Har jag kopplat rätt till hemmabiot?

Permalänk
Medlem

Har jag kopplat rätt till hemmabiot?

Problemet: Får inte ljud från Wii. Dålig bild.

Setupen: Har spelen på en spelhylla som jag kallar den. Har Wii, PS3, Xbox One, Nintendo Switch inkopplade med HDMI kablar till en HDMI switch med 5 portar. Ljudet tar jag från en RCA switch med tre ingångar och en utgång. Utgången på switchen är kopplad till hemmabiots RCA ingång.
På ingång 2 på switchen kopplade jag till den gröna porten på hemmabiot, tydligen är det till för dator uttag. Allting fungerar utom Wii:ets ljud.
I Wii har jag kopplat en Wii2HDMI adapter för att få HDMI.

Kopplar jag däremot Wii till projektorn med en HDMI kabel låter det ur projektorns högtalare. Borde ju teoretiskt funka med den första metoden eller?

Har även kopplat en HDMI kabel från utgången på HDMI switchen till HDMI 2 på TVn. Hemmabiot är Logitech Z-906.

Har ni nått tips på vad som kan vara fel?

Permalänk
Rekordmedlem

Kan det vara så att wiin skickar ljudet till hdmi och du måste välja analog utgång på nått sätt i den ?
Spekulerar, för jag har ingen Wii så har ingen aning om hur inställningarna är i den.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Kan det vara så att wiin skickar ljudet till hdmi och du måste välja analog utgång på nått sätt i den ?
Spekulerar, för jag har ingen Wii så har ingen aning om hur inställningarna är i den.

Tyvärr har Wii inga såna inställningar. Det enda man kan välja är Mono, Stereo eller Surround...

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av VivoBook:

Tyvärr har Wii inga såna inställningar. Det enda man kan välja är Mono, Stereo eller Surround...

Vad händer med stereo eller du kanske redan har det så ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Är HDMI-switchen kopplad till RCA-switchen på något sätt? Eller hur får du ut ljudet från Wii:t till RCA-switchen? Provat bytt plats på t.ex Wii och PS3 (som du vet fungerar menar jag)?

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Vad händer med stereo eller du kanske redan har det så ?

Har det på Surround. Ingen skillnad på de tre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av m4gnify:

Är HDMI-switchen kopplad till RCA-switchen på något sätt? Eller hur får du ut ljudet från Wii:t till RCA-switchen? Provat bytt plats på t.ex Wii och PS3 (som du vet fungerar menar jag)?

HDMI switchen är inte kopplad till RCA switchen. Utan de andra konsolerna får ljud från HDMI kablarna, det är bara Wii som inte får ljud från HDMI. Wii har jag kopplat en RCA kabel till RCA switchen och därifrån en RCA kabel in till hemmabiot. Nu har jag ljud från Wii men måste ändra ingång på hemmabio från 2-4 på fjärrkontrollen för att det ska fungera. Inte så jobbigt men fattar inte varför inte Wii kan föra över ljudet via HDMI som de andra konsolerna.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av VivoBook:

HDMI switchen är inte kopplad till RCA switchen. Utan de andra konsolerna får ljud från HDMI kablarna, det är bara Wii som inte får ljud från HDMI. Wii har jag kopplat en RCA kabel till RCA switchen och därifrån en RCA kabel in till hemmabiot. Nu har jag ljud från Wii men måste ändra ingång på hemmabio från 2-4 på fjärrkontrollen för att det ska fungera. Inte så jobbigt men fattar inte varför inte Wii kan föra över ljudet via HDMI som de andra konsolerna.

Kan du länka hdmi adaptern du använder eller visa bra foton på den ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Kan du länka hdmi adaptern du använder eller visa bra foton på den ?

https://www.fruugo.se/5-port-hdmi-splitter-switch-box-med-irf...

Det är identisk den jag har men jag köpte min på eBay.

Permalänk

Jag hade ljud ifrån vårt wii sist jag testade men har en speciell Wii to HDMI adapter

CDON säljer från en massa olika lev till olika pris, sök efter " Wii till HDMI Adapter | Full HD 1080P" på cdon.com

Visa signatur

Ryzen 5 3600|Asus X-470|32Gb DDR4|Asus 2060 Super
Ryzen 5 3600|ASRock B-450 itx|32Gb DDR4|2060FE
2xE5-2630v3|DL360G9|256Gb|8Tb|Server 2019|4 Windows 10 & 11 VM |
NES|SNES|N64|Wii|Switch|PsOne|PS1|PS2|PS3|PS4|PS5|Xbox|Xbox360s|Xbox One X|Xbox Series X|

Permalänk
Medlem
Skrivet av adfactory:

Jag hade ljud ifrån vårt wii sist jag testade men har en speciell Wii to HDMI adapter

Gött!! Kan du länka din?

Permalänk
Skrivet av VivoBook:

Gött!! Kan du länka din?

Inte samma tror jag, ska kolla: redigerar här snart
edit--vetefan, nedpackad i en plastbox... ser ungefär ut så där iallafall.

Visa signatur

Ryzen 5 3600|Asus X-470|32Gb DDR4|Asus 2060 Super
Ryzen 5 3600|ASRock B-450 itx|32Gb DDR4|2060FE
2xE5-2630v3|DL360G9|256Gb|8Tb|Server 2019|4 Windows 10 & 11 VM |
NES|SNES|N64|Wii|Switch|PsOne|PS1|PS2|PS3|PS4|PS5|Xbox|Xbox360s|Xbox One X|Xbox Series X|

Permalänk
Medlem
Skrivet av adfactory:

Inte samma tror jag, ska kolla: redigerar här snart
edit--vetefan, nedpackad i en plastbox... ser ungefär ut så där iallafall.

Men vad skumt detta är. Det känns som min adapter är sönder men ändå inte. För kopplar jag in den i projektorn så kommer det ljud i den högtalaren.
Men kopplar jag in den i HDMI switchen så funkar det inte.. Ska jag prova att koppla Wii direkt till TVn? Dock blir det ett annan HDMI val och det är lika bökigt.

Men tack för att du sa vad jag skulle söka på. Gjorde det och det kom upp massor av olika val. Spelar det roll vilken jag väljer?

Permalänk
Skrivet av VivoBook:

Men vad skumt detta är. Det känns som min adapter är sönder men ändå inte. För kopplar jag in den i projektorn så kommer det ljud i den högtalaren.
Men kopplar jag in den i HDMI switchen så funkar det inte.. Ska jag prova att koppla Wii direkt till TVn? Dock blir det ett annan HDMI val och det är lika bökigt.

Men tack för att du sa vad jag skulle söka på. Gjorde det och det kom upp massor av olika val. Spelar det roll vilken jag väljer?

Gissar att det är samma pryl allihop, du kör allt direkt? Ingen surroundförsärkare med x-antal hdmi-in ? Sånna dära hdmisplitters har jag aldrig testat

Visa signatur

Ryzen 5 3600|Asus X-470|32Gb DDR4|Asus 2060 Super
Ryzen 5 3600|ASRock B-450 itx|32Gb DDR4|2060FE
2xE5-2630v3|DL360G9|256Gb|8Tb|Server 2019|4 Windows 10 & 11 VM |
NES|SNES|N64|Wii|Switch|PsOne|PS1|PS2|PS3|PS4|PS5|Xbox|Xbox360s|Xbox One X|Xbox Series X|

Permalänk
Medlem
Skrivet av adfactory:

Gissar att det är samma pryl allihop, du kör allt direkt? Ingen surroundförsärkare med x-antal hdmi-in ? Sånna dära hdmisplitters har jag aldrig testat

Bara en HDMI switch som alla konsoler är inkopplade till och output är kopplat till tvn. En RCA switch som ena input är kopplat till wii, output är kopplat till hemmabiots RCA ingång.
Det är så setupen ser ut.

Tv boxen är kopplat till en omvandlare, coaxial-optisk om det nu spelar nån roll.
Hemmabiot är Logitech Z-906.

Permalänk
Avstängd

Jag förstår inte riktigt hur du har kopplat efter din beskrivning, varifrån får du RCA? Om det är från ljudutgången (via en 3,5 mm till RCA-adapter) på Wii2HDMI så kan det vara så att Wii2HDMI stänger av ljudet på HDMI när du kopplar något dit.

Det kan också vara så att din HDMI-switch är kass, jag har gått igenom några billiga sådana och de fungerar sällan helt perfekt. Till slut köpte jag en begagnad hembioförstärkare bara för att få en bättre HDMI switch och det funkade.

Själv pensionerade jag mitt Wii precis efter att ha installerat Dolphin på datorn istället. Det gav rejält mycket bättre bild. Däremot orkade jag inte koppla in Wii-kontrollerna så jag kör med vanliga XB-kontroller, vilket funkar bra. Man slipper vifta och hålla på också, vilket kan ses som en nackdel i en del spel men för de jag spelar så är det bara skönt att slippa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Jag förstår inte riktigt hur du har kopplat efter din beskrivning, varifrån får du RCA? Om det är från ljudutgången (via en 3,5 mm till RCA-adapter) på Wii2HDMI så kan det vara så att Wii2HDMI stänger av ljudet på HDMI när du kopplar något dit.

Det kan också vara så att din HDMI-switch är kass, jag har gått igenom några billiga sådana och de fungerar sällan helt perfekt. Till slut köpte jag en begagnad hembioförstärkare bara för att få en bättre HDMI switch och det funkade.

Själv pensionerade jag mitt Wii precis efter att ha installerat Dolphin på datorn istället. Det gav rejält mycket bättre bild. Däremot orkade jag inte koppla in Wii-kontrollerna så jag kör med vanliga XB-kontroller, vilket funkar bra. Man slipper vifta och hålla på också, vilket kan ses som en nackdel i en del spel men för de jag spelar så är det bara skönt att slippa.

Kanske inte beskrev så bra.
Min RCA switch har 3 ingångar, en utgång.
Ingång 3 är kopplat till Wii via adaptern.
Utgången är kopplat till Logitech Z-906 baslåda i RCA uttaget.

Kommer snart införskaffa mig ett Wii U så kanske jag slipper detta problemet haha.