AMD kan tillåta partnertillverkade Radeon RX 6900 XT

Permalänk
Melding Plague

AMD kan tillåta partnertillverkade Radeon RX 6900 XT

Enligt uppgift för AMD samtal med partnertillverkare om att tillåta egenbyggda varianter av flaggskeppet Radeon RX 6900 XT.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Gallerikonnässör

Jag har svårt att förstå varför partnertillverkare inte skulle utveckla främst kylare, men öven PCB - vad har AMD att förlora på att det?

Visa signatur

Ryzen 5 5600X | Asus RTX 4070 Ti Super ProArt OC | ASRock B550M-ITX/ac | Noctua NH-L12S 16GB DDR4 @ 3600 MHz | Fractal Design Terra | LG 42C2 | Logitech Pro X Wireless | Keychron K2 | Logitech G Pro X Superlight

Nvidia Shield TV Pro 2017 | LG 65CS | Valve Index

Permalänk
Medlem

Ett Asus strix 6900XT har en ganska god klang. Om det är möjligt så kommer de bli mitt framtida kort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FLAXMANNEN:

Jag har svårt att förstå varför partnertillverkare inte skulle utveckla främst kylare, men öven PCB - vad har AMD att förlora på att det?

Jag tror att AMD vill kvalitetssäkra att det inte blir shortcuts i ex kylare som med Asus Strix och TUF RX 5700 XT samt även att MSI hade också problem med vissa utav sina billigare modeller om jag inte minns helt fel.

Permalänk
Medlem

Jag gillar deras egen kylare så jag hoppas den presterar "okej" iaf. Är nämligen lite sugen på ett 6900XT och tycker den kylaren ser super ut så vill att den ska vara bra.

Men medan den är fin så är jag inte mycket för självplågeri, så är den inge vidare hoppas jag ju andra får göra kylare till kortet.

Visa signatur

| AMD Ryzen 7 5800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte X570 Aorus Pro | Powercolor Radeon RX 6900XT Red Devil | 16GB G.Skill Trident Z@3600 CL15 | Gigabyte Aorus 2TB M.2 NVMe SSD | Fractal Design Ion+ Platinum 860W | Fractal Design Meshify S2 Blackout | Corsair K70 | Logitech G502 | Alienware AW3423DWF |

Permalänk
Medlem
Skrivet av thomson:

Jag tror att AMD vill kvalitetssäkra att det inte blir shortcuts i ex kylare som med Asus Strix och TUF RX 5700 XT samt även att MSI hade också problem med vissa utav sina billigare modeller om jag inte minns helt fel.

Exakt vad jag med tänkte.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Gallerikonnässör
Skrivet av thomson:

Jag tror att AMD vill kvalitetssäkra att det inte blir shortcuts i ex kylare som med Asus Strix och TUF RX 5700 XT samt även att MSI hade också problem med vissa utav sina billigare modeller om jag inte minns helt fel.

Juste. Asus försökte ju inte ens med kylarna till 5700/5700XT till att börja med.
Med det i minnet låter det klokare att vara försiktiga med partnertillverkare.

Visa signatur

Ryzen 5 5600X | Asus RTX 4070 Ti Super ProArt OC | ASRock B550M-ITX/ac | Noctua NH-L12S 16GB DDR4 @ 3600 MHz | Fractal Design Terra | LG 42C2 | Logitech Pro X Wireless | Keychron K2 | Logitech G Pro X Superlight

Nvidia Shield TV Pro 2017 | LG 65CS | Valve Index

Permalänk
Medlem

Funderar..... skulle inte korten släppas i december? Blir svårt att få volym på så kort tid känns det som. De kanske gör en Nvidia och släpper 3 kort av varje och hoppas på det bästa.

Visa signatur

Här sitter jag och känner in rummet och spelar dataspel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BooliBoo:

Funderar..... skulle inte korten släppas i december? Blir svårt att få volym på så kort tid känns det som. De kanske gör en Nvidia och släpper 3 kort av varje och hoppas på det bästa.

Varför skulle det vara svårt?
Bara för att nVidia säger att de tillverkar kort för fullt betyder ju inte att de gör det.

AMD har ju redan tillverkat kärnorna sedan i Augusti om jag inte minns fel. Det går nog alldeles utmärkt att tillverka en hel del innan december.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Seagate FireCuda 520 2TB * 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av BooliBoo:

Blir svårt att få volym på så kort tid känns det som.

6900XT är dock kompatibelt med 6800XT när det kommer till PCB/Kylare. Så en bra AIB design för 6800XT kan utan problem användas till den förstnämnda vilket gör att ingenting behöver designas/valideras osv. Volymerna hos AIBs är inga direkta problem heller, gäller bara på att dom får GPUer. T.ex sa ju Asus i slutet av Setptember att man utan större problem kunde jobba undan release 3080 beställningarna innan November bara man fick supply från Nvidia (vi ser ju dock hur det gått på den fronten)

Permalänk
Medlem

Hoppas så blir fallet. Vore intressant att se vad Sapphire eller Powercolor gör med ett 6900XT. ASUS och MSI däremot, bra att vara skeptisk tills de visar att de gör det rätt denna gången.

Permalänk
Medlem
Skrivet av thomson:

Jag tror att AMD vill kvalitetssäkra att det inte blir shortcuts i ex kylare som med Asus Strix och TUF RX 5700 XT samt även att MSI hade också problem med vissa utav sina billigare modeller om jag inte minns helt fel.

Borde väl då appliceras på 6800 samt 6800xt också?

Visa signatur

Jobbdator: Macbook Pro 16" | M1 Pro | 32GB RAM | 1TB Lagring

Permalänk
Medlem
Skrivet av FLAXMANNEN:

Jag har svårt att förstå varför partnertillverkare inte skulle utveckla främst kylare, men öven PCB - vad har AMD att förlora på att det?

Oftast håller AMD själva toppklass på sina komponenter på sina PCB vad jag förstått.

Så nästan alla förutom dom i yppersta toppskiktet från 3e part håller sämre kvalitet än vad AMDs referens PCB håller...

Och som alla vet så är det inte den enskilda tillverkaren som gemeneman pekar på utan blir AMD som blir syndabocken.

Permalänk
Medlem

Som konsument säger jag bara, *censored* partnertillverkare.
Ge oss bra designer från börja, så vi slipper företag som säljer 7800kr kort för 10-11 lakan med en prestandaskillnad på enstaka %.

Permalänk
Medlem

Jag tror helt enkelt att det beror på tillgång.
När de fått upp yielden kommer de nog börja skeppa dessa till tredje-partare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xermalk:

Som konsument säger jag bara, *censored* partnertillverkare.
Ge oss bra designer från börja, så vi slipper företag som säljer 7800kr kort för 10-11 lakan med en prestandaskillnad på enstaka %.

eller för 500 högre med kylare som får kortslutningar eller överhettar/kyler sämre än stock

Permalänk
Inaktiv

Flyr Asus grafikkort som pesten men hade gärna sett prisvärda Sapphire kort eller ännu hellre EVGA men de gör ju tyvärr inte AMD kort.

Stavfel
Permalänk
Medlem

Powercolor Liquid Devil 6900XT Super Duper Lazer Turbo Jet GTR
Blir ett köp direkt.

Visa signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* Asus Z790 Prime-A* Intel 13900K* 32GB G-Skill DDR5 7600Mhz/36* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av slusk:

Oftast håller AMD själva toppklass på sina komponenter på sina PCB vad jag förstått.

Så nästan alla förutom dom i yppersta toppskiktet från 3e part håller sämre kvalitet än vad AMDs referens PCB håller...

Och som alla vet så är det inte den enskilda tillverkaren som gemeneman pekar på utan blir AMD som blir syndabocken.

Du har helt rätt med AMD's PCBs. De har intressant nog historiskt sett haft riktigt bra (överdimensionerade) referens PCB's och många tredjepart har istället varit ett steg ner. De har däremot historiskt också haft bland de sämsta referenskylarna med några undantag. (Vissa Fury kort och 295X2.)

Har varit lite skumt alltså, halva kortet är superb (PCB) medans den andra halvan är värdelös (kylaren). Vattenblockets dröm? Olika avdelningars ansvar antar jag, och mer kostnadsbesparningar möjliga på kylaren. Rätt stor kontrast med Nvidia som har väldesignade men väldigt snåla (mindre överdimensionerade, ibland underdimensionerade) PCB's men mer påkostade referenskylare. Nvidia har däremot blivit bättre de senaste generationerna, men fortfarande tråkigt när de sparar in några enstaka kronor hela vägen upp till 25kkr korten.

Så personligen är jag inte allt för ledsen om tredjepart kör referens PCB till en början av försäljningen, då jag har viss tillit att AMD kan fixa en riktigt bra PCB. Ser däremot gärna tredjepartskylare på marknaden, då även om de ser ut som de har tagit det på allvar denna gången så väntar jag tills jag ser tester med att säga något.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av philipborg:

Du har helt rätt med AMD's PCBs. De har intressant nog historiskt sett haft riktigt bra (överdimensionerade) referens PCB's och många tredjepart har istället varit ett steg ner. De har däremot historiskt också haft bland de sämsta referenskylarna med några undantag. (Vissa Fury kort och 295X2.)

Har varit lite skumt alltså, halva kortet är superb (PCB) medans den andra halvan är värdelös (kylaren). Vattenblockets dröm? Olika avdelningars ansvar antar jag, och mer kostnadsbesparningar möjliga på kylaren. Rätt stor kontrast med Nvidia som har väldesignade men väldigt snåla (mindre överdimensionerade, ibland underdimensionerade) PCB's men mer påkostade referenskylare. Nvidia har däremot blivit bättre de senaste generationerna, men fortfarande tråkigt när de sparar in några enstaka kronor hela vägen upp till 25kkr korten.

Så personligen är jag inte allt för ledsen om tredjepart kör referens PCB till en början av försäljningen, då jag har viss tillit att AMD kan fixa en riktigt bra PCB. Ser däremot gärna tredjepartskylare på marknaden, då även om de ser ut som de har tagit det på allvar denna gången så väntar jag tills jag ser tester med att säga något.

Det är klart samma besparingar görs på de dyra korten då det är binnade varianter av de billiga....

Permalänk
Medlem
Skrivet av FLAXMANNEN:

Juste. Asus försökte ju inte ens med kylarna till 5700/5700XT till att börja med.
Med det i minnet låter det klokare att vara försiktiga med partnertillverkare.

Nu kan man ju fråga sig om AMD verkligen skapar de bästa förutsättningarna för partnertillverkarna att förbereda sig.

Mycket tyder på att det är snabba puckar och sena bud.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Moton:

Ett Asus strix 6900XT har en ganska god klang. Om det är möjligt så kommer de bli mitt framtida kort.

Definitivt vänta på reviews först isnf. Asus har varit riktigt kassa på AMD-gpu fronten.

Visa signatur

MB: Asus Rog B550-F WiFi | CPU: Ryzen 5, 3600
GPU: RTX 4070TiS PNY Verto | Chassi: FD Meshify 2 compact
Ram: G.skill Trident Z, 14-14-14-34, 3200 Mhz, 2x 8gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av thomson:

Jag tror att AMD vill kvalitetssäkra att det inte blir shortcuts i ex kylare som med Asus Strix och TUF RX 5700 XT samt även att MSI hade också problem med vissa utav sina billigare modeller om jag inte minns helt fel.

Ursäkta men va? Även om tredjepart har gjort en del dåliga lösningar till amd kort så har väl typ ingen lyckats göra en sämre kylare än AMD så ska man argumentera på gamla meriter så håller det inte imo.

När amd har en historik av att det blir i princip en papperslansering just pga att man ändå måste vänta på tredjepartskort för att göra produkten komplett, så är det ingen höjdare att blockera trdjpartsdesignar....Dock så ser det ju mer lovande ut här, men oavsett, så vinner man ingenting på hindra detta. Bara en sådan sak som att man inte har valmöjligheter för att matcha designen med bygget är en imo en enorm nackdel när det kommer till high end produkter. Utseende, specialkort med extra allt osv är väl ändå en stor del av poängen med kort i den absoluta toppen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av sKRUVARN:

Ursäkta men va? Även om tredjepart har gjort en del dåliga lösningar till amd kort så har väl typ ingen lyckats göra en sämre kylare än AMD...

När amd har en historik av att det blir i princip en papperslansering just pga att man ändå måste vänta på tredjepartskort för att göra produkten komplett, så är det ingen höjdare att blockera trdjpartsdesignar....Dock så ser det ju mer lovande ut här, men oavsett, så vinner nog amd ingenting på detta. Bara en sådan sak som att man inte har valmöjligheter för att matcha designen med bygget är en imo en enorm nackdel när det kommer till high end produkter.

Jag vet att AMD inte har haft de bästa kylarna innan, men jag tror att under Lisas roder så har man säkert jobbat väldigt mycket med att få bort den stämpeln.
Deras 6900XT kort ser väldigt lovande och som kan matcha RTX 3090.
Då kanske man har insett att de inte vill riskera något i början av den lanseringen, och anser att den kylaren man har tagit fram ska vara ett säkert kort.
Allt återstår att se när reviews dyker upp om de har gjort ett bra jobb eller ej.
Inget är omöjligt att de tillåter 3:dje part att tillverka kort och kylare.

Permalänk
Medlem

Handlar nog främst om låg tillgång

Permalänk
Medlem

Kommer AMD sälja Radeon under sitt eget namn (AMD) nu eller är det fortfarande Sapphire som gäller?

Visa signatur

CM NR200P MAX • CM 280 AIO • Corsair SF750 • Asus B550-I Strix • Samsung 980 Pro • Crucial Ballistix MAX 4000 • LG OLED48CX • Ryzen 5950X • Radeon RX 6950 XT

Permalänk
Medlem

Hoppas på Sapphires egna som vanligt.

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Permalänk
Medlem

Hoppas på AMD:s egna men kommer nog köpa ett 6800 XT i fall jag ej lyckas få tag på en 6900 XT som jag hört kommer vara i begränsad upplaga initialt.

Visa signatur

12900K | 32GB 6000 DDR5 | 3090 FE | PG259QN |

Permalänk
Medlem
Skrivet av RekiN:

Hoppas på AMD:s egna men kommer nog köpa ett 6800 XT i fall jag ej lyckas få tag på en 6900 XT som jag hört kommer vara i begränsad upplaga initialt.

Så hade jag också tänkt men problemet är ju att 6900XT släpps efter 6800 så får man ingen 6900 så kommer man sist i kön för en 6800..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maximo:

Det är klart samma besparingar görs på de dyra korten då det är binnade varianter av de billiga....

Fast det där påståendet håller ju inte. Rätt säker på att binning för vilken variant av baskretsen det ska bli sker innan monteringen av alla komponenter. De har ju olika minneskonfigurationer och ibland VRM. De använder ofta samma grund PCB men populeringen ser ju olika ut. Här är ett exempel på vad jag syftade på, med 1080 ti och Titan X 2016. Titan Xp 2017 hade också färre VRM komponenter monterade än 1080 ti. Alla 3 är GP102 och vad jag kan se använder samma blanka PCB. Så därav anser jag det att vara snålt att inte ens populera alla MOSFETS platser som deras billigare syskon på deras 25 000kr flaggskepp, när det troligen kostar runt tjugolappen att populera om ens det.

EDIT: Samt partnertillverkarna monterar ju GPU kärnan själva, de kan ju knappast förväntas binna själva för kretsvarianter.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.