Bilder på ditt senaste inköp (2020) [inga produktbilder]

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Lyckades få tag i ett SF750 till bygget tils slut, de hade 5 stycken på ComputerSalg, beställde i onsdags och kom idag.

Visa signatur

NZXT H7 Flow | Ryzen 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F | 32GB G.Skill Trident Z5 Neo | ASUS 4070 Ti TUF Gaming OC | Corsair RM750e | Samsung 990 PRO | Arctic Liquid Freezer II 360

Permalänk
Medlem

Där rök månadens lön =), nu saknas bara ny soffa och tv bänk sen är jag redo för flytt nästa vecka

Bild 2 inkluderar bland annat roborock s6 maxv , roborock mace h6, ny säng och en jäkla massa annat

Bild 3: beställd från UK, tyvärr så var främre bromskivan skev så jag har just fått hem en ny som de stod för. båda bromsarna går ej att låsa dock så jag måste dra ett mail till och fråga om jag kan lämna in den på service och att de står för kostnaden , alternativt att den ska skickas tillbaks till UK

Permalänk
Medlem

Sorry för suddiga bilder, sambon som fotat.

Nytt kök, golv, kakel och nytt innertak (det var dock helt oplanerat). Fortfarande work in progress. Köket från Electrolux Home, Köksfläkt från Samsung, Diskmaskin från Bosch mm.

Visa signatur

"I know not with what weapons World War III will be fought, but World War IV will be fought with sticks and stones."
Albert Einstein (1879 - 1955)

Permalänk
Medlem
Skrivet av 220volt:

Är lite småsugen på det tangentbordet men gillar inte de mörkröda tangenterna, till vissa tangentbord skickar Varmilo med en hög med andra färger.

Kan varmt rekommendera det. Tills dess att jag bygger mitt eget så kommer jag nog inte använda något annat än Varmilo. Av färdigbyggda brädor så har de varit felfria för mig.

Visa signatur

Processor: Intel i9 9900K @ 4,7Ghz kyld av Noctua NH-D15 | Moderkort: Gigabyte Z390 Aorus Ultra | RAM: G.Skill Trident Z 16GB 3200Mhz | Grafikkort: MSI RTX 2080 Gaming X Trio | Chassi: Fractal Design Define S2 | PSU: Corsair RM750x | Hdd: Samsung 970 Evo 500GB & Seagate Barracuda 2TB |

Permalänk
Medlem

Slog till på min första egna NAS. Varit trött på att ha min gamla laptop igång 24/7 med en hårddisk på 500 GB.
Så fick bli en Synology DS920+ med en(för tillfället) 4 TB IronWolf.
Sved i sparkontot, men hoppas den lever länge.
Ska ha Plex, PiHole, någon hemsida, sambashare, datorbackup och som filserver på den.
Får hoppas på billiga diskar till blackfriday. (eller julklapp) Samt upprusta med mer RAM.
Kanske någon gång blir cacheminnen till den också, men känns inte så bråttom med.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Meshify C Mini | CPU: AMD Ryzen 5 3600 | Kylare: Be Quiet! Dark Rock Pro 4 | Graffe: ASUS 1070 8GB ROG STRIX DC3 | PSU: Corsair RM750X V2 | RAM: Corsair Vengence 32GB 3200 MHz | MOBO: MSI B450M MORTAR MAX
CS:GO-Maps (App) Sweclockers (App)

Permalänk
Keeper of The Nvidia Drivers

Blev en "Razer Viper Ultimate with Charging Dock - Mercury" ifrån Razer´s webbutik.

Visa signatur

AMD FX53 939 | MSI nForce4 939 | Ati Radeon x1800XT OC PE | 2*1024mb G-Skill 1-2-3-2-5 | Comhem 10/1 | Frölunda Indians SM GULD!!!
In Hoc Signo Vinces!

Permalänk
Medlem

Ritade en grej och satte den på en tröja. [emoji14]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Galming:

Bild 3: beställd från UK, tyvärr så var främre bromskivan skev så jag har just fått hem en ny som de stod för. båda bromsarna går ej att låsa dock så jag måste dra ett mail till och fråga om jag kan lämna in den på service och att de står för kostnaden , alternativt att den ska skickas tillbaks till UK

Vad menar du med låsa bromsarna? Tar de dåligt? Kan va värt att göra en "brake bleed" om det kommit in luftbubblor i systemet, prova även centrera de genom at 1,lossa på ok'en,2. greppa bromsen, 3. skruva åt ok'en. Snea bromsskivor ska man inte tåla men går räta ut relativt simpelt med skiftnyckel. Ska du börja med mtb är det lika att lära sig skruva, mycket roligare och billigare så, finns oänligt mycket tutorials på youtube, "Bearm peak, gmbn, skills with phil, osvosv.." .

Visa signatur

5800X3D 3080 Tuf oc || Lenovo y720 1060/i5

Permalänk
Medlem
Skrivet av davvarn:

https://i.imgur.com/fiVEgVB.jpg
Slog till på min första egna NAS. Varit trött på att ha min gamla laptop igång 24/7 med en hårddisk på 500 GB.
Så fick bli en Synology DS920+ med en(för tillfället) 4 TB IronWolf.
Sved i sparkontot, men hoppas den lever länge.
Ska ha Plex, PiHole, någon hemsida, sambashare, datorbackup och som filserver på den.
Får hoppas på billiga diskar till blackfriday. (eller julklapp) Samt upprusta med mer RAM.
Kanske någon gång blir cacheminnen till den också, men känns inte så bråttom med.

Najs, men varför en 920+ och inte 220+?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blub:

https://i.imgur.com/290N6gN.jpg

Efter en ofantligt lång leveranstid kom så äntligen mina billiga arctic p12 pwm fläktar. 456:- för 10 fläktar sooooom hittat

Jag fick mitt paket 2 dagar efter beställning 😄 Gissar att dom är från Proshop? Jag har dock inte använt minan 😄

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anhjo:

Vad menar du med låsa bromsarna? Tar de dåligt? Kan va värt att göra en "brake bleed" om det kommit in luftbubblor i systemet, prova även centrera de genom at 1,lossa på ok'en,2. greppa bromsen, 3. skruva åt ok'en. Snea bromsskivor ska man inte tåla men går räta ut relativt simpelt med skiftnyckel. Ska du börja med mtb är det lika att lära sig skruva, mycket roligare och billigare så, finns oänligt mycket tutorials på youtube, "Bearm peak, gmbn, skills with phil, osvosv.." .

Som det är nu så nyper jag för kung och fosterland på både fram och bak broms så stannar cykeln efter ett par sekunder, nyper jag på grus så är det 2/5 ggr den " sladdar till ". skruva har jag inget problem med, men tycker den ska levereras fullt fungerande. och för att blöda bromsarna behövs special verktyg vilket måste beställas. Jag är i dagsläget för slö för att ta tag i det själv men vägrar de stå för servicen så fixar jag det själv.

Angående bromsskivan så började jag lossa bultarna men då har de vid installation " rundat " ena torxen så jag skickade bild på det och fick en "bättre" bromsskiva på posten en vecka senare inkl nya torx, sen kom vintern tidigt iår och har inte varit läge att cykla i flera dm snö

Permalänk
Medlem
Skrivet av Galming:

Som det är nu så nyper jag för kung och fosterland på både fram och bak broms så stannar cykeln efter ett par sekunder, nyper jag på grus så är det 2/5 ggr den " sladdar till ". skruva har jag inget problem med, men tycker den ska levereras fullt fungerande. och för att blöda bromsarna behövs special verktyg vilket måste beställas. Jag är i dagsläget för slö för att ta tag i det själv men vägrar de stå för servicen så fixar jag det själv.

Angående bromsskivan så började jag lossa bultarna men då har de vid installation " rundat " ena torxen så jag skickade bild på det och fick en "bättre" bromsskiva på posten en vecka senare inkl nya torx, sen kom vintern tidigt iår och har inte varit läge att cykla i flera dm snö

Ok, om du nyper hårt och handtagen inte bottnar så känns det som något har hamnat på bromsskivorna. Det är väldigt känsligt med att inte ta på bromsskivorna för att då är det risk att bromsklossarna blir kass. Det är skitenkelt att byta klossar och jag misstänker att du har shimanos B01S som finns typ överallt för 60 spänn. Alternativt kan du prova sandpappra de gamla beläggen och glöm inte rengöra skivorna med t-röd eller liknande. Jag fick min levererad med skrikiga och kassa belägg, var bara att byta : (.. Lycka till!
Oh right, man kan behöva "bromsa in" klossar innan det tar helt bra också, bara hålla ner bromsen och trampa järnet en liten bit!

Visa signatur

5800X3D 3080 Tuf oc || Lenovo y720 1060/i5

Permalänk
Medlem

Köpte det här tagentbordet då mitt K70 RGB Lux II gick sönder (iom tagenterna bara faller av hela tiden, tunn plast), och jag har god erfarenhet med mitt tidigare G15 Logitech Gaming keyboard, tänkte jag skulle testa G915, lågprofils mekanisk med rgb, ganska nöjd än så länge, inga problem med wireless, håller länge på en laddning, men det tar lite tid att bli van vid lågprofils tagenter.

Medan jag går och väntar i evigheter på mitt 3090 RTX kort, köpte jag denna PSU för att förbereda mig på det nya kortets strömbehov:

Några mån sen, köpte jag denna lilla roliga prylen, det är en COLOUR MAXIMITE 2, som bara är byggd för programmeringsspråket BASIC, man kan kalla den en sorts avancerat Commdore-64 in-a-box, fast skilnaden är att den är mycket kapabel, dvs. kan köra 27000 linjars (rador) kod i Basic, och spelen blir ändå i klass med Super Nintendo / Sega Megadrive, och det krävs ingen operativsystem som Linux eller Windows för att programmera på den, bara att tuta o köra:

Faktisk är den så enkel att koda på, att utan att läsa manualen (bara baserat på lite jag fortfarande har i huvudet från 80 talet), fixade jag ett lite frogger-liknande spel som test, texten är bara "placeholders" istället för grafik, tog ungefär en timme, så lätt är det:

Finns mycket annat med, men jag måste stoppa här, finns nog ingen som orkar läsa det här anyway

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anhjo:

Ok, om du nyper hårt och handtagen inte bottnar så känns det som något har hamnat på bromsskivorna. Det är väldigt känsligt med att inte ta på bromsskivorna för att då är det risk att bromsklossarna blir kass. Det är skitenkelt att byta klossar och jag misstänker att du har shimanos B01S som finns typ överallt för 60 spänn. Alternativt kan du prova sandpappra de gamla beläggen och glöm inte rengöra skivorna med t-röd eller liknande. Jag fick min levererad med skrikiga och kassa belägg, var bara att byta : (.. Lycka till!
Oh right, man kan behöva "bromsa in" klossar innan det tar helt bra också, bara hålla ner bromsen och trampa järnet en liten bit!

vad jag minns pillade jag inget på bromsskivorna men det kan såklart ha hänt. " bromsat " in klossarna har jag provat då jag tagit cykeln till jobbet under någon vecka, bromsat hårt i nedförs och trampat samtidigt men det verkar inte hjälpa. ska prova sandpappra beläggen och rengöra skivorna idag så återkommer hur det gick

Permalänk
Medlem
Skrivet av zorken:

Lyckades få tag i ett SF750 till bygget tils slut, de hade 5 stycken på ComputerSalg, beställde i onsdags och kom idag. https://i.imgur.com/pupUuko.jpg

Grattis! Letar efter sf750 som en tok. Måste försvunnit väldigt fort. Har inte ens sett att den kom in;(

Permalänk
Medlem
Skrivet av mattemaz:

Grattis! Letar efter sf750 som en tok. Måste försvunnit väldigt fort. Har inte ens sett att den kom in;(

Stort tack! Ja ser ut som de gick åt rätt fort

Visa signatur

NZXT H7 Flow | Ryzen 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F | 32GB G.Skill Trident Z5 Neo | ASUS 4070 Ti TUF Gaming OC | Corsair RM750e | Samsung 990 PRO | Arctic Liquid Freezer II 360

Permalänk
Medlem

Svenskjävlar! (ska dock tyvärr ge bort allihop)

Permalänk
Medlem

Det blev en ny TV när MediaMarkt körde nattpriser, för bra pris för att avstå
En Sony 75XH9096. Blev en schysst uppgradering från min 8 år gamla Sharp 60" LCD.
Planen var att köpa ny TV (75" eller 85") under årets BF men tveksamt att det blir så här bra pris igen.

Visa signatur

Ryzen 7 5700G | 32GB | ASRock B550M-ITX/ax | 2 x 1TB KC3000 | OLED48CX
MacBook Pro 13 M1 | Playstation 5

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olegh:

Najs, men varför en 920+ och inte 220+?

Av olika anledningar. Men framförallt vill jag ha plats för 4 st diskar, så att det går att expandera mycket i framtiden.
Och så även kraftfullare processor.
Vilket lär behövas för 4K-transcoding samt möjlighet att streama Plex till flera användare samtidigt.
Kör PiHole på den just nu också i en Docker-container. Fungerade smidigt

Synd att Synology är smått överprisade till vad man får i hårdvara.
Men deras UI är så smidigt och simpelt det bara kan bli. (snyggt är det också om man bryr sig om det) Vilket gör det värt pengarna.
Har kört OpenMediaVault på en laptop tidigare med en disk och var bökigt att få SAMBA/smb share att fungera till windows.
Här funkar det direkt.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Meshify C Mini | CPU: AMD Ryzen 5 3600 | Kylare: Be Quiet! Dark Rock Pro 4 | Graffe: ASUS 1070 8GB ROG STRIX DC3 | PSU: Corsair RM750X V2 | RAM: Corsair Vengence 32GB 3200 MHz | MOBO: MSI B450M MORTAR MAX
CS:GO-Maps (App) Sweclockers (App)

Permalänk
Skrivet av davvarn:

https://i.imgur.com/fiVEgVB.jpg
Slog till på min första egna NAS. Varit trött på att ha min gamla laptop igång 24/7 med en hårddisk på 500 GB.
Så fick bli en Synology DS920+ med en(för tillfället) 4 TB IronWolf.
Sved i sparkontot, men hoppas den lever länge.
Ska ha Plex, PiHole, någon hemsida, sambashare, datorbackup och som filserver på den.
Får hoppas på billiga diskar till blackfriday. (eller julklapp) Samt upprusta med mer RAM.
Kanske någon gång blir cacheminnen till den också, men känns inte så bråttom med.

Har du sparkat igång sakerna? Jag beställde också en Synology DS920+ förra veckan. Är du nöjd?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Christiaan:

Har du sparkat igång sakerna? Jag beställde också en Synology DS920+ förra veckan. Är du nöjd?

Japp. Plex, PiHole och sambashare fixade jag direkt när jag packade upp.
Var lite bekymmer med 4K först men var hyffsat lätt att fixa, då Plex har problem med H.256 med den inbyggda drivern. Man lägger till en text/kodsnutt i "preferences.xml" för att aktivera en annan driver. "VaapiDriver="i965". (mer här: https://www.youtube.com/watch?v=fTISHfy-rYg)
Sen går det spela upp "HEVC 10bit x265 HDR"-content. Man får vara beredd på lite buffring i början.
Inga bekymmer att spela upp flertal 1080p streamar samtidigt/konverteringar. Och drar igång typ direkt.
Är för tillfället mer än nöjd.
Har nu också fixat NextCloud. Blir nog att skaffa domännamn igen på nytt, och koppla det. Samt fixa Lets Encrypt SSL-certifikat.
Dra igång någon sida därefter.

Ljudlös är den också. Har den på ett IKEA lackbord under mina 3d-skrivare och sitter vid datorn 1 meter ifrån, hör bara hårddisken söka runt lite grann.
Kör just nu 3 containers i Docker(PiHole, Ombi & Tautulli), Plex konvertering av 4K-material, NextCloud(med tjänster som Phpmyadmin, Apache osv i bakgrunden. Får då runt 13%-18% användning av CPU och runt 1.6 GB/4 GB RAM.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Meshify C Mini | CPU: AMD Ryzen 5 3600 | Kylare: Be Quiet! Dark Rock Pro 4 | Graffe: ASUS 1070 8GB ROG STRIX DC3 | PSU: Corsair RM750X V2 | RAM: Corsair Vengence 32GB 3200 MHz | MOBO: MSI B450M MORTAR MAX
CS:GO-Maps (App) Sweclockers (App)

Permalänk
Medlem

Hack the Planet!

Permalänk

Jag har länge velat ha en mikrofon, men jag vet inte riktigt till vad.
Efter några bevakningar på Tradera så klickade jag hem en AT2020 USB+ för 615 kr inklusive frakt.
Nu är nästa problem, förutom att hitta folk att tjöta med, att jag sitter för långt från mikrofonen. Får väl klicka hem en arm också...

Visa signatur

Intel i5 6600K | Be Quiet, Pure Rock! | Asus Z170 Pro Gaming | Asus GTX 1070 Strix Gaming | HyperX 16 GB (2x8GB) DDR4 2133MHz Fury Black | Samsung 850 Evo 250GB | Skärm: Samsung S27D390H | Chassi: Fractal Design Define R4 Black
Spelnick: Jernhand

Permalänk
Medlem

Fick köpa mig ett nytt tangentbord då min ilska ibland tar över när jag spelar

Det blev ett nytt Varmilo TKL med EC Sakura brytare, känns som MX röd, men mer smooth typ.

Visa signatur

Spelmaskinen
| Phanteks P600S | Corsair H115i Pro | i9 10850k | ASUS ROG STRIX Z490-H | Corsair LPX 3000MHz 32GB | Asus RX 6800 XT TUF OC | Asus XG279Q | Corsair RM750X | Varmilo VA88M | Razer Viper Ultimate |

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av gothenburg:

Jag har länge velat ha en mikrofon, men jag vet inte riktigt till vad.
Efter några bevakningar på Tradera så klickade jag hem en AT2020 USB+ för 615 kr inklusive frakt.
Nu är nästa problem, förutom att hitta folk att tjöta med, att jag sitter för långt från mikrofonen. Får väl klicka hem en arm också...
https://i.imgur.com/JIDXr3m.jpg

Geeks Discord är ett rätt trevligt ställe att hänga på

Visa signatur

Går det bra, eller går det som vanligt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av davvarn:

Av olika anledningar. Men framförallt vill jag ha plats för 4 st diskar, så att det går att expandera mycket i framtiden.
Och så även kraftfullare processor.
Vilket lär behövas för 4K-transcoding samt möjlighet att streama Plex till flera användare samtidigt.
Kör PiHole på den just nu också i en Docker-container. Fungerade smidigt

Synd att Synology är smått överprisade till vad man får i hårdvara.
Men deras UI är så smidigt och simpelt det bara kan bli. (snyggt är det också om man bryr sig om det) Vilket gör det värt pengarna.
Har kört OpenMediaVault på en laptop tidigare med en disk och var bökigt att få SAMBA/smb share att fungera till windows.
Här funkar det direkt.

Du betalar nog inte bara för delarna, DSM är det du betalar för skulle jag tro. har en gammal 213j. den är väll en 7år nu och den fungerar som vanligt efter all denna tid. så även om du betalade mycket nu så kommer den med stor sannolikhet hålla rätt länge. DSM innehåller även många gratis funktioner så som tex surveillance station som jag ska se om jag kan få in mina kameror på.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

Så jag har väntat! Men nu ligger man sjuk så dröjer nog innan man kan installera..

Permalänk
Medlem

Var mäkta förvånad när jag fick sms om att jag hade paket att hämta ut från Inet. Trodde inte jag skulle få kortet förrän om en månad. Nu ska bara resten av nya datorn köpas in också

Permalänk
Medlem

Skinnjacka 150kr.
Tack Amazon.