Skrivet av Qw3rty:
Jag håller med i stort att rolling-release distros generellt är att föredra med ny hårdvara, men det stämmer inte att Ubuntu (LTS) kommer hänga kvar på samma kärna med enbart säkerhetspatchar.
Strax efter varje icke-LTS release kommer dess nyare Linux-kärna backportas till nuvarande LTS release som uppdateras till 20.04.1, 20.04.2, etc. Det gör att LTS-releasen oftast fungerar bra även med ny hårdvara.
Ja det stämmer, men även där med visst mått av modifikation, då tiden mellan point-releases/backportning kan vara rätt lång att vänta om du har nyligen inköpt hårdvara som inte fungerar som den skall.
När sedan point-releasen väl dyker upp kanske den dessutom saknar HWE som med senaste Ubuntu 20.04.1 releasen.
Ett av problemen i de fallen är att t.ex. Ubuntu 20.04, redan när den släpptes, använde en c:a 6 månader gammal Linux-kärna.
Det är inte alls fel i sammanhanget när det handlar om stabilitet i kontrollerade miljöer för allt som är släppt före Q4-2019, men inget därefter är uttalat/garanterat supporterat till dess att point-releasen dyker upp och förhoppningsvis(inte säkert det heller) för med sig det du behöver.
Det är egentligen ingen kritik från mitt håll, bara så de valt att köra på och det har varit standard under massvis av år, det är deras "lunk" helt enkelt, inte olikt många andra anrika distros.
Däremot passar det inte alla och desto sämre med den frekvens som ny funktionalitet inkluderas i Linux-kärnan och ny hårdvara släpps idag.
Så att kunna säga att Ubuntu's (LTS) fungerar bra med ny hårdvara, hävdar jag, beror helt och håller på omständigheter och timing, därmed allt för osäkert att förlita sig på för gemene man.
Men visst, finns inget som hindrar att du installerar en annan Linux-version på Ubuntu releaser och du kan till och med göra om Ubuntu till en hjälplig rolling-release distro, men med det sagt är det långt ifrån säkra garantier för att resultatet blir tillfredsställande för slutanvändaren.
Nu har jag inte problem med Ubuntu personligen då jag vet hur det förhåller sig men någon annan tror kanske att Ubuntu eller Mint är det bästa för att det är omtyckt och rekommenderat av många
"Ja" i de flesta fall om du kör på hårdvara släppt innan Ubuntu releasen.
"Nej" i många fall för allt däremellan och därefter.
Om stöd finns för ny hårdvara i en redan gammal Linux-kärna så beror det för det mesta på hur tidiga tillverkaren varit med att skicka in dem för inkludering i Linux och därmed förekommer dem i en release som förhoppningsvis släpps innan Ubuntu bestämmer sig för att inkludera just den kärnan i en release. (-för det varierar också om de bestämmer sig för en LTS eller icke-LTS version av Linux-kärnan)
På det området brukar Intel vara ett föredöme, sett till hur tidiga de är med att skicka in sina firmwares och drivers.
Dock är ju inget av ovanstående något problem med rolling-release distros p.g.a. kontinuerliga uppdateringar så det beror helt på användningsområdet och förutsätter att användaren känner till läget.