Ni får ursäkta att detta inlägg blir lite långt men jag lovade i ett tidigare inlägg att skriva lite om de provkörningarna som jag har gjort. Jag var egentligen inte ute efter att provköra så många bilar som möjligt utan målet var endast att så snabbt som möjligt leta fram en lämplig bil som passar för en familj med två små barn.
Jag kör idag en Tesla Model S P100D var leasingperiod går ut nästa år. Med anledning av detta har jag sedan en tid tillbaka försökt leta upp lämplig ersättare. Jag är egentligen nöjd med min nuvarande bil men den har ett för högt förmånsvärde för att det ska vara värt att förlänga leasingen och behålla bilen.
Observera att jag inte på något sätt anser mig vara kunnig om bilar eller ha lång erfarenhet av att provköra bilar. Det jag skriver nedan är endast mina högst subjektiva intryck som jag samlat på mig när jag provkört ett antal bilar. Syftet med detta inlägg är att dela med mig av mina intryck i hopp om att det är till hjälp för någon annan. Dessutom hoppas jag att fler blir intresserade av elbilar och inser att det inte bara för en typ av elbil utan att det faktiskt börjar komma ett antal varianter att välja mellan.
Följande bilar kommer att avhandlas:
Porsche Taycan Turbo
Audi E-tron 55
Mercedes EQC
Polestar 2
VW ID3
Tesla Model 3 Long Range
Tesla Model X Long Range
Tesla Model S P100D (nuvarande bil)
Jag delar in mina intryck i fyra kategorier där jag rangordnar bilarna (1 = bäst).
Körkänsla - Rolig, komfortabel eller ingetdera?
1) Taycan
+ Roligast och sportigast - svårt att inte gilla denna bil
+ Taycan Turbo (0-100 på 3.2s) accelererar aningen stabilare än Model S P100D, dock långsammare.
+ Trots de sportiga egenskaperna är Taycan komfortabel att köra. Jag gjorde först misstaget att ha standard-körläget på men då fick man en fördröjning när man tryckte gasen i botten. Ställer man in något av de två sport-lägena beter den sig som en Tesla där bilen sticker iväg på en millisekund.
+ Bilen känns mycket lättare än vad den faktiskt är vilket ger ett smidigt och roligt intryck.
- Bilen är dock inte helt tyst i låga hastigheter, då den ger ifrån sig något "motorljud". Nu pratar jag inte om det töntiga motorljudet som man kan sätta på i menyerna för att bilen ska höras, utan det är definitivt något annat ljud. Är det ljudet som EU kräver från elbilar eller är det bara så att drivlinan låter en del även i lägre hastigheter?
2) Model S
+ Ingen av de bilar jag har kört slår accelerationen hos P100D. Bilen är hur kvick som helst och det är löjligt roligt att trycka på gaspedalen även efter ett par år med bilen.
+ Behaglig att köra långt med
- Model S upplevs dock som lite tung och klumpig i jämförelse med Taycan, trots att måtten och vikten är nästan identiska. Taycan trollar bort vikten på ett magiskt sätt som inte Model S gör.
3) Model 3
* Det var Model 3 Long Range som jag provkörde. En Model 3 Performance hade förmodligen placerat sig högre än Model S med avseende på hur rolig bilen är att köra
+ Model 3 är märkbart smidigare än Model S, mer direkt i styrningen och känns inte lika tung. Riktigt rolig bil att köra.
- Just Long Range är tyvärr en aning för mjuk i accelerationen för att det ska bli riktigt roligt. Avsaknaden av kraftig accelerationen gör att Long Range känns tam i jämförelse, trots att bilen kan accelerera ifrån det mesta som rullar på våra vägar. Även om 0-100 siffran är trevlig kommer inte kraften så snabbt som jag vill.
- Trots att jag är van att köra en Model S på 21" hjul så kändes denna Model 3 på 19" hjul något högljudd. Om man ska köra långt på motorvägen känns fortfarande Model S som ett bättre alternativ.
4) Polestar 2
* Jag provkörde Polestar 2 utan performance paketet
+ Trevlig och rolig att köra. Den har förstås inte det där trycket i accelerationen som de bästa (Taycan och Tesla Model S), men reagerar ändå hyfsat snabbt och är kul att svänga med.
+ Placerar sig någonstans i mitten i jämförelse med övriga bilar vilket är bra givet att den tillhör en av de billigare bilarna
- Det känns definitivt att bilen är tyngre och inte lika smidig som exempelvis som ID3, även om accelerationen förstås är klart bättre. Jag misstänker att det faktum att tyngdpunkten ligger lite högre på denna bil drar ner körkänslan en aning i jämförelse med de bästa.
5) Model X
+ Härlig acceleration för att vara en SUV
+ Trots att bilen är i särklass störst bland alla så känns den ändå smidigare än EQC och E-tron.
+ Fjädringsinställningarna är bra och i Sport-läget så är körstilen klart bättre de andra SUVarna (EQC, E-tron) vad gällar körkänslan.
- Det går dock inte att komma ifrån att det fortfarande känns som en SUV som väger några kilon
6) ID3
* Jag kanske har placerat ID3 aningen högre upp än vad den egentligen förtjänar, men detta var den största överraskningen.
+ Sätt ID3 i sportläget och den lilla bilen känns väldigt rapp för att bara ha 204hk. Bra attack i accelerationen.
+ Styrningen är direkt och bilen känns mycket smidig
+ Vändradien imponerar och min Model S känns som en finlandsfärja i jämförelse
- Visst märks det att en 0-100 acceleration ligger långt efter en del andra bilar här, men upp till 50km/h är den inte så tokig.
- Bilen är inte heller i nivå med en del andra vad gäller komfort och hade inte varit mitt primära val för långresor.
- Gällande komfort och långresor är i princip alla andra bilar bättre
7) E-tron
+ Bra ljudisolering
+ Bra komfort och gör sig bra på motorvägen
- Aningen tråkig att köra. Känns definitivt som en SUV där man är helt bortkopplad från vägen.
- Acceleration är märkbart sämre än övriga bilar, förutom ID3
8) EQC
+ Bra ljudisolering
+ Mycket mjuk fjädring och tillsammans med den låga ljudnivån ger det en hyfsat mysig känsla.
+ Accelererar klart bättre än E-tron
- Jag aktiverade alla sportlägen som jag kunde hitta i menyerna men i slutändan var det bara att konstatera att denna bilen var för svajig för min smak. Efter några svängar blev jag nästan åksjuk av gungandet. Prioriterar man komfort, mjuk fjädring, tyst och något att köra mil efter mil på motorvägen med så kan den definitivt vara ett alternativ - men personligen hade jag mycket svårt för denna bil.
Kommentar: Taycan vinner, men kostar också nästan dubbelt så mycket som ett flertal andra. Jag tror att jag har lite svårt för vissa SUVar - jag tycker helt enkelt att de känns så mossiga att köra och inte alls så trevliga när man börjar svänga med dem. ID3 var den stora överraskningen.
Förarmiljö / Interiör
1) Taycan
+ Man känner premiumkänslan direkt när man sätter sig i bilen - toppkvalité på alla detaljer
+ Förarstolen har många inställningsmöjligheter och man sitter som en kung. Utmärkta sidostöd och mycket bra lårstöd. Stolarna i provkörningsbilen var den mest påkostade varianten
- Jag fattade aldrig riktigt varför växelspaken verkligen var en liten spak som satt gömd långt bakom ratten så att man var tvungen att sträcka sig efter den. Det kändes varken ergonomiskt eller sportigt.
- Jag hade hellre sett två större infotainmentskärmar än de fyra små som fanns idag. Alla små displayer ger ett rörigt intryck och därmed kan man heller aldrig få en riktigt stor bild för karta (GPS) eller backkamera.
- Backkameran blev jag aldrig riktigt överens med då bilden var betydligt mer förvrängd än vad jag är vad vid. Det är kanske bara en vanesak?
2) EQC
+ Känns premium, påkostad och ombonat
+ Stolarna är trevliga och känns påkostade. Sidostöden kunde dock varit bättre.
+ Gillar man traditionell premiuminredning är denna bil i absoluta toppskiktet
- Mittkonsollen kändes en aning för stor och bred, vilket ger dåligt med utrymme för högra benet. Eftersom bilen inte är allt för bred känner man sig lite instängd.
- Mycket svarta blanka ytor som kommer dra till sig fingeravtryck
- Många små knappar överallt ger ett lite gammaldags och rörigt intryck
- Dålig backkamera med överexponerad och otydlig bild
3) Model X
* En modern och avskalad interiör. Detta ger en mer luftig känsla men för vissa kan den upplevas som lite väl avskalad. Varken plus eller minus, utan mer smaksak.
* Stolarna är bra, men jag önskar mig bättre lårstöd. Man sitter lite högre och mer komfortabelt i Model X än i Model S.
+ Med en riktigt stor display i mitten blir det mycket enklare att få en överblick över alla inställningar och gör det mycket tydligare när man navigerar (stor karta) eller backar.
- De nyare årsmodellerna har tydligen aningen större avstånd mellan sidostöden, en nackdel enligt mig.
- Mittkonsollen i kunde ha varit snyggare och det är en av de detaljer som känns minst premium i bilen.
- Dörrarna känns inte lika gedigna som hos vissa tyska bilar
4) Model S
* I princip samma omdömen som för Model X. En av de få skillnaderna är att man sitter lite lägre.
* Min P100D har inte de små interiörförbättringar som nyare Model S / X har, exempelvis att de bytt ut kromfärgen runt displayen till en mörkare metallfärg. Min bil har även den gamla MCU1 vilket gör displayen betydligt slöare än vad de nyare årsmodellerna erbjuder.
5) E-tron
+ Premiumkänsla på en del områden, exempelvis ljudet då man stänger dörrarna
- Lite besviken över E-trons interiör givet vad man förväntar sig av en extrautrustad tysk bil för runt miljonen. Inte dåligt på något sätt, men tydligt efter EQC och Taycan.
- Det känns gammaldags med en gigantisk växelspak i mittkonsollen.
- Stolarna är aningen hårda och har inget bra sidostöd. Det ska dock finnas något utrustningspaket med dyrare stolar som sannolikt åtgärdar detta.
- Jag upplevde infotainment systemet som något långsamt när man ska använda navigatorn med karta
6) Model 3
* Mycket avskalad interiör, betydligt mer avskalat än Model S / X. Mest futuristisk av alla.
+ Jag tycker dock att man vänjer sig väldigt snabbt och börjar uppskatta detta koncept mer och mer. Man börjar snabbt uppfatta många av de andra bilarna som gammaldags i jämförlese
+ Den stora infotainmentskärmen är snabb, tydlig och lätt att använda.
- Detta är egentligen inte del av interiören, men handtagen för att öppna dörrarna känns billiga och inte särskilt smidiga
- Även om man vänjer sig snabbt vid att bara ha en display och att det faktiskt känns ganska naturligt att läsa av hastigheten där efter ett tag, så kan jag inte komma ifrån känslan att jag saknar något. I framtiden kanske en HUD löser problemet men till dess hade jag helst haft en display framför mig också.
7) Polestar 2
* Även om denna bil placeras långt ner i rankingen är den definitivt inte långt efter.
+ Överlag är interiören trevlig och jag kan definitivt tänka mig att spenda många timmar i denna.
+ Bra stolar
+ Stort plus för Android-systemet som är riktigt snabbt. Bättre infotainment är på de flesta andra elbilar
- Mittkonsollen är hög och det känns både gammaldags och dåligt utnyttjande av utrymme att placera en växelspak där. Precis som i EQC känner man sig instängd.
- Dyrt med 50tkr för att få lädersäten, även om de är trevliga och ventilerade. Annars får man nöja sig med tygsäten.
- När jag pratade med de på Polestar i samband med provkörningen uppfattade jag det som att mobilappen inte
8) ID3
+ Den lite unika förardisplayen som sitter på ratten funkar faktiskt bra även om den inte ger så mycket information
- Denna bil känns "basic" i jämförelse och är långt efter övriga bilar gällande premiumkänsla. Dock inget fel på inredningen utan den verkar funktionell.
- Mittkonsollen känns inte särskilt välintegrerad och ser inte allt för rolig ut
- Stolarna är något enkla och sidostöden imponerade inte. Lårstödet var däremot bra och sittpositionen var komfortabel.
- Infotainmentsystemet var ganska rörigt och backkameran buggade ur efter ett tag och visade bara en svart bild. Även indikatorn för rattvärme verkade buggig och krävde lite grävande i menyerna för att få ordning på.
Kommentar: Personligen hade jag valt Model S/X före EQC vad gäller layouten på förarmiljön men EQC upplevs som mer premium. Taycan är dock bäst.
Familjevänlig / Utrymmen
1) Model X
* Finns med 5-, 6- eller 7-säteskonfiguration. Vi testade 6-säteskonfigurationen vilket gör det möjligt att promenera in till tredje raden utan att fälla några stolar.
+ Störst bil med stora utrymmen överallt. Möjligen att benutrymmet för andra sätesraden kunde ha varit bättre.
+ Stor frunk i fronten
- Vid 6-säteskonfigurationen kan inte andra raden fällas helt, vilket begränsar lastkapaciteten. Detta problem finns inte vid 5 eller 7 säten.
2) Model S
+ Eftersom detta är en halvkombi/hatchback är den lättlastad trots att det ser ut som en vanlig sedan. Stort och rymligt bagageutrymme.
+ Rymligt baksäte där 3 personer kan sitta utan problem
+ En mindre väska får plats i frunken där fram
- Bagageutrymmet är förvisso djupt och stort, men den sluttande formen på bakluckan medför ändå vissa begränsningar
3) E-tron
+ I vanliga E-tron versionen är luckan där bak mindre sluttande än i Model S vilket kan vara en fördel vid viss typ av packning.
+ E-tron finns även som Sportback variant som är mycket snyggare, där formen påminner mer om en Model S. Sportback har aningen mindre lastutrymme där bak än vanliga E-tron, men fortfarande bra.
4) EQC
* Hyfsat rymlig, men betydligt mindre än E-tron. Placerar sig någonstans i mitten i jämförelse med övriga bilar.
- Golvet i bagageutrymmet upplever jag som aningen högt vilket innebär att man inte kan stapla allt för mycket på höjden.
5) Polestar 2
+ Precis som Model S är detta en halvkombi, eller fastback som de kallar det, vilket gör bilen lätt att lästa trots att det ser ut som en sedan.
+ Bra sitthöjd i baksätet - bättre än Tesla. Om jag har förstått saken rätt sitter man på ett batteripack.
- Bilen är dock mindre än de med högre placeringar och det märks både i baksätet och i lastutrymmet där bak
- Att bilen har en "kardantunnel" gör det jobbigare att placera 3 personer i baksätet
6) ID3
+ Lättlastad och ganska stort lastutrymme given hur liten bilen är
+ Det faktum att motorhuven är kort och man inte har någon frunk gör att man kunnat få hyfsat storlek på bagageutrymmet där bak. Helt rätt att prioritera bort frunken på denna bil.
- Dock går det inte att komma ifrån det faktum att detta är en liten bil i jämförelse med övriga. I baksätet finns det hyfsat med utrymme för benen men bilen verkar lite för smal för att 3 vuxna ska kunna sitta komfortabelt där bak (eller en vuxen och två barnstolar)
7) Taycan
* Man sitter bra i baksätet, men insteget var faktiskt lite svårt med hög tröskel och det faktum att man fick nästan vika in fötterna under sätet framför.
+ Mätt i liter är bagageutrymmet hyfsat och öppningen är något större än hos Model 3
- Det är dock en sedan och det är definitivt inte enkelt att lasta in något större där bak. Även en liten bil som ID3 är betydligt lättare att lasta än Taycan.
8) Model 3
* Jag är något osäker på om jag ska placera Taycan eller Model 3 i botten.
* Model 3 hade ingen elektrisk baklucka tidigare, vilket var en tydlig nackdel. Åtgärdat i absolut senaste uppdateringen av bilen.
+ Hyfsat utrymme i baksätet
+ Det går bevisligen att få in en barnvagn i bagageutrymmet, men det krävdes en del icke-ergonomiska rörelser för att lyckas
- Bagageutrymmet är inte dåligt sett till hur många liter det rymmer, men det är en typisk sedan där luckans öppning är alldeles för liten för att det ska vara lätt att lasta eller rymma ett par större väskor.
- Om man lastar in en barnvagn finns det endast plats kvar för ett par småväskor.
Kommentar: Tesla Model S/X och E-tron är de främsta valen för en barnfamilj som behöver plats för både barnstolar och barnvagn. Övriga bilar är en bra bit efter och Taycan och Model 3 är direkt jobbiga för de som behöver få plats med en barnvagn.
Räckvidd / Långresor
Eftersom jag inte varit ute på långresor med alla dessa bilar blir detta mer en sammanställning av vad jag läst mig till. Räckvidden är en viktig faktor för den slutgiltiga bedömningen och kan inte utelämnas endast för att jag inte har personlig erfarenhet av att köra långt med alla dessa bilar.
1) Model S
+ Med senaste uppdateringen har Model S LR 65 mil WLTP och Model S Performance har 63 mil. Min P100D har 21" fälgar och kommer definitivt inte upp i den räckvidden.
+ Teslas Supercharger-nätverk är välutbyggt, enkelt att använda och laddningsupplevelsen är smidig tack var integrationen med bilarna och appen.
2) Model 3
+ Med senaste uppdateringen 58 mil WLTP för Model 3 LR.
+ Supercharger-nätverket.
3) Model X
+ 56 mil WLTP för Model X LR är bra för en SUV.
+ Supercharger-nätverket.
4) ID3
+ 54 mil WLTP för ID3 med största batteriet. För ID4 kommer det vara 52 mil. Just den ID3 som vi provkörde hade ett mindre batteri.
+ Är med i Ionity-nätverket
5) Taycan
* 45 mil WLTP
* Bilen fick dåligt resultat i EPA, men å andra sidan verkar Björn Nyland ha lyckats köra den riktigt långt - så i praktiken verkar ändå räckvidden hyfsad
+ Är med i Ionity-nätverket samt har mycket hög laddhastighet
6) E-tron
* Knappt 44 mil WLTP
+ Är med i Ionity-nätverket och laddar snabbare än exempelvis EQC
- E-tron var allt annat än snabb på att planera rutter.
- Knappt godkänd räckvidd givet prislappen.
7) EQC
* Knappt 42 mil WLTP
+ Är med i Ionity-nätverket
- Knappt godkänd räckvidd givet prislappen.
8) Polestar 2
* 47 mil WLTP.
- De tyska bilarna är i alla fall en del av Ionity-laddnätverket och har en plan för hur deras bilar ska laddar på långresor - vissa till subventionerat pris. Polestar 2 har ingenting förutom Plugsurfing som inte alls är svaret på frågan.
- Dålig ruttplanering i Polestar där det tar tid att leta fram den snabbast laddaren gör inte saken bättre. Bilen ger en lång lista på förslag där flera av förslagen, även de högst upp i listan, inte är riktiga snabbladdare.
- Bilen fick inget bra resultat i EPA testet och dessutom har en del tester av Björn Nyland visat att bilen har dålig räckvidd vid högre hastigheter.
Kommentar: Om man inte kör långt särskilt ofta kan man nästan bortse från denna kategori eftersom alla bilar funkar utmärkt så länge man kör i stan eller bara är iväg på kortare utflykter. För långresor, inte minst för barnfamiljer, kan denna kategori dock vara helt avgörande för vilken elbil man väljer.
Frågan kvarstår dock - vilken bil ska jag införskaffa?
Taycan - Jättekul, men ska man ha en snabb version med en del utrustning landar prislappen på 2 miljoner. Inte anpassad för barnfamiljer och även om bilen är riktigt bra så upplevs den ändå som dyr (det är dock gratis att drömma). Nästa år kommer kombi-versionen (Cross Turismo). En Taycan Cross Turismo 4S är en möjlig bil när barnen blivit större.
Model S - En sådan har jag redan. Ska man lägga så mycket pengar på att få samma bil en gång till - är inte det tråkigt? Hade jag köpt Model S igen hade det inte blivit Performance utan istället vanliga Long Range med 19" hjul. Tyvärr har det inte hänt så mycket med Model S på senare år vilket borde innebära att det kommer en större refresh framöver. Model 3 börjar få en hel del saker som inte Model S har, vilket känns konstigt.
Model X - Riktigt stor bil och därmed sämre räckvidd än Model S. Dock blev räckvidden trevlig med senaste uppdateringen. Nackdelen när man har små barn är att bakåtvända barnstolar på andra raden helt skulle blockera möjligheten att använda säten på tredje raden (när barnen blir större, över 4 år, försvinner detta problem). Frågan är också om vi behöver så många stolar? Annars är det nog lastutrymmet som talar för denna bil. Dessvärre är Model X klart dyrare än Model S och har dessutom ett högre förmånsvärde.
Model 3 - Kul att köra, bra räckvidd och känns futuristisk. Inte lika mycket komfortbil som en del andra och som familjebil är lastutrymmet där bak jobbigt om man ska få plats med en barnvagn och några väskor. Vågar man offra kravet på lättlastad familjebil hade man fått en otroligt bra elbil för pengarna med Model 3.
E-tron - Denna bil har jag verkligen försökt att tycka om för det är trots allt något med denna bil som tilltalar mig även om den inte var den busigaste bilen på vägen. Den är rymlig och uppfyller alla praktiska krav. Sportback versionen är dessutom riktigt snygg och det finns massor av konfigurationsmöjligheter. Hade räckvidden varit bättre hade det mycket väl kunnat bli en E-tron. Nu känns den tyvärr lite för dyr för att man ska nöja sig med den relativt dåliga räckvidden.
EQC - Trots att bilen kostar en del var den inte särskilt kul att köra. Storleksmässigt är den mindre än E-tron så därmed inte lika familjevänlig. Dock väldigt fin interiör samt komfortabel och tyst. Eftersom räckvidden var sämst av alla känns inte bilen så relevant.
Polestar 2 - Klart billigare än många av de andra och placerar sig trots det ofta i mitten i mina bedömningar. Därmed hyfsat bra valuta för pengarna. Tyvärr har många tester visat att räckvidden är allt annat än bra och detta är den enda bilen som varken ingår i Supercharger- eller Ionity-nätverket. Aningen liten som familjebil.
ID3 - Just ID3 är alldeles för liten så det är egentligen ID4 som intresserar mig. Jag blev mycket positivt överraskad av ID3 och jag är övertygad att denna bil kommer sälja bra. Mycket elbil för pengarna. Även om inte ID4 är fullt så stort som jag önskar är den ändå ett riktigt hett alternativ - inte minst eftersom den mycket trevliga prislappen gör att man kan tänka sig att tumma lite på kraven.
Avslutande kommentarer
Ingen av alternativen är helt perfekt utan det behövs både prioriteringar av avvägningar för att hitta rätt
Minst sannolika alternativ just nu: Taycan, EQC och VW ID3
Mest sannolika alternativ just nu: Någon Tesla eller VW ID4
Jag planerar att provköra VW ID4 i december
Bra skrivet!
Har du fått någon info om när id4 ska komma?