Disk som försvunnit

Permalänk

Disk som försvunnit

Hej!

Har fått något problem med en av mina diskar. Den dyker inte upp bland mina enheter i utforskaren längre men jag kan hitta den på andra ställen i datorn, tex i BIOS, via installationsmedia för Win 10 (då ser jag även att den har 1,2tb installerat på sig och bland "skapa och formatera partitioner" men jag kan inte göra något med själva disken.

Någon som eventuellt vet varför?

Se bilder: https://imgur.com/a/dkfJMMR

Permalänk
Medlem
Skrivet av SmilesRising:

Har fått något problem med en av mina diskar. Den dyker inte upp bland mina enheter i utforskaren längre men jag kan hitta den på andra ställen i datorn, tex i BIOS, via installationsmedia för Win 10 (då ser jag även att den har 1,2tb installerat på sig och bland "skapa och formatera partitioner" men jag kan inte göra något med själva disken.

Någon som eventuellt vet varför?

Det finns ingen enhetsbokstav på den, följ denna Byta enhetsbokstav på en hårddisk för att sätta en.

Observera dock att om Windows helt plötsligt har tappat bort den så kan det tyda på att disken har problem.

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Vila i frid

Hur ser disken ut i hårddiskhanteraren (disk management) i windows? Saknar den bokstav?

Permalänk
Medlem
Skrivet av hasenfrasen:

Hur ser disken ut i hårddiskhanteraren (disk management) i windows? Saknar den bokstav?

Om du tittar på bilderna som länkades, så ser du att det inte finns någon

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Skrivet av Belzader:

Det finns ingen enhetsbokstav på den, följ denna Byta enhetsbokstav på en hårddisk för att sätta en.

Observera dock att om Windows helt plötsligt har tappat bort den så kan det tyda på att disken har problem.

Tack så mycket! Trodde disken var förlorad! Suttit och försökt klona olika diskar så måste varit de som tagit bort bokstäverna! Men nu funkar det!

Permalänk
Vila i frid
Skrivet av Belzader:

Om du tittar på bilderna som länkades, så ser du att det inte finns någon

Så du kallar utforskaren för diskhanteraren, det kan man kanske göra. Ivfsh hittade han på sin "förlorade son", case closed.

Permalänk

Nu när jag har er här.. ingen av er som vet ett bra program för att klona sin SSD till en NVME?

Permalänk
Vila i frid

Acronis True Image är helt klart marknadens bästa, väl värd de få penningar en licens kostar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hasenfrasen:

Acronis True Image är helt klart marknadens bästa, väl värd de få penningar en licens kostar.

Fast nu är det mycket mer än just ett diskhanterings verktyg, är man bara ute efter ett sådant så är Acronis Disk Director bättre, vilket kostar lika mycket och har ingen årskostnad utan man köper det för en engångs kostnad.

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk

Jag behöver bara klona disken 1 gång, vad skiljer acronis från vissa gratisprogram?

Permalänk
Medlem
Skrivet av SmilesRising:

Jag behöver bara klona disken 1 gång, vad skiljer acronis från vissa gratisprogram?

Skillnaden är att det kan så mycket mer och har inga direkta begränsningar till vad man kan göra, men är du bara ute efter att kunna klona en gång, så finns det gratis test version av EaseUS Todo Backup Home Edition vilket bör fixa det åt dig.

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SmilesRising:

Nu när jag har er här.. ingen av er som vet ett bra program för att klona sin SSD till en NVME?

Är det Samsung har dom gratis klon program på sin sida till alla sina SSD/NVME

Permalänk
Skrivet av Krakkan:

Är det Samsung har dom gratis klon program på sin sida till alla sina SSD/NVME

det är en WD, okalrt om de har en software...

Permalänk
Skrivet av Belzader:

Skillnaden är att det kan så mycket mer och har inga direkta begränsningar till vad man kan göra, men är du bara ute efter att kunna klona en gång, så finns det gratis test version av EaseUS Todo Backup Home Edition vilket bör fixa det åt dig.

Testade Macrium Reflect först och det sket sig.. kunde inte boota överhuvudtaget efter den kloningen.. men macrium eller jag kanske gjorde något fel.. får testa med den du länkade!

Permalänk
Medlem
Skrivet av SmilesRising:

Testade Macrium Reflect först och det sket sig.. kunde inte boota överhuvudtaget efter den kloningen.. men macrium eller jag kanske gjorde något fel.. får testa med den du länkade!

Det är bl.a det som är skillnaden mellan gratis versioner och Acronis, i Acronis Disk Director så kan man välja att även klona "NTFS information" vilket kort förklarat innebär att man skapar en exakt kopia av den disk man klonar från vilket innebär att klonen precis som orginalet kan om det finns ett OS på den bootas ifrån.

(Efter kloningen är klar så måste man dock koppla bort antingen orginalet eller klonen annars blir det pannkaka av det hela och detta varnar Acronis Disk Director om.)

Det går att fixa så att Windows kan starta även med bara vanlig kloning (som de flesta gratis program gör) genom att starta från ett Win 10 installations media och istället för att välja installera så väljer man Reperera min dator, och sedan "Avancerat" och där väljer man "Startup reperation".

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Medlem

Den som kan linux kör från USB-sticka och använder ddrescue eller om man är mer modig 'dd' [1] - om man är ute efter gratislösningar

[1] dd - nicknamnad som 'disk destroyer' och det inte utan orsak om man inte håller tungan rätt i mun och förstår vad kommandoraden faktiskt gör innan man trycker <enter>