Fick ett samtal om att skaffa ID kapningsskydd från Tryggsam. Är det värt eller inte?

Permalänk
Medlem

Fick ett samtal om att skaffa ID kapningsskydd från Tryggsam. Är det värt eller inte?

Hej

Idag fick ett samtal från en försäljare från Tryggsam om ett skydd för ID kapning för 99kr i månaden. Säljaren, vars namn är sten, sa att jag har 14 dagars ångerrätt från och med samtalet avslutas och att jag behöver ge mitt beslut antingen via mail eller telefon. Han sa att jag kommer få ett anbud/brev med mer info så jag har väl inte gått med än på ett kontrakt eller hur? Jag krävde att han skrev sitt namn på brevet så att jag vet vem jag pratade med. Känner mig osäker men i nuläget tänker jag säga nej till erbjudandet men jag tänker ända läsa deras anbud först.

Skulle du säga ja eller nej till erbjudandet och varför? Om de flesta som svarar på denna tråd säger nej så kommer jag säga nej till erbjudandet direkt.

Permalänk
Medlem

Kolla med din hemförsäkring först. Det brukar ingå i de flesta men enligt mig räcker det med spärra sin adress hos Skatteverket gratis: https://www.skatteverket.se/privat/folkbokforing/flyttanmalan...

Permalänk
Hedersmedlem

Jag hade personligen tackat nej. Av princip så ingår jag aldrig några avtal över telefon där jag inte fått ta del av skriftlig information innan jag ingår avtalet. Jag accepterar alltså ingen lösning där man ska "godkänna", få hem info, och sedan "ångra" om den skriftliga informationen inte stämmer.

Om inte företaget går med på att skicka ut information per mail eller post så jag får läsa i lugn och ro innan jag tackar ja eller nej, då får det vara. I ditt fall verkar de ha gått med på att endast skicka informationen per mail, och du har inte ingått något avtal? Det kan bara du svara på, utifrån vad som sagts i samtalet. Beroende på vad som sagts i samtalet kan det vara så att du ingått ett avtal du aktivt måste ångra.

Min erfarenhet säger också att tjänster och varor som säljs på det här sättet tenderar att vara dåliga eller dyra. I det här fallet är det 99 kr/månad för... vad exakt?

Permalänk
Medlem

Bluffmakare.

Permalänk
Medlem

Nej. 1200:- om året för någonting du själv gör gratis på fem minuter?

https://www.sweclockers.com/forum/trad/1603587-skydda-sig-fra...

Lite mer offtopic kanske företaget är legitimt, men tar man ett namn som "Tryggsam" som uppenbarligen skall förvilla och föra tankarna till etablerade aktörer som Trygg-Hansa/Folksam placerar man sig raskt i "bluff"-kategorin i mitt tycke.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Jag hade personligen tackat nej. Av princip så ingår jag aldrig några avtal över telefon där jag inte fått ta del av skriftlig information innan jag ingår avtalet. Jag accepterar alltså ingen lösning där man ska "godkänna", få hem info, och sedan "ångra" om den skriftliga informationen inte stämmer.

Om inte företaget går med på att skicka ut information per mail eller post så jag får läsa i lugn och ro innan jag tackar ja eller nej, då får det vara. I ditt fall verkar de ha gått med på att endast skicka informationen per mail, och du har inte ingått något avtal? Det kan bara du svara på, utifrån vad som sagts i samtalet. Beroende på vad som sagts i samtalet kan det vara så att du ingått ett avtal du aktivt måste ångra.

Min erfarenhet säger också att tjänster och varor som säljs på det här sättet tenderar att vara dåliga eller dyra. I det här fallet är det 99 kr/månad för... vad exakt?

Det är inte ens tillåtet att ingå muntliga avtal via telefonförsäljning sedan ett par år tillbaka, dessa måste signeras skriftligt eller digitalt. Detta för att, som du är inne på, förhindra att konsumenter "jäktas" in i ett avtal som de inte riktigt förstår.

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/trader-i-kraft-idag-telefonforsaljning-ska-bekraftas-med-signatur

Permalänk
Bildexpert

Har fått i princip samma samtal från någon som utgav sig ringa från Trygg-Hansa och försökte sälja på mig sådant ID-skydd, där jag precis innan samtalets avslut var väldigt tydlig med att jag inte var intresserad av erbjudandet och således fick det inga som helst följder. Efter att ha kikat närmre på både Trygg-Hansas hemsida och även kollat upp numret i fråga var det tydligt att allt bara var bluff.

Sedan hösten 2018 tillåts inte muntliga avtal vid telefonförsäljning i Sverige, just i syfte att stärka konsumentskyddet. Vid ett erbjudande måste avtal göras vid ett annat tillfälle där man som konsument har möjlighet att i lugn och ro gå igenom vad avtalet för tjänsten innebär. Det kan exempelvis göras genom ett brev som man får hemskickat eller via en internettjänst. Eftersom du som privatperson har ångerrätt/öppet köp vid abonnemang och inköp, blir det rimligtvis inte ett skäl för säljaren att tränga på dig en tjänst som du inte ens tycks ha tackat ja till.

Mao skulle jag sätta mina pengar på att någon har försökt blåsa dig och det är viktigt att vara vaksam på ev brev eller papper du får hem. Godtar de inte ditt ångrande så skall du bestrida eventuella fakturor eftersom du aldrig har ingått något avtal för tjänsten. Sök också efter telefonnumret på internet och se vad du hittar. Sannolikheten är att många andra har liknande erfarenheter från säljaren.

Gällande ID-skydd så har det mest basala i tråden redan nämnts; Spärra adressändring. Annars så... Skaffa lås på fysiska brevlådan och registrera digital brevlåda.

Permalänk
Medlem

Ok. Jag skrev inte på något digitalt med bankid. Kom nu ihåg att försäljaren skickade ett sms till mig och jag sa ja om erbjudandet. Det betyder väl att jag redan har accepterat erbjudandet?? Då behöver ladda ner och fylla i deras ångerrätts blankett och skicka det till de via post eller ska jag prata med de via telefon eller mejl?

Permalänk
Medlem

Mycket lurendrejeri, anspelar på rädslan om att bli det.
Sedan så är de troligen även bra på att med jämna mellanrum skicka ut lite papper som ser ut som fakturor, men som det står "Erbjudande" på i liten text, för att man skall beställa mer av deras produkter...

Några tips är att kolla över hemförsäkringen då den redan ger en form av ID-kapningsskydd. Sedan så finns det ju även 3 andra saker som du kan göra för att minska chanserna för att det händer vilka jag skrev i en liknande tråd: #18516552

Permalänk
Medlem

numret som jag fick smset från är +4670903204133

Permalänk
Medlem

Jag skulle inte gå med på något avtal där man ringer hem och försöker sälja. av princip.

Ett tips är att följa tipsen i denna tråd så man slipper de flesta försäljare per brev och självklart Nix telefon också.

Visa signatur

7600X,Tomahawk B650,NH-U12A,32GB,RX6700,Black SN850 1TB,860Evo 1TB,RM850x, 27GL850,Torrent Compact

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Det här stod i smset:

http://www.bilddump.se/bilder/20201102170726-155.4.221.120.jp...

Jag kommer ihåg att jag sa ja till det så jag måste göra en ångerrätt för att bli av med det eller hur? Jag har ju rätt till 14 dagars ångerrätt

Permalänk
Medlem
Skrivet av MAB576:

Ok. Jag skrev inte på något digitalt med bankid. Kom nu ihåg att försäljaren skickade ett sms till mig och ja sa jag. Det betyder väl att jag redan har accepterat erbjudandet?? Då behöver ladda ner och fylla i deras ångerrätts blankett och skicka det till de via post eller ska jag prata med de via telefon eller mejl?

Här får du nog vara lite tydligare. Fick du efter samtalet ett sms från säljaren där det ställs en fråga om du vill ingå avtalet, och du svarade "Ja" på det sms:et?

Om SMS:et innehåller alla de avtalsvillkor och information som du precis fått höra muntligen, så är min tolkning att du erhållet skriftlig information och om du då skriftligen accepterat detta anbud så har mig veterligen ett avtal ingåtts.

Edit: Jag ser nu att du lagt upp innehåller i SMS:et. Så frågan som kvarstår är om du svarade "Ja" på SMS:et?

Permalänk
Medlem

Det heter ID-kapningsskydd (eller liknande) men de kan inte hindra någon får att kapa din ID utan hjälper dig bara med att hålla koll och varna om någon mot förmodan skulle göra det. De kan såklart hjälpa till mer om du blir utsatt, men såpass vanligt är inte ID-kapning att det är värt kostnaden.
Som redan nämnts in tråden så kan man göra mycket själv för att förhindra eller försvåra ID-kapning, och det tar bara några minuter och kostar ingenting. Vill du betala för extra trygghet så finns det billigare alternativ att välja, i vissa fall kanske du till och med har det via banken (gratis för nyckelkunder hos swedbank).

Permalänk
Medlem
Skrivet av MAB576:

Jag kommer ihåg att jag sa ja till det så jag måste göra en ångerrätt för att bli av med det eller hur? Jag har ju rätt till 14 dagars ångerrätt

Om jag tolkar det du skrev i första inlägget, så behöver du antingen svara ja på det SMSet eller via mejl (brev?) för att det skall vara bindande, att du sa ja i telefonen behöver förhoppningsvis bara betyda att du godkände att de skickade erbjudandet till dig.

Skickar de en faktura, så bestrid och gnäll på dem.

Permalänk
Medlem

Han att han kommer skicka brev till mig med mer info om erbjudandet efter att jag hade sagt ja till smset som ni kan se på länken. Efter han skickade smset så skrev jag som svar ja och enligt honom borde jag få ett brev senare i veckan, 2 arbetsdagar så tidigast på onsdag.

Jag skickade ett mail till deras kundservice om samtalet som jag hade med deras försäljare, Sten.

Permalänk
Medlem

I sms så finns det också en länk:

tryggsam.se/sms/7

eftersom jag sa ja till det sms som hade den länken så uppfattar jag att jag har redan sagt ja till deras erbjudande.

Permalänk
Medlem

I och med att du svarat Ja på SMSet, så kommer du ju behöva utnyttja ångerrätten om du inte vill ha det, bör väl gälla inom 14 dagar från att du svarade SMSet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MAB576:

Han att han kommer skicka brev till mig med mer info om erbjudandet efter att jag hade sagt ja till smset som ni kan se på länken. Efter han skickade smset så skrev jag som svar ja och enligt honom borde jag få ett brev senare i veckan, 2 arbetsdagar så tidigast på onsdag.

Jag skickade ett mail till deras kundservice om samtalet som jag hade med deras försäljare, Sten.

Om du svarade "JA" på sms:et så skulle jag nog hävda att ett avtal har ingåtts. Det står ju uttryckligen "För att tacka Ja till erbjudandet svarar du på detta SMS med bokstäverna JA". Så ett avtal har ingåtts redan nu (inte när de skickar lite krimskrams med snigelpost). Du bör således använda din ångerrätt om du inte önskar ha denna försäkring.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MAB576:

I sms så finns det också en länk:

tryggsam.se/sms/7

eftersom jag sa ja till det sms som hade den länken så uppfattar jag att jag har redan sagt ja till deras erbjudande.

Jag hoppas att det går att lösa, jag kollade upp numret på Eniro, rapporter på 4670903204133
från våra användare de senaste 90 dagarna.

14
Försäljning
7
Oseriös verksamhet

Gör allt du kan för att bestrida.

Visa signatur

Min dator är Cat-säker.
Hakuna Matata

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blomman90:

Om du svarade "JA" på sms:et så skulle jag nog hävda att ett avtal har ingåtts. Det står ju uttryckligen "För att tacka Ja till erbjudandet svarar du på detta SMS med bokstäverna JA". Så ett avtal har ingåtts redan nu (inte när de skickar lite krimskrams med snigelpost). Du bör således använda din ångerrätt om du inte önskar ha denna försäkring.

Så jag behöver, inom 14 dagar, begära ångerrätt med att skicka en av deras blankett för ångerrätt eller kontakta deras kundservice via telefon eller mail?

hjälper denna info om just ångerrätt?

https://www.tryggsam.se/fragor-och-svar/angerratt

Permalänk
Medlem

Har du inte läst SMSet du svarar på så har du ingått i avtalet då det antas att man så har gjort, men du kan givetvis bestrida (skriv en reklamation!) och så kan de lyssna på samtalet och göra bedömning utifrån samtalet! Detta gäller dock bara om det gått mer än 14 dagar, annars ringer du in och ångrar! Den du pratar med kan skicka feedback vidare till personen/företaget som tecknat avtalet med dig.

Det finns generellt två sätt att ingå i avtal med telefonförsäljare och det är att svara ja på SMS:et eller signera med bankid. Känner inte till någon som skickar ut avtal på papper eller varför någon skulle få för sig att göra så, det är ju en stor kostnad.

Efter du tecknar ett avtal på distans så får du en bekräftelse till din folkbokföringsadress eller om du uppgett den din e-postadress. Även där står alla villkor och du antas vara införstådd med dessa. SMS räcker som att du skriftligt bekräftat att du vill ingå i avtalet, men det behöver givetvis vara utformat på sådant sätt att det framgår att du så gör. SMS:et i ditt fall är tydligt, men jag tolkar tråden som att du pratade med de under veckan och kan då alltså ångra dig genom att ringa 0771-404505 mellan 09:00-17:00 en vardag.

Länken i SMS:et säger att du ska ringa deras kundservice för att ångra.

Skrev "Du kan inte ångra via e-post.", men i eftertanke och efter påpekande https://www.sweclockers.com/forum/post/18698912 så jo, du kan nog skicka e-post till dem, men det finns ingen färdig mall.
Permalänk
Medlem

@Petterk

Ok så jag behöver ringa det telefonnumret för att säga upp det. Isåfall tänker jag ringa imorgon bitti.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MAB576:

Ok så jag behöver ringa det telefonnumret för att säga upp det. Isåfall tänker jag ringa imorgon bitti.

Ja, de uppger själva på länken du uppgav att du kan ringa. Så ring deras nummer så får du prata med någon som hanterar ånger, vill du klaga på samtalet kan de säkert fixa det samtidigt annars skriver du till klagomal@tryggsam.se. De som sitter och drar rövare efter rövare kommer företaget lyssna igenom samtalen på och sparka.

Raderade "förutom att det står så på länken du gav så står det att deras e-post bara hanterar frågor gällande kreditupplysningar." då kreditupplysningar är just vad de inte hanterar. Lade till "de uppger själva på länken du uppgav att du kan ringa".
Permalänk
Medlem

@Petterk
Så om jag ringer till de imorgon, berättar att jag ångrar mig men samtalet leder ingenstans så skickar jag ett mail till klagomal@tryggsam.se? Har jag uppfattat det rätt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av MAB576:

@Petterk
Så om jag ringer till de imorgon, berättar att jag ångrar mig men samtalet leder ingenstans så skickar jag ett mail till klagomal@tryggsam.se? Har jag uppfattat det rätt?

Ringer du in och ångrar dig så ångrar du dig, och får säkert en bekräftelse på detta. Just ångerdelen måste företag som tecknar avtal på distans kunna hantera, då det finns lagstadgad 14 dagar ångerrätt.

klagomal@tryggsam.se kan du skicka dina synpunkter på samtalet till om du inte i samtalet ser till att personen du pratar med skickar synpunkterna vidare.

Permalänk
Medlem

@Petterk
Det är ju lag att kunden har 14 dagars ångerrätt för tjänster så om jag ringer imorgon så borde detta bli löst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MAB576:

@Petterk
Det är ju lag att kunden har 14 dagars ångerrätt för tjänster så om jag ringer imorgon så borde detta bli löst.

Jag förstår inte riktigt här. Länken till försäkringsbolaget säger att det är 14 dagars ångerrätt, lagen säger att du har 14 dagars ångerrätt, alla på forumet säger att du har 14 dagars ångerrätt, ändå så verkar du oerhört osäker på om du verkligen har 14 dagars ångerrätt...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blomman90:

Jag förstår inte riktigt här. Länken till försäkringsbolaget säger att det är 14 dagars ångerrätt, lagen säger att du har 14 dagars ångerrätt, alla på forumet säger att du har 14 dagars ångerrätt, ändå så verkar du oerhört osäker på om du verkligen har 14 dagars ångerrätt...

Vill bara dubbelkolla så jag har inte missat någon detalj. Kan inte tro att jag var så dum att gå med detta i första taget. Skulle inte ha svarat på samtalet i huvudtaget.