Permalänk
Medlem

Gamingdator + skärm (20-25k)

Hej! Efter flera år av spelande på en trött laptop har jag bestämt mig för att skaffa mig en stationär. Enda kruxet, jag kan inget om datorbygget... Så jag uppskattar all hjälp!
Jag vill ha det så enkelt som möjligt så jag kommer beställa via Inet eller Webhallen där dom bygger ihop det också.

Budget
20-25k och inkluderar skärm och tangentbord.

Mål
Den måste vara så tyst som möjligt.
 Keyboard kan ha RGB så länge jag kan stänga av det. 

Gällande skärm vill jag ha storleken 27”, ingen preferens eller ens en aning på upplösning.
Jag har inget behov av att spela med högsta grafik i alla spel eller göra nån overclock, så jag behöver inte vänta på att de nyaste grafikkorten blir tillgängliga. Men vill gärna kunna uppgradera om cirka 4 år utan att behöva byta ut för mycket
Jag satsar på at köpa under första halvan av oktober och inte vänta så mycket längre.


Spel
Jag spelar mestadels singleplayer och då strategispel som Stellaris, Crusader Kings och Total War. Men på sikt vill jag spela Cyberpunk, S.T.A.L.K.E.R. 2, Mount & Blade II: Bannerlord och massa annat gammalt som min laptop inte har klarat under åren. Så ganska gott och blandat

Vad jag vet att jag vill
Tänker att en 1TB SSD borde räcka bra för mig men vill kunna lägga till mer i framtiden.
Köper Windows i samband med detta och låter Inet eller Webhallen installera.
Siktar på minst 32GB minne då jag tror att strategispel kräver mycket? Men kanske är bättre med ännu mer?
Ganska neutralt chassi och inga äventyrliga RBG, har hund så jag tänker att det skadar inte att ha dammfiler på chassi.

Permalänk
Medlem

Något sånt här, om du måste köpa NU.

Bygge från Komponentkoll

CPU: AMD Ryzen 7 3700X (3 487 kr hos CDON)
Grafikkort: ASUS TUF GeForce RTX 3080 10GB Gaming (7 825 kr hos Inet)
Chassi: be quiet! Pure Base 600 PC chassi (svart) (814 kr hos CDON)
Moderkort: Gigabyte X570 UD motherboard Socket AM4 ATX AMD X570 (1 628 kr hos Elgiganten)
RAM: HyperX Fury Black 32GB (2x16GB) (1 349 kr hos Inet)
SSD: Corsair Force MP510B 960GB M.2 NVMe (C-F960GBMP510B) (1 849 kr hos Webhallen)
Nätaggregat: Corsair RM750 (1 190 kr hos Inet)
CPU-kylare: Noctua NH-U12S (649 kr hos Inet)
Operativsystem: Windows 10 Home 32-bit/64-bit Swedish USB (Retail) (1 349 kr hos NetOnNet)
Skärm: Acer 27" KG271UA (3 995 kr hos Komplett)
Totalt: 24 135 kr

Däremot hade jag verkligen rekommenderat att vänta, ialla fall på Zen 3.
Och ett 3080 kan bli svårt att få tag i också och det är pengar i sjön att köpa ett nytt 20-serie kort. Om inte du hittar ett begagnat 2080ti för typ 4000 så länge.

Ett alternativ hade varit att byta ut processorn mot typ en billigare 3600 eller något under tiden och sen byta till typ 4700x (eller vad dom nu kommer heta) när dom släpps.

Just nu är tyvärr en riktigt dålig tid att köpa en splajsans ny dator när det är så många nya komponenter som släpps i höst som kommer vara bättre än dagens men inte nödvändigtvis kosta mer.

edit: glömde cpu-kylare och W10

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 5800X3D | GPU: PowerColor RX 6800 Red Dragon 16GB | MB: Asrock B550m Pro4 | RAM: 32GB Kingston Fury Beast 3600mhz CL18 | SSD: Corsair Force MP510B 480GB - 2x Kingston A400 480GB | PSU: Fractal Ion Gold 750W | DSP: Acer 27" Nitro XV272UV QHD IPS 170 Hz | CH: Fractal Design Meshify Mini C | M: Steelseries Aerox 5 Wireless | TB: Logitech G413

Permalänk
Medlem

https://www.inet.se/datorbygge/b1185285/datorbygge

Hade kört på detta då Intel presterar bättre än AMD i spel.
Hade köpt denna skärm:
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=5254754
Tangentbord är ju ganska personligt men kanske denna?
https://www.inet.se/produkt/6601004/xtrfy-k4-rgb-tkl

Permalänk
Medlem
Skrivet av Raynstorm:

Något sånt här, om du måste köpa NU.

Bygge från Komponentkoll

CPU: AMD Ryzen 7 3700X (3 487 kr hos CDON)
Grafikkort: ASUS TUF GeForce RTX 3080 10GB Gaming (7 825 kr hos Inet)
Chassi: be quiet! Pure Base 600 PC chassi (svart) (814 kr hos CDON)
Moderkort: Gigabyte X570 UD motherboard Socket AM4 ATX AMD X570 (1 628 kr hos Elgiganten)
RAM: HyperX Fury Black 32GB (2x16GB) (1 349 kr hos Inet)
SSD: Corsair Force MP510B 960GB M.2 NVMe (C-F960GBMP510B) (1 849 kr hos Webhallen)
Nätaggregat: Corsair RM750 (1 190 kr hos Inet)
CPU-kylare: Noctua NH-U12S (649 kr hos Inet)
Operativsystem: Windows 10 Home 32-bit/64-bit Swedish USB (Retail) (1 349 kr hos NetOnNet)
Skärm: Acer 27" KG271UA (3 995 kr hos Komplett)
Totalt: 24 135 kr

Däremot hade jag verkligen rekommenderat att vänta, ialla fall på Zen 3.
Och ett 3080 kan bli svårt att få tag i också och det är pengar i sjön att köpa ett nytt 20-serie kort. Om inte du hittar ett begagnat 2080ti för typ 4000 så länge.

Ett alternativ hade varit att byta ut processorn mot typ en billigare 3600 eller något under tiden och sen byta till typ 4700x (eller vad dom nu kommer heta) när dom släpps.

Just nu är tyvärr en riktigt dålig tid att köpa en splajsans ny dator när det är så många nya komponenter som släpps i höst som kommer vara bättre än dagens men inte nödvändigtvis kosta mer.

edit: glömde cpu-kylare och W10

Hej igen och tack för svar! Verkar vara omöjligt att skaffa ett 3080 just nu så jag beställer det men tar ditt råd och väntar med resten av datorn Raynstorm!

Tänkte köpa en skärm så länge samtidigt som jag beställer kortet, bara för att ha nåt att koppla min laptop till så länge. När jag väl får den stationära så kommer jag fortsätta använda laptopen för jobb. Gillade LG 27 83a skärmen men LG 850 (denna: https://www.inet.se/produkt/2215350/lg-27-ultragear-27gl850-q... har USB för att kunna koppla tangentbort och mus till. Blir lite enklare om jag ska byta mellan laptop och stationär.
Enda jag undrar då, är det overkill att skaffa den skärmen med tanke på datorn jag vill köpa?

Permalänk
Medlem

Hej igen! Har nu köpt en skärm (LG 850) och beställt ett "ASUS GeForce RTX 3080 10GB TUF GAMING". Fick loss lite mer pengar för att lägga på resten och funderade på denna setup då:

Processorn ska bytas ut mot "AMD Ryzen 7 5800X".
RTX 3080 OC är bara placeholder då jag inte kunde spara utan att lägga till ett grafikkort.

https://www.inet.se/datorbygge/b1198219/amd-byta-till-5800x

Är det nåt jag missar som jag borde ändra? Funderar mest om processorn är overkill för resten? Kanske behövs fler fläktar för att hålla den så tyst som möjligt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av lalaman:

Hej igen! Har nu köpt en skärm (LG 850) och beställt ett "ASUS GeForce RTX 3080 10GB TUF GAMING". Fick loss lite mer pengar för att lägga på resten och funderade på denna setup då:

Processorn ska bytas ut mot "AMD Ryzen 7 5800X".
RTX 3080 OC är bara placeholder då jag inte kunde spara utan att lägga till ett grafikkort.

https://www.inet.se/datorbygge/b1198219/amd-byta-till-5800xhttps://inetimg.se/img/tiny/forum-divider.pnghttps://www.inet.se/datorbygge/bild/b1198219/amd-byta-till-5800x

Är det nåt jag missar som jag borde ändra? Funderar mest om processorn är overkill för resten? Kanske behövs fler fläktar för att hålla den så tyst som möjligt?

Hade bytt chassit till ett Fractal Design Meshify C då jag har ett Define S själv och tycker det är onödigt stort. Meshify C har även bättre luftflöde så dina komponenter kommer gå svalare. Vet dock inte om Inet kan bygga ihop datorn åt dig om du köper grafikkortet separat då processorn inte har inbyggd grafik men går säkert att lösa om ringer dem. Du kan också köpa en windows licens online för ~200kr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nygards:

Hade bytt chassit till ett Fractal Design Meshify C då jag har ett Define S själv och tycker det är onödigt stort. Meshify C har även bättre luftflöde så dina komponenter kommer gå svalare. Vet dock inte om Inet kan bygga ihop datorn åt dig om du köper grafikkortet separat då processorn inte har inbyggd grafik men går säkert att lösa om ringer dem. Du kan också köpa en windows licens online för ~200kr.

Tack för tips!
Pratade med Inet på tele och man kan maila till deras support vilka komponenter man vill ha och så kan de editera den existerande ordern med grafikkortet och göra den till en byggorder.