Är det destruktivt att installera 2x2GB ram-minnen i ett system med 2x8GB?

Permalänk
Medlem

Är det destruktivt att installera 2x2GB ram-minnen i ett system med 2x8GB?

Alla fyra ramstickor är av samma märke, de körs i samma klockfrekvens samt har samma latency.
Moderkortet har fyra DIMM slots där samtliga besitter samma kapacitet. Med 2x8GB ramstickor installerade har jag då 16 GB Dual-Channel minne där 0 GB körs i single channel.

I manualen för moderkortet kan man läsa:
The system maps the total size of the lower-sized channel for the dual-channel configuration. Any excess memory from the higher-sized channel is then mapped for single-channel operation.

Betyder det då att om jag installerar två stycken 2GB ramstickor att jag istället bara får 8GB RAM i Dual channel istället för 16 GB?

Visa signatur

Stationära:[Fractal Design R2], [Asrock Fatal1ty Professional] , [Vengeance low profile 1600mhz]
[Intel Core i5 2500k 3.3 ghz (Kyld av Noctua nh-d14)], [ Referens XFX HD 6970],
[Corsair TX 650 watt], [ca 750 GB utrymme], [2x Gentletyphoon Utblås och 2x Fractal design inblås]

Permalänk
Medlem

Tror inte det blir några problem. Tror det som menas i manualen är att om du t.ex bara kör 2 stickor, och den ena är 2 och den andra 8, så får du bara 2 från båda, dvs totalt 4.
Har själv kört olika minnen i datorer förut utan problem.
Men lovar inget

Permalänk
Medlem

Ditt moderkort har två minneskanaler, troligtvis kallade A och B i manualen. Till varje kanal hör två socklar, som då kallas A1, A2, B1 och B2. Så länge som du har lika mycket minne i båda kanalerna, d.v.s. A1 + A2 = B1 + B2, så får du dual channel på hela mängden.

Vad texten säger är att om du har olika mycket minne i A och B så får du den gemensamma mängden som dual channel och det som blir över i kanalen med mer minne som single.

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Ditt moderkort har två minneskanaler, troligtvis kallade A och B i manualen. Till varje kanal hör två socklar, som då kallas A1, A2, B1 och B2. Så länge som du har lika mycket minne i båda kanalerna, d.v.s. A1 + A2 = B1 + B2, så får du dual channel på hela mängden.

Vad texten säger är att om du har olika mycket minne i A och B så får du den gemensamma mängden som dual channel och det som blir över i kanalen med mer minne som single.

Okej, jag får då alltså en pool på 8gb som är dual channel medan resterande är single? Betyder det inte att det är dumt då att lägga till två ramstickor? Visst får jag mer minne men det är på bekostnad av att jag får en lägre minnespool som kör i dual channel?

Valet är då mellan:
16 GB Dual-channel
eller
8GB dual channel+12 GB single channel.

Visa signatur

Stationära:[Fractal Design R2], [Asrock Fatal1ty Professional] , [Vengeance low profile 1600mhz]
[Intel Core i5 2500k 3.3 ghz (Kyld av Noctua nh-d14)], [ Referens XFX HD 6970],
[Corsair TX 650 watt], [ca 750 GB utrymme], [2x Gentletyphoon Utblås och 2x Fractal design inblås]

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Uzor:

Okej, jag får då alltså en pool på 8gb som är dual channel medan resterande är single? Betyder det inte att det är dumt då att lägga till två ramstickor? Visst får jag mer minne men det är på bekostnad av att jag får en lägre minnespool som kör i dual channel?

Valet är då mellan:
16 GB Dual-channel
eller
8GB dual channel+12 GB single channel.

Edit, länka din moderkortsmanual, det borde väl även gå att läsa av med cpu-z eller maxxmem.
Nej, likadana minnen ska sättas i samma minneskanal.
Sätt dina 8 or i A och 2 orna i B så får du 20 Gbyte dual.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Uzor:

Okej, jag får då alltså en pool på 8gb som är dual channel medan resterande är single? Betyder det inte att det är dumt då att lägga till två ramstickor? Visst får jag mer minne men det är på bekostnad av att jag får en lägre minnespool som kör i dual channel?

Valet är då mellan:
16 GB Dual-channel
eller
8GB dual channel+12 GB single channel.

Nej, som jag skrev så får du dual channel på allt om du har lika mycket minne i varje kanal. Du kan alltså sätta 8+2 i ena kanalen och 8+2 i den andra, då får du 20 GB dual channel.

Skrivet av mrqaffe:

Edit, länka din moderkortsmanual, det borde väl även gå att läsa av med cpu-z eller maxxmem.
Nej, likadana minnen ska sättas i samma minneskanal.
Sätt dina 8 or i A och 2 orna i B så får du 20 Gbyte dual.

Nej, man vill ha lika mycket minne i båda kanalerna. Sätter man minnena som du föreslår så får man 4 GB i dual och 16 GB i single.

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Nej, som jag skrev så får du dual channel på allt om du har lika mycket minne i varje kanal. Du kan alltså sätta 8+2 i ena kanalen och 8+2 i den andra, då får du 20 GB dual channel.
Nej, man vill ha lika mycket minne i båda kanalerna. Sätter man minnena som du föreslår så får man 4 GB i dual och 16 GB i single.

Ah ok, nu hänger jag med. Bara för att göra det jävligt tydligt för mig själv som om jag vore fem år gammal.
4 DIMM slots.
2 slots är av blå färg och tillsammans utgör minneskanal A
liksom de återstående slotsen av svart färg utgör minneskanal B.

Uppsättning av stickor:
1. 8+2 minnen i vardera kanal ger mig 20 GB Dual
2. 8+8 i kanal A(blå) och 2+2 i kanal B (svart) ger mig 4 GB DUAL.
3. Jag skiter i att installera 2gb stickorna och kör med endast 2x8 i kanal A och får 16 GB DUAL.

Alltså innebär andra alternativet en prestandaförlust och är en rätt dum uppsättning. Dags för mig att börja skruva lite då jag körde med alternativ två :facepalm:.

Visa signatur

Stationära:[Fractal Design R2], [Asrock Fatal1ty Professional] , [Vengeance low profile 1600mhz]
[Intel Core i5 2500k 3.3 ghz (Kyld av Noctua nh-d14)], [ Referens XFX HD 6970],
[Corsair TX 650 watt], [ca 750 GB utrymme], [2x Gentletyphoon Utblås och 2x Fractal design inblås]

Permalänk
Medlem

@Uzor: Det är ganska ovanligt att socklarna är färgade efter kanal, oftast brukar det vara att man t.ex. ska stoppa båda stickorna i samma färg för att få dual channel när man har två stickor. Oftast så brukar de två socklarna närmast processorn vara kanal A och de två längst bort vara kanal B. Men som alltid finns det undantag.

Men vad är det egentligen för moderkort du har? Asrock Fatal1ty Professional är dels inte unikt nog eftersom Asrock har massor av olika såna moderkort, och jag gissar att det inte ens är det moderkortet du pratar om eftersom Fatal1ty brukar ha ett rött färgtema snarare än blått.

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

@Uzor: Det är ganska ovanligt att socklarna är färgade efter kanal, oftast brukar det vara att man t.ex. ska stoppa båda stickorna i samma färg för att få dual channel när man har två stickor. Oftast så brukar de två socklarna närmast processorn vara kanal A och de två längst bort vara kanal B. Men som alltid finns det undantag.

Men vad är det egentligen för moderkort du har? Asrock Fatal1ty Professional är dels inte unikt nog eftersom Asrock har massor av olika såna moderkort, och jag gissar att det inte ens är det moderkortet du pratar om eftersom Fatal1ty brukar ha ett rött färgtema snarare än blått.

Ah, datorn i signaturen är skrotad, har inte hängt med på hårdvarufronten sedan ivy bridge släpptes.
Moderkortet jag pratar om är en asus p8z77-v lx. Manualen fanns listad på Asus hemsida men det verkar som att alla Z77 produkter på asus hemsida är borttagna sedan några dagar sedan.

Visa signatur

Stationära:[Fractal Design R2], [Asrock Fatal1ty Professional] , [Vengeance low profile 1600mhz]
[Intel Core i5 2500k 3.3 ghz (Kyld av Noctua nh-d14)], [ Referens XFX HD 6970],
[Corsair TX 650 watt], [ca 750 GB utrymme], [2x Gentletyphoon Utblås och 2x Fractal design inblås]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Uzor:

Ah ok, nu hänger jag med. Bara för att göra det jävligt tydligt för mig själv som om jag vore fem år gammal.
4 DIMM slots.
2 slots är av blå färg och tillsammans utgör minneskanal A
liksom de återstående slotsen av svart färg utgör minneskanal B.

Uppsättning av stickor:
1. 8+2 minnen i vardera kanal ger mig 20 GB Dual
2. 8+8 i kanal A(blå) och 2+2 i kanal B (svart) ger mig 4 GB DUAL.
3. Jag skiter i att installera 2gb stickorna och kör med endast 2x8 i kanal A och får 16 GB DUAL.

Alltså innebär andra alternativet en prestandaförlust och är en rätt dum uppsättning. Dags för mig att börja skruva lite då jag körde med alternativ två :facepalm:.

Var inte så säker på att slotsen av samma färg hör till samma kanal.

Det vanligaste är att slotsen är numrerade (räknat från CPUn och ut mot kanten) A1 A2 B1 B2.
Vanligast är att med en minnes modul skall den sitta i A2 för bästa resultat, med två minnesmoduler skall dom sitta i A2 och B2. (dvs varannan slot, med sloten närmast CPUn tom)
Kör du fyra moduler bör du ha att den i A1 är identisk med den i B1, och modulen i A2 identisk med den i B2.
Observera dock att även om ovanstående är den vanligaste designen på moderkort är det inte den enda. Läs moderkortets manual för säkerhets skull.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Uzor:

Ah, datorn i signaturen är skrotad, har inte hängt med på hårdvarufronten sedan ivy bridge släpptes.
Moderkortet jag pratar om är en asus p8z77-v lx. Manualen fanns listad på Asus hemsida men det verkar som att alla Z77 produkter på asus hemsida är borttagna sedan några dagar sedan.

Jag hittade manualen till moderkortet trots Asus försök att gömma den (gå in under Support, och leta dig fram där) och som jag trodde så använder de precis samma layout för minnesslottar som de flesta andra.

Kör du med enbart två moduler skall du använda de två blå minneslottarna (A2 och B2)
Kör du med fyra, så sätt lika i bägge kanaler. (De två blå slottarna bör ha likadana moduler i sig, och samma för de svarta.)
Så, i ditt fall - sätt 8GB modulerna i de blå slottarna, och 2GB modulerna i de svarta så blir det bäst.

Permalänk
Medlem

Tänker som Erik_T .

Manual-allergi hjälper sällan den som vill lära sig ordentligt i allmänhet... eller om sina egna grejor i synnerhet.

RTFM ! 👍😉
("Read The F***ing Manual")

Visa signatur

Hårdvara:
Varierande nog, = onödig information.

Gillar Linux, det kan vara värt vetande. 🙂

Permalänk
Medlem
Skrivet av Erik_T:

Jag hittade manualen till moderkortet trots Asus försök att gömma den (gå in under Support, och leta dig fram där) och som jag trodde så använder de precis samma layout för minnesslottar som de flesta andra.

Kör du med enbart två moduler skall du använda de två blå minneslottarna (A2 och B2)
Kör du med fyra, så sätt lika i bägge kanaler. (De två blå slottarna bör ha likadana moduler i sig, och samma för de svarta.)
Så, i ditt fall - sätt 8GB modulerna i de blå slottarna, och 2GB modulerna i de svarta så blir det bäst.

Tack, det är så jag har det nu. Av någon anledning trodde jag att färg på slot motsvarade kanalen men nu i efterhand inser jag att det var dumt då jag körde dualchannel med två stickor genom att ha stickorna i samma färg.

Skrivet av m1k3_dd:

Tänker som Erik_T .

Manual-allergi hjälper sällan den som vill lära sig ordentligt i allmänhet... eller om sina egna grejor i synnerhet.

RTFM ! 👍😉
("Read The F***ing Manual")

Precis, borde bara ha läst manualen mer.

Visa signatur

Stationära:[Fractal Design R2], [Asrock Fatal1ty Professional] , [Vengeance low profile 1600mhz]
[Intel Core i5 2500k 3.3 ghz (Kyld av Noctua nh-d14)], [ Referens XFX HD 6970],
[Corsair TX 650 watt], [ca 750 GB utrymme], [2x Gentletyphoon Utblås och 2x Fractal design inblås]