Varför har Newegg.com stängt av sidan mot EU?

Permalänk

Varför har Newegg.com stängt av sidan mot EU?

Någon som känner till varför Newegg.com har stängt av sin sida mot EU? Detta är inget som hänt just idag utan har varit så en tid.

Brukar köpa lite beg hdd på olika marknadsplatser i Sverige och har alltid gått in på denna sida och kollat på "Reviews" för att få en bedömning om vad användarna tycker om just den specifika hdd. Men nu går ju inte detta längre.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av elektronikfreak:

Någon som känner till varför Newegg.com har stängt av sin sida mot EU? Detta är inget som hänt just idag utan har varit så en tid.

Brukar köpa lite beg hdd på olika marknadsplatser i Sverige och har alltid gått in på denna sida och kollat på "Reviews" för att få en bedömning om vad användarna tycker om just den specifika hdd. Men nu går ju inte detta längre.

https://forumbilder.com/images/2020/10/31/newegg-31okt2020.png

Har inga problem att öppna sidan

Permalänk
Medlem

De vill antagligen inte göra anpassningar för att uppfylla GDPR.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700X 3.8 GHz 20MB | ASUS PRIME X370-PRO | MSI GeForce GTX 1080 Gaming X 8GB | G.Skill 16GB DDR4 3200 MHz CL14 Flare X | Corsair RM650x 650W

Permalänk
Medlem

Jag kommer inte heller in, men jag kör "ublock origin"som tillägg i chrome, där kunde jag manuellt blockera popup:en som visas, så nu kan man navigera som vanligt igen.

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk

Jag misstänkte att det ev kunde bero på att just Newegg spärrat operatören Tre eftersom jag kör via Hallon eftersom det är samma spärr i Både Firefox och Edge men funkar "ibland" via TOR.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

@elektronikfreak

3 begrepp :

GDPR, GeoIP, intern policy.

Hade du använt VPN / proxy utanför EU (särskilt en inom USA) så borde "problemet" försvinna.
(Förklarar också varför det bara fungerar delvis med Tor ; hux flux görs sidladdning "från EU" (GDPR) .)

Föreslår att du framöver kollar recensioner på annan sajt, gärna baserad i stort land (fler besökare) inom EU / UK...
... typ :
amazon.co.uk ... / amazon.de
ebay.co.uk
Valfri-större-återförsäljare-med-kundrecensioner.co.uk

Andra sätt = slöseri med tid etc.

Visa signatur

Hårdvara:
Varierande nog, = onödig information.

Gillar Linux, det kan vara värt vetande. 🙂

Permalänk
Medlem
Skrivet av anton studs:

Har inga problem att öppna sidan

Jag får samma fel som TS. Du kör inte med VPN?

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

Samma för mig med Telia

Visa signatur

Corsair Obsidian 900D, Intel Core I9 9900k@5ghz/1.270v, Asus Maximus XI Hero, ASUS GeForce RTX 3080 10GB ROG STRIX GAMING OC, G.Skill Trident Z 4x8GB 3600mhz, Corsair RM650i

Permalänk
Hedersmedlem

Blockad även för mig med Bahnhof. Ingen VPN förstås.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Skrivet av noMad17:

De vill antagligen inte göra anpassningar för att uppfylla GDPR.

Det där problemet dyker ofta upp om man läser på något forum någonstans och någon länkar till en lokal amerikansk dagstidning. De allra flesta läsarna är från ett litet begränsat område i USA och då tycker de inte att det är värt besväret att GDPR-anpassa så då blockerar de sidan istället. En av de dumma delarna av GDPR som leder till regionslåsning.

Felmeddelandet på Newegg.com försvinner om man stänger av javascript, men då pajar å andra sidan även en massa andra saker på sidan, bland annat möjligheten att lägga varor i varukorgen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Jag får samma fel som TS. Du kör inte med VPN?

Kör inte VPN testade idag igen inga problem har Bahnhof

Permalänk
Medlem

Den fungerar för mig, men det är ju uppenbart av meddelandet ni andra ser att tanken är att den inte ska det.

Edit:
Låt mig gissa, det går inte längre att välja EU länder som region i deras lista över regioner. Har man däremot varit inne förut och valt ett land inom EU får man felet. Rensa cookies så bör den återgå till default USA men länder i EU är fortfarande ej valbara.

Permalänk
Medlem

Det är bara en overlay - så det är lätt att ta bort med uBlock.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kommenterande 2:

Det där problemet dyker ofta upp om man läser på något forum någonstans och någon länkar till en lokal amerikansk dagstidning. De allra flesta läsarna är från ett litet begränsat område i USA och då tycker de inte att det är värt besväret att GDPR-anpassa så då blockerar de sidan istället. En av de dumma delarna av GDPR som leder till regionslåsning.

Å andra sidan kan ett amerikanskt företag helt och hållet skita i GDPR, eftersom det inte rör dem. EU har noll och intet att säga till om i USA.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem

www.newegg.com##.modal-backdrop
www.newegg.com##.modal
www.newegg.com##.modal-content

uBlock Origin > Mina filter. Verkställ och ladda om sidan CTRL + F5 och ni kan surfa igen.

Permalänk

Banhof här med, funkar fint att gå in på newegg.

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, RTX 3070Ti