Quantic Dream: "Maskininlärning är den stora fördelen med Xbox Series X"

Permalänk
Melding Plague

Quantic Dream: "Maskininlärning är den stora fördelen med Xbox Series X"

Quantic Dreams grundare David Cage menar att utökningar för maskininlärning kan ge Xbox Series X DLSS-liknande uppskalning.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Det här är för nördigt, jag törs inte titta och läsa mer. Men samtidigt popcorn och chips nivå vad sjukt intressant!

För en vanlig Svensson så tror jag princip sak och spelutbud är stora strået när det kommer till val av konsol mellan XBSX och PS5.

Vad säger ni? ☺️

Visa signatur

OS: Windows 11 Prro | Chassi: Fractal Design Define 7 Svart | Moderkort: Asus Rog Strix Z390-F Gaming | Kylning: Corsair CPU Cooling Hydro H100X / 2*240mm | CPU: I9 Socket-LGA1151, 8-Core (16-Thread) 3.60GHz@5Gh (1.33v) | PSU: Corsair 1200W | HDD: Corsair SSD 120GB (OS), Intel 256GB SSD (Games), Seagate 1TB HDD (APPS/DL), Seagate 1TB HDD (Recordings) | RAM: Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance LPX | GPU: Gigabyte GTX 980 Ti 6GB | Monitor: HP Omen 27, TN-panel, 27", 165Hz och Nvidia G-Sync

Permalänk
Medlem

Yikes fattade i princip ingenting av denna artikeln, men kanske inte så konstigt då jag inte har något intresse alls av tekniken bakom grafikkort!

Men tror nog många som gillar tekniken "bakom" kommer gilla denna artikeln!

Permalänk
Medlem

Detta är mycket intressant. Jag väntar med spänning inför kommande recentioner av båda konsolerna!

Skrivet av BillyB0khylla:

Det här är för nördigt, jag törs inte titta och läsa mer. Men samtidigt popcorn och chips nivå vad sjukt intressant!

För en vanlig Svensson så tror jag princip sak och spelutbud är stora strået när det kommer till val av konsol mellan XBSX och PS5.

Vad säger ni? ☺️

Pris och design av konsollen glömde du också

Permalänk
Medlem

Jag antar att det betyder att när AMD har någon DLSS liknande lösning för RDNA2 så kommer det kunna användas på XS spel?

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av sKRUVARN:

Fråga, är den DirectML baserade uppskalningen som det pratas om för Xbox samma som den AMD pratar om i samband med FidelityFX? Jag tycker inte riktigt att det framgår, och jag är lite osäker på om det är fallet eller inte, spontant känns det som att det inte är samma teknik.

Det är inte helt klargjort men troligen rör det sig om, inte identiskt så, något extremt snarlikt i alla fall.

Likaså är det inte riktigt klargjort vad exakt David Cage menar när han säger att shader cores i Xbox är mer lämpade för ML.
Det kan vara så enkelt som att han syftar på antalet cores kan man tolka det som I guess. Om Ray accelerators kan användas för att accelerera viss delar av super resolution (vilket det antytts) så betyder ju det rent krasst att Xbox har fler sådana acceleratorer och därför bör vara bättre (precis som att den bör ha ett övertag i RT-prestanda). Snarare än att det är någon ML-specifik "komponent" som PS5 helt saknar i sin RDNA2-implementation.

Men det är ganska luddigt tycker jag personligen i alla fall.

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem
Skrivet av BillyB0khylla:

Det här är för nördigt, jag törs inte titta och läsa mer. Men samtidigt popcorn och chips nivå vad sjukt intressant!

För en vanlig Svensson så tror jag princip sak och spelutbud är stora strået när det kommer till val av konsol mellan XBSX och PS5.

Vad säger ni? ☺️

Helt klart. Jag som är ganska tekniskt intresserad av mig kunde inte bry mig mindre om detta när det kom till valet mellan XSX och PS5. Spelar ingen roll hur kraftfull och maffig XSX är, den kommer fortfarande inte kunna erbjuda spel som jag är intresserad av(just nu).

Permalänk
Medlem

Som flera andra antyder, det är spelutbudet som fäller avgörandet. Hårdvaran/prestandan/pris i de båda konsolerna ligger i samma härad.

Visa signatur

HTPC

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av arowe17:

Som flera andra antyder, det är spelutbudet som fäller avgörandet. Hårdvaran/prestandan/pris i de båda konsolerna ligger i samma härad.

Håller med 100% men det kan fortfarande vara kul att nörda ner sig i de tekniska detaljerna även om de inte påverkar ens köp/val right?

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem
Skrivet av UndaC:

Håller med 100% men det kan fortfarande vara kul att nörda ner sig i de tekniska detaljerna även om de inte påverkar ens köp/val right?

Absolut! Det är därför jag hänger här på SweC.

Visa signatur

HTPC

Permalänk
Medlem
Skrivet av UndaC:

Håller med 100% men det kan fortfarande vara kul att nörda ner sig i de tekniska detaljerna även om de inte påverkar ens köp/val right?

Nörda ner sig i de tekniska detaljerna? Vad tror du att detta är? Ett teknikforum?

Visa signatur

linux-folk är fan den nya sortens veganer. ingen frågar, diskussionen har inget med linux att göra.
Linux-folk: Jag kör Linux....

Permalänk
Medlem
Skrivet av danneee:

Jag antar att det betyder att när AMD har någon DLSS liknande lösning för RDNA2 så kommer det kunna användas på XS spel?

Som jag tolkar det så finns möjligheten till en "egen" sådan lösning. Lite PR-trick som MS kör nu innan lanseringen. Företagen gör naturligtvis precis allt dom kan för att försöka få fördel.

Visa signatur

If you follow the herd you are going to have to step through a lot of manure. Have the courage to trust in yourself and follow your own path.

Permalänk
Medlem

Åh, nörderier och lågnivådetaljer - gillas! <3

Visa signatur

WS: MSI B350M Mortar | AMD Ryzen 7 1700 | PH-TC14PE | 32GB DDR4 3000MHz | 1TB Kingston NV2 | Intel Arc A750 8GB | 2*BenQ G2420HDB
Router: Gigabyte GA-870-UD3 | AMD Phenom II x6 1055t @ 2600MHz, 1.25V | 12GB DDR3 | 2*250GB HDD @ RAID1 | 4TB HDD
Laptop: Thinkpad X220 4291-QF6

Permalänk
Lyxfällan 🎮
Skrivet av UndaC:

Det är inte helt klargjort men troligen rör det sig om, inte identiskt så, något extremt snarlikt i alla fall.

Likaså är det inte riktigt klargjort vad exakt David Cage menar när han säger att shader cores i Xbox är mer lämpade för ML.
Det kan vara så enkelt som att han syftar på antalet cores kan man tolka det som I guess. Om Ray accelerators kan användas för att accelerera viss delar av super resolution (vilket det antytts) så betyder ju det rent krasst att Xbox har fler sådana acceleratorer och därför bör vara bättre (precis som att den bör ha ett övertag i RT-prestanda). Snarare än att det är någon ML-specifik "komponent" som PS5 helt saknar i sin RDNA2-implementation.

Men det är ganska luddigt tycker jag personligen i alla fall.

Att Microsoft skriver som följande i sin artikel om varför bara de implementerar RDNA 2 fullt ut får det att låta som att de faktiskt har extra hårdvarukapacitet för ML som Sony saknar: "introducing additional next-generation innovation such as hardware accelerated Machine Learning capabilities".

Tidigare rapporter har ju påstått att Sonys implementation är en hybrid mellan RDNA och RDNA 2, vet inte om det stämmer eller ej men om det är samma ML-utökningar AMD planerar att använda med Super Resolution kan det vara så att MS har fog för sitt påstående. Men det kan också vara som du är inne på, att XSX har fler streamprocessorer och RT-enheter och därför kan beräkna uppskalning via DirectML. Om det sistnämnda stämmer slirar MS rätt rejält med sanningen Tiden får utvisa, vi kanske blir klokare på det när vi får sätta oss med tekniska dokument om RDNA 2/Radeon RX 6000.

Visa signatur

"We're with the press, hired geeks!"
Raoul Duke, Fear n' Loathing in Las Vegas

Permalänk
Lyxfällan 🎮

@issue @UndaC att gå igenom vardagen utan att nörda ned sig i tekniska detaljer är som att gå igenom mer än en förmiddag utan kaffe, jag slutar som Hunter S. Thompson i Fear and Loathing in Las Vegas om jag går utan någon av dem

Visa signatur

"We're with the press, hired geeks!"
Raoul Duke, Fear n' Loathing in Las Vegas

Permalänk
Medlem
Skrivet av UndaC:

Håller med 100% men det kan fortfarande vara kul att nörda ner sig i de tekniska detaljerna även om de inte påverkar ens köp/val right?

Håller med helt!

Alla artiklar måste inte ses som inlaga i "konsolkriget" som många här tyvärr verkar vara alldeles för mycket och för ohälsosamt fokuserade på.

Tycker det är mycket intressant i sig att läsa om tekniska detaljer i de olika produkterna och tjänsterna. Oavsett om jag köper någon produkt/tjänst, eller inte (kunskapen är intressant i sig självt om man är en äkta tekniknörd).

Uppskattar sådana här artiklar mycket, och hoppas att ni fortsätta med denna typ av tekniska artiklar (oavsett om Xbox, Playstation eller dator). Det är just detta djupet mellan varven som jag tycker gör SweC till så mycket bättre än alla andra liknande sajter.

Fortsätta absolut med detta!

(De som inte är intresserade tvingas ju inte att läsa, så tycker de klagar i onödan genom att tala om demonstrativt hur ointresserade de är av teknik. Så ser faktiskt inte problemet så länge det finns en läsekrets hos SweC som är intresserade av teknik och som likt mig uppskattar denna typ av artiklar och information).

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem

Undrar om vi inte får se en PS5 Pro inom 1-2 år.

Permalänk
Medlem
Skrivet av m0rk:

Undrar om vi inte får se en PS5 Pro inom 1-2 år.

Haha, näe (möjligt att det kommer en "mid-gen update" nån gång men 2 eller framförallt 1 år är alldeles för lite).

Permalänk
Skrivet av BillyB0khylla:

Det här är för nördigt, jag törs inte titta och läsa mer. Men samtidigt popcorn och chips nivå vad sjukt intressant!

För en vanlig Svensson så tror jag princip sak och spelutbud är stora strået när det kommer till val av konsol mellan XBSX och PS5.

Vad säger ni? ☺️

På tal om inget...

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av loevet:

Att Microsoft skriver som följande i sin artikel om varför bara de implementerar RDNA 2 fullt ut får det att låta som att de faktiskt har extra hårdvarukapacitet för ML som Sony saknar: "introducing additional next-generation innovation such as hardware accelerated Machine Learning capabilities".

Tidigare rapporter har ju påstått att Sonys implementation är en hybrid mellan RDNA och RDNA 2, vet inte om det stämmer eller ej men om det är samma ML-utökningar AMD planerar att använda med Super Resolution kan det vara så att MS har fog för sitt påstående. Men det kan också vara som du är inne på, att XSX har fler streamprocessorer och RT-enheter och därför kan beräkna uppskalning via DirectML. Om det sistnämnda stämmer slirar MS rätt rejält med sanningen Tiden får utvisa, vi kanske blir klokare på det när vi får sätta oss med tekniska dokument om RDNA 2/Radeon RX 6000.

Kretsarna AMD Oberon och AMD Scarlett är ju lite olika. Säkert finns där också rester från RDNA1. De har också lite varierande features implementerade vilket Microsoft säkerligen syftar på. Men bara för att Sony eventuellt inte har med en feature så degraderas ju inte kretsen från RDNA2 till något annat. Kretsarna är i båda fallen RDNA 2.0. Vilket fastlås här:

AMD Oberon
AMD Scarlett
Alla krestar med RDNA 2.0

Visa signatur

AMD RYZEN 5 5600X | RTX 3060Ti | MSI B450 GAMING PRO CARBON AC

I ett tidigare liv:
AMD 2600X | AMD 8350 | AMD Phenom II X2 555 Black edition | AMD Athlon 64 3700+ | Intel® Pentium® II | Intel® 486DX2-66

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nimin:

Kretsarna AMD Oberon och AMD Scarlett är ju lite olika. Säkert finns där också rester från RDNA1. De har också lite varierande features implementerade vilket Microsoft säkerligen syftar på. Men bara för att Sony eventuellt inte har med en feature så degraderas ju inte kretsen från RDNA2 till något annat. Kretsarna är i båda fallen RDNA 2.0. Vilket fastlås här:

AMD Oberon
AMD Scarlett
Alla krestar med RDNA 2.0

Blir väl av semantik, men Sony har väl beskrivit deras apu:er som "custom" eller "hybrid" när det kommer till arkitekturer, och det tycker jag nog är bättre att använda i dessa sammanhang.

Hittade detta (inofficiella) svaret från en ingenjör hos sony angående detta:

"RDNA 2 is a commercial acronym to simplify the market, otherwise GPUs with completely random features would come out and it would be difficult for the average user to choose," wrote Leonardi.

(...) The PlayStation 5 GPU is unique, it is not classifiable as RDNA 1, 2, 3 or 4."

https://multiplayer.it/notizie/ps5-architettura-rdna2-via-mez...

Och Microsoft verkar också ta tillfället i akt att poängtera detta:

"Xbox Series X|S are the only next-generation consoles with full hardware support for all the RDNA 2 capabilities AMD showcased today."

https://news.xbox.com/en-us/2020/10/28/a-closer-look-at-how-x...

Permalänk
Medlem
Skrivet av sKRUVARN:

Blir väl av semantik, men Sony har väl beskrivit deras apu:er som "custom" eller "hybrid" när det kommer till arkitekturer, och det tycker jag nog är bättre att använda i dessa sammanhang.

Hittade detta (inofficiella) svaret från en ingenjör hos sony angående detta:

"RDNA 2 is a commercial acronym to simplify the market, otherwise GPUs with completely random features would come out and it would be difficult for the average user to choose," wrote Leonardi.

(...) The PlayStation 5 GPU is unique, it is not classifiable as RDNA 1, 2, 3 or 4."

https://multiplayer.it/notizie/ps5-architettura-rdna2-via-mez...

Och Microsoft verkar också ta tillfället i akt att poängtera detta:

"Xbox Series X|S are the only next-generation consoles with full hardware support for all the RDNA 2 capabilities AMD showcased today."

https://news.xbox.com/en-us/2020/10/28/a-closer-look-at-how-x...

Jo men precis, det handlar om hur Sony och Microsoft tar till vara på "potentialen" med arkitekturen. Den medarbetaren på Sony som kallade lösningen en hybrid mellan RDNA1 och RDNA2 korrigerade ju sedan sig själv. Det är custom RDNA 2.0. Har för mig att dom skyllde på språkförbistring

Sony själva sa väl ungefär så här på sin presentation: It is based on RDNA2 but it is higly customized. The APU is missing some features from the Desktop version of RDNA2. These features where removed on purpose by us at Sony. Instead we improved and added our own features.

Men ja, semantik. Men intressant och trevligt ändå

Visa signatur

AMD RYZEN 5 5600X | RTX 3060Ti | MSI B450 GAMING PRO CARBON AC

I ett tidigare liv:
AMD 2600X | AMD 8350 | AMD Phenom II X2 555 Black edition | AMD Athlon 64 3700+ | Intel® Pentium® II | Intel® 486DX2-66

Permalänk
Avstängd
Skrivet av martinot:

Håller med helt!

Alla artiklar måste inte ses som inlaga i "konsolkriget" som många här tyvärr verkar vara alldeles för mycket och för ohälsosamt fokuserade på.

Tycker det är mycket intressant i sig att läsa om tekniska detaljer i de olika produkterna och tjänsterna. Oavsett om jag köper någon produkt/tjänst, eller inte (kunskapen är intressant i sig självt om man är en äkta tekniknörd).

Uppskattar sådana här artiklar mycket, och hoppas att ni fortsätta med denna typ av tekniska artiklar (oavsett om Xbox, Playstation eller dator). Det är just detta djupet mellan varven som jag tycker gör SweC till så mycket bättre än alla andra liknande sajter.

Fortsätta absolut med detta!

(De som inte är intresserade tvingas ju inte att läsa, så tycker de klagar i onödan genom att tala om demonstrativt hur ointresserade de är av teknik. Så ser faktiskt inte problemet så länge det finns en läsekrets hos SweC som är intresserade av teknik och som likt mig uppskattar denna typ av artiklar och information).

Varför det? Xbox har högre nummer = bäst. PC har ännu högre nummer och x86 = extra bäst?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nyhet:

Quantic Dreams grundare David Cage menar att utökningar för maskininlärning kan ge Xbox Series X DLSS-liknande uppskalning.

Läs hela artikeln här

Det skulle vara toppen om SR kan implementeras retroaktivt i Xbox Series X (Och helst även Playstation 5).

Då blir det som att få en Playstation 5 Pro eller en Xbox Series X(^2) på köpet!