Rykte: Intel överväger TSMC-tillverkning med start år 2023

Permalänk
Melding Plague

Rykte: Intel överväger TSMC-tillverkning med start år 2023

Intel kan fortsätta tillverkning av enklare kretsar på egen hand, medan tillverkning av toppmodeller hanteras externt.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Så som läget är är det nog logiskt. Men ändå tråkigt då TSMC smart är ensamma tillverkare vilket brukar minska incitamentet till innovation.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Minns när AMD styckades i två bolag varav det andra blev GlobalFoundries. Det skulle visst bli en extrem nackdel för AMD att inte ha kvar fabrikerna i egen ägo. Sas det. Här är vi nu. Kul att verkligheten hinner ikapp även Intel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viceroy:

Det skulle visst bli en extrem nackdel fördel AMD att inte ha kvar fabrikerna i egen ägo. Sas det.

Skrev du lite fel här? För jag förstår inte alls vad du försöker säga.

Permalänk
Inaktiv

Det ser ut som att Intel säger att de inte kommer ha något svar på AMD förrän tidigast 2023.

Permalänk

Ok, dags köpa Intel aktier då?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kilroy:

Skrev du lite fel här? För jag förstår inte alls vad du försöker säga.

Japp! Redigerat nu.

Permalänk

Sen om Kina invaderar Taiwan om 5 år, så startas WWIII.

Permalänk
Avstängd

https://finance.yahoo.com/amphtml/news/why-best-outcome-intel...

Om intel ska överleva så behöver dem dela upp den förvuxna elefanten som företaget vuxit till.

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.

Permalänk
Medlem
Skrivet av _Merc_:

https://finance.yahoo.com/amphtml/news/why-best-outcome-intel...

Om intel ska överleva så behöver dem dela upp den förvuxna elefanten som företaget vuxit till.

Instämmer i den analysen!

Permalänk
Rekordmedlem

Det låter som de ger upp och samtidigt inte fruktar ett utökat handelskrig.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Detta hade nog behövts göras för ett par år sedan redan. Envishet löser inte alltid alla problem.

Permalänk
Medlem

2023 känns långt bort, så fort 10nm bekräftats vara mer än ett år sent borde dessa planer ha tagits i verket

Permalänk
Skrivet av Viceroy:

Minns när AMD styckades i två bolag varav det andra blev GlobalFoundries. Det skulle visst bli en extrem nackdel för AMD att inte ha kvar fabrikerna i egen ägo. Sas det. Här är vi nu. Kul att verkligheten hinner ikapp även Intel.

Ja och GF har kommit till 12 nm.
Det vore väl en stor bromskloss för Ryzen med bara 12 nm. Före Ryzen var det 28 så allt är relativt!

Permalänk
Inaktiv

Intel blev en fatcat och slappnade av för mycket. När konkurrens saknas så tappar man även innovationsnivån. Hade det inte varit för Ryzen så hade Intel fortfarande ansett att 4 kärnor räcker till konsumenterna.

AMD var tvungen att släppa fabrikerna då det lilla bolaget kunde omöjligen ligga i framkant på både tillverkning och konstruktion av kretsar. Ägarna av Global Foundries har inte förvaltat arvet väl och därför ligger man i efterkälken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av _Merc_:

https://finance.yahoo.com/amphtml/news/why-best-outcome-intel...

Om intel ska överleva så behöver dem dela upp den förvuxna elefanten som företaget vuxit till.

Skrivet av Viceroy:

Instämmer i den analysen!

"We believe the best outcome for shareholders is to break up the Company," Richard wrote in the note.

Det är ganska sällan som värdet av ett företag är större än om man skulle slakta det och sälja av rubbet i delar. Dock tycker jag det är en ganska cynisk form av broilerkapitalism, och som många gamla fina företag tyvärr fått känna på.

Visa signatur

Intel i9-12900K | Asus STRIX Z690-I | 32 GB DDR5-6400 CL30 | AMD Radeon RX 7900 XTX | WD Black SN850 1 TB
Asus ROG Loki SFX-L 750W | SSUPD Meshlicious | Arctic Cooling Freezer II 280 | Alienware AW3423DWF

Permalänk
Avstängd
Skrivet av superapan:

"We believe the best outcome for shareholders is to break up the Company," Richard wrote in the note.

Det är ganska sällan som värdet av ett företag är större än om man skulle slakta det och sälja av rubbet i delar. Dock tycker jag det är en ganska cynisk form av broilerkapitalism, och som många gamla fina företag tyvärr fått känna på.

skulle inte kalla intel för et fint företag, med tanke på hur många mutor dem har betalat ut.

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.

Permalänk
Medlem

Så Intels strategi är att köpa upp konkurrenternas kapacitet från TSMC samtidigt som de fortsätter prångla ut 14nm+++++++++?

Permalänk
Medlem

Can't beat them? Join them.

Visa signatur

Ryzen 5900X | 32GB G.Skill CL14 3866MT/s | 7900 XTX | Asus Strix X470-F

Permalänk
Medlem

När intel lanserade ivy bridge på 22 nm och sedan skylake på 14 nm så undrade jag länge hur konkurrenterna skulle ha ens en liten chans att komma ikapp, och här står vi idag. Världen är ironisk.

Visa signatur

Min Dator: AMD 3600 | GTX 680 | 16 GB RAM | Asus X570 Prime | Fractal Design Arc R2 | Thermalright Silver Arrow | Dell U2412M | Ibm Model M

Permalänk
Medlem
Skrivet av superapan:

"We believe the best outcome for shareholders is to break up the Company," Richard wrote in the note.

Det är ganska sällan som värdet av ett företag är större än om man skulle slakta det och sälja av rubbet i delar. Dock tycker jag det är en ganska cynisk form av broilerkapitalism, och som många gamla fina företag tyvärr fått känna på.

Men dessutom är ju analysen oerhört skakig. De summerar förslaget till uppdelning med "This yields a breakup value of $206 billion or $6 billion above INTC's current enterprise value." Man tror sig alltså tjäna 3%. Knappast inom en rimlig felmarginal för bedömningen av delarnas värde och inte mer än att en nyhetsflash om någon förändring i marknaden kan ändra värdet åt endera håll betydligt mer än 3%.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hölmiz:

När intel lanserade ivy bridge på 22 nm och sedan skylake på 14 nm så undrade jag länge hur konkurrenterna skulle ha ens en liten chans att komma ikapp, och här står vi idag. Världen är ironisk.

Du är inte ensam om att trott det kan jag säga.