Amazon öppnar dörrarna i Sverige

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Kaleid:

Nu har ju google faktiskt varit igång ett bra tag, men redan innan Amazon har kommit till Sverige så ställer de krav som kommer krama mer ur grossister än tidigare. Skillnad på vad som kan göras och vad som faktiskt görs.

Google är ju ingen konkurrent till Inet, så varför skulle de ens vilja ha bort Inet?

"Google kan knappast sätta t.ex. Inet och komplett i konkurs eller?"

Varför frågar du då om Google kan sätta dessa i konkurs? Google kan strypa trafiken till butikerna så att de går under. Inte så sannolikt men Google har stor makt. Många som använder de som DNS dessutom.

Permalänk
Medlem

Det här med adresser verkar fungera lite sådär. Jag gjorde två beställningar igår. Båda ska hämtas hos ombud och den ena har nu kommit fram men jag får då

Citat:

Tyvärr kunde transportören inte slutföra din leverans och paketet hålls kvar för uthämtning. Vi ber om ursäkt för besväret.

Paketet finns hos ombudet så det känns som en lite skum översättning.

Den andra beställningen hävdade de att en vara som fanns på Amazon.se inte kunde skickas till min svenska adress som jag lagt in en gång i tiden och har fungerat bra. Men efter att jag lagt in den på nytt på samma sätt via Amazon.se var det dock OK att skicka även den varan.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon5930:

"Google kan knappast sätta t.ex. Inet och komplett i konkurs eller?"

Varför frågar du då om Google kan sätta dessa i konkurs? Google kan strypa trafiken till butikerna så att de går under. Inte så sannolikt men Google har stor makt. Många som använder de som DNS dessutom.

Ja men återigen, de har makten att göra sådant men tjänar inget på att göra något sådant.
Däremot så är Amazon en konkurrent till en oerhört mängds svenska företag.
Med mycket lägre inköpspriser och volymer, vilket innebär att de kan sälja mycket billigare och konkurrera ut många anda business.

Att jag frågar är ju för att göra det tydligare att situationen är en annan, den går inte riktigt jämföra.

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem
Skrivet av Timmy Fox:

Kontaktade dem med chatten först och blev hänvisad till PN då leveransprocessen redan påbörjats (dvs de har skapat en fraktsedel men paketet verkar inte ha lämnat lagret ännu).

Pratade med PN som direkt såg att det var fel och sa att de inte kan göra något då det inte ännu plockats upp av dem så det är trots allt Amazon jag ska prata med (paketet är ju kvar i deras händer).

Ringde nu till Amazon för att prata med dem en andra gång och sitter nu i luren med en tjej som verkar försöka göra allt hon kan för att rätta till det. Uppdaterar när något mer händer.

UPPDATERING: Hon kunde tyvärr inte göra mycket från sin sida trots allt då det är markerat som skickat i deras system (även om det inte ännu lämnat lagret). Hon skulle därför eskalera det vidare upp i ledet så att de kan försöka rätta till det från en högre nivå och sedan återkomma efter någon timme eller så med en statusuppdatering.

Uppdatering 2:
Fick aldrig den där återkopplingen som jag blivit utlovad. Såg även nyss i spårningen att paketet lämnat deras lager nu. Verkar även som den kommer från Danmark och inte från Eskilstuna för övrigt.

Blev först att ringa till Postnord, då jag ville hinna det innan deras service stängde nu vid 19. Tjejen där kunde inte göra väldigt mycket utan hänvisade enbart till avsändare då felet ligger på deras sida.

Så då blev det att dra iväg samtal igen till Amazon och fråga efter uppföljning på ärendet, nämnde det PN hade sagt till mig och gav ännu en gång en kort upprepning av mitt problem. Tjejen tog sin tid och kollade i ärendet och sedan rådfrågade med en kollega. Dock fortfarande kunde det inte lösas nu heller. Verkar som att eskaleringen från samtalet tidigare idag inte gick iväg som planerat så hon skulle se till att Amazon skulle ta kontakt med PN under morgondagen för att försöka få adressen korrigerad till min faktiska sådana. Får se hur det går, annars blir det väl att dra ner under dagen imorgon och hoppas att det funkar med kollinummer (brukar inte vara några problem) och hoppas att den felaktiga adressen inte knasar till det för utlämningen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaleid:

Som t.ex. Microsoft? Som t.ex. skulle kunna göra en bättre sökmotor än Bing om de verkligen sätte igång.
Nej, situationen är inte jämförelsebar, Amazon är en koloss till företag som kan påverka samhället mycket mer än en gratis sökmotor.
https://www.sweclockers.com/nyhet/30217-amazons-krav-ar-inte-...

Ex: "Utöver fakturavillkor har Amazon också krav på extremt låga inköpspriser, men mer anmärkningsvärt är krav på att deras leverantörer ska hantera produktegenskaperna på Amazons hemsida. Detta är vanligtvis en uppgift som faller på återförsäljaren och kräver alltså än mer resurser från grossisterna. Detta är en modell Amazon anammat i de länder de är aktiva i sedan tidigare, men det blir en nyhet för stora delar av den svenska marknaden."

Det blir mer pengar i Bezos ficka istället för svenska fickor. Knappast gynnsamt.

https://www.reuters.com/article/us-alphabet-google-privacy-la...

Google was sued on Tuesday in a proposed class action accusing the internet search company of illegally invading the privacy of millions of users by pervasively tracking their internet use through browsers set in “private” mode.

https://www.theguardian.com/technology/2019/sep/09/google-ant...

Google faces antitrust investigation by 50 US states and territories
This article is more than 1 year old
Regulators are growing more concerned about company’s impact on smaller companies striving to compete in Google’s markets

https://www.business-standard.com/article/current-affairs/goo...

Google faces antitrust case in India over abuse in smart TVs market

https://www.nbcnews.com/politics/justice-department/justice-d...

Justice Department and 11 states accuse Google of antitrust violations
The lawsuit accuses Google of using its enormous size to illegally monopolize the market for search-generated advertising.

https://ec.europa.eu/commission/presscorner/detail/en/IP_17_1...

Antitrust: Commission fines Google €2.42 billion for abusing dominance as search engine by giving illegal advantage to own comparison shopping service

etc

etc

etc

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Han syftade nog på t ex skatteplanering och det faktum att dessa företag får gratis el i Sverige i tron om att deras serverhallar skapar massor av jobb. Man kan tänka sig att alla vinster från amazon.se lämnar Sverige direkt.

Men även andra storföretag som t ex Biltema, skattar ju inte ordentligt för varorna heller, var ett reportage i ug för ett tag sedan. Och Ikea, Volvo etc har väl de mesta pengarna utomlands.

Stämmer, och var precis det som åsyftades i diskussionen.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vapo:

Anställningstryggheten är näst intill obefintlig i USA.
Men - det gäller ju inte bara Amazon utan även om "Inet hade funnits" i USA hade de anställda mest troligt haft samma 'at will' villkor.

Här hemma pratar vi ny version av LAS.
I USA kör dem på 'AT WILL' där du kan få gå på dagen utan orsak.
https://en.wikipedia.org/wiki/At-will_employment

Exakt. Amazon i Sverige kommer att följa svenska regler och lagar (precis som alla företag som verkar här måste).

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Avstängd
Skrivet av martinot:

https://www.reuters.com/article/us-alphabet-google-privacy-la...

Google was sued on Tuesday in a proposed class action accusing the internet search company of illegally invading the privacy of millions of users by pervasively tracking their internet use through browsers set in “private” mode.

https://www.theguardian.com/technology/2019/sep/09/google-ant...

Google faces antitrust investigation by 50 US states and territories
This article is more than 1 year old
Regulators are growing more concerned about company’s impact on smaller companies striving to compete in Google’s markets

https://www.business-standard.com/article/current-affairs/goo...

Google faces antitrust case in India over abuse in smart TVs market

https://www.nbcnews.com/politics/justice-department/justice-d...

Justice Department and 11 states accuse Google of antitrust violations
The lawsuit accuses Google of using its enormous size to illegally monopolize the market for search-generated advertising.

https://ec.europa.eu/commission/presscorner/detail/en/IP_17_1...

Antitrust: Commission fines Google €2.42 billion for abusing dominance as search engine by giving illegal advantage to own comparison shopping service

etc

etc

etc

Inget av det här hotar vare sig Komplett, Inet eller CDON. Inget av det här är skattefifflande inom Sverige. Det är inte så att grossisterna klagar på google, men de klagar på just Amazon som tidigare länkat.

"För Sveriges del innebär det att svenska varuhus och näthandlar riskerar att slås ut. För företag som lever av att sälja sina produkter via dessa platser innebär det att stora delar av vinstmarginalen kan försvinna ned i Jeff Bezos fickor."
https://www.aftonbladet.se/ledare/a/EW3mrA/nu-invaderas-vi-av...

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Avstängd
Skrivet av martinot:

Exakt. Amazon i Sverige kommer att följa svenska regler och lagar (precis som alla företag som verkar här måste).

Fast det är ju inte så det generellt fungerar. Vi kommer hit, om ni gör det här. Dvs man bedriver definitivt politiska påtryckningar på svenska partier.
Vilket också Wal Mart försökte med i Kanada, men i det fallet så kickades de ut. Men man kan ju försöka igen, de flesta är ju till salu, även demokratin.

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem

Aftonbladet?? Vilken källa till kunskap och fakta!

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Avstängd
Skrivet av martinot:

Aftonbladet?? Vilken källa till kunskap och fakta!

Som om det inte var en självklarhet.

"Clas Ohlson anser vara redo för Amazons intåg på den svenska marknaden.
Men det är just pryl- och hemelektronikbranschen som kan drabbas hårt av jättens etablering i Sverige, enligt HUI.
– Det blir en utökad konkurrenssituation, säger Emma Hernell, vice vd vid analysföretaget.

Amazons etablering i Sverige skulle betyda mycket och bli ganska avgörande för den svenska marknaden, anser analysföretaget HUI."
https://www.svd.se/amazon-spas-sla-hart-mot-clas-ohlson

Amazon är som sagt en koloss, en Goliat, som kan välja att t o m sälja saker med förlust för att slå ut konkurrenterna.

Måste undra om folk var lika positiva ifall det var en jätte från Kina som kom in. För det lär ju hända till slut.

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem

Google translate much? Oseriöst är bara förnamnet. Kalla mig för gubbe men där kommer jag inte att handla. Vill jag handla udda produkter med skruvade priser så kan jag lika väl handla 'direkt' av Wish.

Permalänk

En lite konstig sak är att det som skickades från amazons egna lager var med brevavisering medans om det var ett annat företag som skickade nyttjade de sms-avi så det kom in i postnord appen så man fick hålla koll själv att det kom fram om man vill ha det direkt

Valde ett specifikt ombud också men fick hämta ut hos ett annat ombud och mitt paket var adresserat till andra butiken ^^

Permalänk

Fick Mail att paketet fanns hos mitt ombud. Åkte dit, inget paket. Kommer hem, kollar spårningen hos postnord och paketet är i Danmark, kommer på måndag. Bra där Amazon.

Permalänk
Medlem

Rätt trist att Amazon inte synkar kunddata mellan sina olika ställen, jag kan inte se mina tidigare köp hos .com .uk .jp .de och .fr trots att de har samma kundinfo.

Visa signatur

LianLiPC-V355bequiet!E9-480W-MSIB350M-MortarW10-WD-BlackSN750Ryzen7™2700MSI RX6500XTSONY-65"TV-ZD9
Övriga datorer ej i drift

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jarl:

Rätt trist att Amazon inte synkar kunddata mellan sina olika ställen, jag kan inte se mina tidigare köp hos .com .uk .jp .de och .fr trots att de har samma kundinfo.

Ahh lite jobbigt att man behöver logga in på olika sidor för att se tidigare köp.
Om du vill öppna samma produkt på den svenska amazon som en annan amazon så kan du hitta den produkten på valfri .de eller .co.uk osv. och bara ändra i länken till .se så kommer du till svenska sidan för produkten. Underlättade lite när jag skulle köpa grejer igen. Men man tycker dem borde ha ordnat det istället åt en.

Permalänk
Medlem

Tryckte på länken för affiliate på en YouTube video och kom tyvärr inte till svenska amazon. Försökte byta till Sverige men kom inte till produkten. Tycker att den integrationen borde vara löst. Inte helt lätt att hitta saker när man inte kan söka på det engelska namnet i den svenska heller

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jarl:

Rätt trist att Amazon inte synkar kunddata mellan sina olika ställen, jag kan inte se mina tidigare köp hos .com .uk .jp .de och .fr trots att de har samma kundinfo.

Jo, det är lite märkligt. Amazon i de olika länderna är lite som egna företag, med egna konton, eget unikt produktutbud, etc. Vet faktiskt inte varför de har valt att göra det så olika mellan alla länder.

Dock alla med samma fantastiska webbdesign, så där känner man alltid igen sig!

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Skrivet av Jarl:

Rätt trist att Amazon inte synkar kunddata mellan sina olika ställen, jag kan inte se mina tidigare köp hos .com .uk .jp .de och .fr trots att de har samma kundinfo.

Observera att .co.jp och .cn har separata konton. Här synkas inte adresser eller betalkort med andra länder. För övriga länder används ett gemensamt konto (men beställningarna går bara att se om man loggar in på rätt lands sidor).

Skrivet av jocke92:

Inte helt lätt att hitta saker när man inte kan söka på det engelska namnet i den svenska heller

Hittar du varan hos Amazon i något annat land, kan du byta ut landskoden i webbadressen mot .se så kommer du till den svenska butiken. Alla varor finns dock inte i alla länder.

Tänk på att priset kan variera och skillnad i pris kan väga upp skillnad i fraktkostnad. Jag brukar kolla alla länder om det är något som jag tror kan finnas i flera länder. Strunta i .ae, .cn, .in och .sg som inte verkar kunna skicka någonting till Sverige. Jag använder ofta denna sida för att enkelt kolla alla sidor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kommenterande 2:

Tänk på att priset kan variera och skillnad i pris kan väga upp skillnad i fraktkostnad. Jag brukar kolla alla länder om det är något som jag tror kan finnas i flera länder. Strunta i .ae, .cn, .in och .sg som inte verkar kunna skicka någonting till Sverige. Jag använder ofta denna sida för att enkelt kolla alla sidor.

Jo men är det en feature som gemene man förstår sig på att använda?, mer ett amazon-hack om man säger så för den stora massan.

Jag har inget intresse av att surfa in på massa sidor, jämföra priser, eller lära mig så mycket tyska att jag kan handla på .de utan translate. Så länge det inte är en dyrare produkt eller man ska handla mycket. Då kan det eventuellt bli aktuellt

Permalänk
Medlem

Det jag saknar är något sätt att få den per default bara visa varor som fraktas av Amazon. Vill jag köpa med leverans från Kina vill jag göra det med vilja. Ungefär samma skäl jag inte handlar från cdon längre, är ju sån salig röra av säljare med låg kvalitetskontroll.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jocke92:

Jo men är det en feature som gemene man förstår sig på att använda?, mer ett amazon-hack om man säger så för den stora massan.

Jag har inget intresse av att surfa in på massa sidor, jämföra priser, eller lära mig så mycket tyska att jag kan handla på .de utan translate. Så länge det inte är en dyrare produkt eller man ska handla mycket. Då kan det eventuellt bli aktuellt

Du vet om att du kan få Amazon.de på engelska va?

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xanrag:

Det jag saknar är något sätt att få den per default bara visa varor som fraktas av Amazon. Vill jag köpa med leverans från Kina vill jag göra det med vilja. Ungefär samma skäl jag inte handlar från cdon längre, är ju sån salig röra av säljare med låg kvalitetskontroll.

Har inte hittat något sätt man kan välja så den bara visar det som fraktas av amazon varje sökning.

Men går att filtrera vid sökning med bara det som är fraktfritt över 229.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SkyThread:

Men går att filtrera vid sökning med bara det som är fraktfritt över 229.

Det går även att filtrera att visa bara "Levererad av Amazon", men även med dom två filtren så slinker lite kinasaker igenom. (och man måste klicka för det Varje Enda Sökning!) Sen är ju sökningen helt bedrövlig, istället för att komma närmare målet med fler sökord så blir det snarare tvärtom att mer helt irrelevant skräp kommer med i resultatet när man försöker vara mer precis, skulle kunna vara att deras sökmotor automatiskt kör med OR istället för And eller nåt sånt dumt.

Kombinationen av allt är att Amazon mer känns som skattjakt än en butik, speciellt nu när priserna är helt åt tjottahejti åt båda hållen med saker som är för billiga och för dyra. Iofs rätt rolig underhållning men vill man verkligen köpa något så eeeh.

Permalänk
Medlem

Jag förstår inte riktigt grejen.

Det tillhandahåller en marknadsplats där man oftast knappt ved vad man köper eller av vem med dåliga beskrivningar och en modell som försöker kringgå alla lagar och avgifter så det ska se billigt ut. Dessutom en dålig hemsida som har värdelösa produktbeskrivningar och extremt svårt att hitta i.

Dessutom fungerar inte flera av deras core-tjänster i sverige som prime och e-böcker. Inte ens alla kindle finns att köpa.

Känns som att man inte får någon mer trygghet över wish/aliexpress/ebay alls.

Och allt för att spara några tior över våra lokala webbshoppar som redan har extremt tighta marginaler?

Det enda jag ser som en fördel är om jag ska köpa något riktigt mysko som inte hittas någon annan stans, men enda anledningen till att Amazon möjligen skulle vara bättre är för att man kanske kangå PostNord och deras maffia-avgifter och därmed i princip blockerat all form av gråimport. Dock ska väl sägas här att Amazon inte alls garanterar att man slipper dessa avgifter

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Det enda jag ser som en fördel är om jag ska köpa något riktigt mysko som inte hittas någon annan stans, men enda anledningen till att Amazon möjligen skulle vara bättre är för att man kanske kangå PostNord och deras maffia-avgifter och därmed i princip blockerat all form av gråimport. Dock ska väl sägas här att Amazon inte alls garanterar att man slipper dessa avgifter

Jo, Amazon garanterar visst det:
Tull och moms för paket som kommit utanför EU när man handlat på Amazon.se:

Tull- och importavgifter som kan tillkomma för leveranser från utlandet

Tull- eller importavgifter kan tillkomma för leveranser från länder utanför den Europeiska unionen när försändelsen når ditt land.

Om du gör en beställning till en leveransadress inom Sverige är säljaren ansvarig för tull- eller importavgifter.

Källa: https://www.amazon.se/gp/help/customer/display.html/ref=help_...

Och även: Du fick stå för kostnader utöver inköpspriset (till exempel tullavgifter för frakt till EU) och säljaren täckte inte dessa kostnader. Källa: https://www.amazon.se/gp/help/customer/display/ref=hp_lpmp_aa...

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaleid:

Amazon är som sagt en koloss, en Goliat, som kan välja att t o m sälja saker med förlust för att slå ut konkurrenterna.

Samma snack när Lidl dök upp och mig veterligen finns massa andra matvarubutiker kvar. Samma snack när MediaMarkt dök upp och mig veterligen finns en massa andra elektroniklador kvar osv...

Och vad är det ni protektionister egentligen vill bevara? Bevara Sverige Svenskt? (Google it om ni är unga)

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Du vet om att du kan få Amazon.de på engelska va?

Nej, hade inte koll på det. Men det är ändå inte intressant.

Permalänk
Skrivet av jnsson:

Om du gör en beställning till en leveransadress inom Sverige är säljaren ansvarig för tull- eller importavgifter.

Det dumma är bara att säljaren inte kommer att ha koll på den regeln och att säljaren inte heller kommer att ha koll på att alla försändelser från länder utanför EU åker på moms och adminstrationsavgift vid import till Sverige, så det blir bråk med Amazon och avsändaren för att få tillbaka pengarna. Om några månader lär sig kanske säljarna att de ska sätta så höga priser att de har råd att betala tillbaka momsen och Postnord-avgiften och då blir de nog mer samarbetsvilliga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kommenterande 2:

Det dumma är bara att säljaren inte kommer att ha koll på den regeln och att säljaren inte heller kommer att ha koll på att alla försändelser från länder utanför EU åker på moms och adminstrationsavgift vid import till Sverige, så det blir bråk med Amazon och avsändaren för att få tillbaka pengarna. Om några månader lär sig kanske säljarna att de ska sätta så höga priser att de har råd att betala tillbaka momsen och Postnord-avgiften och då blir de nog mer samarbetsvilliga.

Den regeln finns redan på tyska Amazon och gäller även om man anger en svensk adress. Om säljaren vägrar är det bara o kontakta Amazon. Det gjorde jag då säljaren vägrade först. Men sen när Amazon kontaktade säljaren så gick han med på o betala det. Se denna sida gällande Amazon Tyskland, så kommer du se att de har samma regler som svenska https://www.amazon.de/-/en/gp/help/customer/display.html?node...

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig