Kontorsdator till min far. Mini-ITX

Permalänk
Medlem

Kontorsdator till min far. Mini-ITX

Hej!

Tänkte jag skulle sätta ihop ett kompakt tyst bygge till min far som han kommer att använda för kontorsbruk. Han har lite olika enheter som används flitigt och är därför beroende av ett par USB-portar etc. Han önskar en stationär dator.

Jag har försökt bygga ihop både Intel och AMD, men vill inte ha något krångel med bios-uppdateringar etc så det har landat i detta.

AMD

INTEL

Kom gärna med synpunkter på ovanstående byggen.

Tack på förhand!

Tydliggjorde rubrik och innehåll
Visa signatur

Asus TUF 3080 Ti | Ryzen 5600X | 16GB DDR4 | B550-i Strix | Corsair SF750 | SSUPD Meshlicious | Kraken X53

Permalänk
Avstängd

Varför inte en Ipad, Chromebook eller liknande simplare enhet? Perfekt för surf, mail och bankärenden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Varför inte en Ipad, Chromebook eller liknande simplare enhet? Perfekt för surf, mail och bankärenden.

Farsan har jobbat på kontor i 35 år och har en god datorvana. Så tangentbord + mus är det som gäller för honom. Samt att han har lite enheter som han använder sig av, externa hårddiskar med bilder genom åren etc Jag redigerar titeln för att göra det tydligare.

Visa signatur

Asus TUF 3080 Ti | Ryzen 5600X | 16GB DDR4 | B550-i Strix | Corsair SF750 | SSUPD Meshlicious | Kraken X53

Permalänk
Medlem

Bärbara ligger i väldigt bra priser. MateBook D 14 ex. Bara köpa ett trådlöst möss till den.
https://www.komplett.se/product/1157996/dator-surfplatta/dato...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lorault:

Bärbara ligger i väldigt bra priser. MateBook D 14 ex. Bara köpa ett trådlöst möss till den.
https://www.komplett.se/product/1157996/dator-surfplatta/dato...

Tack för tipset, men han är ute efter en stationär dator. Har du några tankar kring byggena jag länkade i inlägget?

Visa signatur

Asus TUF 3080 Ti | Ryzen 5600X | 16GB DDR4 | B550-i Strix | Corsair SF750 | SSUPD Meshlicious | Kraken X53

Permalänk
Medlem

Detta ett alternativ? Blir något mindre låda:

Edit: Tackar för rättelsen nedan.

Visa signatur

[ Sony 65" XE9305 + LG SJ9 | PS5 ] [ Samsung Galaxy Z Flip 4 ]
[ Ryzen 5800X3D | Arctic Freezer 34 eSports Duo | MSI B450 Tomahawk MAX | 4x8GB 3200MHz G.Skill TridentZ | Sapphire RX5700 XT Nitro+ | Kingston NV2 M.2 2TB | Corsair RM750X V2 ] [ LG 34WN750-B ]

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Xangeon:

Farsan har jobbat på kontor i 35 år och har en god datorvana. Så tangentbord + mus är det som gäller för honom. Samt att han har lite enheter som han använder sig av, externa hårddiskar med bilder genom åren etc Jag redigerar titeln för att göra det tydligare.

Ja ok, det förändrar ju saken. Och skärm och sånt finns kanske redan? Jag fick min farsa att köpa en Asus laptop för några år sedan som han fortfarande är nöjd med, i5 och 128 GB SSD som räcker till allt han gör. Han kopplade in tillbehör från hans tidigare hemmakontor, mus, skärm och tangentbord med mousetrapper eller vad det heter. Men det är klart att det är roligare att bygga något själv. Av dina alternativ så hade jag kört på AMD.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xangeon:

Tack för tipset, men han är ute efter en stationär dator. Har du några tankar kring byggena jag länkade i inlägget?

Hade nog gått upp till en 3400G. 4c8t och bättre kylare. Vill barnbarn spela på datorn är det bättre iGPU också.

Permalänk
Medlem

Som ovan nämnde finns det kompakta system t.ex. nuc eller från asus som man kan hamna inom ganska bra pris med. Dock är det oftast laptop processor inuti så dem är lite svagare.
Intel system är nog att föredra de dem som inte har F i namnet är med integrerad processor och han behöver nog inte grafikkort.

Du kan få tag på en i5-10400 eller 9400 för lite mer, med ganska mycket bättre kraft och håller säker några år bättre.

Ifall storleken på chassit är inte viktigt kan du göra det mycket billigare med annan kylare som är lite bättre som Cooler Master hyper 212. Du kan även då byta nätdel till en ATX som kostar lika mycket men är guld klassad istället. Chassi finns billiga i ATX storlek i alla utseende.

EDIT, menar med storleken på chassit att om du väljer stående tower chassi som är matx

Permalänk
Medlem

Bara ett snabbt exempel på om man väljer annat chassi i M-atx. Finns duktigare personer här som kan byta ut något till bättre motsvarande ifall det behövs

EDIT Tänk på att denna inte har Wifi så det kan du lösa genom uppgradera moderkortet / köra med ett pci-e kort / externt usb

Permalänk
Medlem

Gigabyte B550I AORUS PRO AX har väl inte stöd för Ryzen 3200G/3400G?

Möjligt att det fungerar men det saknas officiellt stöd...

Visa signatur

ASUS ROG STRIX B550-I - AMD Ryzen 5 4650G - 32GB G.SKILL DDR4 3600MHz - Dell U2515H - WD Blue SN550 500GB SSD - Linux Mint
Projekt iCom: Bygglogg - Feedback

Permalänk
Medlem

Dessa hade jag inte en aning om att de fanns. Ska kika närmare, tack för tipset! Det jag ser på rak arm är att det är väldigt få usb-portar, men kanske går köpa till någon hub i så fall.

Skrivet av snajk:

Ja ok, det förändrar ju saken. Och skärm och sånt finns kanske redan? Jag fick min farsa att köpa en Asus laptop för några år sedan som han fortfarande är nöjd med, i5 och 128 GB SSD som räcker till allt han gör. Han kopplade in tillbehör från hans tidigare hemmakontor, mus, skärm och tangentbord med mousetrapper eller vad det heter. Men det är klart att det är roligare att bygga något själv. Av dina alternativ så hade jag kört på AMD.

Jag erbjöd honom min jobbdator, en HP Elitebook med dockningsstation. Och det skulle självklart fungera för honom, men egentligen har han inte det bärbara behovet. Så kan det vara kul med något nytt och fräscht. Blir en liten roligare present då

Skrivet av tBiorrith:

Hade nog gått upp till en 3400G. 4c8t och bättre kylare. Vill barnbarn spela på datorn är det bättre iGPU också.

Noterat!

Skrivet av SkyThread:

Som ovan nämnde finns det kompakta system t.ex. nuc eller från asus som man kan hamna inom ganska bra pris med. Dock är det oftast laptop processor inuti så dem är lite svagare.
Intel system är nog att föredra de dem som inte har F i namnet är med integrerad processor och han behöver nog inte grafikkort.

Du kan få tag på en i5-10400 eller 9400 för lite mer, med ganska mycket bättre kraft och håller säker några år bättre.

Ifall storleken på chassit är inte viktigt kan du göra det mycket billigare med annan kylare som är lite bättre som Cooler Master hyper 212. Du kan även då byta nätdel till en ATX som kostar lika mycket men är guld klassad istället. Chassi finns billiga i ATX storlek i alla utseende.

EDIT, menar med storleken på chassit att om du väljer stående tower chassi som är matx

Skrivet av SkyThread:

Bara ett snabbt exempel på om man väljer annat chassi i M-atx. Finns duktigare personer här som kan byta ut något till bättre motsvarande ifall det behövs
https://komponentkoll.se/bild/wFsxp.png

EDIT Tänk på att denna inte har Wifi så det kan du lösa genom uppgradera moderkortet / köra med ett pci-e kort / externt usb

Den där burken såg trevlig ut! Bättre komponenter till billigare pris. Ska höra med farsgubben huruvida storlek är ett problem eller ej. Tack för tipset!

Skrivet av drbrain:

Gigabyte B550I AORUS PRO AX har väl inte stöd för Ryzen 3200G/3400G?

Möjligt att det fungerar men det saknas officiellt stöd...

Hmm, det låter inte så bra. Jag har använt mig av komponentkoll när jag gjorde byggena, men den kanske inte är helt pålitlig vad det gäller kompatibilitet. Ska kolla närmare på detta, tack för uppmaningen!

Visa signatur

Asus TUF 3080 Ti | Ryzen 5600X | 16GB DDR4 | B550-i Strix | Corsair SF750 | SSUPD Meshlicious | Kraken X53

Permalänk
Medlem

B550 är ej kompatibel med 3200g/3400g

Visa signatur

Ryzen 7800X3D | Zotac 4070 Super | STRIX B650E-I | Noctua NH-L12S | 32Gb DDR5 | Fractal Design Terra | LG CX55 | MacBook Pro 14" M1 Pro | FujiFilm X-T4

Permalänk
Medlem

Fel minne, ska vara SODIMM.
https://www.webhallen.com/se/product/292168-HyperX-Impact-8GB...

Visa signatur

Nerd is the new Cool

Permalänk
Medlem

Skaffa ett micro-system, exempel i länken nedan. Ett vanligt mitx-bygge ligger omkring 10-14 liter. De här systemen ligger på en liter. Och fungerar ypperligt till kontorsjobb.

https://www.dell.com/sv-se/work/shop/station%C3%A4ra-datorer-...

Permalänk
Medlem

https://komponentkoll.se/bygg/slPBp
Detta kanske.
Stilrent chassi med stöd för vanligt ATX nätagg.
3200G CPU med inbyggd grafik. Duglig cpu kylare medföljer.
B450 moderkort med wifi. Vet inte om det kräver bios uppdatering. Ska funka bra enligt Inet men who knows.
16GB ram.
500GB m2 SSD.
Semi-modulärt nätagg.

Totalt 8st USB anslutningar.

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem

https://www.dustinhome.se/product/5011183144/thinkcentre-m710...

3486kr med i3-7100, 8/256 GB, DVD, kortläsare, mus, tangentbord och Windows 10 Pro.

Permalänk
Medlem

Tack för rättelsen.

Visa signatur

[ Sony 65" XE9305 + LG SJ9 | PS5 ] [ Samsung Galaxy Z Flip 4 ]
[ Ryzen 5800X3D | Arctic Freezer 34 eSports Duo | MSI B450 Tomahawk MAX | 4x8GB 3200MHz G.Skill TridentZ | Sapphire RX5700 XT Nitro+ | Kingston NV2 M.2 2TB | Corsair RM750X V2 ] [ LG 34WN750-B ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Weiman:

https://www.dustinhome.se/product/5011183144/thinkcentre-m710...

3486kr med i3-7100, 8/256 GB, DVD, kortläsare, mus, tangentbord och Windows 10 Pro.

Tänkte också föreslå denna. Vi måste sluta pracka på våra släktingar skrymmande hemmabyggen

Lenovo ThinkCentre M75q med Ryzen 5 Pro 3400GE, 8GB, 256GB M.2 NVMe, Win 10 Pro, 3 år på-platsen-garanti kan också vara ett alternativ. 5664 kr på Dustin Home med student-/Benify-rabatt

https://www.dustinhome.se/product/5011188572/thinkcentre-m75q

Går att uppgradera med mer minne och en 2,5"-disk.

Permalänk
Quizmästare Gävle 2022

Stämmer in på den lösningen. Räcker mycket väl till vardagssysslor.

Nod202 är inte direkt smidig i jämförelse. Den passar bättre liggande i en TV-bänk än stående på högkant på ett skrivbord.

Visa signatur