Permalänk
Medlem

Överclockning ostabil efter 3070 upgrade

Min OC på 9600k 1.35v som fungerarade felfritt länge, ger mig nu bluescreens såfort jag startar ett spel. Bytte precis ett gammalt 970 till msi 3070 gaming x trio.
Fractal design 750w ( bör räcka med goda marginaler)
Msi z390-a pro

Ska jag fortsätta försöka överklocka på samma ghz men höjja volten?
Vad skulle kunna vara problemet?

Permalänk
Moderator
Brons i quiz

Vad är multiplern inställt på? Man brukar höja spänningen om processorn är instabil men då gäller det att man kan kyla processorn också, annars får man ställa ner multiplern istället. Din 9600K får jobba på hårdare nu när du har 3070, det är ett ganska stort hopp från 970 i prestanda.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vzano:

Vad är multiplern inställt på? Man brukar höja spänningen om processorn är instabil men då gäller det att man kan kyla processorn också, annars får man ställa ner multiplern istället. Din 9600K får jobba på hårdare nu när du har 3070, det är ett ganska stort hopp från 970 i prestanda.

5.0 ghz

Permalänk
Medlem

Hur vet du att det är överklockningen av CPU som ger BSOD? Fungerar det felfritt när du sänker OC:n? Förutom att ett 3070 pumpar ut rätt mycket mer värme i chassit än ett 970 (och därmed troligen ger högre CPU-temperaturer) så borde inte byte av grafikkort påverka OC på CPU.

Visa signatur

Ryzen 3600 | ASUS X470-F | 16GB B-die | GTX 1070

Permalänk
Medlem
Skrivet av fragande:

Hur vet du att det är överklockningen av CPU som ger BSOD? Fungerar det felfritt när du sänker OC:n? Förutom att ett 3070 pumpar ut rätt mycket mer värme i chassit än ett 970 (och därmed troligen ger högre CPU-temperaturer) så borde inte byte av grafikkort påverka OC på CPU.

Den enda förändring jag gjorde var att byta gpu, så känns troligt att det måste vara anledningen. Satte bios på default då fungerade det utan problem. För hög temperatur kan inte vara en faktor då jag knappt han komma ut ur loading screen innan det krascha

Permalänk
Medlem
Skrivet av Didde95:

Den enda förändring jag gjorde var att byta gpu, så känns troligt att det måste vara anledningen. Satte bios på default då fungerade det utan problem. För hög temperatur kan inte vara en faktor då jag knappt han komma ut ur loading screen innan det krascha

Validerade du överklockningen innan? Dvs. tortyrtest eller annat stabilitetstest. Som Vzano säger så får din CPU troligen jobba på rätt mycket hårdare i spel nu och om överklockningen innan egentligen var ostabil men "fungerade" p.g.a. att du aldrig belastade CPU:n speciellt hårt kan det vara en möjlig förklaring kanske.

Visa signatur

Ryzen 3600 | ASUS X470-F | 16GB B-die | GTX 1070

Permalänk
Medlem
Skrivet av fragande:

Validerade du överklockningen innan? Dvs. tortyrtest eller annat stabilitetstest. Som Vzano säger så får din CPU troligen jobba på rätt mycket hårdare i spel nu och om överklockningen innan egentligen var ostabil men "fungerade" p.g.a. att du aldrig belastade CPU:n speciellt hårt kan det vara en möjlig förklaring kanske.

Den klarade ett par minuter i prime95 innan 1 core tappade 100% load. Men struntade i det och fortsatte spela, läste att det fortfarande går, vilket det gjorde. Men kanske måste sänka nu om cpun får ännu mer tryck på sig.

Tror du det är en dålig idé att höjja volten och försöka stanna på samma multiplier

Permalänk
Medlem
Skrivet av Didde95:

Den klarade ett par minuter i prime95 innan 1 core tappade 100% load. Men struntade i det och fortsatte spela, läste att det fortfarande går, vilket det gjorde. Men kanske måste sänka nu om cpun får ännu mer tryck på sig.

Tror du det är en dålig idé att höjja volten och försöka stanna på samma multiplier

Hoppar in kvickt här...

Du har mycket att tjäna på (i stabilitet men också strömförbrukning) att sänka klockan lite, jag skulle prova 4,8 GHz som första förhoppningsvis stabila.

Behåll Volt'en, sänkning där kan provas senare (för bättre chans till livslängd på CPU'n) .
Volt-HÖJNING kan slita ut CPU'n mycket snabbare, så rekommenderas inte... (men kan vara värt tillfälligt för att enkelt kunna avgöra/utesluta problem kring stabilitet / klockning).

Vid överklockning av främst CPU &/ GPU :

Ju fler kärnor ett chip (CPU, GPU, etc.) har desto varmare + mer strömkrävande blir det av högre frekvens + spänning.

Ovan gäller exponentiellt, så ifall en överklockning kräver rejäl kylning (typ vattenkylning eller ännu kraftigare)...
... så kan CPU'n dra exempelvis DUBBELT med ström, alltså inte linjär skalning.

Forum-kod
Visa signatur

Hårdvara:
Varierande nog, = onödig information.

Gillar Linux, det kan vara värt vetande. 🙂

Permalänk
Medlem
Skrivet av Didde95:

Den klarade ett par minuter i prime95 innan 1 core tappade 100% load. Men struntade i det och fortsatte spela, läste att det fortfarande går, vilket det gjorde. Men kanske måste sänka nu om cpun får ännu mer tryck på sig.

Okej. Med andra ord så var systemet inte riktigt stabilt innan heller. Då är det inte så konstigt om det är instabilt nu också.

Citat:

Tror du det är en dålig idé att höjja volten och försöka stanna på samma multiplier

Antagligen dålig idé, ja. Höjd spänning sliter mer på CPU, och ger mycket mer värme vid belastning. Kan funka om du har riktigt bra kylning, men annars skulle jag vara mycket försiktig med att höja spänningen ytterligare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Didde95:

Den klarade ett par minuter i prime95 innan 1 core tappade 100% load. Men struntade i det och fortsatte spela, läste att det fortfarande går, vilket det gjorde. Men kanske måste sänka nu om cpun får ännu mer tryck på sig.

Tror du det är en dålig idé att höjja volten och försöka stanna på samma multiplier

Har ingen erfarenhet av överklockning av Coffee Lake så kan inte svara på var den rekommenderade "gränsen" för vcore vid OC går (borde vara enkelt att googla fram), men se till att få din överklockning stabil i första hand. 100 MHz hit eller dit gör ingen jättestor skillnad. Om du tidigare konstaterat att 1.35V är sweet spot för din kylning så skulle jag sänka frekvensen 100Mhz eller så i taget och se till att stabilitetstesta ordentligt.

Visa signatur

Ryzen 3600 | ASUS X470-F | 16GB B-die | GTX 1070