Vad tycker ni om Viasat's fiber bredband?

Permalänk

Vad tycker ni om Viasat's fiber bredband?

Ville bara se vad ni som har bredband (fiber) från Viasat tycker om det. När jag söker upp omdömen om Viasat online så ser jag att dem har extremt dåligt omdöme (1.1 av 5 stjärnor). Fast när jag läste igenom kommentarerna så insåg jag att de låga omdömena var pga deras TV-tjänst och inte bredband (ingen nämnde bredband). Vissa kommentarer klagade också på dålig kundservice och vissa sa att säljarna från Viasat ljuger om deras tjänster (fast allt som kunderna sagt att Viasat's säljare har ljugit om står klart och tydligt på deras hemsida. Har dessa personer bara inte orkat läsa igenom det?).

Jag har dock haft Viasat TV i ungefär 7 år nu helt utan problem, så TV-tjänsten oroar jag mig inte om (har aldrig behövt kontakta deras support så kan inte säga någonting om det). Är mer intresserad av deras bredbandstjänst (via fiber). Såg att jag kan uppgradera mitt internet från 100/10 till 250/100 för bara 60kr mer per månad om jag byter från Ownit till Viasat. Det låter som en bra deal men är osäker på om Viasat faktiskt lyckas leverera dem hastigheterna (stabilt) i praktiken.

Ni som redan har Viasat bredband, vad tycker ni om det? Finns det några dolda kostnader i Viasat's avtal som jag borde akta mig för? På deras hemsida står det 498kr (Internet + TV) första 12 månaderna och efter det blir det 779kr per månad. Antar att det är det som gäller?

EDIT: Lade till en bild av den givna kostnadsuträkningen av avtalet från Viasat https://i.imgur.com/lAoV5Pd.png. Stämmer detta? Inga dolda avgifter?

Tack!

Permalänk

Loggade in efter flera år bara för att skriva; Nej och åter nej! Mina föräldrar har från Viasat och det är omständigt, kundsupport är det bara glömma för den är skrämmande dålig. Presterar väl bra då dom kör på telias/com-hems nät (Tror jag?) men just supporten är så urusel och svår att få tag i.

Permalänk
Skrivet av ShivasIndia:

Loggade in efter flera år bara för att skriva; Nej och åter nej! Mina föräldrar har från Viasat och det är omständigt, kundsupport är det bara glömma för den är skrämmande dålig. Presterar väl bra då dom kör på telias/com-hems nät (Tror jag?) men just supporten är så urusel och svår att få tag i.

Nu pratar du alltså om Viasat's bredband och inte Viasat TV (vill bara klargöra)? Du säger alltså att Viasat's bredband presterar bra men att du inte rekommenderar enbart pga kundsupporten? Har jag fattat rätt?

Vad menar du exakt med "dom kör på telias/com-hems nät"? Menar du att deras bredbandstjänst egentligen är Telias/Com-Hems bredbandstjänst "in disguise" (alltså att dem använder deras fibernät)?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Schytheron:

Vad menar du exakt med "dom kör på telias/com-hems nät"? Menar du att deras bredbandstjänst egentligen är Telias/Com-Hems bredbandstjänst "in disguise" (alltså att dem använder deras fibernät)?

Jag gissar att det vanligaste är att man har Telia Öppen Fiber, som går över Skanovas fibernät. Skanova ägs i sin tur av Telia, därav säger många Telias nät. Har man då Telia Öppen Fiber så kan man välja bland många operatörer, bland annat Viasat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hax1:

Jag gissar att det vanligaste är att man har Telia Öppen Fiber, som går över Skanovas fibernät. Skanova ägs i sin tur av Telia, därav säger många Telias nät. Har man då Telia Öppen Fiber så kan man välja bland många operatörer, bland annat Viasat.

Ganska säker på att Viasat finns på fler nät än Telias Telia Öppen Fiber, Telias Zitius och Tele2s Itux. Utan att veta något om Viasats bredband i större detalj kan jag däremot säga att de är sin egna tjänsteleverantör. I framtiden kanske det ändras då Telenor har stora ägarintressen.

Skanova finns inte längre som varumärke utan det finns istället ett affärssegment som heter Telia Wholesale som slog ihop Skanova och Telia Operator Business.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Ganska säker på att Viasat finns på fler nät än Telias Telia Öppen Fiber, Telias Zitius och Tele2s Itux. Utan att veta något om Viasats bredband i större detalj kan jag däremot säga att de är sin egna tjänsteleverantör. I framtiden kanske det ändras då Telenor har stora ägarintressen.

Skanova finns inte längre som varumärke utan det finns istället ett affärssegment som heter Telia Wholesale som slog ihop Skanova och Telia Operator Business.

Försökte bara svara på TS fråga utan att komplicera det mer än nödvändigt. Jag tänkte att han kanske inte var så intresserad av det långa svaret.

Permalänk
Skrivet av Petterk:

Ganska säker på att Viasat finns på fler nät än Telias Telia Öppen Fiber, Telias Zitius och Tele2s Itux. Utan att veta något om Viasats bredband i större detalj kan jag däremot säga att de är sin egna tjänsteleverantör. I framtiden kanske det ändras då Telenor har stora ägarintressen.

Skanova finns inte längre som varumärke utan det finns istället ett affärssegment som heter Telia Wholesale som slog ihop Skanova och Telia Operator Business.

Så... vad är skillnaden på Telia Öppen Fiber/iTux och ett stadsnät? Eller är det exakt samma sak? För mig erbjuds Viasat via Sundbybergs stadsnät (https://www.sundbybergsstadsnat.se).

Permalänk
Medlem

@Schytheron: En kommunikationsoperatör är en kommunikationsoperatör. Viasat är en internet- eller tjänsteleverantör och är alltså de som ansvar för att trafiken från dig kommer ut på nätet.

Stadsnät är inget riktigt begrepp egentligen, de kan både vara nätägare och kommunikationsoperatörer som i ditt fall, eller så kan de vara nätägare och låta någon annan stå för driften t.ex. låta Telia stå för den delen. Tanken när bolagen kallar sig stadsnät är ofta att det handlar om öppna nät med operatörsneutralitet. Vissa lokala stadsnät är också internetleverantörer.

Telia kan alltså drifta nät och agera kommunikationsoperatör i nät de inte äger, eller så kan det vara tvärt om, att någon annan hyr av Telia Wholesale och agerar kommunikationsoperatör över Telias fiberkablar eller att någon hyr in sig för att leverera sitt slutna nät över Telias kablar. När du hyr kablarna så sitter egen utrustning i andra änden, fiberkablarna kopplas fysiskt om. I ditt fall så har Telia inget med saken att göra – Sundbybergs Stadsnät har grävt sitt egna nät för s.k. sista milen.

Skrivet av hax1:

Försökte bara svara på TS fråga utan att komplicera det mer än nödvändigt. Jag tänkte att han kanske inte var så intresserad av det långa svaret.

Du gissade fel.

Permalänk
Skrivet av Petterk:

@Schytheron: En kommunikationsoperatör är en kommunikationsoperatör. Viasat är en internet- eller tjänsteleverantör och är alltså de som ansvar för att trafiken från dig kommer ut på nätet.

Stadsnät är inget riktigt begrepp egentligen, de kan både vara nätägare och kommunikationsoperatörer som i ditt fall, eller så kan de vara nätägare och låta någon annan stå för driften t.ex. låta Telia stå för den delen. Tanken när bolagen kallar sig stadsnät är ofta att det handlar om öppna nät med operatörsneutralitet. Vissa lokala stadsnät är också internetleverantörer.

Telia kan alltså drifta nät och agera kommunikationsoperatör i nät de inte äger, eller så kan det vara tvärt om, att någon annan hyr av Telia Wholesale och agerar kommunikationsoperatör över Telias fiberkablar eller att någon hyr in sig för att leverera sitt slutna nät över Telias kablar. När du hyr kablarna så sitter egen utrustning i andra änden, fiberkablarna kopplas fysiskt om. I ditt fall så har Telia inget med saken att göra – Sundbybergs Stadsnät har grävt sitt egna nät för s.k. sista milen.

Du gissade fel.

Om jag förstått dig rätt så betyder det att prestandan av Viasats bredbandstjänst varierar från stadsnät till stadsnät, vilket då gör min initiella fråga i denna tråd helt värdelös.

Betyder det också då att prestandan av alla internetleverantörer inom ett lokalt stadsnät (som också agerar som kommunikationsoperatör) kommer vara ungefär densamma?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Schytheron:

Om jag förstått dig rätt så betyder det att prestandan av Viasats bredbandstjänst varierar från stadsnät till stadsnät, vilket då gör min initiella fråga i denna tråd helt värdelös.

Betyder det också då att prestandan av alla internetleverantörer inom ett lokalt stadsnät (som också agerar som kommunikationsoperatör) kommer vara ungefär densamma?

Ja och nej. Prestandan inom stadsnätet lär vara lika men prestandan utanför stadsnätet skiljer och det var nog det du egentligen tänkte fråga.
Det är i princip bara Telia som har eget internationellt nät med signifikant storlek av de svenska operatörerna, de övriga hyr kapacitet i nån annans nät.
Telia har det näst största nätet i världen så de är stora på riktigt vad man än jämför med och behöver ofta inte utnyttja andra operatörer förutom "stadsnätsnivån"

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Ja och nej. Prestandan inom stadsnätet lär vara lika men prestandan utanför stadsnätet skiljer och det var nog det du egentligen tänkte fråga.
Det är i princip bara Telia som har eget internationellt nät med signifikant storlek av de svenska operatörerna, de övriga hyr kapacitet i nån annans nät.
Telia har det näst största nätet i världen så de är stora på riktigt vad man än jämför med och behöver ofta inte utnyttja andra operatörer förutom "stadsnätsnivån"

Tyvärr har de inte ens IC längre... de sålde sitt trumpf kort.
https://news.cision.com/se/telia-company/r/telia-company-salj...

Visa signatur

Battlestation: 12700k - RTX3090 - 32gb ram - 1tb M2 990 PRO - 2TB M2 crucial
Server: 2x Xeon E5-2670 - 64GB Ecc ram

Permalänk
Medlem
Skrivet av Schytheron:

Om jag förstått dig rätt så betyder det att prestandan av Viasats bredbandstjänst varierar från stadsnät till stadsnät, vilket då gör min initiella fråga i denna tråd helt värdelös.

Betyder det också då att prestandan av alla internetleverantörer inom ett lokalt stadsnät (som också agerar som kommunikationsoperatör) kommer vara ungefär densamma?

Inom det lokala bredbandsnätet så begränsas hastigheten på samma sätt. När fel sitter i stadsnät/KO/hos nätägare så tar tjänsteleverantören frågan vidare till det nätet genom en felanmälan.

Trafiken ut mot internet hanterar tjänsteleverantören, så alla regler för hur trafik routas (vilka vägar de tar), o.s.v. styrs av internet-/tjänsteleverantören. Tjänsteleverantören står för kapaciteten mot alla servrar och hur lång väg du har till alla servrar på internet alltså. Hastighet och svarstid kan påverkas av tjänsteleverantören i den bemärkelsen.

Men ja prestandan kan variera något mellan olika lokala bredbandsnät. För det mesta är det bara marginellt.

Permalänk
Medlem

Viasat är väl också en av de operatörer som aktivt blockerar IPTV och vissa andra liknande tjänster.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Seagate FireCuda 520 2TB * 3

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av basn:

Tyvärr har de inte ens IC längre... de sålde sitt trumpf kort.
https://news.cision.com/se/telia-company/r/telia-company-salj...

Det var spännande, verkar ligg på ungefär samma dumhetsnivå som när Maud köpte Nuon.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Jag skulle koppla in fiber och tv hos en bekant som skaffat viasat. Det var tydligen inte med router utan det var tillval (?)
Men i broschyren de skickat med så skrev de att om man inte ville ha router så skulle det gå alldeles utmärkt att koppla datorn rakt in till fiberkonverten...

Man undrar ju lite hur resten av deras organisation ser ut i säkerhetsfrågor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det var spännande, verkar ligg på ungefär samma dumhetsnivå som när Maud köpte Nuon.

Precis, Telia skjuter sig själva i foten.

Visa signatur

Battlestation: 12700k - RTX3090 - 32gb ram - 1tb M2 990 PRO - 2TB M2 crucial
Server: 2x Xeon E5-2670 - 64GB Ecc ram

Permalänk
Skrivet av holo:

Jag skulle koppla in fiber och tv hos en bekant som skaffat viasat. Det var tydligen inte med router utan det var tillval (?)
Men i broschyren de skickat med så skrev de att om man inte ville ha router så skulle det gå alldeles utmärkt att koppla datorn rakt in till fiberkonverten...

Man undrar ju lite hur resten av deras organisation ser ut i säkerhetsfrågor.

Haha. Mitt stadsnät sa exakt samma sak till mig när jag flyttade in. Kollade på dem som om dem var helt dumma i huvudet. När jag kopplade in mina enheter precis som dem sagt så fick jag en separat extern IP-adress för varje enhet och fick ganska snabbt slut på IP-adresser. Köpte direkt en Edgerouter och en dum TP-Link switch och kopplade ur deras "stadsnätsbox" som kom med lägenheten.

Som en bonus så blev min nedladdningshastighet direkt 20% snabbare när jag gjorde det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det var spännande, verkar ligg på ungefär samma dumhetsnivå som när Maud köpte Nuon.

Fast nu är det nog positiva nyheter eftersom det inte finns något hinder för att Telia ska bli av med staten som ägare eftersom infrastrukturen ägs av AP-fonder

Visa signatur

i7 2600k | Asus P8P67 | Corsair H80 | Asus GTX 770 OC | 8GB | Corsair TX650W | Fractal Design R3 | Samsung 860 EVO 1TB

Macbook Pro 16'' M1 Pro | 16GB | 512GB | 2021

Permalänk
Medlem
Skrivet av joeldeluxe:

Fast nu är det nog positiva nyheter eftersom det inte finns något hinder för att Telia ska bli av med staten som ägare eftersom infrastrukturen ägs av AP-fonder

Bara den internationella verksamheten! Den nationella infrastrukturen äger de fortfarande.

Permalänk
Medlem

Kul att jag trillade in på denna tråden. Fiber grävs in imorgon och ska vara färdigt innan jul förhoppningsvis. Eftersom jag har Viasat parabol-tv idag och Telias dyra 10mbit adsl för 489kr/mån, vill jag undvika Telia.

Bahnhof eller Ownit? Bahnhof för deras jobb med integritet eller Ownit för?

Visa signatur

Corsair 7000D Airflow > 2x Alphacool NexXxus 420mm Rads > EK Quantum Kinetic TBE 300 >
AMD 5900X > Aorus X570 Master > G.Skill 32gb @ 3733mhz CL14 > 6900XT Liquid Devil Ultimate
Skärmar: > Acer 31,5" 2160p@144hz > 27" 1440p@60hz
Garaget.org > Ford Focus ST mk3 Stage 2

Permalänk
Skrivet av TaunyTiger:

Kul att jag trillade in på denna tråden. Fiber grävs in imorgon och ska vara färdigt innan jul förhoppningsvis. Eftersom jag har Viasat parabol-tv idag och Telias dyra 10mbit adsl för 489kr/mån, vill jag undvika Telia.

Bahnhof eller Ownit? Bahnhof för deras jobb med integritet eller Ownit för?

Ownit har dem bästa snitthastigheterna rent statistiskt sett (kolla https://ispspeedindex.netflix.com/country/sweden/ och https://store.steampowered.com/stats/content/). Själv har jag Ownit just nu och har aldrig haft ett problem med dem, kan inte säga något om Bahnhof dock då jag aldrig använt dem.

Permalänk
Medlem

Haft både Bahnhof och Ownit. Båda var väldigt bra, 2 bästa.

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Medlem
Skrivet av TaunyTiger:

Kul att jag trillade in på denna tråden. Fiber grävs in imorgon och ska vara färdigt innan jul förhoppningsvis. Eftersom jag har Viasat parabol-tv idag och Telias dyra 10mbit adsl för 489kr/mån, vill jag undvika Telia.

Bahnhof eller Ownit? Bahnhof för deras jobb med integritet eller Ownit för?

Kan tipsa om att Bahnhof inte är ensamma om att inte spara några uppgifter i icke brottsbekämpande syften, finns flera bolag som aldrig lämnat ut något i ett IPRED-mål.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Schytheron:

Ownit har dem bästa snitthastigheterna rent statistiskt sett (kolla https://ispspeedindex.netflix.com/country/sweden/ och https://store.steampowered.com/stats/content/). Själv har jag Ownit just nu och har aldrig haft ett problem med dem, kan inte säga något om Bahnhof dock då jag aldrig använt dem.

Har själv ingen erfarenhet av Ownit. Hade Bahnhof i en lägenhet jag bodde i. Då hade jag iofs 30/30, klarade mig på de. Nu är vi flera så 250/100 är man ju mest sugen på.

Så de lutar åt Bahnhof ändå, men ska läsa på lite om Ownit. Hört att de ska vara snabbast till Steam bland annat.

Ny router ska jag köpa till blackfriday iallafall.

Visa signatur

Corsair 7000D Airflow > 2x Alphacool NexXxus 420mm Rads > EK Quantum Kinetic TBE 300 >
AMD 5900X > Aorus X570 Master > G.Skill 32gb @ 3733mhz CL14 > 6900XT Liquid Devil Ultimate
Skärmar: > Acer 31,5" 2160p@144hz > 27" 1440p@60hz
Garaget.org > Ford Focus ST mk3 Stage 2

Permalänk
Medlem

sitter å velar mellan Viasat 1000/1000 379kr/mån eller Bahnhof 500/500 439kr/mån

Permalänk
Hedersmedlem

Mina svärföräldrar bytte nyligen till Viasat och har ofta avbrott i uppkopplingen. De tappar sin IP-adress och behöver starta om router eller TV-Box som drabbats. Supporten är inte särskilt hjälpsam. De sitter på ett statsnät och har nyligen bytt till Viasat för att få bättre (?) TV. Innan bytet så hade de inga sådana här problem.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Skrivet av giplet:

Mina svärföräldrar bytte nyligen till Viasat och har ofta avbrott i uppkopplingen. De tappar sin IP-adress och behöver starta om router eller TV-Box som drabbats. Supporten är inte särskilt hjälpsam. De sitter på ett statsnät och har nyligen bytt till Viasat för att få bättre (?) TV. Innan bytet så hade de inga sådana här problem.

Hmm, kanske har något att göra med dina svärföräldrars nätverkshårdvara? Har själv Viasat för TV (men inte bredband) och det har nästan aldrig strulat för mig. Gjorde denna tråd för att få veta om deras bredband är lika bra som deras TV-tjänst då jag inte vågar chansa.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Schytheron:

Hmm, kanske har något att göra med dina svärföräldrars nätverkshårdvara? Har själv Viasat för TV (men inte bredband) och det har nästan aldrig strulat för mig. Gjorde denna tråd för att få veta om deras bredband är lika bra som deras TV-tjänst då jag inte vågar chansa.

Det finns säkert någon bra förklaring, men Viasat lyckas inte reda ut det. Routern är deras egen och är en Asus, TV-boxarna är från Viasat. Alla strular. Utöver det finns en tjänstefördelare som tillhör stadsnätet.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem

Hade dom förut och det var det sämsta valet jag någonsin har gjort och supporten var mer okunnig än en 3åring.
Hade dom för TV och Fiber och nätet krånglade ibland och TVn krånglade konstant, tror vi gick igenom 3-4 boxrar från dom. och supporten viste inget varje gång man ringde. Bytte till Telia så fort jag kunde igen, inte billigast (379kr/mån för 500/500) men det strular iaf inte

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: RADEON RX5700 Flashat till XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD Chassi, : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.

Permalänk
Skrivet av BM-Mods:

Hade dom förut och det var det sämsta valet jag någonsin har gjort och supporten var mer okunnig än en 3åring.
Hade dom för TV och Fiber och nätet krånglade ibland och TVn krånglade konstant, tror vi gick igenom 3-4 boxrar från dom. och supporten viste inget varje gång man ringde. Bytte till Telia så fort jag kunde igen, inte billigast (379kr/mån för 500/500) men det strular iaf inte

När du säger "nätet krånglade ibland"... hur ofta är "ibland"? En gång per vecka? Per månad?

Undrar bara då jag redan har Viasat TV (men inte bredband) och deras TV tjänst har funkat felfritt för mig. Är mer nyfiken över hur bra/dåligt deras bredband är.