Samsung får ordning på 5 nanometer – flera kretsar på gång

Permalänk
Melding Plague

Samsung får ordning på 5 nanometer – flera kretsar på gång

Produktion av bland annat kretsarna Qualcomm Snapdragon 875 samt 5G-modemet Snapdragon X60 har inletts.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Inaktiv

Bra kämpat.
Blir intressant detta.

Permalänk
Medlem

Kul för industrin såklart att en aktör till fortfarande försöker, men ligger de inte ganska långt efter TSMC med sin ’nya’ nod ’5’nm som egentligen är 7++, och TSMCs motsvarade skeppades för flera år sedan?

Visst EUV är häftigt, men hade noden varit så bra hade väl Nvidia kört den istället för 10++ (jag menar 8)

Permalänk
Medlem

Innebär detta att det kanske kommer lite 3000-grafikkort från Nvidia ut på marknaden snart?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Levandebild:

Innebär detta att det kanske kommer lite 3000-grafikkort från Nvidia ut på marknaden snart?

Inte ens 1nanometer skulle få fart på Raytracingen

Visa signatur

r_wateralpha 0.3

Permalänk
Föredetting
Skrivet av medbor:

Kul för industrin såklart att en aktör till fortfarande försöker, men ligger de inte ganska långt efter TSMC med sin ’nya’ nod ’5’nm som egentligen är 7++, och TSMCs motsvarade skeppades för flera år sedan?

Visst EUV är häftigt, men hade noden varit så bra hade väl Nvidia kört den istället för 10++ (jag menar 8)

Ptja, AMD ser ju inte ut att kliva ner på TSMC:s 5 nanometer med Big Navi heller, det är inte bara att glida in med en design och säga "tjena, det minsta ni har, tack".

Skrivet av Levandebild:

Innebär detta att det kanske kommer lite 3000-grafikkort från Nvidia ut på marknaden snart?

Samsungs 5 nanometer har inget med Nvidia att göra, även om jag helst hade svarat "nu ska vi hoppas på för mycket". (Komplett säger 2/1 2021 för mitt 3080 nu...)

Visa signatur

Internet of Things. Translation: Anything that connects to the internet, no matter how useless nor how much of a security risk it poses.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Meantek:

Samsungs 5 nanometer har inget med Nvidia att göra, även om jag helst hade svarat "nu ska vi hoppas på för mycket". (Komplett säger 2/1 2021 för mitt 3080 nu...)

De skriver ju att de är kretstillverkare?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Levandebild:

Innebär detta att det kanske kommer lite 3000-grafikkort från Nvidia ut på marknaden snart?

Det enda som nämns i denna är att dom slog försäljningsrekord för foundry delen (och jag antar att dom syftar på att dom fick graghjälp av ampere):

"Achieved highest-ever quarterly sales backed by a recovery in mobile demand and growing demand for HPC chips"

Finns inga konkreta uppgifter på att Samsung skulle ha produktionsproblem eller att Nvidia skeppar ovanligt få kretsar, kretsarna ska redan vara i volymproduktion så inget radikalt lär väl ändras där. Så det lär vara brist så länge folk står i kö för att få kort (enligt Nvidias analys bör vara framåt jul),. Så det enda som kan åtgärda detta på kort sikt är om korten från AMD drar ner på efterfrågan.

https://www.hardwaretimes.com/nvidia-expects-ampere-supply-to...

Permalänk
Medlem

Skulle behövas en artikel för att förklara alla dessa tillverkningsmetoder, det är en "smula" förvirrande när det kallar det 5nm, medans det är en förbättrad variant av 7nm t ex. Inget nytt, men det blir sjukt rörigt och obegripligt för mig. Slutprodukten och kvalitén är väl det avgörande men jag tycker ändå det är en enda stor soppa av allt.

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem

Ok, kanske vi kan få dessa i våra Samsunglurar nu tack! Inget mer Exynos med sämre batteritider tack!

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem
Skrivet av sKRUVARN:

Finns inga konkreta uppgifter på att Samsung skulle ha produktionsproblem eller att Nvidia skeppar ovanligt få kretsar, kretsarna ska redan vara i volymproduktion så inget radikalt lär väl ändras där. Så det lär vara brist så länge folk står i kö för att få kort (enligt Nvidias analys bör vara framåt jul),. Så det enda som kan åtgärda detta på kort sikt är om korten från AMD drar ner på efterfrågan.

https://www.hardwaretimes.com/nvidia-expects-ampere-supply-to...

En grej som styrker detta är att det faktiskt kommer fler 3090 kort än 3080 den här veckan till Scan. De förväntar sig 386st 3090 (Ökning ifrån 108st förra veckan) och 320st 3080. Hade det varit dålig yield som ryktats hade vi nog sett betydligt färre 3090 eftersom det är samma krets och jag antar att "dåliga" GA102 blir 3080 kort.

Permalänk
Datavetare

Det finns problem med EUV-noderna, utöver de uppenbara att tekniken har varit väldigt svårt att utveckla.

Kostnaden för kretstillverkning har skenat de senaste noderna, men priset per transistor har ändå minskat ställd mot föregående nod. Vad jag läst blev TSMC 5 nm den första att riktigt sätta spiken i kistan för de ekonomiska delarna av Moores lag, priset per transistor är något högre än 7 nm, vilket säger en del om pris per krets då densiteten ökat rätt ordentligt.

Undrar om så många sörjer att Apple bokat all 5 nm kapacitet hos TSMC just nu, lär inte vara någon annan som har lika stora möjligheter att sprida ut extrakostnaden över så mycket annat. Apple är ensam om att gå från kretsdesign till kompletta datorer/telefoner.

Samsungs 5 nm har blivit rätt viktig då både kommande Exynos (som äntligen går till Cortex A serien) och Snapdragon ska tillverkas där. Frågan är om Samsung har ett väsentligt bättre pris eller om det primärt handlar om att Apple lär ha gräddfil till TSMC nya noder (är tack vare Apples Iphone TSMC lyckats ta tätplatsen).

De mest energitörstiga kretsarna verkar se mindre fördel av minskad tillverkningsnod, flaskhalsen är mer att kretsarna inte får bli allt för stora när man stoppat i de funktioner man vill ha. Frågan är ändå inte om Samsung är lite ovan att tillverka så pass stora kretsar som Nvidia behöver i GA102, vad har de tidigare tillverkar i den storleken? Vi lär märka om tillgången på GA104 och lägre stabiliseras hyfsat snabbt eller ej, kretsar i den storleken lär de knappast ha problem att tillverka.

Ska man vara riktigt snäll mot Samsung så är deras 8 nm faktiskt inte en 10++, det är en vidareutveckling av deras 10 nm där man även ökat densiteten något. Normalt ändrar man inte densiteten vid optimeringar, se t.ex. TSMC N7P (den AMD använder för Radeon 6000 serien och Ryzen 5000) eller Intels 14++ samt 10SF.

Samsungs 8nm är ur den aspekten mer som TSMC N7+ (EUV på 7nm), med skillnaden att designreglerna i Samsungs fall är väldigt snarlika 10 nm medan N7+ har väsentligt andra designregler än N7 och N7P.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Meantek:

Ptja, AMD ser ju inte ut att kliva ner på TSMC:s 5 nanometer med Big Navi heller, det är inte bara att glida in med en design och säga "tjena, det minsta ni har, tack".

Det är planen för Hopper, men datumet på den lanseringen är sannolikt 2022. Visst kan Nvidia välja att dirigera om sin kapacitet om de vill, men de lär inte kunna hamna tidigare i kön.

Skrivet av trickeh2k:

Skulle behövas en artikel för att förklara alla dessa tillverkningsmetoder, det är en "smula" förvirrande när det kallar det 5nm, medans det är en förbättrad variant av 7nm t ex. Inget nytt, men det blir sjukt rörigt och obegripligt för mig. Slutprodukten och kvalitén är väl det avgörande men jag tycker ändå det är en enda stor soppa av allt.

Det här kan jag skriva under på! Jag har rätt bra koll, men jag flippar till google rätt ofta när jag skall diskutera de här grejerna. En referens hade varit lysande.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Levandebild:

Innebär detta att det kanske kommer lite 3000-grafikkort från Nvidia ut på marknaden snart?

Eftersom det är en helt annan nod så är svaret antagligen nej på den frågan.

Skrivet av Levandebild:

De skriver ju att de är kretstillverkare?

Ta ett bageri t.ex.

Bara för att de går ut med att de nu gör tårtor för bröllop så innebär det inte att du kan få tag i fler semlor eller för den delen prinsesstårtor.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xinpei:

Eftersom det är en helt annan nod så är svaret antagligen nej på den frågan.

Ta ett bageri t.ex.

Bara för att de går ut med att de nu gör tårtor för bröllop så innebär det inte att du kan få tag i fler semlor eller för den delen prinsesstårtor.

Haha, det hade visserligen räckt med första förklaringen, men nu förstår jag dubbelt så bra Tack!

Permalänk
Medlem

Det är bra att även Samsung lyckas bra så inte TSMC står helt utan konkurrens för de senaste noderna.
Samsung har köpt mycket utrustning och satsar stort på EUV.
Det ryktas även att Xiaomi, Oppo och Vivo tänker använda Samsungs Exynos i vissa produkter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mpat:

Det är planen för Hopper, men datumet på den lanseringen är sannolikt 2022. Visst kan Nvidia välja att dirigera om sin kapacitet om de vill, men de lär inte kunna hamna tidigare i kön.

Det här kan jag skriva under på! Jag har rätt bra koll, men jag flippar till google rätt ofta när jag skall diskutera de här grejerna. En referens hade varit lysande.

https://en.wikichip.org/wiki/5_nm_lithography_process gillar den här sidan när man funderar på noderna

Permalänk
Medlem

Om dom får koll på sina exynos chip kanske det rent av kan vara värt att titta på Samsung igen eftersom dom envisas med att skeppa skroten till EU och behåller sina "premium" snapdragon varianter för US/Korea (och reviewers så att folk kan luras att tro att deras telefoner har snapdragon om dom inte läser det finstilta).

Permalänk
Skrivet av Yoshman:

Det finns problem med EUV-noderna, utöver de uppenbara att tekniken har varit väldigt svårt att utveckla.

Kostnaden för kretstillverkning har skenat de senaste noderna, men priset per transistor har ändå minskat ställd mot föregående nod. Vad jag läst blev TSMC 5 nm den första att riktigt sätta spiken i kistan för de ekonomiska delarna av Moores lag, priset per transistor är något högre än 7 nm, vilket säger en del om pris per krets då densiteten ökat rätt ordentligt.

Undrar om så många sörjer att Apple bokat all 5 nm kapacitet hos TSMC just nu, lär inte vara någon annan som har lika stora möjligheter att sprida ut extrakostnaden över så mycket annat. Apple är ensam om att gå från kretsdesign till kompletta datorer/telefoner.

Samsungs 5 nm har blivit rätt viktig då både kommande Exynos (som äntligen går till Cortex A serien) och Snapdragon ska tillverkas där. Frågan är om Samsung har ett väsentligt bättre pris eller om det primärt handlar om att Apple lär ha gräddfil till TSMC nya noder (är tack vare Apples Iphone TSMC lyckats ta tätplatsen).

De mest energitörstiga kretsarna verkar se mindre fördel av minskad tillverkningsnod, flaskhalsen är mer att kretsarna inte får bli allt för stora när man stoppat i de funktioner man vill ha. Frågan är ändå inte om Samsung är lite ovan att tillverka så pass stora kretsar som Nvidia behöver i GA102, vad har de tidigare tillverkar i den storleken? Vi lär märka om tillgången på GA104 och lägre stabiliseras hyfsat snabbt eller ej, kretsar i den storleken lär de knappast ha problem att tillverka.

Ska man vara riktigt snäll mot Samsung så är deras 8 nm faktiskt inte en 10++, det är en vidareutveckling av deras 10 nm där man även ökat densiteten något. Normalt ändrar man inte densiteten vid optimeringar, se t.ex. TSMC N7P (den AMD använder för Radeon 6000 serien och Ryzen 5000) eller Intels 14++ samt 10SF.

Samsungs 8nm är ur den aspekten mer som TSMC N7+ (EUV på 7nm), med skillnaden att designreglerna i Samsungs fall är väldigt snarlika 10 nm medan N7+ har väsentligt andra designregler än N7 och N7P.

Enligt grundaren av Semiwiki så ligger Samsung ca 30% lägre än TSMC i pris för motsvarande densitet.