet utan bara lagt det på sin kartong i en bokhylla. Men efter att ha läst vad ni skriver så är det väl kanske lika bra att montera isär och stoppa i påsar. Är bara lite lat och tänkte förvara det såhär några veckor och eventuellt sätta det i ett annat chassi Tack för alla svar

Är det bara ett par veckor så spelar det inte så stor roll hur du förvarar det. Minskade risken för problem när det ligger undanlagt vägs då upp av den ökade risken för problem när du hanterar kortet för att montera isär delarna och packa ner dem.

Hade varit en annan sak om det rört sig om flera månader eller år.

Permalänk
Medlem

Ser personligen inga problem med att förvara ett moderkort med CPU och RAM installerat.
Men gärna i ESD påse i en kartong så går det ju hur bra som helst.

Till er som förespråkar att dela på det, tar ni också isär eran dator i beståndsdelar ifall den inte skulle användas under en längre tid?
Tror inte det...

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av loefet:

Ser personligen inga problem med att förvara ett moderkort med CPU och RAM installerat.
Men gärna i ESD påse i en kartong så går det ju hur bra som helst.

Till er som förespråkar att dela på det, tar ni också isär eran dator i beståndsdelar ifall den inte skulle användas under en längre tid?
Tror inte det...

Såklart inte, sålänge allt får plats i ESD påse och i kartongen så det skyddar. CPU kan fördelaktigt sitta kvar så man slipper risken att böja pins. RAM kan man enkelt ta bort fall om dom är mycket högre än Mobo.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Johan^junior:

Om man är säker på att ens esd-säkra påse är esd-säker även på utsidan, ja då kan man göra det. Annars låter man bli påsen om inte moderkortet får plats i påsen.

Jag ser verkligen ingen skillnad mellan att förvara ett moderkort ovanpå en ESD-påse eller direkt på kartongen.
Det är inte precis som att moderkortet kommer kana runt på ESD-påsen i kartongen och generera statisk elektricitet när det ligger still... (Det skulle dock vara intressant att veta hur många minuter/timmar man måste skaka kartongen för att skadlig nivå av statisk electricitet skall genereras, eller kommer helt enkelt vassa resterna från avklipta komponentben att låsa fast moderkortet mot kartongen med ESD-påsen emellan?)
Jag har haft flera moderkort förvarade, placerade direkt på utsidan av just ESD-påsar placerade i moderkort-kartonger under längre tider utan några som helst problem.
Jag kan ju haft ren tur, men de moderkort som för mig gått sönder har gjort det antingen genom att skadas mekaniskt (skruv på fel ställe) eller överklockning.

OM det är så att man prompt vill åt ESD-skiktet så är det inte svårare än att vända påsen in-och-ut!