Säkert att köpa Huawei eller OnePlus?

Permalänk

Säkert att köpa Huawei eller OnePlus?

Hej!
Var några år sedan jag hängde med i techindustrin och aldrig haft särskilt bra koll på mobiltelefoner. Nu har det dock blivit dags att köpa en ny. Just nu har jag haft en Huawei P10 och har varit rätt nöjd. Har tidigare även tittat lite på OnePlus. Däremot kom det för något år sedan allt det här med bojkott och förbud för kinesiska tillverkare att använda Google/Android. Är det något som fortfarande gäller, är det risk att det kommer hända igen? Skulle ni säga att det är "safe" att köpa en kina-telefon idag om man tänker ha den i uppe emot tre år?

Off topic. Har även kollat lite på Samsung. Nu är ju S20 ute men det verkar som att S30/21 kommer lanseras i början av januari. Skulle ni säga att det är värt att vänta på nästa lansering om det inte är skarpt läge för ny lur?

Permalänk
Medlem

Välj Samsung så är du på säkra sidan.Vänta om du vill ha den senaste ,fast det kommer nog inte skilja så mycket på den nya mer än kameran kanske.

Permalänk
Medlem
Skrivet av leifn:

Välj Samsung så är du på säkra sidan.Vänta om du vill ha den senaste ,fast det kommer nog inte skilja så mycket på den nya mer än kameran kanske.

Gillar man Bloatware så kan man köpa Samsung.
Skulle nog säga att det bästa man faktiskt kan köpa är kinesiskt.
Alternativt Pixel. Snabba uppdateringar och inget onödigt förinstallerat skräp.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Seagate FireCuda 520 2TB * 3

Permalänk
Medlem

Har haft Oneplus sen 2015 utan problem, har just nu en 7T Pro och alla googles funktioner och appar funkar. Tror bannen var för huawei specifikt

Permalänk
Hedersmedlem

Huawei har ju den praktiska nackdelen att deras nyare telefoner inte finns med Google Play, och alla nackdelarna de innebär. Det är inte ett problem som OnePlus har.

Jag har idag en OnePlus 6 som är lite drygt 2 år gammal som jag är supernöjd med. Har ingen som helst anledning att byta upp mig till en nyare lur. Snabb och allt funkar som det ska, känns som ny.

Personligen är jag nog mer oroad för Google än kinesiska myndigheterna, men det är nog en avvägning som du själv måste göra, utifrån hur utsatt du är. (Om något är det ju ett argument för Huawei snarare än mot? Kanske? Jag har dock hellre medvetet data hos Google än i Kina. If that makes sense...) Själv har jag inga direkta kopplingar till Kina. Känner ingen där eller därifrån, gör inga affärer där.

Permalänk
Avstängd

Som nämnt så är det just Huawei som inte får Googles appar, så de bör man nog undvika om man inte vill ha en massa mekande och behöva förlita sig på mer eller mindre bristfälliga alternativ till en del stora appar. I övrigt finns det väl inga större problem med en "kinatelefon". Jag hade inte köpt en sådan telefon i Kina dock, jag har flera bekanta som har gjort det misstaget och blivit "hackade" inom kort, men deras modeller avsedda för resten av världen verkar inte alls ha samma problem.

Det sagt så vet jag inte om de är så värst prisvärda längre. Vill man absolut ha senaste processorn men bryr sig inte så mycket om andra premiumfunktioner som trådlös laddning eller vattentäthet så kan de absolut fungera bra, men annars hade jag nog satsat på mer välkända märken.

Permalänk
Medlem

Oneplus/Huawei är väldigt sega på att få ut säkerhetspatchar så om man inte vill sitta på en mobil i flera månader med massvis av publika sårbarheter så är det rimligt att inte välja något annat än Pixel eller nyare Galaxy mobiler(kan finnas andra som är snabba också men bara dessa jag vet är det). Gällande ban på Kinamobiler så gäller det väl bara Huawei just nu, då Trump blacklistade dem. Google får inte ha någon affärsrelation med Huawei så ingen support för deras mobiler med Google services som play store etc men AOSP är ju öppen källkod så det kan de använda.

Visa signatur

5600x, x470-f, 3080 10GB

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Spelaspel:

Oneplus/Huawei är väldigt sega på att få ut säkerhetspatchar så om man inte vill sitta på en mobil i flera månader med massvis av publika sårbarheter så är det rimligt att inte välja något annat än Pixel eller nyare Galaxy mobiler(kan finnas andra som är snabba också men bara dessa jag vet är det).

Jag får säkerhetsuppdateringar till min OnePlus 6 regelbundet. I dagens dato har jag säkerhetsuppdateringar markerade 2020.09.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Jag får säkerhetsuppdateringar till min OnePlus 6 regelbundet. I dagens dato har jag säkerhetsuppdateringar markerade 2020.09.

Den uppdateringen borde ha kommit minst en månad tidigare än den gjorde, och tidigare hade du patch från juli.

Visa signatur

5600x, x470-f, 3080 10GB

Permalänk
Medlem

OnePlus gör riktigt riktigt trevliga telefoner. Är du inte jättebrydd om kamerakvalité så tycker jag dem är det solklara valet för Android, säger jag som iPhone användare. (Kameran är inte jätte dålig heller, men om du tänker dig att iPhone, Samsung och Pixel är A/A+ så är OnePlus kanske B+).

Visa signatur

13600KF, RTX 4070 FE, B760I, 32GB DDR4, NR200P

Permalänk
Medlem

Jag sitter nu med Huawei P30 Pro är hel nöjd med den hade före en P20 Pro.. Nyare nalle efter P30. Som är blockerad från Google play..
Kommer nog att köpa en Huawei till när det är dax är inte så beroende av Google play apparna som jag behöver finns på Huawei app sida.

Visa signatur

Låda thermaltake view 91 M-kort ASUS X399 ROG Zenith Extreme CPU AMD Ryzen Threadripper 1920X 3.5 GHz Kylning Hemma byggd vattenkylning 2 x 480mm + 1 x 420mm radiatorer Minne 8 X 16Gb DDR4 HD SSD 240GB OCZ Trion 100 Grafik Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB GAMING OC WATERFORCE WB AGG Corsair RM 1000w 80+ Gold Skärm ASUS 43" ROG Strix XG438QR 4K VA HDR 120 Hz

Permalänk
Medlem

tycker min oneplus 6 har funkat bra överlag. största nackdelen som jag ser det är den värdelösa vibrationsmotorn som man knappt märker av när den ligger i fickan men det kanske de har förbättrat i de senare modellerna. vad gäller prestanda rullar den på fint fortfarande, så känns någorlunda långlivad åtminstone.

Permalänk
Rekordmedlem

Nya Huawei får framförallt inte kommunicera med Google services, de flesta appar går att få tag på utan jätteproblem men att tjänsterna är blockerade är det verkliga problemet som stoppar funktionen även när man har installerat appen.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lodisen:

Gillar man Bloatware så kan man köpa Samsung.
Skulle nog säga att det bästa man faktiskt kan köpa är kinesiskt.
Alternativt Pixel. Snabba uppdateringar och inget onödigt förinstallerat skräp.

Bloatware har faktiskt Samsung i stort slutat med, deras android har blivit riktigt bra sedan s9. Anledningen till att det förblir ett dåligt köp i Europa är ju att man får dras med deras egna exynos istället för snapdragon vilket är en rejäl nedgradering trots att europeiska kunder förväntas betala samma pengar som jänkarna som får en bättre produkt.

Skrivet av versions:

tycker min oneplus 6 har funkat bra överlag. största nackdelen som jag ser det är den värdelösa vibrationsmotorn som man knappt märker av när den ligger i fickan men det kanske de har förbättrat i de senare modellerna. vad gäller prestanda rullar den på fint fortfarande, så känns någorlunda långlivad åtminstone.

Det var anledningen till att jag hade min 6T en väldigt kort period. Tror det kan vara den sämsta upplevelse jag haft på en Android telefon vad gäller feedback. Kan dock säga att det blivit mycket mycket bättre på senare enheter från oneplus.

Visa signatur

7800X3D//4090

Permalänk
Medlem
Skrivet av firstofmay:

Bloatware har faktiskt Samsung i stort slutat med, deras android har blivit riktigt bra sedan s9. Anledningen till att det förblir ett dåligt köp i Europa är ju att man får dras med deras egna exynos istället för snapdragon vilket är en rejäl nedgradering trots att europeiska kunder förväntas betala samma pengar som jänkarna som får en bättre produkt.

Det var anledningen till att jag hade min 6T en väldigt kort period. Tror det kan vara den sämsta upplevelse jag haft på en Android telefon vad gäller feedback. Kan dock säga att det blivit mycket mycket bättre på senare enheter från oneplus.

package:com.samsung.faceservice

package:com.samsung.android.smartface

package:com.facebook.services

package:com.facebook.katana

package:com.samsung.android.app.camera.sticker.facearavatar.preload

package:com.facebook.system

package:com.facebook.appmanager

package:com.samsung.android.bixby.service

package:com.samsung.android.bixby.agent

package:com.samsung.android.bixby.agent.dummy

package:com.samsung.bixby.wakeup

com.google.android.apps.tachyon

com.microsoft.skydrive

com.netflix.mediaclient

com.samsung.android.bixby.agent.dummy

com.samsung.android.bixbyvision.framework

com.samsung.android.visionintelligence

com.android.egg / Android Easter egg

com.samsung.android.mateagent

com.sec.android.daemonapp / S Weather

com.samsung.android.app.social

com.samsung.android.aremoji

com.samsung.android.service.livedrawing

com.samsung.android.game.gametools

com.sec.android.widgetapp.samsungapps

Finns en rad andra. Så bloatwaren är fortfarande kvar

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Seagate FireCuda 520 2TB * 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lodisen:

package:com.samsung.faceservice

package:com.samsung.android.smartface

package:com.facebook.services

package:com.facebook.katana

package:com.samsung.android.app.camera.sticker.facearavatar.preload

package:com.facebook.system

package:com.facebook.appmanager

package:com.samsung.android.bixby.service

package:com.samsung.android.bixby.agent

package:com.samsung.android.bixby.agent.dummy

package:com.samsung.bixby.wakeup

com.google.android.apps.tachyon

com.microsoft.skydrive

com.netflix.mediaclient

com.samsung.android.bixby.agent.dummy

com.samsung.android.bixbyvision.framework

com.samsung.android.visionintelligence

com.android.egg / Android Easter egg

com.samsung.android.mateagent

com.sec.android.daemonapp / S Weather

com.samsung.android.app.social

com.samsung.android.aremoji

com.samsung.android.service.livedrawing

com.samsung.android.game.gametools

com.sec.android.widgetapp.samsungapps

Finns en rad andra. Så bloatwaren är fortfarande kvar

Mycket av det där är ju tyvärr sånt som alla tillverkare inkluderar, netflix och facebook är ju nästan alltid med när man köper en ny telefon idag. Sen tycker jag nog du är lite väl hård när du inkluderar stackars bixby, jag vill nog ändå hävda att Samsung blivit tillräckligt bra för att slippa bloatwarestämpeln jämfört med hur det var tidigare.

Visa signatur

7800X3D//4090

Permalänk
Medlem
Skrivet av firstofmay:

Mycket av det där är ju tyvärr sånt som alla tillverkare inkluderar, netflix och facebook är ju nästan alltid med när man köper en ny telefon idag. Sen tycker jag nog du är lite väl hård när du inkluderar stackars bixby, jag vill nog ändå hävda att Samsung blivit tillräckligt bra för att slippa bloatwarestämpeln jämfört med hur det var tidigare.

Njae, en tjuv är fortfarande en tjuv även om den stjäl mindre.
Bloatware är bloatware.

Det är tråkigt att tillverkare skickar med massa kraffs, men jag antar att de gör detta för att "särskilja" sig från andra och skapa USPar.
Vore riktigt trevligt om Huawei eller någon annan med bra hårdvara släpper något liknande en pixel.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Seagate FireCuda 520 2TB * 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lodisen:

Njae, en tjuv är fortfarande en tjuv även om den stjäl mindre.
Bloatware är bloatware.

Det är tråkigt att tillverkare skickar med massa kraffs, men jag antar att de gör detta för att "särskilja" sig från andra och skapa USPar.
Vore riktigt trevligt om Huawei eller någon annan med bra hårdvara släpper något liknande en pixel.

Beroende på vart man drar linjen ligger det ju både i Android och iOS DNA numera. Första man gör efter att ha startat en ny telefon är ju att ta bort "Google Filmer, Google Musik, Google Foto" osv. Tråkigt men så är det.

Visa signatur

7800X3D//4090

Permalänk

Alla kineser och samsung kommer ju i stort sett med samma skit. Samsung har blivit bra mycket bättre däremot, mindre bloat och lull lull. OnePlus gick ju ut med att de ska dra tillbaka det där med att facebook services kommer förinstallerat i systemet osv. Så det är ju ett superstort PLUS av dem.

Annars är ju pixel väldigt trevligt. För priset 4a går för, om man importerar den, så är det väldigt bra lur.

Gick själv över till den efter att ha kört allt från samsung (har dessutom en via jobbet nu), huawei, xiaomi och oneplus. För mig är pixel helt klart skönast. Dock kan jag väl sakna några finesser som de andra har. Men en helt klart värd "tradeoff" för man får ju rent skit.

Men mellan Hawaii och OP så tycker jag OP faktiskt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grishnackh:

Hej!
Var några år sedan jag hängde med i techindustrin och aldrig haft särskilt bra koll på mobiltelefoner. Nu har det dock blivit dags att köpa en ny. Just nu har jag haft en Huawei P10 och har varit rätt nöjd. Har tidigare även tittat lite på OnePlus. Däremot kom det för något år sedan allt det här med bojkott och förbud för kinesiska tillverkare att använda Google/Android. Är det något som fortfarande gäller, är det risk att det kommer hända igen? Skulle ni säga att det är "safe" att köpa en kina-telefon idag om man tänker ha den i uppe emot tre år?

Off topic. Har även kollat lite på Samsung. Nu är ju S20 ute men det verkar som att S30/21 kommer lanseras i början av januari. Skulle ni säga att det är värt att vänta på nästa lansering om det inte är skarpt läge för ny lur?

Det är väl Huawei och ZTE som fastnat på radarn än så länge. Svårt att sia om OnePlus och Xiaomi hamnar där med.

Visa signatur

Windows 11 Pro | Intel i7 8700 | ASUS Prime Z370-P | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS GTX 1080 | Fractal Design Define S | Corsair RM750x | Hyper 212 EVO