Testpilot: LG 38GN950 – en kompromisslös bildskärm för en smal användarbas

Permalänk

Valde mellan denna o en lg cx 48, men tyckte att inbränningsrisken inte var värt det för datoranvändande
Beställt från både komplett o amazon.se, men komplett verkar inte kunna leverera detta år
Dock så har dom prisgaranti som kan utnyttjas nu när amazon har den i lager för 14431:-.
O båda två har gratis returer om man inte e nöjd

Ska få min på fredag

MSI Optix MEG381CQR är konkurrenten till denna skärm, dock ej släppt ännu

Permalänk
Medlem
Skrivet av D.:

Många är nog intresserade av jämförelsen mot CX 48 och hur de båda upplevs i relation till varann.
Dessa två och ev Asus kommande 43" med HDMI 2.1 är väl de hetaste stora skärmarna det här året.

Har själv väntat lääänge på stora och snabba skärmar, kanske blir köp i år. Men inte lätt val..

CX 48" är jag jävligt sugen på nästa år, ihop med nytt grafikkort. Går, beroende på spel, köra den som en ultrawide eller utnyttja hela skärmen tänkte jag tex.

Hade allra helst köpt en ultrawide med OLED eftersom de hade blivit 'aningen' nättare än en 48" TV...men de lyser ju med sin frånvaro så vad ska man göra liksom

Visa signatur

| AMD Ryzen 7 5800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte X570 Aorus Pro | Powercolor Radeon RX 6900XT Red Devil | 16GB G.Skill Trident Z@3600 CL15 | Gigabyte Aorus 2TB M.2 NVMe SSD | Fractal Design Ion+ Platinum 860W | Fractal Design Meshify S2 Blackout | Corsair K70 | Logitech G502 | Alienware AW3423DWF |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grim2you:

Men samtidigt, vem kan ens ha en 43 tums skärm som datorskärm, du måste ju sitta 2 meter bort för att det ska bli ok att titta på! xD

Nej det behöver du inte. Jag har, bland annat,en 43:a. Behöver inte sitta på några 2 meter ifrån. Sitter på normalt skrivbordsavstånd och det funkar bra. Man vänjer sig vid storleken väldigt snabbt.

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk
Medlem

Jag har en Lg34 UW 3440x1440 F modellen men bytte upp till LG48CX. Ångrar mig inte en sekund och grabben blev glad med som fick 34 tummaren.

Det enda jag har emot 48CX är att den saknar krökning då jag nu vant mig vid det samt att stativet är lite för stort kanske.
120 hz i 4k med 444 och hdr +gsync är ju inte fel på en oled kan jag lova. Med mitt 2080ti kunde jag köra 420 i 120hz med hdr och gsync som max. Bytte dock till ett 3090 och då blommade skärmen ut och fpsen är ju rätt mycket högre de med nu.

Att spela eller se en film med denna svärta är magiskt. Den desktop space man får med 48 tum är enorm så man kan göra massor samtidigt.

Frugan har en 49 tum ips skärm för utvecklingsarbete och vi bägge anser att en stor skärm slår flera små alla gånger och storleken är bara en vanesak. Det är lite som när man köpt en sportbil, kul i ett par veckor/månader och den är ju superhäftig, sedan känns den alldaglig och man är van den. Men man skulle aldrig kunna/vilja gå tillbaka till en mindre häftig bil igen. Liknande känsla med en stor skärm.

PS. För mig var det dock att man mognade lite med åren och fick andra behov så jag kör inte sportbilar längre...och när synen sviker lite så får man väl droppa skärmen med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinoman:

Jämförelse mellan vilka?

Glömde tacka för den utförliga recensionen. Köpte en nu!

Visa signatur

5600x | 3080 | 32gb 3600mhz | Samsung 980 PRO | 38" UW 3840x1600 175hz | NR200P

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zemlan:

CX 48" är jag jävligt sugen på nästa år, ihop med nytt grafikkort. Går, beroende på spel, köra den som en ultrawide eller utnyttja hela skärmen tänkte jag tex.

Hade allra helst köpt en ultrawide med OLED eftersom de hade blivit 'aningen' nättare än en 48" TV...men de lyser ju med sin frånvaro så vad ska man göra liksom

Det är just en av sakerna med den att 48" blir rätt stort på bordet, som nog ev går att lösa med annat fäste/stativ.
Sen oklart kring OLED-teknikens brister i form av risken för inbränning, inte minst om skärmen till stor del används till annat än spelande, som kanske är ett icke-problem men det vet man ju inte.

Läste om en Asus 43" med HDMI 2.1 som ska släppas senare i år, men inte mycket är känt om den än. Bör vara rimligare storlek och har annan teknik. Kan väl tyvärr vara i grunden samma skärm som PG43UQ som också sägs ha sina problem.

Den som testas här (38GN) är ju klart smidigast och ger nog rätt bra upplevelse.
Som sagt vore det intressant att höra lite mer om just jämförelsen mellan denna och CX 48. Det hintades lite där i texten, men sa inte så mycket.
För folk som vill ta något steg upp från 3440x1440 på 34-35" eller dubbla 24/27 finns det inte hemskt många alternativ.

Permalänk
Inaktiv

Har länge suktat efter LGs 38" 21:9 skärmar och denna verkade ju ha allt och även mer än vad man behöver.

Men priset var mindre lustigt. 10 tusen kan jag väl hosta upp men 18... näe.

Hade hoppats de gamla skärmarna skulle bli billigare med åren men LG har kört en apple och konstant höjt priset på de nya istället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av D.:

Det är just en av sakerna med den att 48" blir rätt stort på bordet, som nog ev går att lösa med annat fäste/stativ.
Sen oklart kring OLED-teknikens brister i form av risken för inbränning, inte minst om skärmen till stor del används till annat än spelande, som kanske är ett icke-problem men det vet man ju inte.

Läste om en Asus 43" med HDMI 2.1 som ska släppas senare i år, men inte mycket är känt om den än. Bör vara rimligare storlek och har annan teknik. Kan väl tyvärr vara i grunden samma skärm som PG43UQ som också sägs ha sina problem.

Den som testas här (38GN) är ju klart smidigast och ger nog rätt bra upplevelse.
Som sagt vore det intressant att höra lite mer om just jämförelsen mellan denna och CX 48. Det hintades lite där i texten, men sa inte så mycket.
För folk som vill ta något steg upp från 3440x1440 på 34-35" eller dubbla 24/27 finns det inte hemskt många alternativ.

Ja, har funderat på sätta den på ett stativ av något slag så den kommer närmare väggen. Går väl bygga något eget i värsta fall också om det inte finns. Sen på det ett lite djupare skrivbord, mitt är bara 60 just nu.

Inbränning är jag inte oroad över dock. Spel kommer den uteslutande användas till och jag lirar inte ett och samma spel månad efter månad år efter år heller.

En faktor till som talar för CX är att den är billigare än tex den som testas här, avsevärt mkt billigare t.om. 15 papp kostar de ju och det är en grym skärm för det priset egenrligen, tycker jag.

Får se vad det blir helt enkelt, inget jag köper nu ändå så jag har tid att fundera lite på hur jag vill ha det

Visa signatur

| AMD Ryzen 7 5800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte X570 Aorus Pro | Powercolor Radeon RX 6900XT Red Devil | 16GB G.Skill Trident Z@3600 CL15 | Gigabyte Aorus 2TB M.2 NVMe SSD | Fractal Design Ion+ Platinum 860W | Fractal Design Meshify S2 Blackout | Corsair K70 | Logitech G502 | Alienware AW3423DWF |

Permalänk
Medlem

Har som sagt haft bägge skärmarna, kör nu LG48CX. Båda är grymma skärmar. Kommer man att köpa nytt HDMI 2.1 grafikkort, ny skärm och har minst 80cm skrivbord så röstar jag personligen på CX48. Den är riktigt trevlig och kan göra lite av allting. I början är är storleken lite ovant ialf på höjden (16:9 vs 21:9) för min del men man vänjer sig snabbt. Betraktningsvinklarna är riktigt bra så storlek, höjd, böjd etc spelar mindre roll. OLED är helt sanslönt skönt att titta på iom just OLED och hur det fungerar, sen att den är 120hz med massa finesser (allt som kommer till en vanlig TV) är fin bonus. Priset är något bättre än GN men GN har gått att hitta billigare än 18k.

Visa signatur

CM NR200P MAX • CM 280 AIO • Corsair SF750 • Asus B550-I Strix • Samsung 980 Pro • Crucial Ballistix MAX 4000 • LG OLED48CX • Ryzen 5950X • Radeon RX 6950 XT

Permalänk
Medlem

Storleksjämförelse 38" ultrawide vs 48" TV. Känns ju snopet att en 48CX ger mycket större bildyta och OLED-bildkvalitet, till ett lägre pris.

Tyvärr är ju TVn inte krökt då, som sagt. Blir jobbiga betraktningsvinklar mot hörnen. En del vänjer sig säkert, personligen hade det nog stört mig för mycket.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon56869:

Har länge suktat efter LGs 38" 21:9 skärmar och denna verkade ju ha allt och även mer än vad man behöver.

Men priset var mindre lustigt. 10 tusen kan jag väl hosta upp men 18... näe.

Hade hoppats de gamla skärmarna skulle bli billigare med åren men LG har kört en apple och konstant höjt priset på de nya istället.

Varför vidhåller du att den kostar 18Tkr? - Läs tråden. Den finns på amazon.se för 14.443,50kr!

Visa signatur

| Fractal Design R | Corsairs 850W | Gigabyte Z270-P | i7 7700K OC 4.6GHz| Noctua NH-15D | Corsair Vengeance 16GB (2 x 8GB) DDR4 3000MHz | 750 GB SSD, 2 TB HDD| ASUS GTX 1080 Ti |

Permalänk
Medlem

Varför ska de envisas med att ha anslutningarna rakt ut från skärmen. Även om de är infasade blir det aldrig riktigt bra med platta väggfästen
Stort minus i min bok som annars var sugen på den.

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem

Förstår inte varför så många här hyllar 48CX, tycker ni om att kolla in i en spegel (glossy panel) och dras med inbrända ikoner och annat på eran "datorskärmen"?
Tycker inte ens man kan jämföra dom två för jag ser en 48CX som en TV, som man inte ska använda på samma sätt som en datorskärm.

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233

Permalänk
Medlem
Skrivet av muSashi:

Förstår inte varför så många här hyllar 48CX, tycker ni om att kolla in i en spegel (glossy panel) och dras med inbrända ikoner och annat på eran "datorskärmen"?
Tycker inte ens man kan jämföra dom två för jag ser en 48CX som en TV, som man inte ska använda på samma sätt som en datorskärm.

Varför inte?

Jag har använt 40”+ paneler ibland som skärmar, även 1080p för många år sedan, det är underbart!

Permalänk
Medlem
Skrivet av muSashi:

Förstår inte varför så många här hyllar 48CX, tycker ni om att kolla in i en spegel (glossy panel) och dras med inbrända ikoner och annat på eran "datorskärmen"?
Tycker inte ens man kan jämföra dom två för jag ser en 48CX som en TV, som man inte ska använda på samma sätt som en datorskärm.

Burn in är inte ett så stort bekymmer längre på moderna OLEDs enligt flertalet källor, visst du kan säker tvinga fram det på olika sätt men inget som lär uppträda vid normal "monitor" användning som jag förstått det. Angående glossy var jag själv lite fundersam på hur det skulle funka men ärligt så har jag inte stört mig på det alls, dvs jag märker inte av det.

Visa signatur

CM NR200P MAX • CM 280 AIO • Corsair SF750 • Asus B550-I Strix • Samsung 980 Pro • Crucial Ballistix MAX 4000 • LG OLED48CX • Ryzen 5950X • Radeon RX 6950 XT

Permalänk
Bildexpert 📺

En blank panel likt hos 48CX gynnar de förutsättningar som en OLED har, vilket är kontrastförhållandet med förmågan att hålla svart som svart. Detta eftersom blank panel är bättre på att dämpa indirekta reflektioner och kan behålla intrycket av bilden mer obehindrat. Den blanka panelen reflekterar främst det som är ljust nog att faktiskt reflekteras. Svart i bild ser fortfarande svart ut. Nackdelen är att de reflexer som kommer – ja, de kan bli ganska tydliga. Så tricket är att undvika reflexer. Vilket man kanske inte kan alla gånger.

En matt panel diffuserar och sprider ljuset men plockar därför också upp mer av omgivningsljuset till en hinna över hela ytan. Det som är svart på skärmen får då ta del av omgivningsljuset. Inomhus med varmgul belysning blir det ofta en brungrå hinna över det som är svart i bilden. Addera också att matta filter i sig adderar en struktur som direkt påverkar hur bilden ser ut oavsett rummet. Men du slipper de hårda och skarpa reflexerna. Fönster på kontor etc blir mer en ljusare fläck i den stora brungrå massan.

Matt panel gynnar därför förutsättningar där du inte kan påverka din omgivning och där du (vanligtvis då) arbetar med – snarare än upplever något – med skärmen. Sätt en matt panel på ett kontorsskärm och det är sak samma om det är en IPS med 1 000:1 eller en VA med 3 000:1 eller en OLED med 1 000 000:1 i kontrastförhållande eftersom den matta panelen fångar upp ljuset i omgivningen på kontoret. Det blir inte svartare än ljuset som sprids över reflexfiltret. Därför lär vi inte se allt för många matta reflexfilter på OLED-paneler eftersom det minskar poängen med en OLED.

Blank panel är bättre på att ta till förutsättningarna hos en VA-panel och OLED. De blanka reflexerna blir främst problem ifall du saknar möjligheten att påverka din omgivnings ljusnivå. Vilken du kanske kan påverka där hemma eller på ditt eget kontor? Kan du inte – eller får du inte – styra över hur du placerar din dator i förhållande till fönster och ljuskällor är ett matt filter ofta lämpligare. Typiskt hur det är på kontor där du tilldelas en arbetsplats och förväntas sitta där.

Förutsättningarna är olika i båda ändarna. Både hur tekniken fungerar och hur du använder den. Vad som är rätt eller fel, bättre eller sämre, är som vanligt don efter person.

Permalänk
Medlem

+1 på laxpudding

Permalänk
Medlem

Denna är klart intressant skärm men nu har portarna öppnats för hdmi2.1 och slippa alla begräsningar som gällt där. Jag hoppas LG släpper en liknande som alienware AW3821DW då den ser trevligare ut på pappret och verkar köpa LGs nano teknik och då jag vill ha g-sync ultimate nu när LG oleds strular så pass med VRR så vågar jag inte chansa där på en 48CX som jag först tänkt https://www.youtube.com/watch?v=Jfl3UdWZIUQ

Även kommande asus skärmar med microled och hdr1400 är intressanta men lär kosta som en bil.

Permalänk

Har beställd 38GN. Nyligen häktad på "big screen gaming" när jag testade husets Q70 55" 120Hz (Samsung) (Körde ForzaHoriz4 och Logitech G29)
Men har flera funderat på LG-48-Oleden som multi-setup; och alternera med tex 27" ? (eller annan storlek till mera desktop bruk)
Fins ju dessa häftiga display-armar tex Ergotron LX.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frux:

Tyvärr är ju TVn inte krökt då, som sagt. Blir jobbiga betraktningsvinklar mot hörnen. En del vänjer sig säkert, personligen hade det nog stört mig för mycket.

Varför skulle den vara krökt, OLED till skillnad från LCD har ju inga problem med betrakningsvinklarna?

Permalänk
Medlem

Borde inte rubriken vara "Testpilot: LG 38GN950 – en kompromisslös bildskärm för en låg användarbas"

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Varför skulle den vara krökt, OLED till skillnad från LCD har ju inga problem med betrakningsvinklarna?

Det är väl mest en geometrisk fråga i det här fallet. Folk vänder instinktivt alltid en datorskärm så att ytan är riktad rakt mot dem. På en väldigt stor platt skärm så blir skärmytan ute i hörnen vänd i fel vinkel hur man än gör. Det ser snett ut. Vissa kan kanske vänja sig men det är liksom ändå ett onaturligt fenomen i grunden. Kör folk flera skärmar så ställs dem alltid i en båge om det finns möjlighet.

Ju större del av synfältet som en skärm fyller upp, desto mer behöver den formas som en tänkt sfär, för att avståndet mellan skärmytan och ögonen inte ska variera beroende på var man tittar. En TV på flera meters håll behöver inte vara krökt för den täcker bara en liten del av synfältet, men ska man ha den 80-100cm framför sig så börjar det bli nödvändigt. På biografer så är stora biodukar också krökta i varierande grad.

Permalänk
Medlem

Tack för ett bra test

Jag är själv på jakt efter en ny UW monitor som är tänkt att ersätta mina två 24" ultra budget monitorer. Vacklar lite mellan 34GN850 och 38GN950 då priset på den senare är lite avskräckande. Men 14k känns lite mer överkomligt än 18k. Frågan är om man ska ha is i magen och vänta till Black Friday?

Visa signatur

Galleriet: Dynamic Black Chassi: Lian-Li O11 Dynamic & custom loop CPU: AMD Ryzen 5600X RAM: GSkill Trident Z 32GB Moderkort: Gigabyte X570S Auros Master GPU: EVGA RTX 3080 XC3 SSD: Samsung 970 EVO 500GB PSU: Seasonic PX850

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Varför skulle den vara krökt, OLED till skillnad från LCD har ju inga problem med betrakningsvinklarna?

Det sägs att det är så, men det stämmer inte. min LG OLED blir tydligt grön eller blå om man ser den från sidan. Den ljusskiftar inte som TN paneler, men den färgskiftar kraftigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av maniac:

Tack för ett bra test

Jag är själv på jakt efter en ny UW monitor som är tänkt att ersätta mina två 24" ultra budget monitorer. Vacklar lite mellan 34GN850 och 38GN950 då priset på den senare är lite avskräckande. Men 14k känns lite mer överkomligt än 18k. Frågan är om man ska ha is i magen och vänta till Black Friday?

38GN950 kostar 14K .... (det är fel i artikeln). Jag har haft min i 2 månader o köpt till det priset.

Kan ju finnas ännu bättre deal till Black Friday (eller så har du mer sparat tills dess! ) Det är en helt underbar skärm.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frux:

Det är väl mest en geometrisk fråga i det här fallet. Folk vänder instinktivt alltid en datorskärm så att ytan är riktad rakt mot dem. På en väldigt stor platt skärm så blir skärmytan ute i hörnen vänd i fel vinkel hur man än gör. Det ser snett ut. Vissa kan kanske vänja sig men det är liksom ändå ett onaturligt fenomen i grunden. Kör folk flera skärmar så ställs dem alltid i en båge om det finns möjlighet.

Ju större del av synfältet som en skärm fyller upp, desto mer behöver den formas som en tänkt sfär, för att avståndet mellan skärmytan och ögonen inte ska variera beroende på var man tittar. En TV på flera meters håll behöver inte vara krökt för den täcker bara en liten del av synfältet, men ska man ha den 80-100cm framför sig så börjar det bli nödvändigt. På biografer så är stora biodukar också krökta i varierande grad.

Har du själv kört en stor skärm med bra betrakningsvinklar (dvs i praktiken OLED då då inte ens en IPS är i närheten) på ett skrivbord eller liknande och i så fall vilken?

Det är tyvärr en del myter kring kurvade skärmar, som ofta känns som dom kommer från primärt Samsungs marknadsföringsavdelning och ofta, enligt min åsikt, primärt syftar till att försöka dölja/hantera de dåliga betrakningsvinklarna hos LCD. För den som provat t.ex. köra en multiskärmsetup med LCD skärmar så blir det rätt uppenbart att sidoskärmarna måste vinklas om inte bildkvalitén ska bli väsentligt sämre. För egen del är detta en starkt bidragande orsak till att jag kör just OLED på skrivbordet sen några år, då alla LCD skärmar jag kört fått problem när man gått upp i storlek, oavsett om de är krökta eller inte (värt att tänka på att betrakningsvinklar finns även vertikalt)

Det finns absolut en del fördelar med krökta bildvisare, men min erfarenhet är att dom tenderar att vara färre än vad som ofta hävdas. Om sen folk ändå vill ha kurvade skärmar bara för att dom gillar det så fine by me

Permalänk
Bildexpert 📺

Krökta biografdukar har sin grund i hur ljus reflekteras från dukar och syftet med krökningen är att ge jämnare ljusspridning över publiken. En åtgärd som är mer av nödvändig karaktär då detta också dras med flera nackdelar. Inte riktigt samma sak orsaker till att man har en krökt skärm. Finns en liten trevlig förklaring från Barco om detta: https://www.barco.com/en/news/2017-01-11-talking-dirty-on-cur...

Krökningen på skärmar är mer av en gimmick. De tekniska fördelarna är ganska milda och kan diskuteras. Panelerna är ofta inte tillräckligt krökta för att kompensera för betraktningsvinklar. Nackdelarna kan också vara stora, särskilt med reflexer i vad som blir en konkav spegel.

Sedan kan man förstås uppskatta detta också – inte minst för immersion och tja, man bara gillar kurvaturen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DJ_Datte:

Det sägs att det är så, men det stämmer inte. min LG OLED blir tydligt grön eller blå om man ser den från sidan. Den ljusskiftar inte som TN paneler, men den färgskiftar kraftigt.

Vilken version kör du med? Min erfarenhet är att det blir en tint, som jag främst tror är i reflexfiltret snarare än panelen, men att man då måste upp i rätt extrema vinklar innan det händer. Upplever dock att det blivit bättre på nyare modeller. Det förändrar dock inte resonemanget i sak, dvs att OLED har mkt bättre betrakningsvinklar än alla LCD jag sett, eller kanske snarare mindre problem är en mer korrekt beskrivning.

(Jag kör just nu en GX på, eller snarare bakom, skrivbordet för övrigt, men det bör inte vara några skillnader mot CX i detta avseende).

Permalänk
Bildexpert 📺

LG:s OLED-TV blir mer turkos i vinkel baserat på placeringen av det röda filtret som befinner sig i botten av en "grop". Ja, en väldigt liten grop då.

Även 13-tums Samsung-baserade OLED-skärmen på en Alienware-laptop jag testade för några år sedan blev mindre röd i vinkel: https://www.sweclockers.com/test/24651-dell-alienware-13-r3-b...

När något blir mindre rött uppfattas det av ögat som att det blir mer turkos/cyan eftersom det är komplementfärgen till rött.

Generellt är röda våglängder det ljus som tappas först i vinkel även på en LCD. Medan kortare och mer energirikt ljus behålls i högre grad. Därav att en LCD ofta blir blå i svärtan i vinkel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Det är tyvärr en del myter kring kurvade skärmar, som ofta känns som dom kommer från primärt Samsungs marknadsföringsavdelning

Fast det där med myter går ju åt båda hållen kan jag tycka. Just för att PR-avdelningarna ofta överdriver hur supermega-häftigt det är med kurvade skärmar så avfärdar en del principen som helt onödig, trots att det finns vissa fördelar.

Under korrekta omständigheter mellan ögonposition/vinklar/synfält så ser bilden på en kurvad skärm MER platt ut för ögat än en icke-kurvad. Jag menar då rent geometriskt.

Färgskiftningar hos IPS/TN/VA osv kan OCKSÅ kan vara en anledning till att kurva skärmen, men det är alltså inte det jag pratar om, exakt som du säger eftersom det är lite av ett icke-problem med en OLED-skärm i det här fallet. Inte heller försvarar jag en massa dåliga implementationer av (felaktigt) kurvade skärmar.