Elbilar - Tråden för intresserade

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

På min hybrid (auris 2015) så har jag vad jag vet samma utrymmen som vanliga bilen. Batteriet är under baksätet. Men vet att det finns hybrider där man får sämre bagageutrymme.
Antar att biltillverkarna ser till att göra så att motorn arbetar på ett sätt som inte gör att den går sönder vid normalt bruk.
Den kraftigt ökade vikten till trots så är ju min bil 1-2dl snålare/milen än motsvarande fast utan extravikten. Enda egentliga nackdelen är ett lite högre pris och att man knappt får dra något bakom bilen.
Ingen bil går göra optimal för alla, alla är kompromisser på något sett.
Tyckte mest det var ett konstigt påstående att förbränningsmotorn i en hybrid skulle ta stryk eftersom jag som sagt har haft rätt mycket kontakt med hybrider i "bekantskapskretsen" och aldrig hört något om att bensinmotorn slitits ut. Vet en som fick byta bensintank på sin prius för att det rostat hål efter 17 år (Så den förlorade rätt mycket i effektivitet där Det kan ju inte ske på en elbil)

Men skitsamma tråden ska handla om elbilar.

Jo, huvudsakligen. Men att diskutera alternativ till elbilar, och +/- kontra ICE:er och hybrider, men även andra alternativ som vätgasbilar, är helt inom ämnet och inte något fel (tycker iaf. jag).

Tycker du för fram vettiga och bra argument och jämförelser ovan.

Skulle någon dock fråga tips om vilken hybridmodell att köpa, var de finns att få billigast, eller liknande, så är det mer OT (IMO).

Visa signatur

macOS: Mac mini [M4 Pro 14-core/24GB/1TB/10GbE], MacBook Air 13" [M1/16GB/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32GB/512GB]
Windows: Microsoft Surface Pro 11 [Snapdragon X Elite/16GB/1TB/OLED], Microsoft Surface Laptop 7 13" [Snapdragon X Plus/16GB/512GB], HP Omnibook X 14" [Snapdragon X Elite/16GB/1TB], HP OmniBook Ultra 14" [Ryzen AI 9 HX 375/32GB/1TB]
iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 10 46mm [LTE]
HT: LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB], Intel NUC [Core i5/8GB/256GB]

Permalänk
Skrivet av jOnÄTÄn:

På min hybrid (auris 2015) så har jag vad jag vet samma utrymmen som vanliga bilen. Batteriet är under baksätet. Men vet att det finns hybrider där man får sämre bagageutrymme.
Antar att biltillverkarna ser till att göra så att motorn arbetar på ett sätt som inte gör att den går sönder vid normalt bruk.
Den kraftigt ökade vikten till trots så är ju min bil 1-2dl snålare/milen än motsvarande fast utan extravikten. Enda egentliga nackdelen är ett lite högre pris och att man knappt får dra något bakom bilen.
Ingen bil går göra optimal för alla, alla är kompromisser på något sett.
Tyckte mest det var ett konstigt påstående att förbränningsmotorn i en hybrid skulle ta stryk eftersom jag som sagt har haft rätt mycket kontakt med hybrider i "bekantskapskretsen" och aldrig hört något om att bensinmotorn slitits ut. Vet en som fick byta bensintank på sin prius för att det rostat hål efter 17 år (Så den förlorade rätt mycket i effektivitet där Det kan ju inte ske på en elbil)

Men skitsamma tråden ska handla om elbilar.

Problemet är väl mer att en förbränningsmotor är väldigt mycket mer komplicerad än en elmotor.
Såg en kort dokumentär om tidiga bilarna (T-ford) osv. Att det fanns elbilar som tävlade mot förbränningsbilarna. Och att elstarten till förbränningsmotorn var en viktig faktor till att förbränningsmotorn vann (tillsammans med löpande band tillverkningen såklart).
Tänk om elmotorn hade vunnit redan då, då kanske inte klimatet hade varit så oräddbart idag.

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem

Klimatet hade kanske varit bättre, världsekonomin hade dock inte varit bättre med tanke på hur mycket mindre effektiva transporter vi hade haft, batterier har forskats intensivt på sen i alla fall 70-talet och man har inte kommit långt.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av TobiasStockholm:

Problemet är väl mer att en förbränningsmotor är väldigt mycket mer komplicerad än en elmotor.
Såg en kort dokumentär om tidiga bilarna (T-ford) osv. Att det fanns elbilar som tävlade mot förbränningsbilarna. Och att elstarten till förbränningsmotorn var en viktig faktor till att förbränningsmotorn vann (tillsammans med löpande band tillverkningen såklart).
Tänk om elmotorn hade vunnit redan då, då kanske inte klimatet hade varit så oräddbart idag.

Jo, de var jämna för hundra år sedan men energitätheten i bensin var ju totalt överlägsen så det hade aldrig kunnat bli så. Än idag är ju energitätheten mycket högre trots de enorma framsteg man gjort inom batteriteknik på senare år. Möjligtvis om Teslas idéer om gratis trådlös energi till alla hade blivit verklighet, men då är vi verkligen inne och diskuterar fantasier.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Jo, de var jämna för hundra år sedan men energitätheten i bensin var ju totalt överlägsen så det hade aldrig kunnat bli så. Än idag är ju energitätheten mycket högre trots de enorma framsteg man gjort inom batteriteknik på senare år. Möjligtvis om Teslas idéer om gratis trådlös energi till alla hade blivit verklighet, men då är vi verkligen inne och diskuterar fantasier.

Energitätheten i bensin och diesel är hög, men ingen ICE har ju över 40% verkningsgrad så man eldar ju till kråkorna hur man än gör. Eftersom elmotorer fortsatt att utvecklas för industriapplikationer så har de ju idag en verkningsgrad på över 90% och då är de i princip underhållsfria under väldigt lång tid. Den enda pusselbiten som saknas för total elbilsdominans är ju bättre/billigare batterier och snabbare/enklare laddning.

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D || Powercolor AMD Radeon RX 6800 16Gb || G.Skill Flare X 16GB 3200MHz CL14 || Gigabyte B550I Aorus Pro AX || Corsair 34WQHD240-C OLED || Samsung SSD 970 EVO Plus 1TB || Samsung SSD 990 PRO 4TB || Corsair SF600 || Thor Zone NANOQ R Chalk || 3xNoctua NF-A14x25 G2 PWM || Corsair iCUE LINK TITAN 280 AIO

Permalänk
Sötast
Skrivet av Gainsgoblin:

Klimatet hade kanske varit bättre, världsekonomin hade dock inte varit bättre med tanke på hur mycket mindre effektiva transporter vi hade haft, batterier har forskats intensivt på sen i alla fall 70-talet och man har inte kommit långt.

Så kan man inte riktigt säga dock.

Om man inte hade lagt allt krut på alternativen (fossilt) så hade batteriforskningen idag varit mycket mycket längre fram i tiden än vad den är idag. Så är det ju med alla produkter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allexz:

Så kan man inte riktigt säga dock.

Om man inte hade lagt allt krut på alternativen (fossilt) så hade batteriforskningen idag varit mycket mycket längre fram i tiden än vad den är idag. Så är det ju med alla produkter.

Otroligt offtopic men du har fel kort sagt. Att få till bättre batterier har forskats på lika länge som förbränningsmotorer. Man måste dock skilja på att batterier är ett drivmedel, förbränningsmotorer har redan ett otroligt energitätt drivmedel. Den kommersiella vinningen i ett batteri som har samma eller bättre energitäthet som olja med liknande egenskaper går nog inte riktigt att formulera.
Problemet är att det är klart svårare än att förbättra en motor.

Permalänk
Avstängd

Angående hybrider. Hur miljövänliga är de egentligen?

Tänkte på diskussionen om kallstart. Katalysatorn gör ju absolut ingen nytta innan den har uppnått sin arbetstemperatur.

Om man kör på eldrift är bensinmotorn och dess avgassystem kallt. När bensinmotorn sedan drar igång vid en acceleration ut på motorvägen spyr den ut orenade avgaser.

När batterinivån är tillräckligt hög och det inte behövs så mycket kraft slår bensinmotorn ifrån igen och börjar kallna.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Reiker:

Energitätheten i bensin och diesel är hög, men ingen ICE har ju över 40% verkningsgrad så man eldar ju till kråkorna hur man än gör. Eftersom elmotorer fortsatt att utvecklas för industriapplikationer så har de ju idag en verkningsgrad på över 90% och då är de i princip underhållsfria under väldigt lång tid. Den enda pusselbiten som saknas för total elbilsdominans är ju bättre/billigare batterier och snabbare/enklare laddning.

Jo det håller jag med om. Men det är många som framhåller att elbilar och fossilbilar var likvärdiga vid förra sekelskiftet typ och att vi kunde valt att köra på elbilar då och inte haft alls så stora problem med klimat, konflikter i oljeländer etc. men då greppar man ju inte situationen då. Batterier och elmotorer är inte så komplexa i grunden men för att få batterierna till de är idag så har ju en mängd tekniska framsteg varit helt avgörande. Det hade inte gått för hundra år sedan på något sätt. Min farsa hade en elbil i jobbet på tidigt nittiotal och batterierna tog upp halva bilen och säkert mer än så i vikt, och den toppade 65 och gick typ sex mil.

Angående de sista pusselbitarna så kommer vi förstås att hamna där för eller senare. Men det krävs förstås mycket arbete. På sikt borde elbilar bli billigare, när volymerna väl är där, då det inte är alls lika komplext.

Permalänk
Medlem

Sitter och funderar på framtiden. Pendlar till jobb på måndagar, bor på hotell och åker hem på tisdag eller onsdag generellt sett. 13 mil dit och 13 mil hem. Utöver det har jag ganska lite "längre" användning av bilen. Kollat lite på privatlesa en Zoe eller en ID3. Har någon några förslag på andra lösningar då jag helst vill ha en miljöbil av diverse anledningar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TobiasStockholm:

Problemet är väl mer att en förbränningsmotor är väldigt mycket mer komplicerad än en elmotor.

Köp en bil från en tillverkare med driftsäkra motorer och ta hand om bilen det kommer man långt med. När en bil är skrotad så är det troligtvis inte motorn som är orsaken (en korrekt servad då) Jag tror det samma kommer gälla med elbilar. Bilen är så rostig,utsliten och gammal att den skrotas innan batteriet/motorn är dött. Genomsnittet senast jag läste är 17 år på bilar i Sverige, har ingen aning om hur långt de gått men kanske 25 000 mil? Om de flesta kör någonstans runt 1000-2000 mil/år

Citat:

Såg en kort dokumentär om tidiga bilarna (T-ford) osv. Att det fanns elbilar som tävlade mot förbränningsbilarna. Och att elstarten till förbränningsmotorn var en viktig faktor till att förbränningsmotorn vann (tillsammans med löpande band tillverkningen såklart).
Tänk om elmotorn hade vunnit redan då, då kanske inte klimatet hade varit så oräddbart idag.

Jag hävdar inte att hybrid skulle vara bättre än elbil, ifrågasatte bara en person som påstod att hybrid var sämre än en vanlig bil med förbränningsmotor när man kikar på hållbarhet (ej miljö).
Jag är ingen elbilshatare, kikade själv på det när jag köpte min hybrid. Den det fick bli en hybrid pga att jag inte har möjlighet till laddning på jobb eller hemma, och kan inte se mig själv åka till laddare varannan dag. Sen att det typ bara fanns Renault zoe i den prisklassen jag kikade.(upp till 200 000kr)

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av sarlucic:

Sitter och funderar på framtiden. Pendlar till jobb på måndagar, bor på hotell och åker hem på tisdag eller onsdag generellt sett. 13 mil dit och 13 mil hem. Utöver det har jag ganska lite "längre" användning av bilen. Kollat lite på privatlesa en Zoe eller en ID3. Har någon några förslag på andra lösningar då jag helst vill ha en miljöbil av diverse anledningar.

Har haft liknande typ av jobbsituation som du beskriver ovan, och valde att leasa en Model 3, som jag är extremt nöjd med i stort (finns vissa mindre saker som jag tycker är riktigt dåliga).

Visa signatur

macOS: Mac mini [M4 Pro 14-core/24GB/1TB/10GbE], MacBook Air 13" [M1/16GB/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32GB/512GB]
Windows: Microsoft Surface Pro 11 [Snapdragon X Elite/16GB/1TB/OLED], Microsoft Surface Laptop 7 13" [Snapdragon X Plus/16GB/512GB], HP Omnibook X 14" [Snapdragon X Elite/16GB/1TB], HP OmniBook Ultra 14" [Ryzen AI 9 HX 375/32GB/1TB]
iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 10 46mm [LTE]
HT: LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB], Intel NUC [Core i5/8GB/256GB]

Permalänk
Medlem

Just nu lutar det åt en ID3 Life som ersättare till min sålda Model 3. Känns som väldigt bra valuta för pengarna, visst hade det varit trevligt med dom grymma Matrix ljusen, men inte värt och gå upp helt utrustningspaket för det. Jag kommer mest pendla på stora motorvägar och inte köra på landsväg bland vilt, där Matrix ljusen verkligen hade gett mervärde.

Permalänk
Medlem

Var och provsatt en ID3 i helgen och jag slogs av hur billig den var i inredningen. Hade funderat på om den kunde vara ett alternativ om den kom med lite vettigare motoralternativ men den fick till och med min Model 3 att kännas lyxig...

Satt även i en Taycan igen och den var ju riktigt trevlig faktiskt, även om den var rätt liten där bak då jag slår i taket om jag sitter bakom mig själv.

Svårt att hitta andra alternativ tycker jag faktiskt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Har haft liknande typ av jobbsituation som du beskriver ovan, och valde att leasa en Model 3, som jag är extremt nöjd med i stort (finns vissa mindre saker som jag tycker är riktigt dåliga).

Hade varit optimalt men tyvärr för dyr i dagsläget

Permalänk
Medlem

Här kommer lite spekulationer från mig :
Flygplan och båtar för frakt av varor hade inte funkat utan förbränningsmotorer. Men om elbilar hade vunnit från början hade vi nog haft elektrifierade vägar idag -
Lite som tåg, som gick från ånga till diesel till el.

Släktskapet mellan Ottomotorn och ångmaskinen är inte alltför avlägset, så det var väl en naturlig vidareutveckling. Jag är inte konspiratoriskt lagd, så tror inte på att anledningen att det sitter ice i bilar är för att oljeindustrin på något sätt skulle ha satt käppar i hjulen för batteriutvecklingen.

Det har diskuterats tidigare i tråden, vätgas vs batteri.
På bilar tror jag mer på batterier, just för att det är såpass okomplicerat och räckvidden är tillräcklig.
På fraktfartyg är batterier knappast gångbart, så där kan nog vätgas bli intressant.

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Var och provsatt en ID3 i helgen och jag slogs av hur billig den var i inredningen. Hade funderat på om den kunde vara ett alternativ om den kom med lite vettigare motoralternativ men den fick till och med min Model 3 att kännas lyxig...

Satt även i en Taycan igen och den var ju riktigt trevlig faktiskt, även om den var rätt liten där bak då jag slår i taket om jag sitter bakom mig själv.

Svårt att hitta andra alternativ tycker jag faktiskt.

Håller med om att där är en del hårdplast i ID3. Men shit vad mycket mindre vindljud det är i den bilen jämfört med Model 3... vägljudet är en aning bättre också. Sen hoppas jag också på mindre skrammel än i Model 3, jag försökte eliminera allt skrammel genom extra gummilister och Youtube guider där jag rev ner halva inredningen för att ljudisolera delar som låg löst och slog emot varandra. Blev aldrig lika bra som min gamla Toyota, men det är Tesla i ett nötskal

Klart man vill ha allt i sin bil, känsla, byggkvalité, tystnad osv... Då är nog valet när det kommer till elbilar bara Porsche Taycan

Permalänk
Medlem
Skrivet av Naxos:

Håller med om att där är en del hårdplast i ID3. Men shit vad mycket mindre vindljud det är i den bilen jämfört med Model 3... vägljudet är en aning bättre också. Sen hoppas jag också på mindre skrammel än i Model 3, jag försökte eliminera allt skrammel genom extra gummilister och Youtube guider där jag rev ner halva inredningen för att ljudisolera delar som låg löst och slog emot varandra. Blev aldrig lika bra som min gamla Toyota, men det är Tesla i ett nötskal

Klart man vill ha allt i sin bil, känsla, byggkvalité, tystnad osv... Då är nog valet när det kommer till elbilar bara Porsche Taycan

Ja jag har inte testkört ID3 ännu men det måste jag göra, tror garanterat de kan ha lyckats göra den tystare. Skrammel har jag som tur är sluppit både på Model S och Model 3, min S hade något som var paj och lät som service fixade och 3an hade en panel som inte verkade helt fastsatt i sina clips som jag tryckte till så löste det sig (ungefär på samma nivå som alla andra bilar jag haft). Avskyr skrammel själv så hade blivit galet om det fanns där så det vill man ju slippa.

Ja Taycan verkar ha det mesta man vill ha förutom ett bra infotainmentsystem (i mitt tycke) samt "självkörning". Hade den kostat lite mindre hade jag nog varit sugen ändå faktiskt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Exxovion:

Om man kör på eldrift är bensinmotorn och dess avgassystem kallt. När bensinmotorn sedan drar igång vid en acceleration ut på motorvägen spyr den ut orenade avgaser.

När batterinivån är tillräckligt hög och det inte behövs så mycket kraft slår bensinmotorn ifrån igen och börjar kallna.

Nu vet jag inte hur det fungerar i verkligheten. Men pratar vi plug-in hybrid (Kia) så är det 100% el till batteriet är slut som jag förstått det.

Hybriderna till exempel Lexus/Toyota går ju knappt att köra på ren el. Så där startar ju motorn när man rullar ut från parkeringen. Första gen Outlander phev går inte köra på ren el på vintern. Har man den på laddning har jag förstått att den har motorvärmare

Om jag förstått det rätt så drar bilen mer när den är kall? Så rent teoretiskt borde de ju köra batteriet för motorvärmare?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Var och provsatt en ID3 i helgen och jag slogs av hur billig den var i inredningen. Hade funderat på om den kunde vara ett alternativ om den kom med lite vettigare motoralternativ men den fick till och med min Model 3 att kännas lyxig...

Satt även i en Taycan igen och den var ju riktigt trevlig faktiskt, även om den var rätt liten där bak då jag slår i taket om jag sitter bakom mig själv.

Svårt att hitta andra alternativ tycker jag faktiskt.

Jo, är lite nyfiken på Taycan. Hade dock hoppats på lite lägre förmånsvärde, samt lite bättre range. Men skall definitivt provköra vid tillfälle. Vad var de största +/- med den som du såg det?

Har inte testat ID3, men tänkte den kunde vara något för pappa. Men också hört många kommentera att den inte håller VW normala inredningskvalitet (hyrt Golf på semesterresor, och tycker det är en välbyggd och liten smidig bil). Hur mycket skilde det sig med ID3 från Golf/e-Golf?

Visa signatur

macOS: Mac mini [M4 Pro 14-core/24GB/1TB/10GbE], MacBook Air 13" [M1/16GB/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32GB/512GB]
Windows: Microsoft Surface Pro 11 [Snapdragon X Elite/16GB/1TB/OLED], Microsoft Surface Laptop 7 13" [Snapdragon X Plus/16GB/512GB], HP Omnibook X 14" [Snapdragon X Elite/16GB/1TB], HP OmniBook Ultra 14" [Ryzen AI 9 HX 375/32GB/1TB]
iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 10 46mm [LTE]
HT: LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB], Intel NUC [Core i5/8GB/256GB]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Naxos:

Just nu lutar det åt en ID3 Life som ersättare till min sålda Model 3. Känns som väldigt bra valuta för pengarna, visst hade det varit trevligt med dom grymma Matrix ljusen, men inte värt och gå upp helt utrustningspaket för det. Jag kommer mest pendla på stora motorvägar och inte köra på landsväg bland vilt, där Matrix ljusen verkligen hade gett mervärde.

Nyfiken; varför sålde du din M3? Var du inte så nöjd med den (gillar den själv totalt, men långt ifrån allt är ju bra eller prefekt håller jag med om)?

Visa signatur

macOS: Mac mini [M4 Pro 14-core/24GB/1TB/10GbE], MacBook Air 13" [M1/16GB/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32GB/512GB]
Windows: Microsoft Surface Pro 11 [Snapdragon X Elite/16GB/1TB/OLED], Microsoft Surface Laptop 7 13" [Snapdragon X Plus/16GB/512GB], HP Omnibook X 14" [Snapdragon X Elite/16GB/1TB], HP OmniBook Ultra 14" [Ryzen AI 9 HX 375/32GB/1TB]
iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 10 46mm [LTE]
HT: LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB], Intel NUC [Core i5/8GB/256GB]

Permalänk

Sitter och funderar på hur jag ska göra plugin hybrid eller ren elbil? Ni som kör elbil här kanske kan hjälpa mig om jag listar mina förutsättningar? Får tyvärr inte välja diesel som tjänstebil denna gång.

-Har 5,7mil enkel väg till jobbet, kommer kunna ladda hemma (3fas 16A) och på jobbet.
-Kör ganska ofta 15-30mil under en dag utan att kunna ladda alls(ute mycket i skog, sportfiskar bland annat)
-Behöver fyrhjulsdrift och helst lite större eller högre bil
-Drar hästsläp som är typat 1490kg två gånger per vecka(max 10mils turer)
-Drar hästsläp någon gång per månad allt mellan 3-50mil för hästtävlingar

Har idag en Volvo XC60 Diesel jag är otroligt nöjd med men som sagt diesel/ren bensin är nono denna gång.

Vi har egentligen inget prisbasbelopp att gå efter då de ser mer på TCO månadskostnad. Vet dock att en Tesla Model X ej går att få in.

EDIT: Är väldigt sugen på en elbil men vill inte bli begränsad om elbilarna inte är redo för en hästbonde som jobbar i stan en bit bort.

Visa signatur

Ryzen 5600x - 3060 Ti - 16Gb ram
Soffgaming: Nintendo Switch, Nintendo 3DS moddat
Ringa: iPhone 13 Pro

Permalänk
Medlem

Ni får ursäkta att detta inlägg blir lite långt men jag lovade i ett tidigare inlägg att skriva lite om de provkörningarna som jag har gjort. Jag var egentligen inte ute efter att provköra så många bilar som möjligt utan målet var endast att så snabbt som möjligt leta fram en lämplig bil som passar för en familj med två små barn.

Jag kör idag en Tesla Model S P100D var leasingperiod går ut nästa år. Med anledning av detta har jag sedan en tid tillbaka försökt leta upp lämplig ersättare. Jag är egentligen nöjd med min nuvarande bil men den har ett för högt förmånsvärde för att det ska vara värt att förlänga leasingen och behålla bilen.

Observera att jag inte på något sätt anser mig vara kunnig om bilar eller ha lång erfarenhet av att provköra bilar. Det jag skriver nedan är endast mina högst subjektiva intryck som jag samlat på mig när jag provkört ett antal bilar. Syftet med detta inlägg är att dela med mig av mina intryck i hopp om att det är till hjälp för någon annan. Dessutom hoppas jag att fler blir intresserade av elbilar och inser att det inte bara för en typ av elbil utan att det faktiskt börjar komma ett antal varianter att välja mellan.

Följande bilar kommer att avhandlas:

  • Porsche Taycan Turbo

  • Audi E-tron 55

  • Mercedes EQC

  • Polestar 2

  • VW ID3

  • Tesla Model 3 Long Range

  • Tesla Model X Long Range

  • Tesla Model S P100D (nuvarande bil)

Jag delar in mina intryck i fyra kategorier där jag rangordnar bilarna (1 = bäst).

Körkänsla - Rolig, komfortabel eller ingetdera?

1) Taycan
+ Roligast och sportigast - svårt att inte gilla denna bil
+ Taycan Turbo (0-100 på 3.2s) accelererar aningen stabilare än Model S P100D, dock långsammare.
+ Trots de sportiga egenskaperna är Taycan komfortabel att köra. Jag gjorde först misstaget att ha standard-körläget på men då fick man en fördröjning när man tryckte gasen i botten. Ställer man in något av de två sport-lägena beter den sig som en Tesla där bilen sticker iväg på en millisekund.
+ Bilen känns mycket lättare än vad den faktiskt är vilket ger ett smidigt och roligt intryck.
- Bilen är dock inte helt tyst i låga hastigheter, då den ger ifrån sig något "motorljud". Nu pratar jag inte om det töntiga motorljudet som man kan sätta på i menyerna för att bilen ska höras, utan det är definitivt något annat ljud. Är det ljudet som EU kräver från elbilar eller är det bara så att drivlinan låter en del även i lägre hastigheter?

2) Model S
+ Ingen av de bilar jag har kört slår accelerationen hos P100D. Bilen är hur kvick som helst och det är löjligt roligt att trycka på gaspedalen även efter ett par år med bilen.
+ Behaglig att köra långt med
- Model S upplevs dock som lite tung och klumpig i jämförelse med Taycan, trots att måtten och vikten är nästan identiska. Taycan trollar bort vikten på ett magiskt sätt som inte Model S gör.

3) Model 3
* Det var Model 3 Long Range som jag provkörde. En Model 3 Performance hade förmodligen placerat sig högre än Model S med avseende på hur rolig bilen är att köra
+ Model 3 är märkbart smidigare än Model S, mer direkt i styrningen och känns inte lika tung. Riktigt rolig bil att köra.
- Just Long Range är tyvärr en aning för mjuk i accelerationen för att det ska bli riktigt roligt. Avsaknaden av kraftig accelerationen gör att Long Range känns tam i jämförelse, trots att bilen kan accelerera ifrån det mesta som rullar på våra vägar. Även om 0-100 siffran är trevlig kommer inte kraften så snabbt som jag vill.
- Trots att jag är van att köra en Model S på 21" hjul så kändes denna Model 3 på 19" hjul något högljudd. Om man ska köra långt på motorvägen känns fortfarande Model S som ett bättre alternativ.

4) Polestar 2
* Jag provkörde Polestar 2 utan performance paketet
+ Trevlig och rolig att köra. Den har förstås inte det där trycket i accelerationen som de bästa (Taycan och Tesla Model S), men reagerar ändå hyfsat snabbt och är kul att svänga med.
+ Placerar sig någonstans i mitten i jämförelse med övriga bilar vilket är bra givet att den tillhör en av de billigare bilarna
- Det känns definitivt att bilen är tyngre och inte lika smidig som exempelvis som ID3, även om accelerationen förstås är klart bättre. Jag misstänker att det faktum att tyngdpunkten ligger lite högre på denna bil drar ner körkänslan en aning i jämförelse med de bästa.

5) Model X
+ Härlig acceleration för att vara en SUV
+ Trots att bilen är i särklass störst bland alla så känns den ändå smidigare än EQC och E-tron.
+ Fjädringsinställningarna är bra och i Sport-läget så är körstilen klart bättre de andra SUVarna (EQC, E-tron) vad gällar körkänslan.
- Det går dock inte att komma ifrån att det fortfarande känns som en SUV som väger några kilon

6) ID3
* Jag kanske har placerat ID3 aningen högre upp än vad den egentligen förtjänar, men detta var den största överraskningen.
+ Sätt ID3 i sportläget och den lilla bilen känns väldigt rapp för att bara ha 204hk. Bra attack i accelerationen.
+ Styrningen är direkt och bilen känns mycket smidig
+ Vändradien imponerar och min Model S känns som en finlandsfärja i jämförelse
- Visst märks det att en 0-100 acceleration ligger långt efter en del andra bilar här, men upp till 50km/h är den inte så tokig.
- Bilen är inte heller i nivå med en del andra vad gäller komfort och hade inte varit mitt primära val för långresor.
- Gällande komfort och långresor är i princip alla andra bilar bättre

7) E-tron
+ Bra ljudisolering
+ Bra komfort och gör sig bra på motorvägen
- Aningen tråkig att köra. Känns definitivt som en SUV där man är helt bortkopplad från vägen.
- Acceleration är märkbart sämre än övriga bilar, förutom ID3

8) EQC
+ Bra ljudisolering
+ Mycket mjuk fjädring och tillsammans med den låga ljudnivån ger det en hyfsat mysig känsla.
+ Accelererar klart bättre än E-tron
- Jag aktiverade alla sportlägen som jag kunde hitta i menyerna men i slutändan var det bara att konstatera att denna bilen var för svajig för min smak. Efter några svängar blev jag nästan åksjuk av gungandet. Prioriterar man komfort, mjuk fjädring, tyst och något att köra mil efter mil på motorvägen med så kan den definitivt vara ett alternativ - men personligen hade jag mycket svårt för denna bil.

Kommentar: Taycan vinner, men kostar också nästan dubbelt så mycket som ett flertal andra. Jag tror att jag har lite svårt för vissa SUVar - jag tycker helt enkelt att de känns så mossiga att köra och inte alls så trevliga när man börjar svänga med dem. ID3 var den stora överraskningen.

Förarmiljö / Interiör

1) Taycan
+ Man känner premiumkänslan direkt när man sätter sig i bilen - toppkvalité på alla detaljer
+ Förarstolen har många inställningsmöjligheter och man sitter som en kung. Utmärkta sidostöd och mycket bra lårstöd. Stolarna i provkörningsbilen var den mest påkostade varianten
- Jag fattade aldrig riktigt varför växelspaken verkligen var en liten spak som satt gömd långt bakom ratten så att man var tvungen att sträcka sig efter den. Det kändes varken ergonomiskt eller sportigt.
- Jag hade hellre sett två större infotainmentskärmar än de fyra små som fanns idag. Alla små displayer ger ett rörigt intryck och därmed kan man heller aldrig få en riktigt stor bild för karta (GPS) eller backkamera.
- Backkameran blev jag aldrig riktigt överens med då bilden var betydligt mer förvrängd än vad jag är vad vid. Det är kanske bara en vanesak?

2) EQC
+ Känns premium, påkostad och ombonat
+ Stolarna är trevliga och känns påkostade. Sidostöden kunde dock varit bättre.
+ Gillar man traditionell premiuminredning är denna bil i absoluta toppskiktet
- Mittkonsollen kändes en aning för stor och bred, vilket ger dåligt med utrymme för högra benet. Eftersom bilen inte är allt för bred känner man sig lite instängd.
- Mycket svarta blanka ytor som kommer dra till sig fingeravtryck
- Många små knappar överallt ger ett lite gammaldags och rörigt intryck
- Dålig backkamera med överexponerad och otydlig bild

3) Model X
* En modern och avskalad interiör. Detta ger en mer luftig känsla men för vissa kan den upplevas som lite väl avskalad. Varken plus eller minus, utan mer smaksak.
* Stolarna är bra, men jag önskar mig bättre lårstöd. Man sitter lite högre och mer komfortabelt i Model X än i Model S.
+ Med en riktigt stor display i mitten blir det mycket enklare att få en överblick över alla inställningar och gör det mycket tydligare när man navigerar (stor karta) eller backar.
- De nyare årsmodellerna har tydligen aningen större avstånd mellan sidostöden, en nackdel enligt mig.
- Mittkonsollen i kunde ha varit snyggare och det är en av de detaljer som känns minst premium i bilen.
- Dörrarna känns inte lika gedigna som hos vissa tyska bilar

4) Model S
* I princip samma omdömen som för Model X. En av de få skillnaderna är att man sitter lite lägre.
* Min P100D har inte de små interiörförbättringar som nyare Model S / X har, exempelvis att de bytt ut kromfärgen runt displayen till en mörkare metallfärg. Min bil har även den gamla MCU1 vilket gör displayen betydligt slöare än vad de nyare årsmodellerna erbjuder.

5) E-tron
+ Premiumkänsla på en del områden, exempelvis ljudet då man stänger dörrarna
- Lite besviken över E-trons interiör givet vad man förväntar sig av en extrautrustad tysk bil för runt miljonen. Inte dåligt på något sätt, men tydligt efter EQC och Taycan.
- Det känns gammaldags med en gigantisk växelspak i mittkonsollen.
- Stolarna är aningen hårda och har inget bra sidostöd. Det ska dock finnas något utrustningspaket med dyrare stolar som sannolikt åtgärdar detta.
- Jag upplevde infotainment systemet som något långsamt när man ska använda navigatorn med karta

6) Model 3
* Mycket avskalad interiör, betydligt mer avskalat än Model S / X. Mest futuristisk av alla.
+ Jag tycker dock att man vänjer sig väldigt snabbt och börjar uppskatta detta koncept mer och mer. Man börjar snabbt uppfatta många av de andra bilarna som gammaldags i jämförlese
+ Den stora infotainmentskärmen är snabb, tydlig och lätt att använda.
- Detta är egentligen inte del av interiören, men handtagen för att öppna dörrarna känns billiga och inte särskilt smidiga
- Även om man vänjer sig snabbt vid att bara ha en display och att det faktiskt känns ganska naturligt att läsa av hastigheten där efter ett tag, så kan jag inte komma ifrån känslan att jag saknar något. I framtiden kanske en HUD löser problemet men till dess hade jag helst haft en display framför mig också.

7) Polestar 2
* Även om denna bil placeras långt ner i rankingen är den definitivt inte långt efter.
+ Överlag är interiören trevlig och jag kan definitivt tänka mig att spenda många timmar i denna.
+ Bra stolar
+ Stort plus för Android-systemet som är riktigt snabbt. Bättre infotainment är på de flesta andra elbilar
- Mittkonsollen är hög och det känns både gammaldags och dåligt utnyttjande av utrymme att placera en växelspak där. Precis som i EQC känner man sig instängd.
- Dyrt med 50tkr för att få lädersäten, även om de är trevliga och ventilerade. Annars får man nöja sig med tygsäten.
- När jag pratade med de på Polestar i samband med provkörningen uppfattade jag det som att mobilappen inte

8) ID3
+ Den lite unika förardisplayen som sitter på ratten funkar faktiskt bra även om den inte ger så mycket information
- Denna bil känns "basic" i jämförelse och är långt efter övriga bilar gällande premiumkänsla. Dock inget fel på inredningen utan den verkar funktionell.
- Mittkonsollen känns inte särskilt välintegrerad och ser inte allt för rolig ut
- Stolarna är något enkla och sidostöden imponerade inte. Lårstödet var däremot bra och sittpositionen var komfortabel.
- Infotainmentsystemet var ganska rörigt och backkameran buggade ur efter ett tag och visade bara en svart bild. Även indikatorn för rattvärme verkade buggig och krävde lite grävande i menyerna för att få ordning på.

Kommentar: Personligen hade jag valt Model S/X före EQC vad gäller layouten på förarmiljön men EQC upplevs som mer premium. Taycan är dock bäst.

Familjevänlig / Utrymmen

1) Model X
* Finns med 5-, 6- eller 7-säteskonfiguration. Vi testade 6-säteskonfigurationen vilket gör det möjligt att promenera in till tredje raden utan att fälla några stolar.
+ Störst bil med stora utrymmen överallt. Möjligen att benutrymmet för andra sätesraden kunde ha varit bättre.
+ Stor frunk i fronten
- Vid 6-säteskonfigurationen kan inte andra raden fällas helt, vilket begränsar lastkapaciteten. Detta problem finns inte vid 5 eller 7 säten.

2) Model S
+ Eftersom detta är en halvkombi/hatchback är den lättlastad trots att det ser ut som en vanlig sedan. Stort och rymligt bagageutrymme.
+ Rymligt baksäte där 3 personer kan sitta utan problem
+ En mindre väska får plats i frunken där fram
- Bagageutrymmet är förvisso djupt och stort, men den sluttande formen på bakluckan medför ändå vissa begränsningar

3) E-tron
+ I vanliga E-tron versionen är luckan där bak mindre sluttande än i Model S vilket kan vara en fördel vid viss typ av packning.
+ E-tron finns även som Sportback variant som är mycket snyggare, där formen påminner mer om en Model S. Sportback har aningen mindre lastutrymme där bak än vanliga E-tron, men fortfarande bra.

4) EQC
* Hyfsat rymlig, men betydligt mindre än E-tron. Placerar sig någonstans i mitten i jämförelse med övriga bilar.
- Golvet i bagageutrymmet upplever jag som aningen högt vilket innebär att man inte kan stapla allt för mycket på höjden.

5) Polestar 2
+ Precis som Model S är detta en halvkombi, eller fastback som de kallar det, vilket gör bilen lätt att lästa trots att det ser ut som en sedan.
+ Bra sitthöjd i baksätet - bättre än Tesla. Om jag har förstått saken rätt sitter man på ett batteripack.
- Bilen är dock mindre än de med högre placeringar och det märks både i baksätet och i lastutrymmet där bak
- Att bilen har en "kardantunnel" gör det jobbigare att placera 3 personer i baksätet

6) ID3
+ Lättlastad och ganska stort lastutrymme given hur liten bilen är
+ Det faktum att motorhuven är kort och man inte har någon frunk gör att man kunnat få hyfsat storlek på bagageutrymmet där bak. Helt rätt att prioritera bort frunken på denna bil.
- Dock går det inte att komma ifrån det faktum att detta är en liten bil i jämförelse med övriga. I baksätet finns det hyfsat med utrymme för benen men bilen verkar lite för smal för att 3 vuxna ska kunna sitta komfortabelt där bak (eller en vuxen och två barnstolar)

7) Taycan
* Man sitter bra i baksätet, men insteget var faktiskt lite svårt med hög tröskel och det faktum att man fick nästan vika in fötterna under sätet framför.
+ Mätt i liter är bagageutrymmet hyfsat och öppningen är något större än hos Model 3
- Det är dock en sedan och det är definitivt inte enkelt att lasta in något större där bak. Även en liten bil som ID3 är betydligt lättare att lasta än Taycan.

8) Model 3
* Jag är något osäker på om jag ska placera Taycan eller Model 3 i botten.
* Model 3 hade ingen elektrisk baklucka tidigare, vilket var en tydlig nackdel. Åtgärdat i absolut senaste uppdateringen av bilen.
+ Hyfsat utrymme i baksätet
+ Det går bevisligen att få in en barnvagn i bagageutrymmet, men det krävdes en del icke-ergonomiska rörelser för att lyckas
- Bagageutrymmet är inte dåligt sett till hur många liter det rymmer, men det är en typisk sedan där luckans öppning är alldeles för liten för att det ska vara lätt att lasta eller rymma ett par större väskor.
- Om man lastar in en barnvagn finns det endast plats kvar för ett par småväskor.

Kommentar: Tesla Model S/X och E-tron är de främsta valen för en barnfamilj som behöver plats för både barnstolar och barnvagn. Övriga bilar är en bra bit efter och Taycan och Model 3 är direkt jobbiga för de som behöver få plats med en barnvagn.

Räckvidd / Långresor

Eftersom jag inte varit ute på långresor med alla dessa bilar blir detta mer en sammanställning av vad jag läst mig till. Räckvidden är en viktig faktor för den slutgiltiga bedömningen och kan inte utelämnas endast för att jag inte har personlig erfarenhet av att köra långt med alla dessa bilar.

1) Model S
+ Med senaste uppdateringen har Model S LR 65 mil WLTP och Model S Performance har 63 mil. Min P100D har 21" fälgar och kommer definitivt inte upp i den räckvidden.
+ Teslas Supercharger-nätverk är välutbyggt, enkelt att använda och laddningsupplevelsen är smidig tack var integrationen med bilarna och appen.

2) Model 3
+ Med senaste uppdateringen 58 mil WLTP för Model 3 LR.
+ Supercharger-nätverket.

3) Model X
+ 56 mil WLTP för Model X LR är bra för en SUV.
+ Supercharger-nätverket.

4) ID3
+ 54 mil WLTP för ID3 med största batteriet. För ID4 kommer det vara 52 mil. Just den ID3 som vi provkörde hade ett mindre batteri.
+ Är med i Ionity-nätverket

5) Taycan
* 45 mil WLTP
* Bilen fick dåligt resultat i EPA, men å andra sidan verkar Björn Nyland ha lyckats köra den riktigt långt - så i praktiken verkar ändå räckvidden hyfsad
+ Är med i Ionity-nätverket samt har mycket hög laddhastighet

6) E-tron
* Knappt 44 mil WLTP
+ Är med i Ionity-nätverket och laddar snabbare än exempelvis EQC
- E-tron var allt annat än snabb på att planera rutter.
- Knappt godkänd räckvidd givet prislappen.

7) EQC
* Knappt 42 mil WLTP
+ Är med i Ionity-nätverket
- Knappt godkänd räckvidd givet prislappen.

8) Polestar 2
* 47 mil WLTP.
- De tyska bilarna är i alla fall en del av Ionity-laddnätverket och har en plan för hur deras bilar ska laddar på långresor - vissa till subventionerat pris. Polestar 2 har ingenting förutom Plugsurfing som inte alls är svaret på frågan.
- Dålig ruttplanering i Polestar där det tar tid att leta fram den snabbast laddaren gör inte saken bättre. Bilen ger en lång lista på förslag där flera av förslagen, även de högst upp i listan, inte är riktiga snabbladdare.
- Bilen fick inget bra resultat i EPA testet och dessutom har en del tester av Björn Nyland visat att bilen har dålig räckvidd vid högre hastigheter.

Kommentar: Om man inte kör långt särskilt ofta kan man nästan bortse från denna kategori eftersom alla bilar funkar utmärkt så länge man kör i stan eller bara är iväg på kortare utflykter. För långresor, inte minst för barnfamiljer, kan denna kategori dock vara helt avgörande för vilken elbil man väljer.

Frågan kvarstår dock - vilken bil ska jag införskaffa?

Taycan - Jättekul, men ska man ha en snabb version med en del utrustning landar prislappen på 2 miljoner. Inte anpassad för barnfamiljer och även om bilen är riktigt bra så upplevs den ändå som dyr (det är dock gratis att drömma). Nästa år kommer kombi-versionen (Cross Turismo). En Taycan Cross Turismo 4S är en möjlig bil när barnen blivit större.

Model S - En sådan har jag redan. Ska man lägga så mycket pengar på att få samma bil en gång till - är inte det tråkigt? Hade jag köpt Model S igen hade det inte blivit Performance utan istället vanliga Long Range med 19" hjul. Tyvärr har det inte hänt så mycket med Model S på senare år vilket borde innebära att det kommer en större refresh framöver. Model 3 börjar få en hel del saker som inte Model S har, vilket känns konstigt.

Model X - Riktigt stor bil och därmed sämre räckvidd än Model S. Dock blev räckvidden trevlig med senaste uppdateringen. Nackdelen när man har små barn är att bakåtvända barnstolar på andra raden helt skulle blockera möjligheten att använda säten på tredje raden (när barnen blir större, över 4 år, försvinner detta problem). Frågan är också om vi behöver så många stolar? Annars är det nog lastutrymmet som talar för denna bil. Dessvärre är Model X klart dyrare än Model S och har dessutom ett högre förmånsvärde.

Model 3 - Kul att köra, bra räckvidd och känns futuristisk. Inte lika mycket komfortbil som en del andra och som familjebil är lastutrymmet där bak jobbigt om man ska få plats med en barnvagn och några väskor. Vågar man offra kravet på lättlastad familjebil hade man fått en otroligt bra elbil för pengarna med Model 3.

E-tron - Denna bil har jag verkligen försökt att tycka om för det är trots allt något med denna bil som tilltalar mig även om den inte var den busigaste bilen på vägen. Den är rymlig och uppfyller alla praktiska krav. Sportback versionen är dessutom riktigt snygg och det finns massor av konfigurationsmöjligheter. Hade räckvidden varit bättre hade det mycket väl kunnat bli en E-tron. Nu känns den tyvärr lite för dyr för att man ska nöja sig med den relativt dåliga räckvidden.

EQC - Trots att bilen kostar en del var den inte särskilt kul att köra. Storleksmässigt är den mindre än E-tron så därmed inte lika familjevänlig. Dock väldigt fin interiör samt komfortabel och tyst. Eftersom räckvidden var sämst av alla känns inte bilen så relevant.

Polestar 2 - Klart billigare än många av de andra och placerar sig trots det ofta i mitten i mina bedömningar. Därmed hyfsat bra valuta för pengarna. Tyvärr har många tester visat att räckvidden är allt annat än bra och detta är den enda bilen som varken ingår i Supercharger- eller Ionity-nätverket. Aningen liten som familjebil.

ID3 - Just ID3 är alldeles för liten så det är egentligen ID4 som intresserar mig. Jag blev mycket positivt överraskad av ID3 och jag är övertygad att denna bil kommer sälja bra. Mycket elbil för pengarna. Även om inte ID4 är fullt så stort som jag önskar är den ändå ett riktigt hett alternativ - inte minst eftersom den mycket trevliga prislappen gör att man kan tänka sig att tumma lite på kraven.

Avslutande kommentarer

  • Ingen av alternativen är helt perfekt utan det behövs både prioriteringar av avvägningar för att hitta rätt

  • Minst sannolika alternativ just nu: Taycan, EQC och VW ID3

  • Mest sannolika alternativ just nu: Någon Tesla eller VW ID4

  • Jag planerar att provköra VW ID4 i december

Permalänk
Skrivet av jocke92:

Nu vet jag inte hur det fungerar i verkligheten. Men pratar vi plug-in hybrid (Kia) så är det 100% el till batteriet är slut som jag förstått det.

Hybriderna till exempel Lexus/Toyota går ju knappt att köra på ren el. Så där startar ju motorn när man rullar ut från parkeringen. Första gen Outlander phev går inte köra på ren el på vintern. Har man den på laddning har jag förstått att den har motorvärmare

Om jag förstått det rätt så drar bilen mer när den är kall? Så rent teoretiskt borde de ju köra batteriet för motorvärmare?

Även KIA's plug-in hybrider måste köra med förbränningsmotorn vintertid, om man önskar värme. De saknar helt värmepump eller annan "elektrisk" lösning utan förbränningsmotorn är tyvärr enda värmekällan. Väljer man EV läget sköts framdrivningen med el men bensinmotorn kommer likväl hoppa igång intermittent för att värma kupén, såvida man inte slagit av autoklimat och vridit ned manuella vredet för temperatur.

Någon kan väl rätta mig om jag har fel men Volkswagen Passat/Golf GTE har väl värmepump just för möjligheten att köra helt på el även vintertid?

Visa signatur

"Jack of all trades, master of none."

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Jo, är lite nyfiken på Taycan. Hade dock hoppats på lite lägre förmånsvärde, samt lite bättre range. Men skall definitivt provköra vid tillfälle. Vad var de största +/- med den som du såg det?

Har inte testat ID3, men tänkte den kunde vara något för pappa. Men också hört många kommentera att den inte håller VW normala inredningskvalitet (hyrt Golf på semesterresor, och tycker det är en välbyggd och liten smidig bil). Hur mycket skilde det sig med ID3 från Golf/e-Golf?

Ja, jag som köper bilarna privat tyckte att vår S var smärtgränsen så när Taycan kostar mer så är det lite väl. Taycan är ju bra mycket trevligare än både S och 3 att sitta i egentligen, mycket bra byggd och fina materialval överallt. Däremot tappar man ju lite av teknikkänslan som jag gillar i Teslorna.

Tyckte ID3 kändes mycket plastigare än en vanlig Golf som har lite paket på sig, allt man rörde vid kändes ihåligt och plastigt egentligen. Sen är ju designen en smaksak men den var inte i min smak faktiskt.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av jocke92:

Nu vet jag inte hur det fungerar i verkligheten. Men pratar vi plug-in hybrid (Kia) så är det 100% el till batteriet är slut som jag förstått det.

Hybriderna till exempel Lexus/Toyota går ju knappt att köra på ren el. Så där startar ju motorn när man rullar ut från parkeringen. Första gen Outlander phev går inte köra på ren el på vintern. Har man den på laddning har jag förstått att den har motorvärmare

Om jag förstått det rätt så drar bilen mer när den är kall? Så rent teoretiskt borde de ju köra batteriet för motorvärmare?

Finns så många olika plugin-hybrider. Vissa är precis som vilken hybrid som helst, med enda skillnaden att de har ett ladduttag. Men de flesta är väl som en elbil med litet batteri plus en bensinmotor som backup.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av jOnÄTÄn:

Okej gör det.
Och att motorn skulle slitas onödigt mycket tror jag inte på. Vet flera i bekantskapskretsen/släkten som har toyotahybrider som gått över 30 000 mil. Kanske är annorlunda med plugin där man i teorin kan köra flera år utan att starta bensin/dieselmotorn.

Osäker på hur andra tillverkares hybridmotorer är designade. Toyotas bensinmotor använder sig av "atkinsoncykeln", alltså kan man kalla det för en modifierad ottomotor. Tänker inte gå in på tekniska detaljer mer än att säga att den är bränslesnål, men ger sämre effekt i förhållande till storleken jämfört med vanliga fyrtaktsmotorer.

Sedan så används även speciella lager i hybridmotorerna, för att de ska klara av det stora antalet kallstarter bättre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Ja, jag som köper bilarna privat tyckte att vår S var smärtgränsen så när Taycan kostar mer så är det lite väl. Taycan är ju bra mycket trevligare än både S och 3 att sitta i egentligen, mycket bra byggd och fina materialval överallt. Däremot tappar man ju lite av teknikkänslan som jag gillar i Teslorna.

Det som är jobbigt med Taycan prismässigt är att även om grundpriset är högt så krävs ytterligare 200tkr för att få en rimlig utrustningsnivå samt det "stora" batteriet. Utrustningslistan är dessutom lång så det är knappast svårt att spendera ytterligare på utrustning.

De där stolarna som är så trevliga att sitta i är förresten också dyr extrautrustning.

Det är tråkigt att Tesla inte försöker ta upp kampen mot Taycan gällande interiören, för det känns som att det borde gå att få till det där till en rimligare prislapp.

Däremot ligger Taycan defintivt efter vad gäller infotainment. Hela upplägget med 4 mindre skärmar känns bara rörigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Nyfiken; varför sålde du din M3? Var du inte så nöjd med den (gillar den själv totalt, men långt ifrån allt är ju bra eller prefekt håller jag med om)?

Var nöjd med den i det stora hela! Grym bil att köra. Sålde den pga dels så har jag inte kört så mycket sedan pandemin, så det var skäl nog att sälja den. Sen för mina ändamål, 98% av mina resor är pendling. Så är Model 3 overkill känner jag.

Den höga ljudnivån i Model 3 är lite jobbigt faktiskt, så kan jag hitta en bil med hyfsad körkänsla med bättre ljudisolering är jag nöjd.

Och till våren måste jag ha bil igen. Och nu lutar det som sagt åt billigaste ID3. Och skulle jag åka på semester med den är den nästan lika effektiv som Model 3 enl Björn Nyland. Så det är en kul bonus.

Men vi får se vad det blir. Har nog provkört alla kandidater till elbilar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av alpha:

Det som är jobbigt med Taycan prismässigt är att även om grundpriset är högt så krävs ytterligare 200tkr för att få en rimlig utrustningsnivå samt det "stora" batteriet. Utrustningslistan är dessutom lång så det är knappast svårt att spendera ytterligare på utrustning.

De där stolarna som är så trevliga att sitta i är förresten också dyr extrautrustning.

Det är tråkigt att Tesla inte försöker ta upp kampen mot Taycan gällande interiören, för det känns som att det borde gå att få till det där till en rimligare prislapp.

Däremot ligger Taycan defintivt efter vad gäller infotainment. Hela upplägget med 4 mindre skärmar känns bara rörigt.

Ja, jag landar på 1,4-1,5 lille när jag är återhållssam men tar det jag tycker behövs i den typen av bil. Det blir för mycket för mig och frun som vanliga anställda tycker jag, sen kör vi ju inte så mycket heller så då blir det ännu värre.

Men den är som sagt väldigt trevlig så hade jag bara haft mer pengar eller drivit eget så hade det varit intressant.