Lamina återvänder med Windows-surfplattor och redaktionen minns tillbaka

Permalänk
Melding Plague

Lamina återvänder med Windows-surfplattor och redaktionen minns tillbaka

För sex år sedan var Windows-surfplattor hett och SweClockers testade en billig variant från Lamina, som fortfarande är verksamma.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nyhet:

till hela 4 GB DDR4

Nja... Fortfarande inte särskilt imponerande.

Och hur kan man ens tänka tanken att släppa en dator med 32 GB lagringsutrymme år 2020?

Permalänk
Medlem

Jag har min liggandes, en Toshiba dock, komplett med Atom och 32GB eMMC. Fungerar hyfsat fint ännu (startade den i somras), men helt värdelös produkt. Sitter med den i 30 minuter innan mobilen ersätter den. Svårt att säga vad som är fel, men hela grejen med windows och touch är inte bra nog helt enkelt. Finns det ens moderna ’metro’-appar? Hela grejen känns så fel annars med vanlig desktop blandat med specialmjukvara...

Inte för mig i alla fall!

Permalänk
Medlem

Detta känns som en produkt jag hade tyckt mycket mera om än en surfplatta. Det senare duger för videor, men är helt fruktansvärt dålig på saker så som, ja, forum till exempel. Eller egentligen allt som kräver att man skriver.

Inte så tokigt pris heller, det är ett plus!

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem

Väääänta nu här lite....jag trodde asus hade gjort ett nysläpp av den här!
https://www.asus.com/sg/2-in-1-PCs/ASUS_Transformer_Book_T100...

Visa signatur

fanns inte plats för alla mina leksaker här:(

Permalänk
Medlem

Är det eMMC så blir man ju smått allergisk, känns som den största begränsningen på billiga datorer, för litet och på tok för långsamt.

Permalänk
Medlem

Minns win8 som en mardröm ett telefon inspirerat operativ, med massa extra steg för att göra nåt vettigt. Dessutom var det totalt oanvänbart, riktigt glad med hur win 10 blev, som tog bort all telefon logik & de flest hindren från win7, har samma oroande tanke över det nya mac -arm systemet. Google chrome-book tar jag inte ens i ens med tång. Som det ser ut så blir det/är det linux i något format om /när jag inte kör windows. Har problem med allt bärbart ogillar till å med bärbara datorer, även om jag blev sugen ett tag på win surface platta, men både dyr & saknar thunderbolt så nej.

Visa signatur

Arne Berg

Permalänk
Medlem

Min Lamina t-1001 som jag använde till recept i köket sista tiden dog för snart ett år sedan, antar att det vart "ssdn" som inte orkade mer. Annars tyckte jag det vart en trevlig surfplatta/dator speciellt för priset (vart inne på att skaffa 365 samtidigt vilket gjorde att priset blev ungefär 1000kr för plattan i sig) även om det fysiska tangentbordet slutade fungera efter w10 uppgraderingen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av NodCommander:

Detta känns som en produkt jag hade tyckt mycket mera om än en surfplatta. Det senare duger för videor, men är helt fruktansvärt dålig på saker så som, ja, forum till exempel. Eller egentligen allt som kräver att man skriver.

Inte så tokigt pris heller, det är ett plus!

Du har nog missat hur snabbt dagens unga skriver på ett touch tangentbord. De kan konsten att utnyttja word prediction korrekt och kan skriva makalöst snabbt!

Så målgruppen finns åtminstone. Men kräver nog mer än den här produkten tyvärr.

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem

A perfect storm,
Microsoft gav bort win 10 gratis om skärmen var tillräckligt liten och oduglig samtidigt som man lovade att det skulle funka med alldeles för lite minne och lagring.

Något år senare drogs stödet helt in för Atom och specialbyggena för små system där filer inte installerades utan bara länkades mot installationspartitionen gavs upp helt. (plus att de smart nog var låsta till 32bit)

Jag vill gärna uppgradera min linx vision, xcloud och annat lär kräva senaste win10, men har inget usbminne som rymmer windows och jag vet att en uppdatering sjabblar bort drivrutinerna flr sdkort på atom...

Permalänk
Medlem
Skrivet av pacc:

A perfect storm,
Microsoft gav bort win 10 gratis om skärmen var tillräckligt liten och oduglig samtidigt som man lovade att det skulle funka med alldeles för lite minne och lagring.

Något år senare drogs stödet helt in för Atom och specialbyggena för små system där filer inte installerades utan bara länkades mot installationspartitionen gavs upp helt. (plus att de smart nog var låsta till 32bit)

Jag vill gärna uppgradera min linx vision, xcloud och annat lär kräva senaste win10, men har inget usbminne som rymmer windows och jag vet att en uppdatering sjabblar bort drivrutinerna flr sdkort på atom...

Är väl bara några enstaka versioner av Atom som inte stöds av Windows 10.
Jag har en sådan. Men även en som fungerar med senaste versionen.

Visa signatur

JJ2 Multiplayer
JJ2 ZStats

[1] Ryzen 5800X | 5500XT | Kingston A2000 | Lenovo G24-10 144Hz [2] Ryzen 5700G | RX 560 | WD Blue SN550 [3] Ryzen 5600G | Kingston A2000 [4] Ryzen 3600 | GT 740 | 850 EVO [5] Ryzen 3600 | Geforce 405 | 850 EVO (alla är i bruk)

Permalänk
Medlem

Jag har dels en lamina T-1010b samt nån kinasurfplatta med både android och Windows. Körde vanilla wow på laminan med klart spelbar fps även om det inte var nåt att raida på, den har dock legat i byrån flera år nu och var i ärlighetens namn en rätt kass produkt

Visa signatur

▪ R5-5600x - Aurous x570 elite - 32 GB DDR4 - MSI RTX 3060ti OC
▪ Nintendo Switch - iPhone XR

Permalänk
Medlem

Jag tycker arr Windows på Asus transformer surfplattan va riktigt bra. Synd att det dog ut.

Kunde mycket väl varit den enda datorn om man inte hade varit gamer. Har en tjejkompis som än idag har en sådan som main pc.

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Ryzen 3900x. Skärm: AOC cu34g2x/bk 144hz 34" ultrawide. RTX 2080ti

Laptop: MSI GT80 Titan Sli

Permalänk
Snusfri

Har en Acer platta någonstans med en Atom jag köpte för att kolla/lyssna på mvids i stugan, den fungerade perfekt till det.
Den var dock lika seg som Löven att dra igång så det var ingen trevlig uppelevse, men när man väl startat MPC-HC så var den helt ok.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem

Är en "lycklig" ägare av en Lamina T-701, tror jag betala 400 spänn på inet utan Office 365. Efter installation av win10, vilket var en resa sig(sladdar, sd kort, usb), så flöt/flyter den på bra mycket bättre än 8.1. Men 1GB ram hur tänkte dom där, 2GB kan väl inte kosta såå mycket mer? Ligger nog i en låda ute på landstället.

Visa signatur

Hail to the 2600k

Permalänk
Relik 📜

Tacka vet jag Paddytek Paddy-T!

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem
Skrivet av pacc:

Jag vill gärna uppgradera min linx vision, xcloud och annat lär kräva senaste win10, men har inget usbminne som rymmer windows och jag vet att en uppdatering sjabblar bort drivrutinerna flr sdkort på atom...

Jag har en Linx Vision som jag fortfarande använder, men har gett upp alla UWP-appar. Inte bara för att dessa kräver en senare version av Windows 10, utan även då flertalet UWP-appar även kräver 64-bitars OS idag.

Har en optimerad/tweakad version av Windows 10 Pro x86 v1703 på plattan.

Använder främst plattan som surfplatta när min mobil inte räcker till samt för ett par spel.

Spelen är ofta inköpta på Gog.com, vilket gör att det inte krävs någon "tung" klient i bakgrunden. Med 2GB RAM gäller det att hushålla med resurserna.

Stardew Valley samt Broken Age är installerade Har 15GB ledigt på plattan just nu, så för mig räcker 32GB eMMC fint.

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Jag har en Linx Vision som jag fortfarande använder, men har gett upp alla UWP-appar. Inte bara för att dessa kräver en senare version av Windows 10, utan även då flertalet UWP-appar även kräver 64-bitars OS idag.

Har en optimerad/tweakad version av Windows 10 Pro x86 v1703 på plattan.

Använder främst plattan som surfplatta när min mobil inte räcker till samt för ett par spel.

Spelen är ofta inköpta på Gog.com, vilket gör att det inte krävs någon "tung" klient i bakgrunden. Med 2GB RAM gäller det att hushålla med resurserna.

Stardew Valley samt Broken Age är installerade Har 15GB ledigt på plattan just nu, så för mig räcker 32GB eMMC fint.

Har också en Linx Vision.
Spelat första Borderlands för PC lokalt installerat på den och för vissa emulatorer fungerar den bra för (upplever den som kraftfullare än min Raspberry Pi 3 Model B+).

Visa signatur

HTPC Lian Li PC-A05FNB | Intel Core i5-13400 | 32GB DDR5-6000 | 4,5TB SSD | RTX 4070 12GB
Laptop Razer Blade 15 Base 2021 | Intel Core i7-10750H | 16GB DDR4-2933 | 1,5TB SSD | RTX 3070 8GB
Laptop Lenovo ThinkPad E585 | AMD Ryzen 5 2500U | 24GB DDR4-2400 | 756GB SSD | Radeon Vega 8

Klocka GTX 460 med NiBiTor 5.8

Permalänk
Medlem
Skrivet av Calle2003:

Spelat första Borderlands för PC lokalt installerat på den och för vissa emulatorer fungerar den bra för (upplever den som kraftfullare än min Raspberry Pi 3 Model B+).

Tack för tipset om Borderlands och emulatorerna. Min Raspberry Pi 3 Model B+ har legat i byrålådan i ett par år nu.

Så här mår min Linx Vision idag:

Setupen ovan används dock mest på resande fot (ofta utan mus) om jag måste skriva mer än jag orkar med pekskärmen. Annars är det mest Netflix och SVTPlay som går varmt på plattan.

Ang. Windows 8 som artikeln handlar om, så försökte jag installera Windows 8 på min Linx Vision. Detta då Windows 8.1 var ljusår bättre med just pekskärm, speciellt jfm Windows 10 Version 1709 och senare där pektangentbordet ersattes med Lumia-versionen (Windows Phone). Tyvärr så satte drivrutinerna stopp för mig, då många av dessa enbart fungerade i Windows 10.

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Tack för tipset om Borderlands och emulatorerna. Min Raspberry Pi 3 Model B+ har legat i byrålådan i ett par år nu.

Så här mår min Linx Vision idag:
https://i.imgur.com/iptQBDp.jpg

Setupen ovan används dock mest på resande fot (ofta utan mus) om jag måste skriva mer än jag orkar med pekskärmen. Annars är det mest Netflix och SVTPlay som går varmt på plattan.

Ang. Windows 8 som artikeln handlar om, så försökte jag installera Windows 8 på min Linx Vision. Detta då Windows 8.1 var ljusår bättre med just pekskärm, speciellt jfm Windows 10 Version 1709 och senare där pektangentbordet ersattes med Lumia-versionen (Windows Phone). Tyvärr så satte drivrutinerna stopp för mig, då många av dessa enbart fungerade i Windows 10.

För min del har jag packat ner Linx Vision i förrådet inför kommande flytt men om minns rätt kör jag Windows 10 1909 samt mus och tangentbord via en Android app. 😊

EDIT: Menar du drivrutiner till moderkortet och Wi-Fi för du verkar redan köra med tangentbord och mus med bluetooth?

Visa signatur

HTPC Lian Li PC-A05FNB | Intel Core i5-13400 | 32GB DDR5-6000 | 4,5TB SSD | RTX 4070 12GB
Laptop Razer Blade 15 Base 2021 | Intel Core i7-10750H | 16GB DDR4-2933 | 1,5TB SSD | RTX 3070 8GB
Laptop Lenovo ThinkPad E585 | AMD Ryzen 5 2500U | 24GB DDR4-2400 | 756GB SSD | Radeon Vega 8

Klocka GTX 460 med NiBiTor 5.8

Permalänk
Medlem
Skrivet av emilakered:

7000kr för det där? Nej tack!

(Ja det var länge sen och långt innan surface etc... men inte bra nog ändå!)

Permalänk
Medlem

Jag köpte två Laminor när det begav sig.

Min dog reparationsdöden efter slarv vid demontering, vilket innebar att skärmen sprack före det döende batteriet som orsakade problem kunde bytas ut.

Den andra köpte jag till mina äldre där den har fortsatt tjänstgöring än idag, med extern mus, tangentbord och monitor. Taktiken att vid diverse problem enkelt plocka med plattan och be mig titta på den har fungerat väl. Inga fler utdragna telefonsupportuppdrag, ty även om dessa är väldigt få och långt emellan ”minns man det som igår” varje gång - så det har varit paradis att svaret alltid är fikabokning och en närmare titt.

Hur som helst så blir det inga fler Laminor. Själv är jag i äppelträsk, och mina äldre har fått en nätt ryzentopp som framgent kopplas in med tillbehören; så snart uppgiften överstiger enklare kontorsarbete, mäktar Laminan helt enkelt inte längre med på ett acceptabelt vis och en användarupplevelse man kan tillåta sina äldre att ha vid sin datamaskin.

Eftersom jag tillhör kundsegmentet vars prylar skall spänna över flera användningsområden och göromål eller annars kan det kvitta, så har inte längre ”en enklare hybridplatta” någon plats.

Visa signatur

Citera för svar :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Calle2003:

EDIT: Menar du drivrutiner till moderkortet och Wi-Fi för du verkar redan köra med tangentbord och mus med bluetooth?

Problemet var när jag försökte installera Windows 8.1, men numera kör jag Windows 10 där allt fungerar utmärkt.

Däremot funkar inte SD-minnen längre, men tror faktiskt det är hårdvaruproblem snarare än mjukvara. Köpte även en Linx Vision till min sambo där allt fungerar utmärk. Hennes ligger dock mest oanvänd till förmån för en iPad mini.

Permalänk
Keeper of the Bamse
Skrivet av talonmas:

Du har nog missat hur snabbt dagens unga skriver på ett touch tangentbord. De kan konsten att utnyttja word prediction korrekt och kan skriva makalöst snabbt!

Så målgruppen finns åtminstone. Men kräver nog mer än den här produkten tyvärr.

Det här är det många som missar. Jag reggade mig på Sweclockers innan många i målgruppen ens var födda. Kidsen är ju uppväxta med touchtangentbord och skriver ju hur fort som helst, och det vet ju apple, microsoft mfl om.

Jag har aldrig haft word prediction eller autocorrect påslaget på mina telefoner, så jag skriver lite långsammare, men jag gör 90 WPM på ett vanligt tangenbord, vilket är 99% av mitt skrivande.

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

Du har nog missat hur snabbt dagens unga skriver på ett touch tangentbord. De kan konsten att utnyttja word prediction korrekt och kan skriva makalöst snabbt!

Det är just detta som skrämmer mig i kommande versioner av Windows 10 X eller vad det nu kommer att heta.

Jag vill inte ha ett tangentbord med "word prediction" för traditionell ordbehandling eller vid programmering, men tyvärr verkar Microsoft ha siktat in sig på den målgruppen du beskriver.

Istället för att ha tillgång till ett komplett tangentbord (likt osk.exe), så har Windows 10 ett pektangentbord med fokus på emoji och gif-animationer.

https://mspoweruser.com/here-is-how-to-enable-to-new-windows-...

Jag har mer komplett tangentbord på min Android-telefon!

Ni som använder pektangentbordet i nyare versioner av Windows 10. Är det möjligt att ändra storleken på det? I Windows 10 Version 1703 som var sista versionen utan Lumina-tangentbordet, så gick det fint att skala om mha DPI-inställningar i registret. Men vad jag vet så tog Microsoft sedan bort den möjligheten.

Permalänk
Keeper of the Bamse
Skrivet av walkir:

Ni som använder pektangentbordet i nyare versioner av Windows 10. Är det möjligt att ändra storleken på det? I Windows 10 Version 1703 som var sista versionen utan Lumina-tangentbordet, så gick det fint att skala om mha DPI-inställningar i registret. Men vad jag vet så tog Microsoft sedan bort den möjligheten.

Ja det går att ändra layout. Du kan få mindre, fullsize (med piltangenter), splittat höger-vänster och några till layouter. Du kan inte dra i rektangeln som med ett vanligt windows-fönster, utan det tar upp en bestämd mängd yta.

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Medlem

Jag köpte en 400kr T-701 utan Office365 men den visade sig faktiskt komma med 1år Office365 som jag använde att förlänga Office 365 på en bättre dator istället så jag fick plattan i praktiken gratis.

Lyckades uppdatera den till win 10 genom en hel del krångliga procedurer då eMMC disken var så löjligt liten.
Används i praktiken väldig sällan även om den fortfarande fungerar.

Om ni tänker köpa denna nya modell så glöm 32Gb versionen och gå på 64Gb, även 32Gb slår i taket med bara windows så att det slutar uppdateras då utrymmet tar slut även om man enbart har OS i datorn då eMMC disken får slut på utrymme.

Man kanske vill få in något mer än OS på den och då krävs i praktiken 64Gb. 64Gb är verkligen inte mycket att hänga i julgranen heller men räcker åtminstone till ett fungerande OS + Office samt lite till utan att den vägrar låta sig uppdateras.

Råkat ut för detta på en Asus Vivobook med bara 32Gb och fick köra en massa trick med symboliska länkar till windows uppdateringskataloger och installera Sd-kortet som en hårddisk istället för att kunna använda den och nu är det 1,64Gb ledigt på C:
Ofattbart att man får sälja windowsdatorer där inte ens windows får plats efter en ganska kort tid, så minimum 64Gb borde vara krav.

Permalänk
Medlem

Vi hade ca 4 st Asus plattor med Windows os på gamla jobbet för att man skulle kunna se bilden från webbkameror runt om i lokalen. Dessa plattor va allt annat än jätte stabila och bra. 3 av dom dog med tiden och när jag sluta där så var den 4e och sista på väg att ge upp med. Inget man kommer sakna och jag hoppas dom stannar på historiens gravhög.

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

Du har nog missat hur snabbt dagens unga skriver på ett touch tangentbord. De kan konsten att utnyttja word prediction korrekt och kan skriva makalöst snabbt!

Så målgruppen finns åtminstone. Men kräver nog mer än den här produkten tyvärr.

Jag skriver hyfsat snabbt på en telefon, då jag skriver med telefonen i landskapsläge, och med två tummar. Men på en surfplatta går det inte, i alla fall inte i den storlek jag har... Så där är det pekfingervalsen som blir smärtsamt långsamt. Och jag skriver inte med ordförutsägelse, det fungerar inge vidare eftersom jag byter språk väldigt ofta samt pratar om väldigt många mindre vanliga ämnen.

Visst kan man koppla externt tangentbord, men det löser dock inte problemet med dåligt UI för skrift.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem
Skrivet av NodCommander:

Jag skriver hyfsat snabbt på en telefon, då jag skriver med telefonen i landskapsläge, och med två tummar. Men på en surfplatta går det inte, i alla fall inte i den storlek jag har... Så där är det pekfingervalsen som blir smärtsamt långsamt. Och jag skriver inte med ordförutsägelse, det fungerar inge vidare eftersom jag byter språk väldigt ofta samt pratar om väldigt många mindre vanliga ämnen.

Visst kan man koppla externt tangentbord, men det löser dock inte problemet med dåligt UI för skrift.

Hmm, sant. Håller helt med dig om surfplatta och att det är bökigare än på mobilen. Kanske en vanesak för att man skriver så ofta på mobilen? Ingen aning.

Nya surfplattor kan man ha mus till och MS ska uppdatera officepaketet för surfplattor med musstöd. Så blir bättre

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3