Xtrfy sänker vikten med spelmusen M42

Permalänk
Melding Plague

Xtrfy sänker vikten med spelmusen M42

Svenska Xtrfy utökar sortimentet med en ny ultralätt mus, komplett med symmetrisk form, RGB-belysning och vikten 59 gram.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Sladden är tyvärr stenhård ställt mot konkurrenterna vilket stör mera än vikten.
Gwolves Haiti som jag hade innan och den billiga MM710 jag har nu har tusen gånger bättre sladd.

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk

Har inte de trådlösa blivit så bra idag så man kan överge sladden? Det var över 20 år sedan jag själv använde en sladdmus och aldrig igen. Samma delay borde vara på nästa gens konsoler, där det väl enbart finns trådslös handkontroller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Har inte de trådlösa blivit så bra idag så man kan överge sladden? Det var över 20 år sedan jag själv använde en sladdmus och aldrig igen. Samma delay borde vara på nästa gens konsoler, där det väl enbart finns trådslös handkontroller.

Å andra sidan har sladdarna också blivit bra mycket bättre på senare tid. Finns extremt lätta och böjliga sladdar, känns nästan som en bit snöre snarare än en kabel. På min mus tycker jag inte alls att sladden påverkar rörligheten eller någonsin är i vägen.

Det som ffa skiljer trådade från trådlösa i mitt tycke är hur cleant det ser ut med kabeldragningen. Trådlöst är snyggare, men istället behöver du batterier och/eller laddning. Personlig preferens vilket som spelar störst roll, men skulle inte säga att trådade möss spelat ut sin roll för hela befolkningen.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Har inte de trådlösa blivit så bra idag så man kan överge sladden? Det var över 20 år sedan jag själv använde en sladdmus och aldrig igen. Samma delay borde vara på nästa gens konsoler, där det väl enbart finns trådslös handkontroller.

Själv har jag inget problem med sladd på mus. De är oftast så följsamma så de inte märks. Undantaget om det inte är någon budgetsladd/mus. Däremot så ogillar jag skarpt att behöva ladda prylar så till en stationär dator har jag i stort uteslutande trådbundna prylar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Har inte de trådlösa blivit så bra idag så man kan överge sladden? Det var över 20 år sedan jag själv använde en sladdmus och aldrig igen. Samma delay borde vara på nästa gens konsoler, där det väl enbart finns trådslös handkontroller.

Riktar sig till folk som spelar så latens är nog värt mer än att slippa trådar och behöva dras med batterier.

Kanske blir ett köp, har för närvarande en MM710 som är trevlig men alltid kul att pröva något nytt.

Visa signatur

7800X3D//4090

Permalänk
Medlem

Bara här för o va negativ: gött med skit som samlas i den musen under åren

Visa signatur

PG279Q | 6XX | X-Fi Titanium HD | RTX 2080 | 5800X3D
G.Skill 3200 CL14 | B450-F | 970 EVO | Seasonic 750W | Fractal R5

Permalänk
Skrivet av jawik:

Själv har jag inget problem med sladd på mus. De är oftast så följsamma så de inte märks. Undantaget om det inte är någon budgetsladd/mus. Däremot så ogillar jag skarpt att behöva ladda prylar så till en stationär dator har jag i stort uteslutande trådbundna prylar.

Det handlar väl om vikt. I mina möss sitter 2st AA batterier, de väger inte långtifrån 50 gram tillsammans med fäste inne. Batteribyte är typ vart annat år. Men dessa batterier anser vissa blir för mycket vikt och vill då ha ett mindre batteri som måste laddas oftare, vilket gör det mer kännbart.
Sladd är såklart störande, främst om man har en massa papper och annat vid datorn för arbete. Vissa anser dock att extra vikt på musen är störande. Förr pratade många att enbart kulmöss var det lagfria, tillslut blev de optiska tillräckligt bra. Efter det var trådlösa ej tillräckligt snabba, men nu handlar det främst om att de ej får ner vikten utan dåliga batterier tolkar jag det som.

Permalänk
Medlem

Min Xtrfy M4 har bland de bästa knapparna på marknaden.
Både på main och side.
Extremt låg pre o post travel, väldigt tydligt klick men ändå inte högljutt.

Formen är dock ass på M4.
Enda sen man såg denna musen var det ett måste att testa.

Blir dyrt kommande månaderna med möss som man måste prova
Zygen NP-01
Xtrfy M42
Glorious Model O Wireless
Steelseries Aerox 3 wireless.

Kablar spelar inte så stor roll för min del, självklart bra om de har en extremt bra stock kabel.
Men annars sätter jag ändå en paracord på dom om så inte är fallet.
Samma med wireless o inte, känner inte av en bra kabel även om wireless så klart är skönare då man slipper en kabel på skrivbordet och framförallt när man kör "casual" stil och gaming då jag använder olika delar av musmattan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nivity:

Min Xtrfy M4 har bland de bästa knapparna på marknaden.
Både på main och side.
Extremt låg pre o post travel, väldigt tydligt klick men ändå inte högljutt.

Formen är dock ass på M4.
Enda sen man såg denna musen var det ett måste att testa.

Håller med precis om att knapparna är underbara och så även sensorn men formen är inte riktigt vad jag hade hoppats på.

Formen på M42 ser onekligen betydligt bättre genomtänkt och blir ett köp vid löning

Visa signatur

Corsair Obsidian 750D | i5-4690k @ 4.4 | Corsair Dominator DHX DDR3 1600MHz 16GB | Asus Z97-e | MSI GTX 1070

Permalänk
Medlem

Gick från Steelseries Rival 300 (trådad) till en Razer Basilisk X Hyperspeed (trådlös) och kommer aldrig köra trådat igen. Märker ingen fördröjning och vikten på 106 gram är alldeles lagom. När batteritiden är över 250 timmar så är det inte direkt jobbigt att rotera på ett par uppladdningsbara AA.

Permalänk
Medlem

Älskar min Xtrfy M4 lila.

Bästa musen någonsin, lättvikt och på en plastmusmatta gör så varje frame och millimeter man rör musen med, räknas.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nivity:

Min Xtrfy M4 har bland de bästa knapparna på marknaden.
Både på main och side.
Extremt låg pre o post travel, väldigt tydligt klick men ändå inte högljutt.

Formen är dock ass på M4.
Enda sen man såg denna musen var det ett måste att testa.

Blir dyrt kommande månaderna med möss som man måste prova
Zygen NP-01
Xtrfy M42
Glorious Model O Wireless
Steelseries Aerox 3 wireless.

Kablar spelar inte så stor roll för min del, självklart bra om de har en extremt bra stock kabel.
Men annars sätter jag ändå en paracord på dom om så inte är fallet.
Samma med wireless o inte, känner inte av en bra kabel även om wireless så klart är skönare då man slipper en kabel på skrivbordet och framförallt när man kör "casual" stil och gaming då jag använder olika delar av musmattan.

Glöm inte g Pro superlight som bör släppas närsom.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nivity:

Enda sen man såg denna musen var det ett måste att testa.

Blir dyrt kommande månaderna med möss som man måste prova
Zygen NP-01
Xtrfy M42
Glorious Model O Wireless
Steelseries Aerox 3 wireless.

Köp på amazon och skicka tillbaka de du inte gillar. Tror deras returpolicy tillåter att man "testar" produkter.

Visa signatur

KTH student, programmerare, arch användare

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Det handlar väl om vikt. I mina möss sitter 2st AA batterier, de väger inte långtifrån 50 gram tillsammans med fäste inne. Batteribyte är typ vart annat år. Men dessa batterier anser vissa blir för mycket vikt och vill då ha ett mindre batteri som måste laddas oftare, vilket gör det mer kännbart.
Sladd är såklart störande, främst om man har en massa papper och annat vid datorn för arbete. Vissa anser dock att extra vikt på musen är störande. Förr pratade många att enbart kulmöss var det lagfria, tillslut blev de optiska tillräckligt bra. Efter det var trådlösa ej tillräckligt snabba, men nu handlar det främst om att de ej får ner vikten utan dåliga batterier tolkar jag det som.

Och vad vägen musen då? Min M325 med ett AA batteri väger 86gram. Ingen spelmus, men använder den i mitt jobb och jag hade gärna skippat 40gram och försökt få till ännu lägre friktion mot underlaget.

Permalänk
Skrivet av aliassund:

Och vad vägen musen då? Min M325 med ett AA batteri väger 86gram. Ingen spelmus, men använder den i mitt jobb och jag hade gärna skippat 40gram och försökt få till ännu lägre friktion mot underlaget.

Min mus vet ej vad den väger. Mer än att jag har på både maxspeed + max acceleration, så man knappt behöver röra den för den ska hoppa från skärm1 till 3. Det är respekt att alla testar min dator har motorikproblem att styra muspekaren. Jag gillar då att den väger lite.
Men min poäng var att göra en superlätt mus med "riktigt bra batteritid" går inte med dagens teknik.

Permalänk
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Det handlar väl om vikt. I mina möss sitter 2st AA batterier, de väger inte långtifrån 50 gram tillsammans med fäste inne. Batteribyte är typ vart annat år. Men dessa batterier anser vissa blir för mycket vikt och vill då ha ett mindre batteri som måste laddas oftare, vilket gör det mer kännbart.
Sladd är såklart störande, främst om man har en massa papper och annat vid datorn för arbete. Vissa anser dock att extra vikt på musen är störande. Förr pratade många att enbart kulmöss var det lagfria, tillslut blev de optiska tillräckligt bra. Efter det var trådlösa ej tillräckligt snabba, men nu handlar det främst om att de ej får ner vikten utan dåliga batterier tolkar jag det som.

Off-topic men en polare kör än idag en "kulmus". kört det sen CS 1.5 och älskar den. dock så är hans krav ganska låga med tanke på ps2 utgången (osäker på namnet). tror dock han enbart vill va "speciell" men enligt han så är det det bästa.

Aldrig själv kört trådlös mus och kommer nog fortsätta med kabel då jag suger på att ladda typ det trådlösa lurarna... men är nöjd med denna steelser 710, och sen när man slutade spela wow så är logitech G600 som reserv..

Visa signatur

Idag använder jag min dator till Ingenting men den har

Ryzen 3700x b550 Gigabyte Aorus PRO, corsair 3600, b AOC 24"@144hz
Ryzen 2600x,Asus x470,Gigabyte 1080 Ti aorus
16 Gb vengeance @3000Mhz 1.37volt, Custom loop
|triple monitor|AOC24" AOC 24"@144hz, Dell Ultrasharp 24"

Permalänk
Skrivet av Utrymningsplan:

Off-topic men en polare kör än idag en "kulmus". kört det sen CS 1.5 och älskar den. dock så är hans krav ganska låga med tanke på ps2 utgången (osäker på namnet). tror dock han enbart vill va "speciell" men enligt han så är det det bästa.

Aldrig själv kört trådlös mus och kommer nog fortsätta med kabel då jag suger på att ladda typ det trådlösa lurarna... men är nöjd med denna steelser 710, och sen när man slutade spela wow så är logitech G600 som reserv..

Tvärt om angående PS/2 port. Det var inte länge sedan gamers vägrade usb möss. Detta eftersom PS/2 porten resulterar i en interruptus och avbryter processorn och ser till responsen blir mining. Usb däremot handlar om polling.
Men idag så är datorerna så snabba så det blir lite som att prata med en audiofil om vilka högtalarkablar som man bör ha, då de "alla" vägrar blindtester av olika anledningar.
Linus the Techquickie tar upp ämnet: https://www.youtube.com/watch?v=AWkvzycD5PE

Permalänk
Medlem

Har m42 är det annan sladd, än M4? annars förstår jag inte då denna sladd är som en normal sladd med lika bra flexibilitet ifrån både logitech, mionix, qpad, svive, razer chroma adder antar det är än vanesak eller nån som inte testat ett antal olika möss.

Visa signatur

Dator1:13900ks, H115i+NF-A14, Msi 790 P pro ,32Gb 6400mhz ,Asus 4080 16gb Tuf gaming, Asus 1000w atx3.0 , Acer 27" Predator XB273UNX, Fractal XL R2,Steelseries Pro Tkl +Logitech G Pro x Superlight, Sennheiser HD599 + iFi zen dac, Rode nt-usb, Stol Rh logic 400 xl elite Dator2:10900k, H110, Asus Z490 p, 32Gb 3800mhz, Evga 1080, HX850I, Asus PG278Q,16Gb, NZXT 530,CM G650M,Evga 1080, Epos H3+GSX300, Xtrfy K4+M4. Dator3 8700@4.6Ghz, H100I, Asus PG278Q,16Gb, NZXT 530,CM G650M, Asus VG278, logitech g933, Evga 1060 6gb.

Permalänk
Snusfri

Skulle aldrig kunna gamea med en sådan.
Miin MX Master 3 på hela 141g måste kännas som tyngdlyftning för dagens veklingar

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Min mus vet ej vad den väger. Mer än att jag har på både maxspeed + max acceleration, så man knappt behöver röra den för den ska hoppa från skärm1 till 3. Det är respekt att alla testar min dator har motorikproblem att styra muspekaren. Jag gillar då att den väger lite.
Men min poäng var att göra en superlätt mus med "riktigt bra batteritid" går inte med dagens teknik.

Håller med om detta med batteritid, men utbytabara små laddbara batterier skulle väga en bråkdel av ett AA batteri.

Sen tycker jag att det mest för principen är dags för dessa möss att ta sig an modernare material, tex kolfiber, i både chassi o kabel.

Permalänk
Medlem

Vill ha tung mus eftersom jag är väldigt stark och reaktionssnabb så något måste hålla emot utöver DPI inställningar. Ni som köpt dessa hål-möss, blir de inte väldigt skitiga väldigt snabbt? Tycker hålen liksom bäddar för att släppa in damm? Kan ni skölja av dem, tål de vatten?

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Homdax:

Vill ha tung mus eftersom jag är väldigt stark och reaktionssnabb så något måste hålla emot utöver DPI inställningar. Ni som köpt dessa hål-möss, blir de inte väldigt skitiga väldigt snabbt? Tycker hålen liksom bäddar för att släppa in damm? Kan ni skölja av dem, tål de vatten?

Damm i all ära men hudavlagringar borde bli ett ännu större äckelmoment.

Min qpad väger 155g men jag slipper å andra sidan gå till gymmet.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ClintBeastwood:

Damm i all ära men hudavlagringar borde bli ett ännu större äckelmoment.

joe.... men man vill int' vare så egglig...

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av xobust:

Köp på amazon och skicka tillbaka de du inte gillar. Tror deras returpolicy tillåter att man "testar" produkter.

Svensk lag tillåter att du köper hem och testar produkten om du köper på internet!

Permalänk
Medlem

10 § Konsumenten har rätt att frånträda avtalet (ångerrätt) genom att till näringsidkaren lämna eller sända ett tydligt meddelande om detta inom 14 dagar från den dag som anges i 12 § (ångerfrist). Konsumenten kan för detta ändamål använda det standardformulär för utövande av ångerrätten som avses i 2 a §. Om konsumenten lämnar meddelandet på näringsidkarens webbplats, ska näringsidkaren utan dröjsmål bekräfta mottagandet av meddelandet i en läsbar och varaktig form som är tillgänglig för konsumenten.

https://www.riksdagen.se/sv/dokument-lagar/dokument/svensk-fo...

Vi har alltså haft detta i 15 år så det är ingen "tjänst" Amazon gör oss av ren välvilja. Gå inte på sånt, sedan skall man heller inte snacka om att köpa för att testa för då kan syftet med köpet ifrågasättas och du kan inte automatiskt åberopa lagen eftersom du kan haft uppsåt att returnera produkten.

Visa signatur
Permalänk
Avstängd

Roccat Kone Pure Ultra väger 66g utan massa håligheter

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem

Förstår inte vikthetsen.. dessutom är jag mer än nöjd med min Logitech G Pro Wireless med ynka 80 gram. Så slipper man kabeln också när vi lever 2020. Undrar också vem som ska stämma varandra först mellan Xtrfy och Glorious mouse

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

Skulle aldrig kunna gamea med en sådan.
Miin MX Master 3 på hela 141g måste kännas som tyngdlyftning för dagens veklingar

Haha, att gå från 141g till 59g blir väl som när man pressar armarna åt sidorna i en minut i en dörrpost och går därifrån med armar som vrider sig mot taket. Och allt muskelminne man övat upp går åt skogen

Visa signatur

Windows 11 Pro | Intel i7 8700 | ASUS Prime Z370-P | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS GTX 1080 | Fractal Design Define S | Corsair RM750x | Hyper 212 EVO

Permalänk
Medlem

Hållbarhet före flexibilitet

Skrivet av hakd:

Sladden är tyvärr stenhård ställt mot konkurrenterna vilket stör mera än vikten.
Gwolves Haiti som jag hade innan och den billiga MM710 jag har nu har tusen gånger bättre sladd.

Tjena,

Vill bara passa på att förklara varför sladden är hårdare än några av Xtrfy konkurrenternas sladdar. Det handlar om 2 års garanti, får att kunna klara dom hårda tester som krävs och som vi gör, så var vi tvungna att behålla något skydd runt dom inre kablarna, Xtrfy kabeln är fortfarande mycket bättre än dom traditionella, Men vi har fokuserat på att kabeln skall överleva garantitiden. Jag vet att många andra varumärken redan extremt mycket problem med sina kablar och att dom går i sönder pga att dom helt saknar skydd.

Vi jobbar på att hitta en lösning där man kan få både bra skydd och extrem flexibilitet, men i dagsläget finns detta inte och vi är inte villiga att ta denna risk bara för at kabeln skall vara lite mer flexibel. Vad dom andra varumärkena gör är helt upp till dom, men det är till och med lättare att tillverka den andra kabeln och billigare.

Hoppas du får en bättre förståelse nu för valet av kabel, det är i slutändan för att du skall få en produkt som håller längre och som du inte behöver byta ut efter ett tags användande. Där är säkert dom som aldrig kommer att få problem med en kabel med mindre skydd, men där är säkert många som också kommer få eller redan haft problem.

Vi har fortfarande inte haft en ända mus som vi känner till, som vi behövt byta ut med vår nuvarande kabel. Det är det som är viktigt för oss på Xtrfy.

MVH
Erik Jensen
Xtrfy