Permalänk
Medlem

Första custom loop

Hej,
Jag vill bege mig in i vattenkylningsvärlden.

Några få detaljer
8700k
EVGA 3080 XC3 ULTRA
Be quiet dark base 700

Kommer antagligen att använda EVGAs step up för att gå upp till ett 3080 FTW3 eller kanske något annat om nvidia lanserar nytt inom tidsramen för min step up.

Så till att börja med är det cpu jag vill fokusera på och senare lägga till kylning för gpu.

Kan någon hjälpa mig dubbelkolla nedan lista hos Inet så jag inte glömt något skulle jag vara tacksam.

https://www.inet.se/kundvagn/visa/14344185

EDIT: uppdaterad inköpslista.

Permalänk
Medlem

Det jag märker direkt är att du har valt en "vanlig" rgb CPU block och resten är D-RGB
ehh vänta nu... sen verkar RGB-kontrollern från fractal design vara A-RGB så du har tre olika RGB system i den listan
Kolla noga vad ditt moderkort supportar för RGB system och bygg efter den skulle mitt tips vara

Skulle rekommendera köpa vatten för att skölja ut partiklar från alla komponenter speciellt radiatorn då de finns en del partiklar kvar från tillverkningen. Var en del som sköljdes bort i mina radiatorer
Om man inte gör det så kan det finnas en chans att de syns i din färgade vätska sen när du kör igång

Permalänk
Medlem

Tack för hjälpen.

Jag missade att det inte var D-RGB på cpu-blocket.
Utgick från ekwbs konfiguration och missade att man kunde byta block i det flödet.

När det kommer till kontrollen vet jag inte riktigt hur jag ska göra då jag har ett ASRock Fatal1ty Z370 Gaming k6 och det har ingen D-RGB header.

Får försöka leta vidare om en ARGB kontroller inte funkar med D-RGB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jeppe109:

Tack för hjälpen.

Jag missade att det inte var D-RGB på cpu-blocket.
Utgick från ekwbs konfiguration och missade att man kunde byta block i det flödet.

När det kommer till kontrollen vet jag inte riktigt hur jag ska göra då jag har ett ASRock Fatal1ty Z370 Gaming k6 och det har ingen D-RGB header.

Får försöka leta vidare om en ARGB kontroller inte funkar med D-RGB.

D-RGB och ARGB är samma sak, vissa envisas med att kalla det olika.
Däremot kan man inte kombinera ARGB och RGB, de styrs på helt olika sätt.

edit: Dessutom kör MSI och Corsair med någon JRGB-variant som bara fungerar dem emellan, så de undviker jag helt men på mitt MSI X570 Unify finns både ARGB och JRGB kontakt så man kan faktiskt välja... och RGB finns också för den delen.

Permalänk
Medlem

Tack för förtydligande att D-RGB och ARGB är samma sak.

Jag har beställt en EZDIY-FAB RGB Converter, 12V RGB to 5V ARGB från Amazon.
Förhoppningsvis funkar den med RGB headern på mitt moderkort annars köper jag nog bara en duglig ARGB controller och skiter i att styra med mjukvara.

Även beställt destillerat vatten så att jag kan rengöra radiatorn ordentligt innan användning.