SÄPO om Huawei-förbudet: "Vi kan inte kompromissa med Sveriges säkerhet"

Permalänk
Medlem
Skrivet av TraXx:

Vilken fantastisk logik! Ingen borde i så fall fatta ett beslut någonsin i något som helst sammanhang eftersom ingen kan spå in i framtiden.

Eller så kommer man inte med felaktiga påståenden helt enkelt. Påstår inte att det finns bevis för vad de kommer eller kanske kommer att göra i framtiden. Svårare än så är det inte. Det enda vi vet med säkerhet är att USA under många år har hållit på med det som vissa anklagar huawei för att de kanske kommer att göra senare. Spionerat på EU's ledare osv. Visst, Kina är inte bättre men att ta något som USA säger utan verifierbara bevis av en tredje part för sanning är bara löjligt.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av ToddTheOdd:

Eller så kommer man inte med felaktiga påståenden helt enkelt. Påstår inte att det finns bevis för vad de kommer eller kanske kommer att göra i framtiden. Svårare än så är det inte. Det enda vi vet med säkerhet är att USA under många år har hållit på med det som vissa anklagar huawei för att de kanske kommer att göra senare. Spionerat på EU's ledare osv. Visst, Kina är inte bättre men att ta något som USA säger utan verifierbara bevis av en tredje part för sanning är bara löjligt.

Vem har påstått det?

Har du läst samma artikel som oss andra?

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mithras:

Man håller ju med i princip: Sveriges säkerhet ska absolut inte kompromissas med.

Däremot undrar man ju lite hur de ser på saker och ting när man säger detta:

I motiveringen till varför just Huawei och ZTE utesluts från 5G-utbyggnaden menar SÄPO att Kina utgör ett av de största hoten mot svensk säkerhet

När man vet att saker som detta har skett:

"Tysklands kansler Merkel avlyssnad av USA"
https://sverigesradio.se/artikel/5683636

"Tyskland hjälpte USA att spionera på EU och Frankrike"
https://www.svd.se/tyskland-hjalpte-usa-att-spionera-pa-eu-oc...

"USA spionerar på svenska ministrar"
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/0E3MyA/usa-spionerar-pa-...

NSA spionerar på svenska industrier
https://www.aftonbladet.se/kultur/a/0EWryE/nsa-spionerar-pa-s...

Känns det inte ändå lite ihåligt?

Det ser ihåligt ut om man tror att allt brukar gå rätt till i det här landet.
Men i verkligheten så är det så att USA gör mycket av SÄPOs och FRAs jobb med detta spionage så det får ske utan större hinder.
Informationsutbyte kallar dom det mellan allierade. Perfekt upplägg för att kringgå gallerilagar som ska lura medborgarna att våra myndigheter inte får och kan spionera på folket.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RCA56:

Det ser ihåligt ut om man tror att allt brukar gå rätt till i det här landet.
Men i verkligheten så är det så att USA gör mycket av SÄPOs och FRAs jobb med detta spionage så det får ske utan större hinder.
Informationsutbyte kallar dom det mellan allierade. Perfekt upplägg för att kringgå gallerilagar som ska lura medborgarna att våra myndigheter inte får och kan spionera på folket.

Jadu. Kan inte riktigt säga det bättre själv

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mithras:

Finns massor med hemska scenarion där kina skulle kunna utpressa oss genom sina ägodelar i Sverige,
och det finns det från samtliga aktörer man väljer att bli beroende på. USA är absolut inte en främling till utpressning, det har de gjort flera gånger förut mot flera olika "allierade".

Fast är det verkligen så? Jag tror att jag håller med dig rent generellt, men jag förstår inte det där. Och det är begreppet "Sveriges säkerhet.." jag ifrågasätter.

Menar du att det finns en kill-switch på 5G infrastrukturen från Huawei? Är det en prenumerationsmodell á la Apple App Store?

Hotet kom väl i så fall när Volvo flyttade till Kina, när vi gjorde oss beroende av Kina eftersom vi inte tillverkar något längre.

Men säg det då istället, jag vet att ärlighet och transparens inte fungerar speciellt bra inom diplomati, men f*n vad jag hade respekterat regeringen om dom bara hade sagt "Självklart ska svensk infrastruktur byggas av svenskar, av svenska företag, med svensk teknik.."
(sen hade Stefan Löfven kunnat handla sin mat på Mall of Scandinavia, byggt av utländska slavarbetare "anställda" av Lettiska företag med gott samvete..)

Jag har stavfels-ocd.
Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Xeonist:

Fast är det verkligen så? Jag tror att jag håller med dig rent generellt, men jag förstår inte det där. Och det är begreppet "Sveriges säkerhet.." jag ifrågasätter.

Menar du att det finns en kill-switch på 5G infrastrukturen från Huawei? Är det en prenumerationsmodell á la Apple App Store?

Hotet kom väl i så fall när Volvo flyttade till Kina, när vi gjorde oss beroende av Kina eftersom vi inte tillverkar något längre.

Men säg det då istället, jag vet att ärlighet och transparens inte fungerar speciellt bra inom diplomati, men f*n bad jag hade respekterat regeringen om dom bara hade sagt "Självklart ska svensk infrastruktur byggas av svenskar, av svenska företag, med svensk teknik.."
(sen hade Stefan Löfven kunnat handla sin mat på Mall of Scandinavia, byggt av utländska slavarbetare "anställda" av Lettiska företag med gott samvete..)

https://www.dn.se/ekonomi/tre-drabbas-av-miljardkostnader-nar...

Om du då tänker dig att alla operatörer redan byggt 5G fullt ut med huawei-utrustning och tvingas byta av andra orsaker. Att huawei stoppar leverans och service efter påtryckningar från diktaturen t ex, eller att det upptäcks att viktiga kryptofunktioner är medvetet försvagade, som i fallet crypto AG.

Vad kostar det då?

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Medlem

@Xeonist: Man kan självklart välja hur ofta man får och hur man vill utvärdera mjukvaruuppdateringar. Man kan bygga nät med flera leverantörer där det bara är att byta ut, utrustning har begränsad livslängd och behöver bytas ut så småningom vilket som. Innan sanktionerna från Huawei så var det nog större risk med andra leverantörer att de upphörde med support och ersättningsdelar. Det är inte detta som det handlar om.

Det är ett politiskt beslut i grunden, men skulle Löven gå från dagens främlingsfientlighet till rasism så är det nog få som skulle respekterat honom.

@Aphex: Mer troligt att svagheter byggs in i standarderna – inte implementationen hos en specifik leverantör. Har redan hänt även om vi inte misstänker att det är med avsikt. Är man rädd för just Kina får man tänka på att de är största bidragsgivaren till just 5G NR. Deras teknik implementeras av Ericsson och Nokia (och av kinesiska medborgare i dessa firmor dessutom).

Permalänk
Moderator
Brons i quiz

*Tråd rensad*

Vill ni diskutera ämnen som faller utanför artikeln kan ni ta det via PM!

/Vzano, Moderator

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk
Medlem

Eftersom det är en trådsannning vid det här laget, från båda "sidor", att SÄPO i det här beslutet tar stöd av USA så blir ju det här relevant:

https://www.google.com/amp/s/amp.cnn.com/cnn/2020/10/20/polit...

Follow the money..

Skrivet av Aphex:

Om du då tänker dig att alla operatörer redan byggt 5G fullt ut med huawei-utrustning och tvingas byta av andra orsaker.

Varför skulle man tvingas byta menar du? Man kan väl bygga 5G-nät med utrustning från olika tillverkare (som någon annan redan har påpekat)

Skrivet av Aphex:

Att huawei stoppar leverans och service efter påtryckningar från diktaturen t ex, eller att det upptäcks att viktiga kryptofunktioner är medvetet försvagade, som i fallet Crypto AG.

Här erkänner jag gärna min okunskap, men 5G är väl en standard, och när du har hårdvaran är det väldigt enkelt att kolla att den gör vad den ska!?

Sen det där med risken för utebliven service, den risken finns ju alltid. Tillverkaren kan t.ex. gå i konkurs.
Det är därför vi har standarder.

Grejen med Crypto AG, och kölvattnet efter Snowden, är ju att alla tänkande individer (och stater med tänkande individer) inser att mot stater finns ingen säkerhet (därför är Snowden's uttalade stöd för Signal väldigt märkligt)

Men att han gör gemensam sak med Jack Dorsey här:

https://signal.org/sv/

talar inte till hans fördel.

Den som tror att man är säker med PGP, SSH, VPN eller andra saker som påstås skydda oss, den är mer än lovligt naiv.

Det är så roligt när journalister som skriver om Crypto AG-affären föreslår att man kontaktar dom m.h.a. Signal om man vill vara säker..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xeonist:

Eftersom det är en trådsannning vid det här laget, från båda "sidor", att SÄPO i det här beslutet tar stöd av USA så blir ju det här

Inte alls.

Är bara de som är pro-CCP i tråden som hävdar detta.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Mithras:

Jadu. Kan inte riktigt säga det bättre själv

Exakt, önskar att man levde i Syrien/Egypten eller annat land som inte har underrättelseverksamhet. Börjat ruttna rejält på att väst säger att de är bäst när man vet att Burundi har ett 5G-nät som funkar utmärkt med Huawei och det har inte varit några problem där. Bättre sjukvård/samhällsservice i övrigt också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oskar80:

Först kan man inte lita på USA sedan Canada, Tyskland,England och nu inte heller Svergie ?
samma tjafs varje gång ett land säger att det finns säkerhets risk med Huawei. Men kina dom litar du på varför då?
om du inte litar på ett enda demokratiskt land?

Det handlar inte om vilket land jag litar på, Jag hatar också de andra framför de egna, Eftersom jag är fylld av kärlek och dom är fyllda av ondska. Men jag bedrar mig inte att vi är bättre än dom. Allt är skit, när det gäller politik.

Permalänk
Medlem

Good old USA:

https://www.svt.se/nyheter/utrikes/analys-tystnaden-talar-i-f...

Men om vi stänger ute Kina från 5G näten kan ingen spionera på oss!

Jag har sagt det förut, det är som människor som kör VPN och tror att ingen kan se vad dom gör.
Silar mygg och sväljer kameler brukar man väl säga också..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xeonist:

Good old USA:

https://www.svt.se/nyheter/utrikes/analys-tystnaden-talar-i-f...

Men om vi stänger ute Kina från 5G näten kan ingen spionera på oss!

Två fel blir inte automatiskt ett rätt.

Självklart skall vi inte bjuda in NSA till att spionera på oss heller.

Skrivet av Xeonist:

Jag har sagt det förut, det är som människor som kör VPN och tror att ingen kan se vad dom gör.
Silar mygg och sväljer kameler brukar man väl säga också..

Passar väldigt väl in på de som under högljudda protester silar allt från USA, men samtidigt utan minsta problem sväljer Kinas förtryckarregim och dess propaganda med hull och hår.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Skrivet av Xeonist:

Grejen är, jag förstår uttrycket "Better the devil you know.." och om det var det man angav som skäl, då hade jag köpt det.

Nu försöker man få det till att Kina gör något som vi inte gör, eller har gjort, i närtid. Och då blir det falskt.

Sverige är ju bland dom värsta kålsuparna i det här. Har man läst Aron Flams bok, vet något om Telias inblandning i Östeuropa, eller vet något om Crypto AG, (för att ta några exempel) så blir ju allt det här löjligt.

Ja Sverige har tvångläger för miljoner arbetare, säljer folks hår och organ. Verkligen. Tror det finns lite att läsa på om Kina. Vi har med skeppat tåglaster med folk för att de protesterar mot en kommunistisk diktatur. Vet du ens senast Sverige var i krig?

Visa signatur

[5900x][MSI-B550-Tomahawk][RTX-3700][32GBRam3200CL14]

Permalänk
Inaktiv

Behöver man ens nämna Transportstyrelsen och deras IT-upphandling? Snacka om Ågren 🤣

Permalänk
Medlem
Skrivet av SirMauser:

Ja Sverige har tvångläger för miljoner arbetare, säljer folks hår och organ. Verkligen. Tror det finns lite att läsa på om Kina. Vi har med skeppat tåglaster med folk för att de protesterar mot en kommunistisk diktatur. Vet du ens senast Sverige var i krig?

*LOL*

Fast jag vet inte om man skall skratta eller gråta. Håller däremot med helt. Tragiskt med Kina som är i princip värre än nazityskland, men att folk samtidigt likställer det med Sverige.

Tycker inte Sverige är ett perfekt land, och stöder inte mycket av den politik som förs. Däremot så är jag mycket mer tacksam för att bo i Sverige är i en brutal diktatur som den som CCP tvingar kineserna till att lyda under. Sympatiserar med kineserna och de som lever där, men inte med dess regim.

För att återknyta till ämnet om den kinesiska regimen, och dess säkerhetsrisk för andra länder och regeringar; Här är en intressant dokumentär hur CCP även vill styra världspolitiken (och inte bara sina egna medborgare):

https://www.youtube.com/watch?v=3pKdq0abXyw

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xeonist:

Grejen är, jag förstår uttrycket "Better the devil you know.." och om det var det man angav som skäl, då hade jag köpt det.

Nu försöker man få det till att Kina gör något som vi inte gör, eller har gjort, i närtid. Och då blir det falskt.

Sverige är ju bland dom värsta kålsuparna i det här. Har man läst Aron Flams bok, vet något om Telias inblandning i Östeuropa, eller vet något om Crypto AG, (för att ta några exempel) så blir ju allt det här löjligt.

Att likställa Sverige med Kina är tecken på att man inte riktigt vet vad man pratar om. Till att börja med så sitter man inte försöker tvångshjärntvätta en hel minoritet i läger. Inte heller sitter Sverige och fängslar oliktänkande.

Aron Flams bok berör mestadels Sverige under sent 30-tal fram till mitten av 40-talet. Med andra ord.. det är inte relevant till diskussionen för fem öre i en diskussion som behandlar Kina idag.

Skrivet av Xeonist:

Good old USA:

https://www.svt.se/nyheter/utrikes/analys-tystnaden-talar-i-f...

Men om vi stänger ute Kina från 5G näten kan ingen spionera på oss!

Jag har sagt det förut, det är som människor som kör VPN och tror att ingen kan se vad dom gör.
Silar mygg och sväljer kameler brukar man väl säga också..

Kort och gott så har USA inte livsviktig säkerhetsinfrastruktur som de kan tappa in i när de vill. Framförallt inte inom svensk militär. Det är vad som är väsentligt här.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

*Fast jag vet inte om man skall skratta eller gråta. Håller däremot med helt. Tragiskt med Kina som är i princip värre än nazityskland, men att folk samtidigt likställer det med Sverige.*

Nej det är de inte säkerhetsmässigt, och varför ens denna diskussion? Kina är enda erkända eller icke erkända kärnvapenstaten som har en uttalad no-first-use policy där de aldrig tvekat, Indien har en no-first-use policy men säger att de kan omvärdera denna. Sedan kalla kriget dog ut så ligger vi heller inte i krig med olika maoistgerillor runt om i världen med finansiellt och vapenstöd från Kina.

Lyckas Kina med sina "Made in China" initiativ så kommer de producera mer av sina konsumtions och industrivaror själv och varken deras eller våra försörjningskedjor blir lika känsliga eftersom det skulle leda till en diversifiering och decentralisering, får fler spelare inte färre.

Varken SÄPO eller PTS kan i detta hänseende införa några sanktioner, så vad de tycker är irrelevant – i en rättsstat följer man lagen. Gör man något annat så efterapar man bara det man säger göra Kina dåligt. Sanktioner kan i praktiken bara ske på EU-nivå, eftersom Kina sitter i säkerhetsrådet. Att Sverige bryter mot svensk lag kommer inte göra något bättre i Kina eller sända någon stark signal till de styrande där.

Permalänk
Medlem

Chinese army's shocking weakness exposed

https://youtu.be/_XMm_XwrkKQ

Intressant om de rasmässiga förföljelserna som flyttar kineser av "fel" ras till koncentrationsläger. Allt infångat med modern IT-teknik och övervakning från till CCP närstående teknikbolag.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem

Här är mycket intressant om hur CCP genom kinesiska chefer och inflytande både avlyssnar och censurerar västerländska medborgare och företag genom den teknik de styr över. I detta fallet så handlar det inte om Huawei, men väl om Zoom som är ett företag och tjänst med stor andel av marknaden på videokommuniktation:

https://youtu.be/_XMm_XwrkKQ?t=837

Så nästa gång du använder Zoom, eller telefonutrustning från Huawei, säg inget som kan uppfattas som kritiskt mot den kinesiska diktaturen.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

*LOL*

Fast jag vet inte om man skall skratta eller gråta. Håller däremot med helt. Tragiskt med Kina som är i princip värre än nazityskland, men att folk samtidigt likställer det med Sverige.

Om du verkligen TROR på det där, då har du seriösa problem.

Kina sysslar med mycket jävelskap och vidrigheter, men skillnaden till nazzarna är fortfarande så enorm att de knappt ens finns på samma karta.

Och det är innan man ens börjar titta på skillnaderna kulturellt i värderingen av många saker, främst relevant, värderingen av liv, som är märkbart lägre i Kina och Sydostasien generellt, än i Europa.

Det mesta skit som Kina gör nu, är sånt som Europa generellt höll på med från 1400-talet framåt tills när olika länder allteftersom insåg att folk är folk.
Och det är bara 6 år sen EU och Sverige proklamerade sitt fullständigt stöd till en statskupp mestadels genomförd av nazister, som redan innan dess i partiskrivelserna i åratal inkluderat proklamationer om hur "Stor-Ukraina" måste återupprättas! Och hur Ukraina måste rensas från "ohyran"/"ickemänniskorna"(deras sätt att prata om rysktalande(oavsett om de har minsta ryskt påbrå eller inte), dvs 1/3 av Ukrainas befolkning, eller det var det åtminstone innan inbördeskriget som fick minst 2-3 miljoner att fly till Ryssland).

Mindre än 10 år sedan Sverige aktivt och avsiktligt deltog i det totala förstörandet av Libyen. Det var Afrikas rikaste och mest utvecklade land. Idag är dess enda fungerande "industri" slavhandel.

Och för att återknyta till trådämnena... Vem tror du låg bakom dessa "regimbyten"? Jomen hoppsan, USAs underrättelsetjänster, du vet, de där vi ska lita blint på medans vi står och pekar finger på Kina utan att ens kunna påvisa att de gjort nåt alls av det vi anklagar de för.

Kasta sten i glashus...

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte GA Z97-UD5H Black Edition, CPU: Intel i7 4790K, Kylare: Noctua U14S, RAM: 32GB Crucial Ballistix Sport XT 1866, GPU: Powercolor Radeon HD 7870 PCS+,
SSD: 256GB Crucial MX-100, HDD: 3TB WD Red, 2TB WD Red, PSU: Be Quiet Straight Power E-9 500W, Chassi: Cooler Master Silencio 652S

Permalänk
Medlem
Skrivet av DW75:

Om du verkligen TROR på det där, då har du seriösa problem.

Kina sysslar med mycket jävelskap och vidrigheter, men skillnaden till nazzarna är fortfarande så enorm att de knappt ens finns på samma karta.

Och det är innan man ens börjar titta på skillnaderna kulturellt i värderingen av många saker, främst relevant, värderingen av liv, som är märkbart lägre i Kina och Sydostasien generellt, än i Europa.

Det mesta skit som Kina gör nu, är sånt som Europa generellt höll på med från 1400-talet framåt tills när olika länder allteftersom insåg att folk är folk.
Och det är bara 6 år sen EU och Sverige proklamerade sitt fullständigt stöd till en statskupp mestadels genomförd av nazister, som redan innan dess i partiskrivelserna i åratal inkluderat proklamationer om hur "Stor-Ukraina" måste återupprättas! Och hur Ukraina måste rensas från "ohyran"/"ickemänniskorna"(deras sätt att prata om rysktalande(oavsett om de har minsta ryskt påbrå eller inte), dvs 1/3 av Ukrainas befolkning, eller det var det åtminstone innan inbördeskriget som fick minst 2-3 miljoner att fly till Ryssland).

Mindre än 10 år sedan Sverige aktivt och avsiktligt deltog i det totala förstörandet av Libyen. Det var Afrikas rikaste och mest utvecklade land. Idag är dess enda fungerande "industri" slavhandel.

Och för att återknyta till trådämnena... Vem tror du låg bakom dessa "regimbyten"? Jomen hoppsan, USAs underrättelsetjänster, du vet, de där vi ska lita blint på medans vi står och pekar finger på Kina utan att ens kunna påvisa att de gjort nåt alls av det vi anklagar de för.

Sorry. Det där funkar inte på mig. Jag känner ingen skuld eller ansvar till vad tidigare generationer svenskar eller andra i västvärlden ställt till med.

Dessutom så är ju Tyskland, som jag själv är kritisk till under nazismen, västeuropéer. Så jag har ingen rasistisk agenda om det är den halmgubben du försöker dra.

De som lider allra värst under den brutala regimen i Kina är deras egna medborgare. Sympatiserar givetvis mest med de som sätts i koncentrationsläger, men även vanliga kinesiska medborgare lider av förtrycket.

Skrivet av DW75:

Kasta sten i glashus...

Jo, tjena! Det där kom ju verkligen från rätt person.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

De som lider allra värst under den brutala regimen i Kina är deras egna medborgare. Sympatiserar givetvis mest med de som sätts i koncentrationsläger, men även vanliga kinesiska medborgare lider av förtrycket.

Det där projicerade missnöjet är ju det som har rättfärdigat varje forcerat regimskifte som USA har ställt sig bakom.

Var människor missnöjda i Irak, Libyen och Afghanistan (för att ta några exempel)?

ja självklart. Har det blivit bättre sen USA la sig i? Absolut inte, det är till och med dom som ställde sig bakom interventioner initialt överens om.

Så, är kineserna så himla missnöjda? Det är klart du hittar missnöjda Kineser, men överlag verkar dom rätt nöjda.
Jag vet att det är svårt att förstå, men alla vill inte ha exakt det vi har.

Gör Kina vedervärdiga saker? Ja det är klart dom gör, precis som vi, USA och alla andra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Så nästa gång du använder Zoom, eller telefonutrustning från Huawei, säg inget som kan uppfattas som kritiskt mot den kinesiska diktaturen.

Så varför förbjuds inte Zoom?

Skrivet av martinot:

Allt infångat med modern IT-teknik och övervakning från till CCP närstående teknikbolag.

Du menar samma teknik/(typ av)företag som den tidigare statsministern Fredrik Reinfeldt var involverad med och som den svenska polisen tittade på om dom kunde ta in?

Skrivet av Xinpei:

Inte heller sitter Sverige och fängslar oliktänkande.

Det är klart vi gör. Men dels är vi redan så indoktrinerade så antalet oliktänkande är obefintligt.

Men pröva att ha en avvikande tanke (och sen yttra den, för Kina fängslar såklart inte människor som är oliktänkande) om Förintelsen för att ta ett exempel.
Jag tror också att Aron Flam, även om han inte sitter i fängelse än skulle ha en avvikande åsikt där.

Det blir såklart en fokusförflyttning för när man säger "oliktänkande" så låter det som att Kina fängslar människor som tänker olika, det gör dom såklart inte. Dom har farliga inskränkningar i yttrandefriheten, precis som vi har.

Frågar du Edward Snowden så tror jag han skulle säga samma sak om USA.

Skrivet av Xinpei:

Aron Flams bok berör mestadels Sverige under sent 30-tal fram till mitten av 40-talet. Med andra ord.. det är inte relevant till diskussionen för fem öre i en diskussion som behandlar Kina idag.

Men Aron Flam åtalas ju idag!

Skrivet av Xinpei:

Kort och gott så har USA inte livsviktig säkerhetsinfrastruktur som de kan tappa in i när de vill. Framförallt inte inom svensk militär. Det är vad som är väsentligt här.

Har USA inte det? Gick allt som Edward Snowden sa dig helt förbi? Har du helt missat Crypto AG?

Sen fattar jag att militären och det militärindustriella komplexet känner sig hotade av Kina. Men det är ju något helt annat...

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Xeonist:

Så varför förbjuds inte Zoom?

Du menar samma teknik/(typ av)företag som den tidigare statsministern Fredrik Reinfeldt var involverad med och som den svenska polisen tittade på om dom kunde ta in?

Det är klart vi gör. Men dels är vi redan så indoktrinerade så antalet oliktänkande är obefintligt.

Men pröva att ha en avvikande tanke (och sen yttra den, för Kina fängslar såklart inte människor som är oliktänkande) om Förintelsen för att ta ett exempel.
Jag tror också att Aron Flam, även om han inte sitter i fängelse än skulle ha en avvikande åsikt där.

Det blir såklart en fokusförflyttning för när man säger "oliktänkande" så låter det som att Kina fängslar människor som tänker olika, det gör dom såklart inte. Dom har farliga inskränkningar i yttrandefriheten, precis som vi har.

Frågar du Edward Snowden så tror jag han skulle säga samma sak om USA.

Men Aron Flam åtalas ju idag!

Har USA inte det? Gick allt som Edward Snowden sa dig helt förbi? Har du helt missat Crypto AG?

Sen fattar jag att militären och det militärindustriella komplexet känner sig hotade av Kina. Men det är ju något helt annat...

Aron Flam blev anmäld av ägaren till orginalbilden som hävdade intrång i upphovsrätt, men blev friad efter rättslig prövning, med hänvisning till just yttrandefriheten. Om du tycker att det är jämförbart med att kina låser in människor i koncentrationsläger för att de tillhör en viss folkgrupp eller uttrycker regimkritiska åsikter i en privat chat, så är det för att du griper efter halmstrån i ett försök att försvara en diktatur som beter sig exceptionellt svinigt. Jag förstår att det är en svår uppgift.

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Medlem

Eftersom vi varken ska sanktionera Kina eller Falungong (som sprider propaganda och konspirationsteorier mot väst också) så är denna diskussion helt överflödig och hör inte till ämnet. Allt detta rapporteras i riktig media och de som har intresse av ryktesspridning vill inte det bästa för mänskligheten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Eftersom vi varken ska sanktionera Kina eller Falungong (som sprider propaganda och konspirationsteorier mot väst också) så är denna diskussion helt överflödig och hör inte till ämnet. Allt detta rapporteras i riktig media och de som har intresse av ryktesspridning vill inte det bästa för mänskligheten.

Enligt CCP är vi/de folk "som stör ordningen och harmonin". Klart vi skall kastas i koncentrationsläger för vårat dåliga uppförande.

Men för att komma tillbaka till ämnet (det är du som tar upp ämnet om bojkott, inte vi andra) om avlyssning och risker med att låta Huawei, ZTE och andra kinesiska företag bygga upp kommunikationsinfrastruktur i Sverige (som är det som tråden skall handla om), så finns det många exempel på när Kina och kinesiska företag nyttjat sådana möjligheter. Så den riskanalys som SÄPO kommit fram till är inte något påhittat, som ni stöttare av regimen påstår.

Ett färskt exempel är när Kina och kinesiska företag byggde upp infrastruktur och IT-tjänster för den Afrikanska Unionens huvudkvarter. De vann budgivningen att installera och managera IT-infrastrukturen, men sedan visade sig att de i hemligt tappat av alla data och kommunikation och skickat till Kina varje natt. De har även installerat säkerhetskameror och system, som mycket bekvämt haft lämpliga fjärrmöjligheter, som till CCP närstående "hackergrupper" kunnat få vetskap om, och nyttja för att spionera på alla i högkvarteret. CCP har haft full koll på vilka som träffar vilka, och allt som skrivits på IT-systemen.

https://youtu.be/_XMm_XwrkKQ?t=1197 (se 19:57 in).

Så jag tror mer på våra säkerhetstjänsters och experters analyser och rekommendationer, än dina (speciellt som du verkar så tight med CCP, och alltid försvar de, oavsett). Tror också att de experterna har mycket högre kompetens på området.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xeonist:

Så varför förbjuds inte Zoom?

Du menar samma teknik/(typ av)företag som den tidigare statsministern Fredrik Reinfeldt var involverad med och som den svenska polisen tittade på om dom kunde ta in?

Det är klart vi gör. Men dels är vi redan så indoktrinerade så antalet oliktänkande är obefintligt.

Men pröva att ha en avvikande tanke (och sen yttra den, för Kina fängslar såklart inte människor som är oliktänkande) om Förintelsen för att ta ett exempel.
Jag tror också att Aron Flam, även om han inte sitter i fängelse än skulle ha en avvikande åsikt där.

Det blir såklart en fokusförflyttning för när man säger "oliktänkande" så låter det som att Kina fängslar människor som tänker olika, det gör dom såklart inte. Dom har farliga inskränkningar i yttrandefriheten, precis som vi har.

Frågar du Edward Snowden så tror jag han skulle säga samma sak om USA.

Men Aron Flam åtalas ju idag!

Har USA inte det? Gick allt som Edward Snowden sa dig helt förbi? Har du helt missat Crypto AG?

Sen fattar jag att militären och det militärindustriella komplexet känner sig hotade av Kina. Men det är ju något helt annat...

Gör "vi"? Har du exempel? Snowden är fullständigt irrelevant till diskussionen för att FORTFARANDE HAR INTE USA NÅGON HÅRDVARA INOM SVENSK MILITÄRSÄKERHETSTJÄNST. Detta har tagits upp gång på gång men ÄNDÅ vägrar ni whataboutnissar läsa. Sedan har vi fortfarande detta med en snuva eller kolera... där om man måste välja mellan att två stater spionerar så är det bättre att välja USA alla dagar i veckan pga. att de inte är en expansionistisk diktatur som vill sprida sitt inflytande med fokus på DIKTATUR!

Att du tar upp Aron Flam bevisar ju bara att du inte läst på i huvud taget. Han åtalades för varumärkesintrång genom att han använde sig av "Den svenska tigern" på sitt omslag. Han blev sedan frikänd i domstol så ditt exempel är ju bevis för raka motsatsen till det du påstod.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xeonist:

Men Aron Flam åtalas ju idag!

Förstår att du läst Aftonbladet där någon fått en flashback.

Det där med tidsresor är förresten intressant
Aron Flam frikänns från upphovsrättsbrott

Att upphovsrättsbrott är likställt med mänskliga rättigheter, var förresten något nytt för mig
Än mindre sambandet med Sveriges säkerhet...

Edit: Aron Flam 2'a gången gillt... OK! Aron är åter igen åtalad för upphovsrättsbrott, som fortfarande INTE har ett dyft med Sveriges säkerhet att göra, kompletterar då rätt skall vara rätt!
Det här är en svensk brottsling 30'e November
Ledamot i advokatsamfundet pekar ut Aron Flam som nazist 30'e November
Med den inställningen hos advokaten som företräder Stiftelsen Beredskapsmuseet så kan det bara gå på ett håll. Som tidigare!

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!