Länge sen sist - köpråd runt 9 000-10 000 kr

Permalänk
Inaktiv

Länge sen sist - köpråd runt 9 000-10 000 kr

Nu var det typ 8 år sedan jag köpte stationär dator och dags att uppgradera. Jag har helt tappat kollen på vad som gäller nu och vad jag kan tänkas behövas. Jag har läst på litegrann och det är framförallt grafikkortet och CPU jag är osäker på.

Prestandaönskemål. Spelar inte så krävande spel idag men har tänkt att få köra Flight Sim 2020 på high settings men jag behöver inte köra på ultra eller mer än 1080p, annars är det lite mer ej så krävande open world-spel så det är nog Flight sim på high som får sätta ribban.

Chassi + diskar etc kan jag nog välja själv

CPU
Vill inte överklocka och mixtra om det inte sköter sig helt själv. Kanske en AMD Ryzen 5 3600 eller AMD Ryzen 3 3300X? Behöver råd då dåligt insatt numera. AMD Ryzen 3 3300X verkar ju nästan prestera bättre ibland?

Värre kylare att rekommendera som gör jobbet tystare och bättre för en rimlig peng?

RAM
Tänkt mig 16 GB men vilken hastighet/typ ska man välja?

Grafikkort
Räcker ett GTX 1660 super som verkar finnas med på många i denna klass? Finns mer prisvärt på AMD-sidan eller något kort i en nära prisklass uppåt som innebär förbättring av värde?

Tusen tack för inputs kring detta. Funderar på att låta Inet sätta ihop det.

Permalänk
Medlem

Ryzen 3300X är i och för sig en mycket trevlig budget-CPU, men det tenderar att vara väldigt långa leverans-tider på dem så därför kanske inte så bra val.
Ryzen 3600 är ett bra CPU val. Kylaren som följer med funkar, men annars kanske en Bequiet! Pure Rock2 som ett bättre och någorlunda billigt alternativ.

Minnen - för Ryzen 3000 serien rekommenderas 3200MHz CL16 eller bättre. 3600MHz rekommenderas om du hittar till bra pris, annars så duger 3200MHz bra.

GTX 1660 Super är inget fel på, men hur pass bra det räcker för just Flight Sim 2020 vågar jag inte uttala mig om. AMD alternativ är Radeon 5500XT och 5600XT. 1660Super ligger prestandamässigt nästan precis mitt emellan 5500XT och 5600XT.

Permalänk
Medlem

Flight sim presterar avsevärt bättre på en ryzen 3600 än 3300x vad jag sett, bättre minimum fps.

Permalänk
Medlem

https://www.inet.se/datorbygge/b1199505/datorbygge

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Inaktiv

Tack så mycket allihopa för era input. Ryzen 5 3600 verkar bli mitt val. Ska kika på en bra kylare också, bland annat den som jag fick förslag på av Erik

Dock ser jag ofta att det står att 1660 Super slår RX 5500 XT i prestanda så jag är lite osäker här.....

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon76576:

Tack så mycket allihopa för era input. Ryzen 5 3600 verkar bli mitt val. Ska kika på en bra kylare också, bland annat den som jag fick förslag på av Erik

Dock ser jag ofta att det står att 1660 Super slår RX 5500 XT i prestanda så jag är lite osäker här.....

Detta nedan kanske kan vara till hjälp?

Microsoft Flight Simulator Performance & Benchmark Analysis: Take flight with the best build possible.
https://premiumbuilds.com/features/microsoft-flight-simulator...

Microsoft Flight Simulator (2020): PC graphics performance benchmark review
https://www.guru3d.com/articles_pages/microsoft_flight_simula...

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av anon76576:

Nu var det typ 8 år sedan jag köpte stationär dator och dags att uppgradera. Jag har helt tappat kollen på vad som gäller nu och vad jag kan tänkas behövas. Jag har läst på litegrann och det är framförallt grafikkortet och CPU jag är osäker på.

Prestandaönskemål. Spelar inte så krävande spel idag men har tänkt att få köra Flight Sim 2020 på high settings men jag behöver inte köra på ultra eller mer än 1080p, annars är det lite mer ej så krävande open world-spel så det är nog Flight sim på high som får sätta ribban.

Chassi + diskar etc kan jag nog välja själv

CPU
Vill inte överklocka och mixtra om det inte sköter sig helt själv. Kanske en AMD Ryzen 5 3600 eller AMD Ryzen 3 3300X? Behöver råd då dåligt insatt numera. AMD Ryzen 3 3300X verkar ju nästan prestera bättre ibland?

Värre kylare att rekommendera som gör jobbet tystare och bättre för en rimlig peng?

RAM
Tänkt mig 16 GB men vilken hastighet/typ ska man välja?

Grafikkort
Räcker ett GTX 1660 super som verkar finnas med på många i denna klass? Finns mer prisvärt på AMD-sidan eller något kort i en nära prisklass uppåt som innebär förbättring av värde?

Tusen tack för inputs kring detta. Funderar på att låta Inet sätta ihop det.

Att tänka på när de gäller MS flight 2020 är att de krävs en våldsam dator även om du bara kör 1080p.
Kollar man dom tester som gjorts så har dom värsta tänkbara datorer som finns haft problem på högre upplösning en HIGH.
Jag har en Ryzen 7 2700x och ett 1080ti kort med 8gb ram och jag kan inte köra allt på HIGH, är tvungen att dra ner allt på marken till medium settings, stänga av live traffic så jag är helt ensam i luften och då har jag strax över 50-55 frames, ner mot marken är de däremot bara runt 30 frames så de krävs en värsting dator för att få ut max även i 1080p.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon301768:

Att tänka på när de gäller MS flight 2020 är att de krävs en våldsam dator även om du bara kör 1080p.
Kollar man dom tester som gjorts så har dom värsta tänkbara datorer som finns haft problem på högre upplösning en HIGH.
Jag har en Ryzen 7 2700x och ett 1080ti kort med 8gb ram och jag kan inte köra allt på HIGH, är tvungen att dra ner allt på marken till medium settings, stänga av live traffic så jag är helt ensam i luften och då har jag strax över 50-55 frames, ner mot marken är de däremot bara runt 30 frames så de krävs en värsting dator för att få ut max även i 1080p.

Beror inte det på att du endast har 8GB RAM som sätter begränsningen? Rekommenderat är ju 32GB för fsm2020 men 16GB ska vara minimum.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av anon301768:

Att tänka på när de gäller MS flight 2020 är att de krävs en våldsam dator även om du bara kör 1080p.
Kollar man dom tester som gjorts så har dom värsta tänkbara datorer som finns haft problem på högre upplösning en HIGH.
Jag har en Ryzen 7 2700x och ett 1080ti kort med 8gb ram och jag kan inte köra allt på HIGH, är tvungen att dra ner allt på marken till medium settings, stänga av live traffic så jag är helt ensam i luften och då har jag strax över 50-55 frames, ner mot marken är de däremot bara runt 30 frames så de krävs en värsting dator för att få ut max även i 1080p.

Jo jag börjar inse att medium är nog målet. Low ser för eländigt ut men medium verkar rätt okej att flyga med ändå eller vad säger du? Jag förmodar att grafikkortet gar 8GB och RAM minnet i burken är mer eller hur?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon76576:

Jo jag börjar inse att medium är nog målet. Low ser för eländigt ut men medium verkar rätt okej att flyga med ändå eller vad säger du? Jag förmodar att grafikkortet gar 8GB och RAM minnet i burken är mer eller hur?

Ett 1080ti grafikkort har 11GB RAM, inte 8GB.

Permalänk
Medlem

Något sådant här hade jag nog kört på. 300 kronor över budget men tycker definitivt det är värt.

Visa signatur

CPU: Intel Core i5 11400F | GPU: GTX 760 2GB | MB: Gigabyte B560M Aorus Pro | RAM: Corsair Vengance LPX 16GB @ 3200 Mhz | PSU: Seasonic Focus GX 650 watt | Chassi: Fractal Design Meshify 2 Compact | SSD: Kingston A2000 1TB | CPU-Kylare: Cooler Master Evo 212 v2

Bildskärm: MSI Optix G242 | Mus: Endgame Gear XM1r | Tangentbord: Varmilo VA88 Charcoal MX Red

Permalänk
Medlem

Du behöver inte en mer effektiv kylare än den som ingår. Frågan är om den är häftig nog eller om du vill ha en som är mer tyst.

Visa signatur

Lenovo Legion 5 17,3", 5800H, 3070 140 W, 2 TB
Logitech G Pro Wireless & G613 keyboard
Hifiman Sundara, Sennheiser PXC-550 II / Hidisz S9 Pro, Schiit Magni 2

Singleplayertopplistan utan ranking: Duke Nukem' 3D, Doom: Eternal, Half-life I & II, Super Mario 64 & Galaxy I & II, Resident Evil II (PSX), Metal Gear Solid, Final Fantasy VII (PSX), The Last of Us I & II, Fallout 3, New Vegas & 4, Cyberpunk 2077

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Elfsberg:

Du behöver inte en mer effektiv kylare än den som ingår. Frågan är om den är häftig nog eller om du vill ha en som är mer tyst.

Det är mer att jag vill ha den tyst om den väsnas mycket med originalkylare men den kanske har okej ljudnivå?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon76576:

Det är mer att jag vill ha den tyst om den väsnas mycket med originalkylare men den kanske har okej ljudnivå?

Det finna säkerligen mer exakta uppgifter publicerade på t ex AMD:s hemsida. Jag köpte en AIO och ångrar det grovt då jag ändå har hörlurar på mig varenda gången datorn belastas hårt.

Visa signatur

Lenovo Legion 5 17,3", 5800H, 3070 140 W, 2 TB
Logitech G Pro Wireless & G613 keyboard
Hifiman Sundara, Sennheiser PXC-550 II / Hidisz S9 Pro, Schiit Magni 2

Singleplayertopplistan utan ranking: Duke Nukem' 3D, Doom: Eternal, Half-life I & II, Super Mario 64 & Galaxy I & II, Resident Evil II (PSX), Metal Gear Solid, Final Fantasy VII (PSX), The Last of Us I & II, Fallout 3, New Vegas & 4, Cyberpunk 2077

Permalänk
Medlem

Den medföljande kylaren är den sämsta av de tre som AMD har skickat med senaste åren, men den är fortfarande helt okej. Du kommer få högre temps och med det något högre ljud från fläkten när du spelar under längre stunder, men det är ingenting som är skadligt.
Om du är okej med det så kör med stock-kylaren, är du osäker så testa först och byt ut den senare. Kylaren är ju gratis och ett byte i efterhand är ju inte speciellt svårt.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Mieriola:

Den medföljande kylaren är den sämsta av de tre som AMD har skickat med senaste åren, men den är fortfarande helt okej. Du kommer få högre temps och med det något högre ljud från fläkten när du spelar under längre stunder, men det är ingenting som är skadligt.
Om du är okej med det så kör med stock-kylaren, är du osäker så testa först och byt ut den senare. Kylaren är ju gratis och ett byte i efterhand är ju inte speciellt svårt.

Ja bra tänkt. Så gör jag

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av pavl1sh:

Något sådant här hade jag nog kört på. 300 kronor över budget men tycker definitivt det är värt.

https://komponentkoll.se/bild/OzjJY.png

Jag är lite förvirrad gällande RX5700XT då jag läst att det inte fungerar alls så bra under load etc
Exempel: https://gpu.userbenchmark.com/Compare/Nvidia-GTX-1660S-Super-...

Med tanke på priset på ett GTX1660S så är jag fundersam på valet av kort. Någon som har erfarenhet av RX 5700 XT samt GTX1160S och kan ge lite feedback?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon76576:

Jag är lite förvirrad gällande RX5700XT då jag läst att det inte fungerar alls så bra under load etc
Exempel: https://gpu.userbenchmark.com/Compare/Nvidia-GTX-1660S-Super-...

Med tanke på priset på ett GTX1660S så är jag fundersam på valet av kort. Någon som har erfarenhet av RX 5700 XT samt GTX1160S och kan ge lite feedback?

Det kortet dom testar är referenskortet direkt från AMD. Den kylaren är notoriskt dålig.

Det kortet jag länkade är bra och har inga av de problem de beskriver.

Ett betydligt bättre kort än GTX1660S.

Visa signatur

CPU: Intel Core i5 11400F | GPU: GTX 760 2GB | MB: Gigabyte B560M Aorus Pro | RAM: Corsair Vengance LPX 16GB @ 3200 Mhz | PSU: Seasonic Focus GX 650 watt | Chassi: Fractal Design Meshify 2 Compact | SSD: Kingston A2000 1TB | CPU-Kylare: Cooler Master Evo 212 v2

Bildskärm: MSI Optix G242 | Mus: Endgame Gear XM1r | Tangentbord: Varmilo VA88 Charcoal MX Red

Permalänk
Medlem
Skrivet av pavl1sh:

Det kortet dom testar är referenskortet direkt från AMD. Den kylaren är notoriskt dålig.

Det kortet jag länkade är bra och har inga av de problem de beskriver.

Ett betydligt bättre kort än GTX1660S.

håller med, hade ett gigabyte kort, spelade bra på 3440x1440p

Visa signatur

AMD 3700x, 3080 gigabyte aorus master (aka unicorn), 4x8gb 3000mhz ddr4 corsair, x570 gigabyte gaming x, asus TUF 35" ultrawide 100hz
twitch.tv/heikalive wow classic streams

Permalänk
Inaktiv

Topp, då är jag med. Tusen tack

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av pavl1sh:

Något sådant här hade jag nog kört på. 300 kronor över budget men tycker definitivt det är värt.

https://komponentkoll.se/bild/OzjJY.png

Om jag skulle tänka mig gå ner från 5700 xt som är lite dyrt till något som är minst 1000 kr lägre eller mer, vad skulle du rekommendera då?

GTX1660 super ?
RX 5600 XT?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon76576:

Om jag skulle tänka mig gå ner från 5700 xt som är lite dyrt till något som är minst 1000 kr lägre eller mer, vad skulle du rekommendera då?

GTX1660 super ?
RX 5600 XT?

Hade i sådana fall satsat på ett RX 5600 XT alt RTX 2060.

Visa signatur

CPU: Intel Core i5 11400F | GPU: GTX 760 2GB | MB: Gigabyte B560M Aorus Pro | RAM: Corsair Vengance LPX 16GB @ 3200 Mhz | PSU: Seasonic Focus GX 650 watt | Chassi: Fractal Design Meshify 2 Compact | SSD: Kingston A2000 1TB | CPU-Kylare: Cooler Master Evo 212 v2

Bildskärm: MSI Optix G242 | Mus: Endgame Gear XM1r | Tangentbord: Varmilo VA88 Charcoal MX Red

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Kvarnis:

Detta nedan kanske kan vara till hjälp?

Microsoft Flight Simulator Performance & Benchmark Analysis: Take flight with the best build possible.
https://premiumbuilds.com/features/microsoft-flight-simulator...

Microsoft Flight Simulator (2020): PC graphics performance benchmark review
https://www.guru3d.com/articles_pages/microsoft_flight_simula...

Intressant, ett 1660 super klarar alltså över 30 FPS på ultra vilket testet säger är ok för att spela flight sim. Då borde det inte vara problem på high eller medium med andra ord.

1660 super snittar 46 FPS på high, mer än väl för mig.

Bra tips. Tack!

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon76576:

Intressant, ett 1660 super klarar alltså över 30 FPS på ultra vilket testet säger är ok för att spela flight sim. Då borde det inte vara problem på high eller medium med andra ord.

1660 super snittar 46 FPS på high, mer än väl för mig.

Bra tips. Tack!

Np, FPS.en sjunker mycket när man flyger låg och i mycket stora städer, vet inte i vilken miljö scenario de där testerna gjorts, men Ryzen 3600 + Geforce 1660S verkar vara en prisvärd kombination för fms2020, med minst 16GB ram.
Se själv

https://youtu.be/-EzBtcEnkNE?t=25
https://youtu.be/zKsO3UPznWs?t=287

Permalänk
Inaktiv

En följdfråga

Om jag bestämmer mig för ett lite lägre grafikkort, låt säga 1660 super, 5600xt. Kan jag om något år bara skifta ut och köpa upp mig till låt säga ett 2060 super? Är moderkortet anpassat för vilket som etc?

Permalänk
Inaktiv

Det här måste väl var ett rätt sjysst kap, om man köper till 8 GB RAM till så är det ju väldigt bra värde ?

https://www.elgiganten.se/product/datorer-tillbehor/stationar...

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon76576:

Det här måste väl var ett rätt sjysst kap, om man köper till 8 GB RAM till så är det ju väldigt bra värde ?

https://www.elgiganten.se/product/datorer-tillbehor/stationar...

helt ok, gillar aldrig att dem inte listar moderkort gpu minnen eller nätagg tillverkare, men men de e ju en hp.
ser ut som en varm dator med, väldigt lite luftintag.
man betalar ju lite mer för plug n play och sen om de funkar till de man vill så ser de ju ok ut.

Visa signatur

AMD 3700x, 3080 gigabyte aorus master (aka unicorn), 4x8gb 3000mhz ddr4 corsair, x570 gigabyte gaming x, asus TUF 35" ultrawide 100hz
twitch.tv/heikalive wow classic streams

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon76576:

Det här måste väl var ett rätt sjysst kap, om man köper till 8 GB RAM till så är det ju väldigt bra värde ?

https://www.elgiganten.se/product/datorer-tillbehor/stationar...

Prisvärd dator för 7 990
Det negativa är väl 8GB ram du måste komplettera med 8GB till, så kolla att det går så du ej köper grisen i säcken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kvarnis:

Prisvärd dator för 7 990
Det negativa är väl 8GB ram du måste komplettera med 8GB till, så kolla att det går så du ej köper grisen i säcken.

ja såg nu att han måste köpa 16gb, fanns bara två slots och 0 lediga :(((((
inte så prisvärd då

Visa signatur

AMD 3700x, 3080 gigabyte aorus master (aka unicorn), 4x8gb 3000mhz ddr4 corsair, x570 gigabyte gaming x, asus TUF 35" ultrawide 100hz
twitch.tv/heikalive wow classic streams

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon76576:

Det är mer att jag vill ha den tyst om den väsnas mycket med originalkylare men den kanske har okej ljudnivå?

Så länge det sitter ett budgetnätaggregat i datorn, så behöver du inte oroa dig så mycket för hur mycket CPUkylaren låter.
I många fall så är billiga nätaggregat mer högljudda än övriga komponenter när man börjar belasta dem med högre laster.