Permalänk
Avstängd

I senaste pressträffen måste jag ta Löfven & co till försvar då jag tycker att massmedia ställde underliga frågor om "Vad de kan tänka göra härnäst i form av restriktioner, tillfälligt införda nya lagar och så vidare?"

Det är ju inte så att de bara sitter och hittar på något att göra som dansande tuppen i South Park-avsnittet Margaritaville. Snarare utgår de ifrån vad den svenska befolkningen gör. Inte så att ytterligare restriktioner infördes för att "få någon att gråta orättvisetårar" utan för att folk inte kan låta bli att sprida vidare smittan. Sköter folk sig så blir det inte fler restriktioner än nödvändigt!

Jag ser ett potentiellt uppsving av fall nu i december när en andel blivit förbannade och fått ännu mera nog och vill "Ha en så normal Jul som möjligt" och därmed beter sig som om COVID-19 aldrig funnits: storhandla när alla andra gör det, trängas överallt, bjuda in hela släkten och låstsas som om ingen har dött i släkten. Nu vet jag inte hur mycket vissa kommer att överdriva utan vi får se.

Själv slutade jag fira Julafton för ett par år sedan då jag inte har egen familj och det är inga barn hos mina egna päron på Julafton så det är ingen större tillställning för min egen del.

Sedan ser jag nästa potentiella uppsving vid nyår: en viss andel kommer att magiskt tro att COVID-19 är över nu för att det är ett nytt år. Folk snackar ju redan om hur "2020 är det värsta året" främst på grund av pandemin som om vid årsskiftet så är det över och vi börjar om på kula ett igen? Icke-sa-nicke!

Det hela kommer troligen att bli en endemi, dvs., som en riktigt smittsam säsongsinfluensa om inte tillräckligt effektiva vaccin kan tas fram. Kom ihåg: det var just effektiva vaccin som utplånade diverse virus för länge sedan som exempelvis smittkoppor(!)

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem

Helt korrekt, munskydd eller "lockdown" vad nu det innebär, är ingen absolut lösning i sig själv.

Var sak är ett tunt lager som adderar till helheten.

Vad gäller munskydd är att det förmodligen ger mildare sjukdomsbild och därför är svårt att kvantifiera när det gäller sjukdomsfall.

Taiwan har kört stenhårt på de grejerna jag själv var inne på i februari 2020, och det har gått ganska hyffsat där.

Kolla på ourworldindata.org och leta upp Taiwan...

Men kolla även på Japan, Singapore, i stort sett alla asiatiska länder där mask är standard ser det mycket bättre ut.

ourworldindata.org

Att ta upp europeiska länder där smittan redan var spridd innan maskregler infördes känns ju lite ohederligt eller missvissande iaf. Det finns massvis med studier och som sagt sunt förnuft. Varför ifrågasätter folk sunt förnuft nuförtiden?

Visa signatur

"We think there is a fundamental misconception about piracy. Piracy is almost always a service problem and not a pricing problem" - Gabe Newell

Permalänk
Medlem

Helt sant, teoretiskt sett borde maskbärande bromsa spridningen av viruset i trängre miljöer. Men om man tittar på spridningen i olika länder med olika maskbärande så förefaller det uppenbart att det inte gör det; kanske för att folk beter sig annorlunda om de har mask och tar större risker, att de använder maskerna på fel sätt eller använder fel slags masker (en del hemmabyggen och ventilmasker är värre än att inte ha nån mask alls t ex) eller nå't. Man kan alltid säga att det vore ännu värre i dessa länder ifall de inte använde mask, men någon bättre förklaringsmodell om vad som påverkar spridning borde forskas fram. Jag skulle själv tycka att maskbärande på lokaltrafiken åtminstone borde vara bra.

Visa signatur

Vituð ér enn, eða hvað?

Permalänk
Medlem

Munskydd togs upp senast i dag på SVT, intervju efter pressträffen med infektionsläkare och generaldirektör Johan Carlson. länk och från 33:36

Många andra länder har infört obligatoriska munskydd när man rör sig ute. Varför har inte Sverige det?
Vi ser egentligen inte att det har någon påtagligt skyddande effekt. I de länder som har det har man en spridning som är minst lika illa som vår. Egentligen mycket, mycket värre. Vi har sagt att vi är beredda att pröva den frågan om det kommer sådana önskemål från regionerna, och det kommer inga sådana just nu.

Vad säger forskningen, hjälper det över huvud taget?
Det finns väldigt lite studerat när det gäller användning av munskydd i befolkningen. I sjukvårdssituationer, vårdsituationer naturligtvis, men i befolkningssituationer finns det väldigt få och väldigt spretande studier.

Permalänk
Medlem
Skrivet av torbjorn_75:

Munskydd togs upp senast i dag på SVT, intervju efter pressträffen med infektionsläkare och generaldirektör Johan Carlson. länk och från 33:36

Många andra länder har infört obligatoriska munskydd när man rör sig ute. Varför har inte Sverige det?
Vi ser egentligen inte att det har någon påtagligt skyddande effekt. I de länder som har det har man en spridning som är minst lika illa som vår. Egentligen mycket, mycket värre. Vi har sagt att vi är beredda att pröva den frågan om det kommer sådana önskemål från regionerna, och det kommer inga sådana just nu.

Vad säger forskningen, hjälper det över huvud taget?
Det finns väldigt lite studerat när det gäller användning av munskydd i befolkningen. I sjukvårdssituationer, vårdsituationer naturligtvis, men i befolkningssituationer finns det väldigt få och väldigt spretande studier.

https://msphere.asm.org/content/5/5/e00637-20

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk

Vad fan kostar det egentligen att köra med mask?

Påståendet att det ökar smittspridning är så jävla dumt att man baxnar. Slickar folk på allting som ett litet barn?

Så vad är problemet? Om det minskar spridningen med 1% är det en kostnadseffektiv åtgärd.

Och som det ser ut verkar det kunna minska mängden virus en bärare gulpar i sig och därmed kunna minska sjukdom/hospitalisering/intensiv-vård.

Bara plus, inga minus.

Inte en käft kommer att "glömma" övriga åtgärder, typ hålla avstånd, det blir snarare tvärtom i de flesta fall.

Och "freedoms" folket som anser att masker är förtryck och "the MAN" som övervakar; Just det, din nuna syns tydligare på kameror om du bär mask över ansiktet!!!

Att ta på sig en ansiktsmask så man inte andas ut sina baciller på andra männskor har länge ansetts vara god sed och hyfs i flera asiatiska länder där man traditionellt har mindre influensa och nu mindre Covid-19, så en liten ändring här vore på sin plats.

Vi har redan framgångsrikt importerat god asiatisk mat, och partiellt lärt oss äta med pinnar, så det vore fan om vi inte kunde lära oss god andningshygien oxo!

Permalänk
Inaktiv

Du verkar ha hittat en av dessa få och spretiga studierna. Citat uttryckligen från det du länkat till.

"Guidelines from the CDC and the WHO recommend the wearing of face masks to prevent the spread of coronavirus (CoV) disease 2019 (COVID-19); however, the protective efficiency of such masks against airborne transmission of infectious severe acute respiratory syndrome CoV-2 (SARS-CoV-2) droplets/aerosols is unknown."

Permalänk
Medlem
Skrivet av TryNotD[oo]:

Helt korrekt, munskydd eller "lockdown" vad nu det innebär, är ingen absolut lösning i sig själv.

Var sak är ett tunt lager som adderar till helheten.

Vad gäller munskydd är att det förmodligen ger mildare sjukdomsbild och därför är svårt att kvantifiera när det gäller sjukdomsfall.

Taiwan har kört stenhårt på de grejerna jag själv var inne på i februari 2020, och det har gått ganska hyffsat där.

Kolla på ourworldindata.org och leta upp Taiwan...

Men kolla även på Japan, Singapore, i stort sett alla asiatiska länder där mask är standard ser det mycket bättre ut.

ourworldindata.org

Att ta upp europeiska länder där smittan redan var spridd innan maskregler infördes känns ju lite ohederligt eller missvissande iaf. Det finns massvis med studier och som sagt sunt förnuft. Varför ifrågasätter folk sunt förnuft nuförtiden?

Handlar om att åtgärder ska ha effekt och inte bara vara för syns skull. Länkade tidigare till en artikel i läkartidningen där de kommit fram till att munskydd bland allmänheten gör så liten skillnad att det inte rekommenderas. Det krävs 10000 användare av munskydd för att minska smittan med en person per vecka. Samhällskostnaden blir högre jämfört med andra åtgärder. Det finns helt enkel ingen vetenskaplig grund. På folkhälsomyndighetens presskonferens frpgade någon häromdagen varför man inte rekommenderar munskydd i lokaltrafiken. Svaret var att munskydd hjälper inte om man befinner sig på en fullsatt buss. Man blir smittad ändå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hall[oo]n:

Vad fan kostar det egentligen att köra med mask?

Påståendet att det ökar smittspridning är så jävla dumt att man baxnar. Slickar folk på allting som ett litet barn?

Så vad är problemet? Om det minskar spridningen med 1% är det en kostnadseffektiv åtgärd.

Och som det ser ut verkar det kunna minska mängden virus en bärare gulpar i sig och därmed kunna minska sjukdom/hospitalisering/intensiv-vård.

Bara plus, inga minus.

Inte en käft kommer att "glömma" övriga åtgärder, typ hålla avstånd, det blir snarare tvärtom i de flesta fall.

Och "freedoms" folket som anser att masker är förtryck och "the MAN" som övervakar; Just det, din nuna syns tydligare på kameror om du bär mask över ansiktet!!!

Att ta på sig en ansiktsmask så man inte andas ut sina baciller på andra männskor har länge ansetts vara god sed och hyfs i flera asiatiska länder där man traditionellt har mindre influensa och nu mindre Covid-19, så en liten ändring här vore på sin plats.

Vi har redan framgångsrikt importerat god asiatisk mat, och partiellt lärt oss äta med pinnar, så det vore fan om vi inte kunde lära oss god andningshygien oxo!

Vad hjälper det mot smittspridningen om du har mask på dig på bussen och det är på AW/privat fest som du blir smittad? Vad hjälper det med mask på bussen om det är i hemmet du blir smittad? Vad hjälper det med mask på bussen och med är på jobbet du bli smittad? Fast om du vill införa ansiktsmask på i 24/7 så kan det nog hjälpa. Men ibland så kan det vara bra att tänka till och sätta sig in i vilka tillfällen som man blir smittad i och inte bara tro att något är bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ToddTheOdd:

Vad hjälper det mot smittspridningen om du har mask på dig på bussen och det är på AW/privat fest som du blir smittad? Vad hjälper det med mask på bussen om det är i hemmet du blir smittad? Vad hjälper det med mask på bussen och med är på jobbet du bli smittad? Fast om du vill införa ansiktsmask på i 24/7 så kan det nog hjälpa. Men ibland så kan det vara bra att tänka till och sätta sig in i vilka tillfällen som man blir smittad i och inte bara tro att något är bra.

Det går åt andra hållet också. Om du blir smittad på festen och har mask på bussen då minskar risken för att smitta andra. I teorin iaf. Sen om det är så det vet jag inte. Vet bara att det är sjukt jobbigt att bära mask så jag skippar det gärna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wiinis:

Det går åt andra hållet också. Om du blir smittad på festen och har mask på bussen då minskar risken för att smitta andra. I teorin iaf. Sen om det är så det vet jag inte. Vet bara att det är sjukt jobbigt att bära mask så jag skippar det gärna.

Då får du ringa och tala om det här för de som smittspårar för de måste ha missat något. Nu handlar de inte om ifall det finns risk att du smittar för självklart gör det det. Men när man ser på hur verkligheten ser ut och var den stora smittspridningen sker så är det just de situationer jag tog upp och dessa kommer du inte åt med din mask.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hall[oo]n:

Vad fan kostar det egentligen att köra med mask?

Påståendet att det ökar smittspridning är så jävla dumt att man baxnar. Slickar folk på allting som ett litet barn?

Så vad är problemet? Om det minskar spridningen med 1% är det en kostnadseffektiv åtgärd.

Och som det ser ut verkar det kunna minska mängden virus en bärare gulpar i sig och därmed kunna minska sjukdom/hospitalisering/intensiv-vård.

Bara plus, inga minus.

Inte en käft kommer att "glömma" övriga åtgärder, typ hålla avstånd, det blir snarare tvärtom i de flesta fall.

Och "freedoms" folket som anser att masker är förtryck och "the MAN" som övervakar; Just det, din nuna syns tydligare på kameror om du bär mask över ansiktet!!!

Att ta på sig en ansiktsmask så man inte andas ut sina baciller på andra männskor har länge ansetts vara god sed och hyfs i flera asiatiska länder där man traditionellt har mindre influensa och nu mindre Covid-19, så en liten ändring här vore på sin plats.

Vi har redan framgångsrikt importerat god asiatisk mat, och partiellt lärt oss äta med pinnar, så det vore fan om vi inte kunde lära oss god andningshygien oxo!

Jag som alltid trott man använt ansiktsmask för att skydda sig mot luftföroreningar där borta i Asien.

Permalänk
Medlem

Rekommendationerna är att undvika kollektivtrafiken. Felet är inte att folk inte använder munskydd på bussen. Felet är att folk åker buss. Gå, cykla eller ta bilen.

Effektivare åtgärder vore:
Sätt in många fler bussar
Släpp inte in fler i bussen än att varannan sittplats är tom.
Tiodubbla biljettpriserna (åk bara om du måste)
Sluta köra bussar överhuvudtaget om folk inte kan låta bli att trängas på bussar.
Släpp inte in resenärer som inte betalar.

Så frågan varför folk inte har munskydd är felställd. Frågan är varför folk ändå åker kollektivtrafik när rekommendationerna är att låta bli? Hur får man folk att sluta åka kollektivt? Jag tror enklaste åtgärden är att göra det fruktansvärt dyrt att åka kollektivt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ToddTheOdd:

Då får du ringa och tala om det här för de som smittspårar för de måste ha missat något. Nu handlar de inte om ifall det finns risk att du smittar för självklart gör det det. Men när man ser på hur verkligheten ser ut och var den stora smittspridningen sker så är det just de situationer jag tog upp och dessa kommer du inte åt med din mask.

Du skrev att vad hjälper det om du blir smittad på jobbet och åker buss sen. Ja kanske lite om du har mask och inte hostar på andra. Vad vet jag.
Som jag skrev så vet jag inte hur mycket det skyddar men det går åt två håll vilket du missade. Det finns grader och om det är värt att ha mask eller inte det kan inte jag avgöra. Vilket jag också skrev..
Det är inte så att FHM avfärdar mask helt utan de försöker vara mer nyanserade vilket hade varit skönt om flera hade varit. Just nu är vi ett binärt samhälle vilket syns ganka tydligt i den här tråden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Tiodubbla biljettpriserna (åk bara om du måste)

Så frågan varför folk inte har munskydd är felställd. Frågan är varför folk ändå åker kollektivtrafik när rekommendationerna är att låta bli? Hur får man folk att sluta åka kollektivt? Jag tror enklaste åtgärden är att göra det fruktansvärt dyrt att åka kollektivt.

Gillar hur du tänker, så bestraffas ju biltrafiken när man vill minska den så vore ju rimligt att ta bort bränsleskatten ett tag och införa kollektivtrafikskatt

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Rekommendationerna är att undvika kollektivtrafiken. Felet är inte att folk inte använder munskydd på bussen. Felet är att folk åker buss. Gå, cykla eller ta bilen.

Effektivare åtgärder vore:
Sätt in många fler bussar
Släpp inte in fler i bussen än att varannan sittplats är tom.
Tiodubbla biljettpriserna (åk bara om du måste)
Sluta köra bussar överhuvudtaget om folk inte kan låta bli att trängas på bussar.
Släpp inte in resenärer som inte betalar.

Så frågan varför folk inte har munskydd är felställd. Frågan är varför folk ändå åker kollektivtrafik när rekommendationerna är att låta bli? Hur får man folk att sluta åka kollektivt? Jag tror enklaste åtgärden är att göra det fruktansvärt dyrt att åka kollektivt.

Håller helt med i att undvika kollektivtrafiken för att kunna hålla avstånd osv.
Sen är jag förvånad över att du vill att de ska höja priset. Är folk inte fria att välja själva om de ska åka eller inte och inte styra det via priset?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Rekommendationerna är att undvika kollektivtrafiken. Felet är inte att folk inte använder munskydd på bussen. Felet är att folk åker buss. Gå, cykla eller ta bilen.

Effektivare åtgärder vore:
Sätt in många fler bussar
Släpp inte in fler i bussen än att varannan sittplats är tom.
Tiodubbla biljettpriserna (åk bara om du måste)
Sluta köra bussar överhuvudtaget om folk inte kan låta bli att trängas på bussar.
Släpp inte in resenärer som inte betalar.

Så frågan varför folk inte har munskydd är felställd. Frågan är varför folk ändå åker kollektivtrafik när rekommendationerna är att låta bli? Hur får man folk att sluta åka kollektivt? Jag tror enklaste åtgärden är att göra det fruktansvärt dyrt att åka kollektivt.

så folk som MÅSTE ta bussen till stan/arbetsplatsen ska betala 10x normal taxa? det fattar du själv att det är idiotiskt, tex i Luleå kostar det 500kr för 30 dagar,, de ska alltså betala 5000kr ? lågavlönade har det nog svettigt med ekonomin som det är. Kan hålla med om fler bussar däremot.
Sluta köra bussar helt är inte en bra lösning. är många ungdomar som inte kommer ta sig till skolan, speciellt de som bor utanför stadskärnan
Folk som inte betalar för buss/tåg osv bör slängas ut, helst under färd

Permalänk
Medlem
Skrivet av Galming:

så folk som MÅSTE ta bussen till stan/arbetsplatsen ska betala 10x normal taxa? det fattar du själv att det är idiotiskt, tex i Luleå kostar det 500kr för 30 dagar,, de ska alltså betala 5000kr ? lågavlönade har det nog svettigt med ekonomin som det är. Kan hålla med om fler bussar däremot.
Sluta köra bussar helt är inte en bra lösning. är många ungdomar som inte kommer ta sig till skolan, speciellt de som bor utanför stadskärnan
Folk som inte betalar för buss/tåg osv bör slängas ut, helst under färd

Det är kanske större risk att dö om man blir utslängd från en buss i rörelse, jämfört med om man blivit smittad av coronavirus? Så det känns ju kontraproduktivt att göra på det sättet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wiinis:

Håller helt med i att undvika kollektivtrafiken för att kunna hålla avstånd osv.
Sen är jag förvånad över att du vill att de ska höja priset. Är folk inte fria att välja själva om de ska åka eller inte och inte styra det via priset?

Det är fortfarande frivilligt. Jag gillar marknadsekonomi. Man får bedriva busstrafik om man gör der säkert. Man får åka buss om man betalar priset för en säker resa. Priserna skulle kunna variera så att de är högre i rusningstrafik. Gynnar viljan att anpassa arbetstiderna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sysop:

Jag som alltid trott man använt ansiktsmask för att skydda sig mot luftföroreningar där borta i Asien.

Verkar ofta börja där, sen blir det kultur och används i andra ändamål. SARS bidrog dock också en smula till att det började användas i många länder. Japanerna använder även munskydd i stor utsträckning mot pollen från sugi-trädet, som 1 av 5 japaner är allergiska mot.

Visa signatur

"Kom inte hit och trassla till saker med fakta"

Permalänk
Medlem
Skrivet av boogey:

Verkar ofta börja där, sen blir det kultur och används i andra ändamål. SARS bidrog dock också en smula till att det började användas i många länder. Japanerna använder även munskydd i stor utsträckning mot pollen från sugi-trädet, som 1 av 5 japaner är allergiska mot.

Förstår det! Nu vet jag inte, men ansiktsmasker används väl främst utomhus i Asien?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Handlar om att åtgärder ska ha effekt och inte bara vara för syns skull. Länkade tidigare till en artikel i läkartidningen där de kommit fram till att munskydd bland allmänheten gör så liten skillnad att det inte rekommenderas. Det krävs 10000 användare av munskydd för att minska smittan med en person per vecka. Samhällskostnaden blir högre jämfört med andra åtgärder. Det finns helt enkel ingen vetenskaplig grund. På folkhälsomyndighetens presskonferens frpgade någon häromdagen varför man inte rekommenderar munskydd i lokaltrafiken. Svaret var att munskydd hjälper inte om man befinner sig på en fullsatt buss. Man blir smittad ändå.

Kan ju passa på att upprepa länken du postade tidigare, för den verkar rätt så relevant för flera av diskussionerna i tråden nu: https://lakartidningen.se/klinik-och-vetenskap-1/kommentar/20...

Nyckelbegreppet tycker jag är "Number needed to mask", vilket är en funktion av hur hög smittspridningen är (inte så konstigt då en maskens effekt är i det enskilda mötet mellan en potentiellt smittad och en osmittad person).

Citat:

FHI introducerar begreppet »number needed to mask« för att visa hur många som behöver bära munskydd för att förebygga ett sjukdomsfall per vecka i en befolkning. Det är beroende bland annat på incidensen, och med en veckoincidens som motsvarar den svenska (20/100 000, vecka 32) och givet att hela 2/3 av alla infektioner är asymtomatiska så skulle cirka 10 000 invånare behöva bära munskydd för att förebygga ett nytt fall av covid-19 per vecka. Vid högre respektive lägre incidens sjunker respektive ökar »number needed to mask«.

(från artikeln ovan, FHI som citeras är Norges motsvarighet till FHM)

Skrivet av sAAb:

Här kommer lite fakta, från ourworldindata.org. Första diagrammet har linjär y-axel och den andra har en logaritmisk. Fundera på vilka av dessa länder som har eller har haft krav på munskydd och/eller lockdown.
https://i.imgur.com/hElU95i.png
https://i.imgur.com/MXddTWh.png
Det är inte så enkelt som att "munskydd hjälper" eller att "lockdown hjälper".

Skrivet av torbjorn_75:

Munskydd togs upp senast i dag på SVT, intervju efter pressträffen med infektionsläkare och generaldirektör Johan Carlson. länk och från 33:36

Många andra länder har infört obligatoriska munskydd när man rör sig ute. Varför har inte Sverige det?
Vi ser egentligen inte att det har någon påtagligt skyddande effekt. I de länder som har det har man en spridning som är minst lika illa som vår. Egentligen mycket, mycket värre. Vi har sagt att vi är beredda att pröva den frågan om det kommer sådana önskemål från regionerna, och det kommer inga sådana just nu.

Bara för att vara tydlig kring orsakssambanden: det är knappast så att mask leder till en massa mer smitta, däremot sitter alla folkhälsomyndigheter i Europa och räknar på olika "numbers needed to mask"-modeller, och de flesta kommer likt den Norska fram till att endast vid hög smittspridning är det värt kostnaden att rekommendera mask. Ju högre smitta i ett land/en region, desto mer sannolikt att myndigheterna rekommenderar mask. Därav korrelationen "hög smitta" ~ "rekommendation om mask".

(andra samband går inte att helt utesluta pga. korrelation != kausalitet, men man får göra rimlighetsbedömningar...)

Visa signatur

Här hade jag en historik sen 1990-talet, men den blev tillslut för lång. Aktiva maskiner 2022-framåt:
Work/Play/Everythingstation: AMD Epyc 7443p, Pop OS host, Win10 + Linux guests (KVM/Qemu)
Work/Play nr 2: AMD Phenom II 1090t, Debian + Win 10 (dual boot)
Server x3: Epyc 7252 (TrueNAS Core), Atom 2550 (FreeBSD, backup), Opteron 6140 (Ubuntu, off prem backup)
Retrohörna under uppbyggnad: Dual Pentium Pro 200MHz, Pentium P54C 90MHz, Gravis Ultrasound MAX

Permalänk
Medlem
Skrivet av Galming:

så folk som MÅSTE ta bussen till stan/arbetsplatsen ska betala 10x normal taxa? det fattar du själv att det är idiotiskt, tex i Luleå kostar det 500kr för 30 dagar,, de ska alltså betala 5000kr ? lågavlönade har det nog svettigt med ekonomin som det är. Kan hålla med om fler bussar däremot.
Sluta köra bussar helt är inte en bra lösning. är många ungdomar som inte kommer ta sig till skolan, speciellt de som bor utanför stadskärnan
Folk som inte betalar för buss/tåg osv bör slängas ut, helst under färd

Hur många måste verkligen åka kollektivt? Går nog att hitta en bra cykel för 5000 kr. Visst har man längre än 2 mil kan det bli jobbigt att cykla. Hyr en bil. Ändra arbetstiderna? Behöver inte vara höga busspriser dygnet runt, bara när det behövs för att undvika trängsel. Med dessa åtgärder kan man minska trängseln tillräckligt så att det funkar får de som absolut måste åka. Sätter man dessutom in fler bussar kanske det räcker att tredubbla priserna.

Permalänk
Medlem

Jag tror också att det är superenkelt för den stora massan att ändra sina arbetstider, inte åka kollektivt eller betala mångdubbelt mer för att ta sig till vård/arbete/skola.

Jävlar, nu blev det nog lite ironi i alla fall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Hur många måste verkligen åka kollektivt? Går nog att hitta en bra cykel för 5000 kr. Visst har man längre än 2 mil kan det bli jobbigt att cykla. Hyr en bil. Ändra arbetstiderna? Behöver inte vara höga busspriser dygnet runt, bara när det behövs för att undvika trängsel. Med dessa åtgärder kan man minska trängseln tillräckligt så att det funkar får de som absolut måste åka. Sätter man dessutom in fler bussar kanske det räcker att tredubbla priserna.

Vart bor du? Vilken planet? I Stockholmsregionen pratar vi stort antal människor i serviceyrken som inte har något annat val än att åka kollektivt, ofta längre sträckor med flera byten. De har låg lön redan, de ska alltså behöva betala ännu mer för att ta sig till sitt jobb och försörja sig? För att öka priserna på kollektivtrafik slår hårdast mot de som inte har något annat val. Hyr en bil, roligaste jag hört på länge. Ska föreslå det till de som jobbar i äldrevården eller packar livsmedel på lager.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Hur många måste verkligen åka kollektivt? Går nog att hitta en bra cykel för 5000 kr. Visst har man längre än 2 mil kan det bli jobbigt att cykla. Hyr en bil. Ändra arbetstiderna? Behöver inte vara höga busspriser dygnet runt, bara när det behövs för att undvika trängsel. Med dessa åtgärder kan man minska trängseln tillräckligt så att det funkar får de som absolut måste åka. Sätter man dessutom in fler bussar kanske det räcker att tredubbla priserna.

Tycker absolut man bör ta cykel om man kan, bra att röra på sig samt få lite frisk luft. Nu när vintern är på gång så är det väl nån tapper person som bänglar sig fram med cykeln men de flesta tar nog buss/bil .
Hyra bil kan man ju räkna bort direkt, utöver priset så ska du även ha parkering ( helst motorvärmare under vinter ), inte alla som har körkort. hur många hyrbilar finns det ens att få tag på i en stad? typ nog för att täcka 1 buss om ens det?
Det är nog många ställen man inte kan påverka sina arbetstider eller jobba hemifrån, samt skolan.

Permalänk
Medlem

Jag fick ett positivt covid test för 2 veckor sedan. Det märkliga är att varken min fru eller mina barn, eller andra jag har umgåtts med har testat positivt efter det. Jag anses som frisk nu, har dock ingen lukt eller smak tillbaks än, vilket var mina enda symptom. Jag är 30+

Visa signatur

Laptop 1: MB Pro m1
Laptop 2: MSI GT73VR TITAN
PC: gtx 1070 - 4770k

Permalänk
Medlem

Nu får det väl snart vara nog med detta, covid har nu blivit en av våra folksjukdomar och den kommer inte att försvinna, precis som med den årliga influensan vilket i sig helt har försvunnit i år. Mysterium?

Nästan all statestik runt detta i år är så skevt och snevridet och att folk inte inser detta är extremt skrämmande. Vad är det senaste siffran ifrån Who på dödlighet? Tyckte jag läste något om mindre än 1 % enhet.

Länkar här under en artikel ifrån läkartidningen angående just redovisades av dödsantal
https://lakartidningen.se/klinik-och-vetenskap-1/artiklar-1/2...

Sen kan man ju fråga sig, kommer det ekonomiska för att stänga ner turism företag osv drabba personer grövre än sjukdomsbild i sig?

Ska även tillägga så folk här inte går till attack och tror jag är någon kall människa utan samvete: ifrån Jan till April träffade jag inte mina föräldrar eftersom far är i flertal riskgrupper, och har fort inte träffat min mormor sen förra julen!! Dessa familjemedlemmar bort mindre än 10 minuter ifrån mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wiinis:

Du skrev att vad hjälper det om du blir smittad på jobbet och åker buss sen. Ja kanske lite om du har mask och inte hostar på andra. Vad vet jag.
Som jag skrev så vet jag inte hur mycket det skyddar men det går åt två håll vilket du missade. Det finns grader och om det är värt att ha mask eller inte det kan inte jag avgöra. Vilket jag också skrev..
Det är inte så att FHM avfärdar mask helt utan de försöker vara mer nyanserade vilket hade varit skönt om flera hade varit. Just nu är vi ett binärt samhälle vilket syns ganka tydligt i den här tråden.

Som sagt, när de smittspårar så ser de ingen nämnvärd smittspridning på just bussen OM du har fått det på jobbet och sedan åker buss osv. Det är just det, det som du tror syns inte i verkligheten. Sedan kan man tro en massa saker men verkligheten går i min bok före tro.

Permalänk
Vila i frid
Skrivet av GETSOME:

den årliga influensan vilket i sig helt har försvunnit i år. Mysterium?

Den vanliga flunsan vet jag att folk i byn haft alldeles nyligen och som då testats negativt för sars-cov-2.