AMD släpper prestandasiffror för Radeon RX 6000-familjen

Permalänk
Medlem

RT har varit framtiden sedan den först avhandlingen skrevs på ämnet, men oj vad långt ifrån vi är. Det som är i spel idag är ju en låg mängd strålar för att öht fungera (om jag inte missminner mig är dom begränsade i hur mycket dom faktiskt får studsa med). Så RT är inte på eller av, det är många grader mellan
För övrigt är RT bara ena biten av pusslet, ljuset är meningslöst utan bra material och där är vi många många år bort, se t.ex. videon ovan från Metro, alla material beter sig exakt lika dant (vilket också ger en extremt orealistisk look med "krom-känsla"), stenar "lyser", kläder har ingen absorbering, osv.

Blir nog ett 6800XT för egen del för att sedan uppgradera till en 5900X, X570 har jag redan.

Permalänk
Medlem

Jävligt spänd på vad AMD Smart Access Memory gör i comp-spel där latens och 1% är viktiga på comp settings. Fast å andra sidan är det helt ointressant i äventyrsspel. Ett spel som The Division 2 flyter sjukt bra i 60 fps och Gsync. Man ser nästan ingen skillnad mot 144 fps. Medans i vissa andra spel blir man rent av åksjuk i 60 fps jämfört mot 144. Detta är något testare har glömt bort lite grann tycker jag.

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--RTX 2080Ti--Gigabyte Z690 Aorus Master--4X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B
Skärmar: Neo G8 4K 240hz--Huawei 3440x1440 165hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av tozz:

RT har varit framtiden sedan den först avhandlingen skrevs på ämnet, men oj vad långt ifrån vi är. Det som är i spel idag är ju en låg mängd strålar för att öht fungera (om jag inte missminner mig är dom begränsade i hur mycket dom faktiskt får studsa med). Så RT är inte på eller av, det är många grader mellan
För övrigt är RT bara ena biten av pusslet, ljuset är meningslöst utan bra material och där är vi många många år bort, se t.ex. videon ovan från Metro, alla material beter sig exakt lika dant (vilket också ger en extremt orealistisk look med "krom-känsla"), stenar "lyser", kläder har ingen absorbering, osv.

Blir nog ett 6800XT för egen del för att sedan uppgradera till en 5900X, X570 har jag redan.

Om man bortser från prestandaförlusten som kommer med RT så föredrar du ändå att ha RT av?

Visa signatur

Råd tas på eget ansvar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tozz:

RT har varit framtiden sedan den först avhandlingen skrevs på ämnet, men oj vad långt ifrån vi är. Det som är i spel idag är ju en låg mängd strålar för att öht fungera (om jag inte missminner mig är dom begränsade i hur mycket dom faktiskt får studsa med). Så RT är inte på eller av, det är många grader mellan
För övrigt är RT bara ena biten av pusslet, ljuset är meningslöst utan bra material och där är vi många många år bort, se t.ex. videon ovan från Metro, alla material beter sig exakt lika dant (vilket också ger en extremt orealistisk look med "krom-känsla"), stenar "lyser", kläder har ingen absorbering, osv.

Blir nog ett 6800XT för egen del för att sedan uppgradera till en 5900X, X570 har jag redan.

Är inte det en av sakerna man hoppas kringgå nu med triangelpixlar eller vad de heter?

Visa signatur

| 5950x | G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB 3600mhz cl 16 | x570 Aorus Master | 3080 Aorus Master | Gigabyte Aorus NVMe Gen4 M.2 2280 | Fractal Design Define 7 XL | Corsair H115i Pro XT | Corsair HX1000i 1000W |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Banco:

Jag ser flera som pratar om kromdetaljer. Skämt eller ej så bör man nog kolla på den här videon för att få en bättre förståelse för vad RT är och kan göra.

https://youtu.be/YA0jhM-l7uo

Lite krom är väl okej men det är ju väldigt tacksamt med RT så det blir lätt att det överanvänds.
Dessutom blir ytor lätt lite väl blanka och spegelaktiga, det bör heller inte överanvändas.

Jo har sett filmen för längesen och ser fram att få spela spelet med RT.
Och tycker detta är ett bra exempel på hur RT används rätt för vad korten mäktar med idag.

Krom exempel:

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem
Skrivet av Herr Kantarell:

Lite krom är väl okej men det är ju väldigt tacksamt med RT så det blir lätt att det överanvänds.
Dessutom blir ytor lätt lite väl blanka och spegelaktiga, det bör heller inte överanvändas.

Jo har sett filmen för längesen och ser fram att få spela spelet med RT.
Och tycker detta är ett bra exempel på hur RT används rätt för vad korten mäktar med idag.

Krom exempel:
https://www.youtube.com/watch?v=eqXeM4712ps

Det är så udda att AMD valde detta som demo, det känns som 22 fps...

Visa signatur

| 5950x | G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB 3600mhz cl 16 | x570 Aorus Master | 3080 Aorus Master | Gigabyte Aorus NVMe Gen4 M.2 2280 | Fractal Design Define 7 XL | Corsair H115i Pro XT | Corsair HX1000i 1000W |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Banco:

Om man bortser från prestandaförlusten som kommer med RT så föredrar du ändå att ha RT av?

Beror på spel, om det försöker efterlikna "verkligheten" tycker jag inte det ger så mycket (inte värt <60fps), men om spelet har en art direction som är mer åt fantasihållet kan det ge en hel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Herr Kantarell:

Lite krom är väl okej men det är ju väldigt tacksamt med RT så det blir lätt att det överanvänds.
Dessutom blir ytor lätt lite väl blanka och spegelaktiga, det bör heller inte överanvändas.

Jo har sett filmen för längesen och ser fram att få spela spelet med RT.
Och tycker detta är ett bra exempel på hur RT används rätt för vad korten mäktar med idag.

Krom exempel:
https://www.youtube.com/watch?v=eqXeM4712ps

Överdriven kromighet är ju rätt vedertaget när de ska visa upp rtx. Och väldigt naturligt när de vill visa upp just sånt som reflekteras, enkelt men ganska fult sätt. I de spel som jag faktiskt spelat med RTX har det dock inte vart ett problem.

Jag ser det som specialeffekter när CGI blev stort. Man vill så gärna visa upp det att det blir för mycket.

Men nu, när det blir mer vedertaget med en AMD-lösning tror jag snabbt att många spel kommer få det och kommer göra det bra. Nu vill jag också se DLSS/VSR i alla trippelA-spel.

Visa signatur

Råd tas på eget ansvar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zoxx0:

Mja fast det är ganska stor skillnad på att jämföra sig själv med föregående generation på proprietär teknik och att slå konkurrenten med allt påslaget och motståndet helt avstängt.

Tillverkarna måste hantera detta på ett sätt som blir 'rättvist' eftersom det antagligen kommer fortsätta, annars biter de nog sig själva i baken när oberoende recensenter drar igång. Lite som att Ferrari skulle ha igång turbo i sin bil men visa prestandan där motsvarande Lambo har sin supercharger avstängd.

Bara för att teknikerna har olika namn så blir nettoresultatet detsamma, snabbare bil / högre FPS från GPU.

Ja det är skillnad, men skulle amd jämfört sig med 5700 serien hade folk gnällt på det eftersom de var kort för halva priset i en annan prestanda klass.

Bil jämförelsen håller inte eftersom turbon/superchargern alltid fungerar och är en del av bilen. Däremot om de tankar sin bil med e85 och har bättre däck vid testet medan motståndare bilen körs på 92 oktan och budget däck.

Men det viktigaste är att man som kund inte litar på siffrorna som kommer direkt från företag man bör dubbelkolla med riktiga test innan köp.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Ja det är skillnad, men skulle amd jämfört sig med 5700 serien hade folk gnällt på det eftersom de var kort för halva priset i en annan prestanda klass.

Bil jämförelsen håller inte eftersom turbon/superchargern alltid fungerar och är en del av bilen. Däremot om de tankar sin bil med e85 och har bättre däck vid testet medan motståndare bilen körs på 92 oktan och budget däck.

Men det viktigaste är att man som kund inte litar på siffrorna som kommer direkt från företag man bör dubbelkolla med riktiga test innan köp.

Tycker jag inte alls, det är helt olika prisklasser på 3080 och 2080ti, visst det är inte 3080ti men det är ändå toppkortet ur föregående / nuvarande generation vid dags dato.

Aja, en Porsche med turbo vs en Lambo utan supercharger installerad då.

Absolut, det är sant, men det blir ännu mer snedvridet när jämförelserna är helt fel.

Visa signatur

| 5950x | G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB 3600mhz cl 16 | x570 Aorus Master | 3080 Aorus Master | Gigabyte Aorus NVMe Gen4 M.2 2280 | Fractal Design Define 7 XL | Corsair H115i Pro XT | Corsair HX1000i 1000W |

Permalänk
Medlem
Skrivet av JDM:

RM är förhöjd strömbudget ja och överklockning är allt som tar kortet över 100% power limit för att kunna nå högre frekvenser.

Alla referenskort från nvidia kommer med 100% PL ur lådan.

Problemet som jag ser det är att det räcker inte ens med en gpu från amd för att nyttja SAM, de vill pracka på dig hela kittet med 500 moderkort samt zen 3 cpu så det kommer vara få personer som faktiskt kan använda sig av denna prestandaboosten. Lycka till att få folk att sälja sitt b450 moderkort och sin r5 3600 ( en väldigt rekommenderad kombo ) för några % extra prestanda

Lycka till att få folk att sälja sina gsync-skärmar för att slippa köpa Nvidias grafikort?

Samma argument fungerar för de flesta hårdvarutillverkare av alla slag...

Permalänk
Medlem
Skrivet av KalBumling:

För att alternativet hade varit 8GB med 256 bit, inte för att 16GB kommer vara vidare användbart inom den närmsta framtiden. Det hade hade varit svårt att sälja som "highend" när vi haft 10GB eller mer för alla toppkort sedan 1080 Ti släpptes.

Sen även om 6800 presterar betydligt bättre än 3070 så visar äldre gens att det inte räcker, det behövs ytterliga försäljningsargument för att den stora massan ska välja AMD. Då är mer VRAM ett enkelt försäljningsargument och inte direkt första gången det används till det.

192-bit med 12GB och 96MB infinity-cache hade ju varit ett annat alternativ?

Kanske inte går att skära ner så?

Permalänk
Medlem
Skrivet av RPGWiZaRD:

Just nu lutar det lite åt 3070 ändå, speciellt då AMDs "Virtual Super Resolution" (motsvarigheten till Nvidias DLSS) är inte färdigt ännu och kommer troligtvis ha ganska dåligt med stöd i speltitlar till en början.

VSR motsvarar vad jag vet Nvidia DSR, DLSS motsvaras av "Super resolution" om jag förstått det rätt. AMD skulle behöva välja namn på sina produkter med mer omsorg tror jag.

DSR och VSR har funnits sen GTX 500/600 serien tror jag, virtuella skärmupplösningar som skalas ner.
DLSS och "SR" är en form av uppskalning med besparad beräkningskraft per pixel, egentligen motsatsen till DSR och VSR som använder mer beräkningskraft per pixel.

Visa signatur

No man is free who is not master of himself

Permalänk
Medlem
Skrivet av tozz:

Beror på spel, om det försöker efterlikna "verkligheten" tycker jag inte det ger så mycket (inte värt <60fps), men om spelet har en art direction som är mer åt fantasihållet kan det ge en hel.

Det är då man slår på DLSS.

Visa signatur

Råd tas på eget ansvar.

Permalänk
Medlem

Satte ihop diagram från AMD benchmarks med medelvärden i 4K och 1440p. Den transparanta delen är hur mycket snabbare grafikkortet kan vara i enskilt test, den mörka hur mycket långsammare. Gränsen emellan och värdet är medelvärden.

[Postade i förra RX6000 tråden men den passar bättre här.]

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZippZopp:

Satte ihop diagram från AMD benchmarks med medelvärden i 4K och 1440p. Den transparanta delen är hur mycket snabbare grafikkortet kan vara i enskilt test, den mörka hur mycket långsammare. Gränsen emellan och värdet är medelvärden.

http://forum.racing.solit.se/download/file.php?id=715

http://forum.racing.solit.se/download/file.php?id=714

[Postade i förra RX6000 tråden men den passar bättre här.]

Bilderna syns inte på ios/safari i alla fall

Klickar jag på länken får jag unauthorized, så gissar att de inte är publika

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Bilderna syns inte på ios/safari i alla fall
Klickar jag på länken får jag unauthorized, så gissar att de inte är publika

Hmm, funkade efter jag gjorde en refresh. Har lagt upp dem på annat ställe så förhoppningsvis funkar det nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

RT är framtiden varesig man vill eller ej. Men det kommer dröja ett tag innan spel enbart kör på det. Det kommer få åka på ryggen av rasteserings tekniken ett bra tag framöver.

Kan vara så, men det finns ju också alternativ till hårdvaru assisterad RT som inte verkar ge samma prestanda förlust. Tycker demona på Unreal Engine 5 är intressanta, dom kör med "mjukvaru RT" och det ser i mina ögon rätt bra ut.
https://www.youtube.com/watch?v=qC5KtatMcUw&t=434s&ab_channel=UnrealEngine

LIte mer text om det finns här:
https://www.eurogamer.net/articles/digitalfoundry-2020-unreal-engine-5-playstation-5-tech-demo-analysis

Permalänk
Medlem
Skrivet av Banco:

Det är då man slår på DLSS.

Just det, DLSS som verkligen prolifererat speltitlar och bara är ett knapptryck borta.

Permalänk

Är det bara jag som gillar att följa grafikkort men inte spelar nya spel eller särskilt ofta överhuvudtaget?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ddelin:

Kan vara så, men det finns ju också alternativ till hårdvaru assisterad RT som inte verkar ge samma prestanda förlust. Tycker demona på Unreal Engine 5 är intressanta, dom kör med "mjukvaru RT" och det ser i mina ögon rätt bra ut.
https://www.youtube.com/watch?v=qC5KtatMcUw&t=434s&ab_channel=UnrealEngine

LIte mer text om det finns här:
https://www.eurogamer.net/articles/digitalfoundry-2020-unreal-engine-5-playstation-5-tech-demo-analysis

Är som RT hur det görs spelar mindre roll om prestandan och kvaliten blir densamma eller bättre. Det värsta som kan hända är om tex nvidias teknik dominerar hela marknaden då är det rätt kört för AMD och andra att konkurrera om det inte finns spel som ens startar med deras kort.
Så alla sätt som kommer ut som hanterar RT är bra.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ackwell:

Trist men väntat att vi inte kan få se hur det presterar utan Smart Access Memory. "Default", liksom.

Skrivet av Jygge:

In med korten i Sweclockers testlabb så dom får grilla korten

Skrivet av Snubb1:

Jag väntar tills oberoende tester på samma cpu inaan jag drar några slutsatser om prestandan.
Undrar hur nvidias GPU:er presterar med zen3, jag hade inte blivit förvånad om de är marginellt över AMD GPU:er.

Detta är intressant hur sweclockers ställer sej till testningen av grafikkortet om man med annan cpu kan få ut mer kräm i grejerna. Testerna blir bara "sanna" för de som sitter på Intel och äldre AMD-grejer medans man inte vet hurpass mycket bättre fps man får med den nya 5000 serien från AMD.

Hur blir det? Kommer sweclockers låna hem en dator med det nya systemet från AMD eller får vi enbart grafikprestandan från befintlig cpu? Givetvis spelar detta roll för de som går i tankarna att köpa allt nytt nu i höst/vinter.

Visa signatur

Star citizen - swedish umbrella. En svensk union för er spelare och organisationer som tycker om demokratiska val.
https://robertsspaceindustries.com/orgs/SWEUMB
Discord:
https://discord.com/invite/j5AkGERJz3

Permalänk
Skrivet av Nikodemous:

Detta är intressant hur sweclockers ställer sej till testningen av grafikkortet om man med annan cpu kan få ut mer kräm i grejerna. Testerna blir bara "sanna" för de som sitter på Intel och äldre AMD-grejer medans man inte vet hurpass mycket bättre fps man får med den nya 5000 serien från AMD.

Hur blir det? Kommer sweclockers låna hem en dator med det nya systemet från AMD eller får vi enbart grafikprestandan från befintlig cpu? Givetvis spelar detta roll för de som går i tankarna att köpa allt nytt nu i höst/vinter.

Som jag förstår det så testar SweClockers Zen 3 nu, inför lanseringen, om jag inte hörde/minns fel från senaste fredagspanelen.
Med andra ord så har de Zen 3 i testlabbet, men de kommer inte byta testrigg för grafikkortstestning till Zen 3.
Däremot så kommer de göra tester med Zen 3 och 500-seriens moderkort och testa skillnaden med och utan AMD SAM, men det kommer inte vara en del av SweClockers vanliga prestandaindex för korten. Har man själv Zen 3 och vill veta hur mycket mer man får ut av AMD SAM så får man kolla de specifika siffrorna och sedan får man väl jämföra det med de vanliga prestandatesterna där hela uppställningen av grafikkort är med.

Så har iaf jag uppfattat det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Är det bara jag som gillar att följa grafikkort men inte spelar nya spel eller särskilt ofta överhuvudtaget?

Jag sitter med bästa kortet Geforce 850M i en haswell-laptop sedan 2015(?). IPS 4K skärmen är dock grym, så ingen poäng att uppdatera för mig...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nikodemous:

Detta är intressant hur sweclockers ställer sej till testningen av grafikkortet om man med annan cpu kan få ut mer kräm i grejerna. Testerna blir bara "sanna" för de som sitter på Intel och äldre AMD-grejer medans man inte vet hurpass mycket bättre fps man får med den nya 5000 serien från AMD.

Hur blir det? Kommer sweclockers låna hem en dator med det nya systemet från AMD eller får vi enbart grafikprestandan från befintlig cpu? Givetvis spelar detta roll för de som går i tankarna att köpa allt nytt nu i höst/vinter.

Förhoppningen är att de kommer göra prestandatester mot två olika configs, en med ny AMD CPU och en med Intel CPU som har snarlik prestanda. Och för AMD-delen gör test med och utan Smart Access Memory, då det självklart är intressant att se hur bra den funktionen är.

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Lycka till att få folk att sälja sina gsync-skärmar för att slippa köpa Nvidias grafikort?

Samma argument fungerar för de flesta hårdvarutillverkare av alla slag...

Jag är 70% på väg mot att byta ut min G-sync skärm mot en freesync för att slippa vara låst till Nvidia nu när 6800xt/6900xt ser så lovande ut

Visa signatur

6800 XT - Ryzen 5900x - 32GB G.Skill 3733mhz - Asus Strix X570-E - Noctua NH-D15
WD SN750 1TB - Samsung 960 Evo - 850 Evo 1TB - 750 Evo
Corsair HX750i - NZXT Phantom 630 - LG S2721DGFA
Razer Deathadder 2013 - HyperX Alloy Core - Sennheiser GSP 350

Permalänk
Medlem
Skrivet av SpeedRebirth:

Jag är 70% på väg mot att byta ut min G-sync skärm mot en freesync för att slippa vara låst till Nvidia nu när 6800xt/6900xt ser så lovande ut

Already done, man hoppar ju ändå över till 4k nu så man kan passa på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maximo:

Already done, man hoppar ju ändå över till 4k nu så man kan passa på.

Har du köpt dig en 4k freesync skärm? Får man fråga vilken?

Visa signatur

| 5950x | G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB 3600mhz cl 16 | x570 Aorus Master | 3080 Aorus Master | Gigabyte Aorus NVMe Gen4 M.2 2280 | Fractal Design Define 7 XL | Corsair H115i Pro XT | Corsair HX1000i 1000W |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zoxx0:

Har du köpt dig en 4k freesync skärm? Får man fråga vilken?

https://www.inet.se/produkt/2217928/lg-27-ultragear-27gn950-4...

Permalänk
Medlem
Skrivet av tozz:

Just det, DLSS som verkligen prolifererat speltitlar och bara är ett knapptryck borta.

Absolut, det verkar ju gå åt det hållet i och med att AMD kommer med en egen lösning på detta. Och att både DLSS 2.0 och AMDs SS verkar vara lärning oberoende av spel.

Nu har jag inte 100% koll men i regel är det väl de spel som har Ray Tracing som också implementerat DLSS? Så ja då är det väl bara att sätta på DLSS om du tappar prestanda pga RT.

Nu var ju min fråga om du skulle använda om det inte var prestandaförlust men det spelar ingen roll antar jag.

Visa signatur

Råd tas på eget ansvar.