Elbilar - Tråden för intresserade

Permalänk
Medlem

Precis som dunde så fick jag levdatum januari 2021 på id4 och har heller inte hört något annat ännu

Permalänk
Avstängd

iX3 verkar förvånansvärt intressant ur ett vardagsperspektiv. https://www.topgear.com/car-reviews/bmw/ix3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Reiker:

Tänk på att ett normalt 10A schuko-uttag i ett hus inte är anpassat för konstant last under lång tid (elbil), det är anpassat för last under kort tid (hushållsapparater). Om en elbil eller hybrid laddas vid full effekt (10A) under lång tid riskerar man varmgång i de svagaste delarna av elsystemet (mellan uttaget och elskåpet) och risk för kortslutning/brand. Ska man ladda i ett vanligt schukouttag så ska man begränsa lasten på uttaget, se broschyr: Elsäkerhetsverket om att ladda elbil hemma

Bästa är att installera en laddbox hemma av en certifierad elektriker så vet man att elsystemet är anpassat efter lasten. Vissa av dessa finns även med ett extra schukouttag för laddhybrider.

Håller med helt.

Har precis installerat min andra vägganslutningslåda för en vecka sedan. Iaf. hemma där man bor (och laddar till kanske 90-95% av tiden) så känns det smidigt och säkrare med ett bra fast uttag för elbilsladdning.

Däremot, för sommarstugor och andra platser man inte spenderar så mycket tid på, så kan ju en bra mobil laddkabel vara ett helt Ok alternativ. Speciellt om man har ett bra 3-fas uttag.

En fördel med fast uttag hemma, är att det är i stort samma standard (Mennekes Typ2) för i princip alla elbilar och laddhybrider på marknaden. Så en sådan här kostnad för att sätta upp ett riktigt uttag, är en investering som man kan ha nytta av länge (och ett garanterat mervärde, precis som färdigindragen fiber, även om man säljer sitt hus).

Kan ge tips om att det finns 19 miljoner kvar i medel att söka, så kan man få 50% av allt material och arbete för att installera ett riktigt uttag för att ladda bilen, betalt av staten.

https://www.naturvardsverket.se/Stod-i-miljoarbetet/Bidrag/La...

Visa signatur

macOS: Mac mini [M4 Pro 14-core/24GB/1TB/10GbE], MacBook Air 13" [M1/16GB/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32GB/512GB]
Windows: Microsoft Surface Pro 11 [Snapdragon X Elite/16GB/1TB/OLED], Microsoft Surface Laptop 7 13" [Snapdragon X Plus/16GB/512GB], HP Omnibook X 14" [Snapdragon X Elite/16GB/1TB], HP OmniBook Ultra 14" [Ryzen AI 9 HX 375/32GB/1TB]
iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 10 46mm [LTE]
HT: LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB], Intel NUC [Core i5/8GB/256GB]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Samsung:

Jag har en Model 3 Long Range som jag kört senaste året. Kanonfin bil, men lite dålig att lasta grejer i (det visste jag ju när jag köpte den). Förhoppningen är väl att det ska komma något i VW Caddy-storlek som är mer lastanpassat snart, men Volkswagens konverterade modeller som säljs nu känns ju inte alls särskilt lockande sett till räckvidd. Model Y är väl möjligen det som ser mest intressant ut än så länge.

Håller med. Lastluckan är det som jag tycker är klart sämst på min M3. Utrymmet är helt OK, men svårt att lasta i och ur ibland.

Visa signatur

macOS: Mac mini [M4 Pro 14-core/24GB/1TB/10GbE], MacBook Air 13" [M1/16GB/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32GB/512GB]
Windows: Microsoft Surface Pro 11 [Snapdragon X Elite/16GB/1TB/OLED], Microsoft Surface Laptop 7 13" [Snapdragon X Plus/16GB/512GB], HP Omnibook X 14" [Snapdragon X Elite/16GB/1TB], HP OmniBook Ultra 14" [Ryzen AI 9 HX 375/32GB/1TB]
iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 10 46mm [LTE]

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Jo visst är det så. Framför allt i USA har oljebolagen och biltillverkarna satsat väldigt hårt på att få bort alla alternativ. Till exempel var det ju väldigt vanligt att de köpte upp busslinjer eller annan kollektivtrafik och la ner för att få folk att köra mer bil. Och de har förstås lagt ganska enorma summor på lobbying.

Men det betyder inte att elbilen hade en reell chans vid förrförra sekelskiftet liksom. Elmotorer är visserligen simplare teknik men mekaniken var ju långt mer utvecklad då än elektroniken liksom. Det har ju krävts rätt avancerad kemi och teknik för att få batterierna till där de är nu och det hade inte varit möjligt för hundra år sedan oavsett hur mycket pengar man hade öst på problemen.

Absolut att vissa oljebolag försvårat, eller åtminstone medvetet försökt försvåra och fördröja.

Men den typ av laddning som vi har idag hade inte fungerat speciellt väl utan de sofistikerade BMS:er som vi har i dagens moderna elbilar (och som innehåller mycket avancerad styrelektronik och avancerad programvara). Tror inte detta hade gått att lösa vettigt för 100 år sedan (även om man hade satsat enormt med både tid och resurser på det). Man hade fått stora problem med snabbt fördärvade batterier, och inte i närheten varken samma range eller snabba effektiva laddning som vi har hos tex. Tesla SuC och Ionity.

Jag kan säga själv, att utan möjlighet till den effektiva laddningen, och även den långa hållbarheten på batterierna vi har idag, så hade iaf. inte jag övervägt att skaffa elbil ens som vår andrabil (vilket vår M3 fungerar som idag).

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Skrivet av martinot:

Absolut att vissa oljebolag försvårat, eller åtminstone medvetet försökt försvåra och fördröja.

Men den typ av laddning som vi har idag hade inte fungerat speciellt väl utan de sofistikerade BMS:er som vi har i dagens moderna elbilar (och som innehåller mycket avancerad styrelektronik och avancerad programvara). Tror inte detta hade gått att lösa vettigt för 100 år sedan (även om man hade satsat enormt med både tid och resurser på det). Man hade fått stora problem med snabbt fördärvade batterier, och inte i närheten varken samma range eller snabba effektiva laddning som vi har hos tex. Tesla SuC och Ionity.

Jag kan säga själv, att utan möjlighet till den effektiva laddningen, och även den långa hållbarheten på batterierna vi har idag, så hade iaf. inte jag övervägt att skaffa elbil ens som vår andrabil (vilket vår M3 fungerar som idag).

Nej precis. Däremot hade man kanske kunnat få fram andra lösningar om investeringsviljan fanns, som elvägar eller liknande. Trådbussar fanns ju ändå ett tag och fungerade ganska bra, och några fåtal ställen har till och med satsat på det igen nu. Men varken mekaniken eller elektroniken var så långt gången för hundra år sedan så chansen är ju väldigt stor att man ändå hade landat i förbränningsmotorer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Naxos:

Ok, nice! När beställde du?

Den 12 oktober tror jag det var. Sedan kanske inte säljaren har rätt datum, tror inte riktigt på januari efter vad man läser här i tråden.
Men leveransdag kanske kan bero på om man köpt 1st max eller 1st, färg på bilen etc.? För hade jag varit VW så hade jag tillverkat en variant "klar" för att sedan köra nästa och på så sätt minimera ställtider och kvalitetsproblem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Nej precis. Däremot hade man kanske kunnat få fram andra lösningar om investeringsviljan fanns, som elvägar eller liknande. Trådbussar fanns ju ändå ett tag och fungerade ganska bra, och några fåtal ställen har till och med satsat på det igen nu. Men varken mekaniken eller elektroniken var så långt gången för hundra år sedan så chansen är ju väldigt stor att man ändå hade landat i förbränningsmotorer.

Tror som du att det hade tekniskt varit många utmaningar som inte praktiskt hade gått att lösa för 120 år sedan, även om viljan och resurserna (som fanns då) lagts på det.

Elvägar i luften som täcker alla vägar, tror jag är dyrt, svårt och säkerhetsmässigt mycket problematiskt att praktiskt få till. Även med dagens teknik.

Titta bara nu med senaste stormen i Norrland hur mycket problem de haft med att få åtgärdat alla nerrivna högspänningsledningar.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vasterbotten/flera-stromavb...

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Samsung:

Förhoppningen är väl att det ska komma något i VW Caddy-storlek som är mer lastanpassat snart, men Volkswagens konverterade modeller som säljs nu känns ju inte alls särskilt lockande sett till räckvidd. Model Y är väl möjligen det som ser mest intressant ut än så länge.

Funderar själv på MY nästa gång jag byter bil.

Känns som väldigt bra lastmöjligheter och räckvidd (för sin storlek), och jag gillar ju det mesta med vår nuvarande M3 i övrigt (byggkvaliteten får de dock gärna fortsätta att förbättra hos Tesla).

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Samsung:

Jag tycker absolut att det är värt att ha en "nödladdare" med schuko (och gärna blå CEE-kontakt). CEE-lösningen är smidig eftersom det är enkelt att göra en övergång från trefas till enfas, så då är du utrustad både för Schuko, campinguttag och vanligt trefasuttag för en billig slant. Alternativt att man har med sig en övergång från trefas CEE till Schuko. Det optimala är så klart en EVSE med trefas, men då springer tusenlapparna iväg.

Tycker det är klart värt att investera i en mobil EVSE som klarar tre-fas, även om de är lite dyrare. Det fina är ju att det nästan är standard med Typ2, så det är ju en sak man kan ha nytta av även om man byter bil i framtiden

Har laddat på röda CEE både hos industrier jag besökt i jobbet, men även folk som jag hälsat på landet, och nere på båtplatsen, etc.

Laddar ju på mycket snabbare (ca 3 ggr snabbare med 3-fas 16A än 1-fas 10A) med det än vanlig Schuko. Känns även lite säkrare då CEE-uttagen är konstruerade för att användas på max effekt under flera timmar (vilket Schuko inte är).

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Skrivet av jOnÄTÄn:

Och det gör att motorn håller sämre antar jag eftersom du nämner det?
Då har de ju designat motorn för ändamålet. Och är det egentligen ett så stort antal kallstarter på en hybrid? Har inte alla moderna bilar så motorn stängs av vid rödljus och liknande?
Det lilla en vanlig hybrid faktiskt kör enbart på el tror jag inte är tillräckligt för att motorn ska svalna så mycket så att det blir en kallstart när den startar igen. Vad räknas som kallstart? Räcker det att motorn sjunkit 10c under normal arbetstemp?
Jag är helt med dig på att en motor slits av att starta kall, men tveksam till att det skulle skapa ett problem på en hybridbil. Dels pga mina egna erfarenheter och dels för att jag inte kan minnas att jag läst om att hybrider skulle ha stora problem med motorhaverier.

"Stop-Start" eller vad nu de olika biltillverkarna kallar detta är helt obegripligt att de införde på helt vanliga motorer. Ska ge ca 3-10 % lägre bränsleförbrukning under absolut optimala förhållanden. Jag deaktiverade som sagt denna funktion på min bil, kommer garanterat öka livlslängden på både batteri och startmotor.

Kallstart innebär egentligen uppstart av motorn när den håller samma temperatur som omgivningen och upp till arbetstemperatur. Så beroende på utetemperatur kommer motorn svalna olika fort. Inte speciellt fort vid varmt väder alltså, men ganska fort då under vintertid.

Vid riktigt kallt väder så brukar dessa system i regel vara deaktiverade eftersom värmen ifrån förbränningsmotorn behövs.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Kaine_Uro:

"Stop-Start" eller vad nu de olika biltillverkarna kallar detta är helt obegripligt att de införde på helt vanliga motorer. Ska ge ca 3-10 % lägre bränsleförbrukning under absolut optimala förhållanden. Jag deaktiverade som sagt denna funktion på min bil, kommer garanterat öka livlslängden på både batteri och startmotor.

Kallstart innebär egentligen uppstart av motorn när den håller samma temperatur som omgivningen och upp till arbetstemperatur. Så beroende på utetemperatur kommer motorn svalna olika fort. Inte speciellt fort vid varmt väder alltså, men ganska fort då under vintertid.

Vid riktigt kallt väder så brukar dessa system i regel vara deaktiverade eftersom värmen ifrån förbränningsmotorn behövs.

Jag minns att det var mycket snack om det här när start/stopp-funktionen kom men att biltillverkarna menade att de hade vidtagit diverse åtgärder för att startmotorn skulle hålla och sådär. Då hade de också kommit fram till att det räckte att motorn var av i sju sekunder för att man skulle spara soppa. Sannolikt har man väl gjort ännu mer med hybridernas bensinmotorer så att de kan hantera att startas ganska sällan. Samtidigt är ju bilarna ganska smarta nu så det kan ju vara så att motorn startar ibland just för att pumpa runt lite olja i systemet och liknande, men det vet jag inte.

Personligen gillar jag start/stopp på min bil även om det förstås i vissa situationer kan vara lite irriterande, typ om man ligger i en bilkö som rör sig framåt hyfsat konstant men väldigt långsamt. Men det är ju bara ett knapptryck för att stänga av det. Å andra sidan hade jag en lånebil för ett par veckor sedan, (förra generationens) V60, som var lite väl snabb på att stänga av motorn, innan man ens hade stannat, och dessutom var det en diesel så den vibrerade ganska kraftigt varje gång den skramlade igång. Det var ju inget kul.

Permalänk
Medlem

Råkade köpa en e-Niro idag men har ingen laddbox hemma idag.

Kikat runt, och fastnat för garo glb 3-fas 16A med lastbalansering. Är det vettigt? Spelar det någon större roll?

Visa signatur

Äsch...

Permalänk
Medlem
Skrivet av NisseG91:

Kikat runt, och fastnat för garo glb 3-fas 16A med lastbalansering. Är det vettigt? Spelar det någon större roll?

Behöver du lastbalanseringen? Zappi V2 har t ex inbyggd dynamisk lastbalansering och då kommer du undan några tusen billigare.

Har dock själv precis köpt en Easee, velade mellan den och Zappin. Den kan man köpa till lastbalansering eller helt sonika ställa ned effekten själv. Appstyrt, antingen via wifi eller det inbyggda 4g och går att använda med rfid-taggar osv osv.

Tecknade elavtal hos Tibber, skaffade sedan konto hos Tesla Club Sweden (vilket ger 500kr rabatt) och använde en tibber-affiliatelänk (500kr rabatt) samtidigt så fick jag loss den för 5995kr plus att jag slog till på Typ 2-kabel på Jula i helgen då den var på kampanj, en 8 m lång av märket Blaupunkt med 3 års garanti. Inväntar bara en elektriker som ska montera

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaine_Uro:

Schysst att du har den möjligheten! På min Audi gick det att stänga av temporärt men så fort man startade bilen igen så var det återaktiverat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Def_Dog:

Behöver du lastbalanseringen? Zappi V2 har t ex inbyggd dynamisk lastbalansering och då kommer du undan några tusen billigare.

Har dock själv precis köpt en Easee, velade mellan den och Zappin. Den kan man köpa till lastbalansering eller helt sonika ställa ned effekten själv. Appstyrt, antingen via wifi eller det inbyggda 4g och går att använda med rfid-taggar osv osv.

Tecknade elavtal hos Tibber, skaffade sedan konto hos Tesla Club Sweden (vilket ger 500kr rabatt) och använde en tibber-affiliatelänk (500kr rabatt) samtidigt så fick jag loss den för 5995kr plus att jag slog till på Typ 2-kabel på Jula i helgen då den var på kampanj, en 8 m lång av märket Blaupunkt med 3 års garanti. Inväntar bara en elektriker som ska montera

Ganska säker på det då jag har bergvärmepanna som är något underdimensionerad vilket medför en del kompressorkörning på vintern.

Hm, kanske ska kika på zappi då, easee går bort för att sambon tyckte den var ful 🤷🏼‍♂️

Visa signatur

Äsch...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Curik:

Schysst att du har den möjligheten! På min Audi gick det att stänga av temporärt men så fort man startade bilen igen så var det återaktiverat.

Det brukar gå med en ODB-adapter och en app (till Android, vet inte om det finns till Iphone). Den app jag laddade ner för att släcka felkoder på min förra bil funkade utmärkt, men den kändes rätt suspekt och mycket av texten fanns bara på ryska.

Permalänk
Medlem
Skrivet av NisseG91:

Ganska säker på det då jag har bergvärmepanna som är något underdimensionerad vilket medför en del kompressorkörning på vintern.

Hm, kanske ska kika på zappi då, easee går bort för att sambon tyckte den var ful 🤷🏼‍♂️

Har kollat en del på laddbox, jag satsade på Easee. Priset är svårslaget för 22kW och de funktionerna man får.
Hur boxen ser ut är väl inte jätteintressant, jag har min inne i garaget. Finns garanterat fulare saker där inne.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunde:

Har kollat en del på laddbox, jag satsade på Easee. Priset är svårslaget för 22kW och de funktionerna man får.
Hur boxen ser ut är väl inte jätteintressant, jag har min inne i garaget. Finns garanterat fulare saker där inne.

Smaken är som baken, jag tycket Easee är snygg. Men saknar någon möjlighet för att förvara laddkabeln. Jag upplever det som bökigt att förvara laddkabeln i bilen om man behöver ta fram den varje dag. Jag kör elbil på jobbet och nu hamnar den under/i vägen för grejorna i bagaget. Hade önskat att vi valt att installera laddare med fast kabel istället

Ni som har laddare hemma, har ni tagg/lås på den eller kör ni den olåst?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av snajk:

Jag minns att det var mycket snack om det här när start/stopp-funktionen kom men att biltillverkarna menade att de hade vidtagit diverse åtgärder för att startmotorn skulle hålla och sådär. Då hade de också kommit fram till att det räckte att motorn var av i sju sekunder för att man skulle spara soppa. Sannolikt har man väl gjort ännu mer med hybridernas bensinmotorer så att de kan hantera att startas ganska sällan. Samtidigt är ju bilarna ganska smarta nu så det kan ju vara så att motorn startar ibland just för att pumpa runt lite olja i systemet och liknande, men det vet jag inte.

Personligen gillar jag start/stopp på min bil även om det förstås i vissa situationer kan vara lite irriterande, typ om man ligger i en bilkö som rör sig framåt hyfsat konstant men väldigt långsamt. Men det är ju bara ett knapptryck för att stänga av det. Å andra sidan hade jag en lånebil för ett par veckor sedan, (förra generationens) V60, som var lite väl snabb på att stänga av motorn, innan man ens hade stannat, och dessutom var det en diesel så den vibrerade ganska kraftigt varje gång den skramlade igång. Det var ju inget kul.

Sedan beror det helt på vart/hur man kör också. Ponera att man endast kör landsväg/motorväg. Då blir det inte speciellt många "start/stop". Kör man däremot väldigt mycket i stadstrafik, ja då kan antalet snabbt öka. Det är här detta gör mest nytta för miljön.

Trots att startmotor och batteri ska vara dimensionerat för detta så tvivlar jag på att det är speciellt bra. Kör man dessutom bara korta sträckor, vilket många gör, då kommer batteriet garanterat laddas ur snabbt.

Hybridbilarna har en enorm fördel eftersom de inte har någon vanlig startmotor ens. Där är det samma elmotor som driver bilen som även agerar startmotor och generator. Och ett aningen större batteri jämfört med vanliga startbatterier.

Skrivet av Curik:

På alla bilar så har man möjlighet att avaktivera detta genom antingen en knapptryckning, eller via en inställning i bilens menyer. Men detta återställs så fort man slagit av tändningen och startar igen.

Jag har avaktiverat detta permanent via servicemjukvaran "VAG-COM/VCDS", även justerat en hel del andra saker på bilen också. Som t.ex. deaktivering av strålkastarnas spolning för att spara på spolarvätska, aktiverat DLR för de bakre positionsljusen så man aldrig kör runt med släckta lampor, dimljus aktiveras automatiskt med helljuset, med mera...

Permalänk
Medlem
Skrivet av jocke92:

Smaken är som baken, jag tycket Easee är snygg. Men saknar någon möjlighet för att förvara laddkabeln. Jag upplever det som bökigt att förvara laddkabeln i bilen om man behöver ta fram den varje dag. Jag kör elbil på jobbet och nu hamnar den under/i vägen för grejorna i bagaget. Hade önskat att vi valt att installera laddare med fast kabel istället

Har en fast kabel samt ett extra Schuko-uttag i stolpen. Kan vara bra om man vill dammsuga eller något...
Använder ett RFID-kort, för att starta laddningen/schuko:n.

https://charge-amps.com/sv/produkt/halo/

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av NisseG91:

Finns flera bra boxar som fungerar utmärkt, men den som jag tycker man får absolut mest för pengarna är Easee.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Def_Dog:

Gjorde exakt samma deal (också med på TCS), och fick min Easee för 5995. Grymt bra pris för en sådan kompetent box.

Köpte även till lastbalanseraren Watty. Fick installerat i förra veckan, och har fungerat klockrent. Supernöjd med lösningen. Styr allt via Tibber-appen. Har någon mer frågor, eller undrar något i detalj så är det bara att skicka PM till mig (har även kod om någon vill ansöka att gå med i Tibber, och få de där 500 i rabatt).

Sedan finns det säker många andra boxar som är lika bra, men kanske inte för detta priset. För mig var det perfekt att boxen har inbyggd 4g/LTE, då WiFi är lite skakigt utomhus för oss där boxen sitter monterad.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunde:

Tycker att den varken är snygg eller ful. Gillar dock att man kan få i flera olika färger. Valde i vitt då vårt hus är vitt, och då syns den knappt alls (mest den svarta Typ2-kabeln som syns). Finns i massor av färger om man går in på Tibbers hemsida, men såg sist att några var slut för tillfället.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Har nu inskaffat en ID3, hade problem första dagarna med att lägga i ”växel” men efter byte utav växelväljare så verkar det funka bra
Bilen är väldigt skön att köra pigg och bekväm

Visa signatur

Phanteks P400s | Asus B-350 Strix |Ryzen 5800X
G.skill 16GB 3.6Ghz CL16 Trident Z RGB | FD Celsius S36
Samsung 960EVO 500GB |Corsair RM750x | Asus Vega 56 Strix

Permalänk
Medlem
Skrivet av jocke92:

Mycket enkelt fixat. Bara att köpa till en egen Typ2-kabel som man alltid lämnar i laddaren.

Blir mycket enklare och smidigare då.

Skrivet av jocke92:

Har struntat i att ha RFID-tagg, och kör den öppet. Bor i ett område som jag inte tror att folk direkt tjuvladdar el på.

Dessutom har vi kameraövervakning runt hela huset, inklusive över bilarna och laddplatserna.

Känns som det bara blir ett steg krångligare till om man skall behöva använda RFID-tagg för att starta laddning, men vill man låsa med RFID-bricka så skall det tydligen vara mycket enkelt (även om jag själv inte testat det).

Har dock valt att permanent låsa fast Typ-2-kabeln i Easee. Tror iofs. inte att det är så stöldbegärligt med en kabel för 2000-3000, men var mest för att testa funktionen i appen.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bulan75:

Har nu inskaffat en ID3, hade problem första dagarna med att lägga i ”växel” men efter byte utav växelväljare så verkar det funka bra
Bilen är väldigt skön att köra pigg och bekväm

Kul, grattis!

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av jocke92:

Min Easee kommer sitta på vägg, sen köpte jag en sån här (går säkert att 3D-printa om man vill) https://hamphi.com/model-s/19-typ-2-hållare som ska hålla kabeln och kontakten skyddad från regn och rusk, ena änden låser jag fast i Easee och kommer köra laddning med start via RFID-brickorna som jag köpte hos Tibber. Just pga att min p-plats är bredvid en gästparkeringsplats och om någon ställer sig där så vill jag inte att de tjuvar.. Alternativt att något barn leker med kablarna och ja ni vet vad...

Sen har jag en kortare kabel i bilen för de tillfällen man behöver ladda på stan.

Hoppas det blir en praktiskt vettig lösning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av NisseG91:

Valde själv Easee för att den var just så stilren och liten. Men men smaken är som..

Kika på Volkswagens egna ID Charger annars, där får du fast kabel och kan välja om du vill ha med 4G samt lastbalansering om jag inte minns fel, för drygt 9k.. Rätt okej peng faktiskt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Def_Dog:

Min Easee kommer sitta på vägg, sen köpte jag en sån här (går säkert att 3D-printa om man vill) https://hamphi.com/model-s/19-typ-2-hållare som ska hålla kabeln och kontakten skyddad från regn och rusk, ena änden låser jag fast i Easee och kommer köra laddning med start via RFID-brickorna som jag köpte hos Tibber. Just pga att min p-plats är bredvid en gästparkeringsplats och om någon ställer sig där så vill jag inte att de tjuvar.. Alternativt att något barn leker med kablarna och ja ni vet vad...

Sen har jag en kortare kabel i bilen för de tillfällen man behöver ladda på stan.

Hoppas det blir en praktiskt vettig lösning.

Jag tyckte det blev snyggast att hänga kabeln runt själva Easee-boxen (har gjort lika dant med min Tesla WC-box), men finns ju flera lösningar på det.

I ditt fall så är det ju perfekt att man kan koppla RFID-tags till boxen för att kunna starta (något som inte går hos tex. Teslas egna WC och många andra).

Att barn leker med kablarna är dock ingen risk, då just boxarnas syften är att inte slå på spänningen förens de har kommunicerat med en bil i andra ändan.

Visa signatur