Permalänk
Medlem

Hjääälp med Wi-Fi extender

Hej.

Jag har precis flyttat till nybygge med fiber från comhem. Jag har routern i ”fiberskåpet” i en garderob vilket gör att Wi-Fi bara funkar i halva lägenheten. Jag köpte då en extender från dlink för 500kr på mediamarkt. Verkar ju skitbra. Kopplade in den i eluttaget i vardagsrummet och kopplade på ethernet till den genom vägguttag från routern.

Problemet: den där extendern envisas med att skapa ett andra Wi-Fi nätverk??? Wtf. Den skulle ju bara förlänga mitt redan existerande Wi-Fi?? Eller. Har jag missuppfattat något? Som det är nu så måste jag byta till dlink Wi-Fi för att få nät i vardagsrummet, men den räcker inte till sovrummet, där var ju tanken att orginalroutern skulle ta över sömlöst på samma Wi-Fi?

Permalänk
Medlem

Om du matar extendern med en sladd så kan den förhoppningsvis konfigureras som en accesspunkt. Då används sladden istället för den trådlösa anslutningen för datatrafiken mellan burken och routern.

Du behöver konfigurera den så att den har samma nätverksnamn (SSID) och samma lösenord som din vanliga router för att få till det som du vill ha det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MickeBoy:

Om du matar extendern med en sladd så kan den förhoppningsvis konfigureras som en accesspunkt. Då används sladden istället för den trådlösa anslutningen för datatrafiken mellan burken och routern.

Du behöver konfigurera den så att den har samma nätverksnamn (SSID) och samma lösenord som din vanliga router för att få till det som du vill ha det.

Tack. Så om båda har samma namn och lösen så byter min telefon till den jag är närmst menar du? Låter för enkelt så jag hoppas det jag förstår rätt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Socponne:

Tack. Så om båda har samma namn och lösen så byter min telefon till den jag är närmst menar du? Låter för enkelt så jag hoppas det jag förstår rätt.

Ja precis så. Telefonen kommer att välja den accesspunkt som ger bäst anslutning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MickeBoy:

Ja precis så. Telefonen kommer att välja den accesspunkt som ger bäst anslutning.

Fett. Ska testa. Tack för hjälpen 🙏

Permalänk
Medlem
Skrivet av MickeBoy:

Ja precis så. Telefonen kommer att välja den accesspunkt som ger bäst anslutning.

En sista fråga du verkar ju kunnig inom detta. Är min lösning med en extender en bra lösning generellt? På mediamarkt snackade dom om mesh nätverk som ett alternativ. Det skulle dock bli dyrare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Socponne:

En sista fråga du verkar ju kunnig inom detta. Är min lösning med en extender en bra lösning generellt? På mediamarkt snackade dom om mesh nätverk som ett alternativ. Det skulle dock bli dyrare.

Om det är som du skriver att din extender är ansluten med sladd, då skulle jag inte kalla den för extender utan för accesspunkt.

Olika burkar (extenders / accesspunkter) har såklart olika egenskaper och vissa har mer funktioner och han hantera mer enheter och mer trafik än andra. Jag tycker att det är den bästa lösningen för att utöka den trådlösa räckvidden i ett nätverk.