Intel avtäcker Iris Xe Max – processorjättens första grafikkort på 22 år

Permalänk
Melding Plague

Intel avtäcker Iris Xe Max – processorjättens första grafikkort på 22 år

Återkomsten inleds i bärbara datorer där huvudnumret inte är spelande, utan Deep Link för högre produktivitetsprestanda.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Avstängd

ska man skratta eller gråta ?

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.

Permalänk
Avstängd

Är väl inte dumt i sig men den behöver finnas i lägre prisklasser, alltså <=5000kr.

Permalänk
Medlem

®©ᵉ™°® ᴍᴀx
Fint namn

Visa signatur

Ryzen 5600 | RTX 3080

Permalänk
Medlem

Ser ju ut som en sämre Ryzen-processor? Eller har jag missat något?

Visa signatur

Skärm Samsung 32" C32JG50 144Hz | CPU Ryzen 5 2600X | GPU AMD Vega 64 vattenkyld | Moderkort Asus Rog Strix B350-F Gaming | Minne 16 GB Corsair CL15 Vengeance | HDD 1 TB NVMe Samsung 970 Evo | Chassi Lian Li O11 Dynamic Svart

Permalänk
Medlem

Så denna kan boosta videoredigering, streaming och liknande?

Permalänk
Skrivet av ronnylov:

Så denna kan boosta videoredigering, streaming och liknande?

Japp. Personligen kör jag Jellyfin / Plex och detta har jag väntat på. Det jag vill se är en Xeon (ECC stöd) på 6 cores med denna grafikkrets i samma cpu. Då blir det köp av ny plattform.

Permalänk
Medlem

Detta var ju ingen höjdare. Just nu är väl Intel inte så starka som de en gång varit, och de behöver väl söka nya fördelar nu när ARM ser ut att utmana x86, men att inleda en ny produkkategori så här? Samma krets som innan bara dedikerad? Ett grafikkort som inte är principiellt för att spela med? Jag vet inte hur ofta jag hade spelat på en laptop, men jag känner mig ganska säker på att jag hade gjort det oftare än jag hade sysslat med GPGPU maskinlärning.

Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB

Permalänk
Medlem

Jag känner mig väldigt positiv, videokodningsresultaten var ju riktigt najs och AV1 stöd är skönt.

Sen känns tekniken lovande och bra med hur den kan använda både integrerad och extern GPU samtidigt.

Inget spännande kort i sig, men ändå en positiv teknikutveckling känner jag.

Permalänk
Medlem

Riktigt fint för de som håller på mycket med video.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Samsung 990 Pro 4 TB + Seagate FireCuda 520 2TB * 2
Laptop: Core 9 Ultra 185H | 24GB Ram | RTX 4060 | 3 TB NVME

Permalänk
Medlem

ja ja... men kan det köra Crysis?

Visa signatur

MB Gigabyte X570 I AORUS PRO RAM Corsair 16GB DDR4 3200MHz CL16 SSD Gigabyte AORUS NVMe Gen4 SSD 500GB CPU Ryzen 5 3600 GPU ASUS GeForce GTX 1660 Ti Chassi FD Node 202

Permalänk
Medlem
Skrivet av Clint Eastwood:

Japp. Personligen kör jag Jellyfin / Plex och detta har jag väntat på. Det jag vill se är en Xeon (ECC stöd) på 6 cores med denna grafikkrets i samma cpu. Då blir det köp av ny plattform.

"Iris Max är en dedikerad grafikkrets (dGPU)..."
Så som det ser ut nu är denna inte tänk att sitta i en CPU utan bredvid som instickskort eller möjligen att de hade kunnat släppa moderkort där en krets redan sitter.

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 128gb DDR5 6000 | Ryzen 7950X | 3080Ti
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P

Permalänk
Skrivet av inquam:

"Iris Max är en dedikerad grafikkrets (dGPU)..."
Så som det ser ut nu är denna inte tänk att sitta i en CPU utan bredvid som instickskort eller möjligen att de hade kunnat släppa moderkort där en krets redan sitter.

My bad. Du har rätt.

Vad har vi för TDP på ett sådant kort / krets?

EDIT: 28W idag.

Permalänk
Medlem

Ett litet framsteg inget jättestort kliv men lite.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 5600 | EVGA GeForce GTX 1070 8GB ACX 3.0 FTW | Fractal Design North Black TG | MSI MPG B550 Gaming Plus | Kingston Fury 32GB DDR4 3200MHz CL16 Beast | WD Black SN850X 1TB Gen 4 With Heatsink | EVGA SuperNOVA 750 G2 750W | Noctua NH-D15 | Windows 11 Pro

Permalänk
Medlem

Jahopp, kan de skala upp den eller ska man vänta 2-4 år eller nått?

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Snusfri

Trevligt, ska bli riktigt intressant att se vad Intel kan komma med när det gäller högre presterande kort i framtiden.

Det behövs minst en till aktör som kan slåss med Nvidia och AMD.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem

Konceptet påminner lite om "Hybrid SLI" eller vad det hette. Fanns vissa moderkort med en klen integrerad Nvidia GPU på som kunde komplettera det diskreta grafikkortet, fast då satt förståss grafikkortet fastlött på moderkortet och inte integrerad i CPU.

Känns väl dock som ett tidigt försök till inlåsning vilket är tråkigt. DVS man måste ha både ett diskret grafikkort och en processor med integrerad sådan för att det skall fungera. Jag trivs verkligen inte med att AMSD, Nvidia och Intel går mer och mer mot att försöka låsa in sina kunder nuförtiden. Det är knappast till kundens fördel. Man ska ju köpa en produkt för att man tycker den är bäst lämpad för ens ändamål, eller för att man gillar den, inte "Jag har redan X, så då är jag mer eller mindre tvungen att köpa Y".

I övrigt hoppas jag att de lyckas tillräckligt bra för att skaka om Nvidia och AMD lite. Jag vill tillbaka till dagarna när det absoluta flaggskeppet kunde får för 8000Kr. Nu får man ju knappt mid range för det om man inte vill ha de lökiga referensdesignerna.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Bra att dom satsar. Fler spelare krävs för att priserna ska gå ned. AMD och Nvidia blir mer priskartell än priskrig. Inte superimponerad ännu men förhoppningsvis gör de stora framsteg de närmsta åren.

Visa signatur

AMD RYZEN 5 5600X | RTX 3060Ti | MSI B450 GAMING PRO CARBON AC

I ett tidigare liv:
AMD 2600X | AMD 8350 | AMD Phenom II X2 555 Black edition | AMD Athlon 64 3700+ | Intel® Pentium® II | Intel® 486DX2-66

Permalänk
Datavetare

Det här visar hur lång tid det tar för en uppenbart lysande idé att faktiskt realiseras, är nu 12 år sedan AMD körde sin slogan Future is Fusion.

Som koncept var det helt rätt, vissa saker lämpar sig långt bättre att köras på andra kretsar än CPU. Vi ser t.ex. i Blender, RTX 2060 är ungefär lika snabb som Threadripper 3990XT. Trots att Iris Xe Max är en rätt medioker GPU är det inte alls orimligt att just prestanda för 3D-rending landar högre än 10900K, det med en GPU designad för ultrabooks.

Problemet med just den här tekniken är få till programvaran korrekt, specifikt de bibliotek applikationer förväntas använda för att dra nytta av denna heterogena design. Gissar att även det här ingår i det Intel kallar oneAPI. Bara titta på Nvidia här; de dominerar totalt idag runt GPGPU. Orsaken är inte att Nvidia har varit överlägset på kretssidan, orsaken är att CUDA (API/plattformen) är så tekniskt överlägset det övriga ställde sig bakom (OpenCL) att det varit spel mot ett mål hela tiden.

Positiva är att vi nu börjar få lite bredd på GPGPU sidan, det trista är fragmenteringen. CUDA lär stanna under överskådlig framtid givet dess dominans, det är just nu GPU-världens DirextX (DX är cross-GPU men bundet till Windows, CUDA är cross-OS men budet till Nvidia). Apple skapade OpenCL men de insåg dess brister, nu har man sitt Metal-API (där Metal-compute ingår) vilket gett dem bredare stöd för heterogena system jämfört med Windows-världen.

OneAPI bidrar tyvärr delvis till fragmenteringen. GPGPU-delen är helt öppen då det bygger på Khronos SYCL ("OpenCL done right"), men finns massor med andra saker i oneAPI, t.ex. GPGPU stöd för det mesta i Intels MKL, som i.o.f.s. är "gratis" och i teorin går att implementera på andra GPUer. Men vi har sett rätt ofta från AMD att saker designade på detta sätt, d.v.s. ett företag gör en implementation för sin krets och sedan lägger ut det öppet, tendera att inte riktigt ta fart då det i praktiken är relativt knutet till en viss HW-design. Vet inte om så är fallet med oneAPI, men risken finns.

Om Intel/AMD vill hålla x86 relevant måste de gå allt mer mot heterogena system. Bygger man få riktigt feta CPU-kärnor har gammalt legacy-bagage relativt sett mindre negativ påverkan än om man börjar gå på bredden med många kärnor. Redan idag ligger x86 efter ARM64 när man kliver upp till riktigt många kärnor (typ >50 eller fler), finns ju 80-käriga ARM64 CPUer med ungefär samma "IPC", som är högre klockade med något lägre TDP ställd mot AMD/Intels modeller med flest kärnor. Tittar man vad som är utannonserat kommer detta avstånd öka rätt ordentligt närmaste 2-3 åren.

Trodde inte Intel skulle släppa denna krets som instickskort, kanske ändå blir så under början av 2021.

"Interestingly, Intel did also disclose they will be bringing Xe-LP-based discrete graphics to "value desktops" in the first half of 2021."

Inte så spännande för den som bygger en gaming rigg, men väldigt goda nyheter för oss som kör Ryzen ihop med Linux. Intels Linux-drivare är de bästa man hittar för desktop-arbete. Nvidias drivare har ibland problem som desktop GPU, de primärt designade för GPGPU och CUDA-delen fungera direkt lysande under Linux. Iris Xe Max för att driva desktop kombinerat med ett (eller flera) Nvidia-kort som rena beräkningskort för CUDA (oavsett hur bra oneAPI är kommer det ta en tid innan programvarustödet närmar sig det CUDA har).

"Given the great performance of Gen12 Xe Graphics on Linux for OpenCL / oneAPI Level Zero / Vulkan, we are certainly excited about the prospects of Xe MAX graphics appearing in more laptops and ultimately in desktops starting next year. From our Tiger Lake testing thus far there is long overdue substantial uplift over Gen9 (and Gen11) graphics. The Linux driver support for Gen12 Xe Graphics have been spot-on and continues seeing new optimizations in Mesa and the Linux kernel as well."

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

De proprietära trädgårdarna växer, AMDs Smart Access Memory och Smartshift och nu Intels Deep Link.
Bådar inte gott för Nvidia.
Synd bara att ingen vill ta fram öppna standarder.
Vem vet, kanske Nvidia gör det för att få vara med och spela?

(händer detta sätter jag ett kryss i taket, öppen standard finns inte i Nvidias vokabulär...)

Permalänk
Datavetare
Skrivet av ThomasLidstrom:

De proprietära trädgårdarna växer, AMDs Smart Access Memory och Smartshift och nu Intels Deep Link.
Bådar inte gott för Nvidia.
Synd bara att ingen vill ta fram öppna standarder.
Vem vet, kanske Nvidia gör det för att få vara med och spela?

(händer detta sätter jag ett kryss i taket, öppen standard finns inte i Nvidias vokabulär...)

Tyvärr är den bistra sanning att öppna standarder är inte något ledarna inom något område bryr sig om, det är ett grässtrå för de som inte hänger med.

Ur ett rent tekniskt perspektiv är stängda lösningarna ofta den snabbaste vägen framåt. När tekniken sedan blir mogen brukar det ändå lösa sig, i det läget justerar marknaden själv saker mot öppna standarder p.g.a. av kostnadsskäl. GPGPU är fortfarande i sin linda, ge det 10-20 år till och det kommer vara en standardfunktion med öppna specifikationer.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

Haha lite rätt hade jag iaf

"DG1 smeknamn = degen

Förstår inte poängen att komma med samma prestanda på ett dedikerat kort som mellanklasskorten hade för 10 år sen.

Tyvärr även om jag är lockad av OneAPI m.m. så: nä får inte ihop det. Tror vi är ytterst få som vill köra ett grafikkort för att det är billigt snarare än att det har spelbar prestanda.

Det vore ju coolt om det gick att köra nån slags magisk multiadapter lösning (syftar ej på DX12/Vulkan stöd) utan typ som CF/SLI mellan intern gpu på tigerlake och ett sånt här kort. Då kanske det vore något att hänga i julgranen."

#18679786

Det var ju inte en dålig skjuts med Deeplink. Imponerad
Men för spel kanske förlitar de sig mer på Multiadapter stödet i DX12 och Vulkan.

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av Meathim:

Är väl inte dumt i sig men den behöver finnas i lägre prisklasser, alltså <=5000kr.

Ganska säker på att den implementation vi skriver om här kostar väsentligt mindre än 5000 kr
Det här är ju så entry som det kan bli.

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem
Skrivet av UndaC:

Ganska säker på att den implementation vi skriver om här kostar väsentligt mindre än 5000 kr
Det här är ju så entry som det kan bli.

Jag tror han menar att det ska landa i laptops för under 5000 kronor.

Permalänk
Avstängd

GTX 2080?

Visa signatur

NUC 10 16GB Core i5 10210U UHD Graphics 620 970 EVO 1TB

Swift 1 8GB Pentium N5000 UHD Graphics 605 SN520 512GB

55" CX OLED Addon T14 + Addon Sub Switch Series S

Permalänk
Konsolpleb 🕹

I Videoencoding specifikt

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Avstängd
Skrivet av UndaC:

I Videoencoding specifikt

Visst, men GTX 2080? Mig veterligen existerar inte något sådant kort. Eller har jag missat någonting?

Det var vad jag syftade på.

Visa signatur

NUC 10 16GB Core i5 10210U UHD Graphics 620 970 EVO 1TB

Swift 1 8GB Pentium N5000 UHD Graphics 605 SN520 512GB

55" CX OLED Addon T14 + Addon Sub Switch Series S

Permalänk
Avstängd

Vi ska vara glada om den ens klara av Crysis i 720P.

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Medlem
Skrivet av Autodidact:

Visst, men GTX 2080? Mig veterligen existerar inte något sådant kort. Eller har jag missat någonting?

Det är ganska uppenbart att det är skrivfel, och menar RTX 2080. Se texten till vänster.

Permalänk
Medlem

De verkar inte bara ha överklockat en i740 i alla fall!

Visa signatur

Stationär dator: Ryzen 9 7950X3D | Asus ROG Strix B650E-F | 64 GB DDR5-6000
MSI RTX 4090 | 4+8 TB SSD | 8 TB WD Red
NZXT H7 Flow Vit | Arctic Liquid Freezer II 360
Phanteks AMP 1000 W v2 | Win11
Skärm: Dell U3011 2560x1600 | HP Reverb G2