Permalänk
Medlem

Låg hastighet, i ny lägenhet

Hej!

Flyttade in i en nybyggd lägenhet igår med två våningar, comhems router står på nedanvåningen och min stationära dator står på övervåningen, taket är ej betong. Provade att koppla in datorn direkt i fiberuttag i väggen och fick ca 380mb/s fast jag betalar för 500/500 från comhem. Tyvärr kan jag ej köra med kabel hela tiden då det ej finns såna smarta nätverksuttag i kontoret. Jag har provat dessa: https://www.kjell.com/se/produkter/natverk/tradburet-natverk/...

Då fick jag endast ut ca 90mb/s, köpte då istället ett sådant: https://www.kjell.com/se/produkter/natverk/tradlost-natverk/t...

Och får nu ut ca 280mb/s på trådlösa 5ghz wifi. Vet någon vad jag kan göra för att få närmare 500mb/s? Även med sladd så får jag ju bara 380mb/s.

Vad har ni för förslag? Man kan ju alltid kontakta någon som installerar ett sånt nätverksuttag i kontoret men känns onödigt bökigt. Uppskattar alla svar.

Visa signatur

Citera mig tack, så jag vet att du svarat.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Du får upp till 500Mbit/s (prefix förfan!) och beroende på när du testar kommer du få olika svar. Smarta nätverksuttag?
Kabel är always the way to go. Vill du ha trådlöst får du nöja dig med den lägre hastigheten.

Permalänk
Medlem

380mbit är inom utlovad maxhastighet, kan vara varierande beroende på belastning och tid och din dators eget skick. Kabel är givetvis alltid bäst, homeplug dåligt. Jag skulle nöja mig med 280mbit trådlöst, det låter väldigt bra.

Alternativet är väl att bygga ut med riktigt sjyssta accesspunkter och lägga en hög med pengar på att bygga en sjyst infrastruktur hemma, men det involverar ju kabel till accesspunkterna så vad du än gör kommer du inte ifrån kabel.

Bästa är ju helt klart att dra nätverkskabel till det rum du "alltid" är i och vill ha max kapacitet, och ingen ful homeplag utan du drar en riktig installationskabel till ett nätverksuttag. Det går alltid att dra kabel, kanske får sätta lite list och borra genom en vägg, 1-2 timmar jobb beroende på boende och krav på snygghet. Det är inte dyrt att hyra in någon som gör det, där jag jobbar tar dom tror jag 450kr timme eller något + material sen då.

Visa signatur

Ryzen 5800x @ 32gb 3200mhz @ 7tb ssd @ 3060ti Fractal r5 @ Arch
i5 4670k @ 24gb 1600mhz @ Fractal r3 @ 12tb ZFS @ Truenas Scale
Thinkpad T450 @ i5 5300u @ 16gb @ 512gb ssd @ 24+48wh batteri @ Debian

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Du får upp till 500Mbit/s (prefix förfan!) och beroende på när du testar kommer du få olika svar. Smarta nätverksuttag?
Kabel är always the way to go. Vill du ha trådlöst får du nöja dig med den lägre hastigheten.

Tack för svar. Med smarta nätverksuttag menar jag såna som sitter i väggen som oftast finns där tvn är tänka ska stå i nyare lägenheter, olyckligtvis finns ingen just i rummet som är kontor.

Skrivet av sleepyoh:

380mbit är inom utlovad maxhastighet, kan vara varierande beroende på belastning och tid och din dators eget skick. Kabel är givetvis alltid bäst, homeplug dåligt. Jag skulle nöja mig med 280mbit trådlöst, det låter väldigt bra.

Alternativet är väl att bygga ut med riktigt sjyssta accesspunkter och lägga en hög med pengar på att bygga en sjyst infrastruktur hemma, men det involverar ju kabel till accesspunkterna så vad du än gör kommer du inte ifrån kabel.

Bästa är ju helt klart att dra nätverkskabel till det rum du "alltid" är i och vill ha max kapacitet, och ingen ful homeplag utan du drar en riktig installationskabel till ett nätverksuttag. Det går alltid att dra kabel, kanske får sätta lite list och borra genom en vägg, 1-2 timmar jobb beroende på boende och krav på snygghet. Det är inte dyrt att hyra in någon som gör det, där jag jobbar tar dom tror jag 450kr timme eller något + material sen då.

Tack för svar. Har ett nätverksuttag i rummet bredvid kontoret ca 4m bort så kan ju dra en kabel därifrån men måste då borra vägg får se om jag gör det eller om jag nöjer mig med 280mb/s trådlöst. Har egentligen inget behov av snabbare än väl mer en bra känsla när man får högt score på bredbandskollen 😅

Kan det vara comhems router som begränsar wifi? Tänker exempelvis om jag köper en dyrare spelrouter om jag då kan få snabbare hastighet trådlöst? För killen på Kjell och company sa att nätverkskortet klarar att ta emot tre strömlinor eller vad han sa istället för en som många nätverkskort. Men då måste routern kunna skicka tre också.

Visa signatur

Citera mig tack, så jag vet att du svarat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sleepyoh:

380mbit är inom utlovad maxhastighet, kan vara varierande beroende på belastning och tid och din dators eget skick. Kabel är givetvis alltid bäst, homeplug dåligt. Jag skulle nöja mig med 280mbit trådlöst, det låter väldigt bra.

Alternativet är väl att bygga ut med riktigt sjyssta accesspunkter och lägga en hög med pengar på att bygga en sjyst infrastruktur hemma, men det involverar ju kabel till accesspunkterna så vad du än gör kommer du inte ifrån kabel.

Bästa är ju helt klart att dra nätverkskabel till det rum du "alltid" är i och vill ha max kapacitet, och ingen ful homeplag utan du drar en riktig installationskabel till ett nätverksuttag. Det går alltid att dra kabel, kanske får sätta lite list och borra genom en vägg, 1-2 timmar jobb beroende på boende och krav på snygghet. Det är inte dyrt att hyra in någon som gör det, där jag jobbar tar dom tror jag 450kr timme eller något + material sen då.

Kollade igen nu och nätverkskortet ska klara 2gb/s och har wifi 6. Som ska vara x3 gånger snabbare känns då märkligt att jag bara får 280mb/s. Kanske behöver en router som klarar wifi 6?

Visa signatur

Citera mig tack, så jag vet att du svarat.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Om båda enheter har stöd för W6 så kommer båda dra nytta av det, inte säkert att hastighet påverkas speciellt mycket iom allt omkring som kan störa.

Permalänk
Medlem

Kör en dedikerad WiFi-brygga istället för att köra WiFi till dator+telefon+allt annat och koppla ihop våningarna med denna. Sätt allt du vill slippa konkurrera i etern i en switch på övervåningen respektive en switch (om portarna inte räcker) på undervåningen. För saker som telefoner som använder WiFi så låter det inte som du behöver införskaffa något utan kan köra med det du har. Du har tyvärr inte så många alternativ om en homeplug inte fungerar bättre än den gör och du inte vill dra kabel, dra kabel är det billigare alternativet för övrigt.

Efter jag skrev den övre texten ser jag dock att du hade ett uttag på samma våning, så varför provar du inte en homeplug på samma våning först? Du kommer inte få ut 500 Mbit/s med en homeplug, men samma våning och samma grupp ska du nog kunna få ut mer av.

Tips för att mäta hastigheten med kabel kör Bredbandskollen CLI eller Speedtest-appen och se till att du kör mot servrar som kan belasta din lina. Webbläsare drar ner resultat (ibland p.g.a. tillägg) och ska du testa i webbläsaren måste du testa i flera webbläsare på datorn för att få någorlunda rättvist resultat.

För att få bra hastighet med en trådlös brygga krävs dock att de kör på 5 GHz då så få prylar stöder 2,4 GHz 11ax idag och då 5 GHz ger så mycket högre bandbredd. Då du kan köra bryggorna typ 4 meter ifrån varandra, som jag såg först såg när jag nästan skrivit klart inlägget ska inte 5 GHz vara något problem dock.

WiFi till flera enheter kommer variera hej vilt då det är så radiotekniken fungerar när flera prylar vill prata med routern samtidigt.

Har inte behövt borra i någon betong eller gipsvägg när jag drog kabel i min hyresrätt, tog dörrkarmen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Kör en dedikerad WiFi-brygga istället för att köra WiFi till dator+telefon+allt annat och koppla ihop våningarna med denna. Sätt allt du vill slippa konkurrera i etern i en switch på övervåningen respektive en switch (om portarna inte räcker) på undervåningen. För saker som telefoner som använder WiFi så låter det inte som du behöver införskaffa något utan kan köra med det du har. Du har tyvärr inte så många alternativ om en homeplug inte fungerar bättre än den gör och du inte vill dra kabel, dra kabel är det billigare alternativet för övrigt.

Efter jag skrev den övre texten ser jag dock att du hade ett uttag på samma våning, så varför provar du inte en homeplug på samma våning först? Du kommer inte få ut 500 Mbit/s med en homeplug, men samma våning och samma grupp ska du nog kunna få ut mer av.

Tips för att mäta hastigheten med kabel kör Bredbandskollen CLI eller Speedtest-appen och se till att du kör mot servrar som kan belasta din lina. Webbläsare drar ner resultat (ibland p.g.a. tillägg) och ska du testa i webbläsaren måste du testa i flera webbläsare på datorn för att få någorlunda rättvist resultat.

För att få bra hastighet med en trådlös brygga krävs dock att de kör på 5 GHz då så få prylar stöder 2,4 GHz 11ax idag och då 5 GHz ger så mycket högre bandbredd. Då du kan köra bryggorna typ 4 meter ifrån varandra, som jag såg först såg när jag nästan skrivit klart inlägget ska inte 5 GHz vara något problem dock.

WiFi till flera enheter kommer variera hej vilt då det är så radiotekniken fungerar när flera prylar vill prata med routern samtidigt.

Har inte behövt borra i någon betong eller gipsvägg när jag drog kabel i min hyresrätt, tog dörrkarmen.

Tack igen för svar.

Känns som att riktig kabel blir enda lösningen jag blir riktigt nöjd med, om jag har ett nätverksuttag i rummet brevid, hur svårt tror du då det är för någon kunnig att sätta in ett uttag i mitt rum? Fick hjälp av Veteranpoolen med lite andra saker här där jag bor, det är pensionerade folk som hjälper till med allt möjligt, många gamla elektriker/Snickare osv. Så tänker ringer dom och ser om dom har någon som kan sätta in ett till nätverksuttag i mitt rum, det hade vart den ultimata lösningen.

Visa signatur

Citera mig tack, så jag vet att du svarat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SwedZi:

Tack igen för svar.

Känns som att riktig kabel blir enda lösningen jag blir riktigt nöjd med, om jag har ett nätverksuttag i rummet brevid, hur svårt tror du då det är för någon kunnig att sätta in ett uttag i mitt rum? Fick hjälp av Veteranpoolen med lite andra saker här där jag bor, det är pensionerade folk som hjälper till med allt möjligt, många gamla elektriker/Snickare osv. Så tänker ringer dom och ser om dom har någon som kan sätta in ett till nätverksuttag i mitt rum, det hade vart den ultimata lösningen.

Kabel på metervara = 10 kr/m. Uttag 100 kr, enklast om man kör med två och bara patchar vid den existerande. Patchkabel på 0,15-0,5 m 60 kr. Arbete tillkommer med minst 500 kr/h eller så.

Hur mycket arbete det är beror på hur enkel dragningen är och om det kan ligga utanpå eller om allt ska in i vägg.

Ett par accesspunkter som kan bryggas går väl på ett par tusen om du siktar på maximal prestanda, du kan säkert sätta upp ett test där bryggan klarar mer än 500 Mbit/s med dina förutsättningar. Prestandan i verkligheten kan dock variera.

Är det enkeluttag i rummet bredvid? Testade du homeplug-kitet mellan våningarna eller på samma våning?

Är det enkeluttag så vill du kanske komplettera med en enkel switch i det rummet om något ska vara inkopplat där.