Permalänk
Medlem

Ny instrumentbelysning - Volvo s70

Hej!

Har en Volvo s70 -98 som jag nyligen skaffat, första bilen.
Hade velat byta från den ”urtvättade” gröna tråkiga färgen till antingen mörkblå eller rött.
Här är den jag tänkte köpa om det är viktigt: https://www.diodhuset.se/instrumentbelysning-till-volvo-s70-v...

Enda problemet för mig nu är att jag fattar verkligen inte hur jag ska göra för att byta. Både ta ur det gamla och i med det nya. försökt googla men förstår mig inte på det. Är det någon som kan hjälpa en tjej som tydligen är lätt korkad?

Jättetacksam för hjälp och guider!

Visa signatur

Lea här ^-^/
25, gym, kläder, bilar. Liite elektronik 👀

Permalänk
Medlem

vet inte riktigt vad det är för hjälp du vill ha

Här är en film på youtube där de byter på en v70 98, borde vara likt en s70

https://www.youtube.com/watch?v=xcSgD4IwHKU&ab_channel=Swefar...

Det är en hel del jobb att demontera hela panelen + alla extra knappar o värmereglage etc

// LZ

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tea42BBS:

vet inte riktigt vad det är för hjälp du vill ha

Här är en film på youtube där de byter på en v70 98, borde vara likt en s70

https://www.youtube.com/watch?v=xcSgD4IwHKU&ab_channel=Swefar...

Det är en hel del jobb att demontera hela panelen + alla extra knappar o värmereglage etc

// LZ

Typ förenkling av vad och hur jag ska göra antar jag.

Sett en del på V70 men är rädd att det är skillnad mellan modellerna.

Typ det jag är rädd för haha.

Visa signatur

Lea här ^-^/
25, gym, kläder, bilar. Liite elektronik 👀

Permalänk
Medlem
Skrivet av ItsLea:

Typ förenkling av vad och hur jag ska göra antar jag.

Sett en del på V70 men är rädd att det är skillnad mellan modellerna.

Typ det jag är rädd för haha.

Från min volvotid så känns det som att de bygger alla bilar från samma modell-år på samma bottenplatta. Du kommer aldrig hitta en exakt manual för din bil. Gissar att om du inte har garage+verktyg så kommer det bli trixigt

Jag hjälpte brorsan o montera ur sin instrumentpanel från hans 940 -99(?) - det tog 4 timmar att bara få loss den... för oss som inte gjort det tidigare

// LZ

Permalänk
Medlem

Osäker om det är samma på s70, men på min gamla Subaru WRX så var det gröna lyset inte dioderna utan ett grönt "filter" som sitter ovanpå dioderna. Detta behövs isåfall skrapas bort för att den nya färgen ska lysa igenom, och detta ska tydligen vara extremt pilligt och lätt hänt att man pajar något. Nu är ju inte Subaru o Volvo ens i närheten av samma sak, men tänkte det kan vara värt att kika..

Rekommenderar att testa plocka ur instrumenthuset och kika hur det ser ut t.ex. lys en mobilficklampa i öppningen för att se om det lyser vitt eller grönt även där. Lyser det inte grönt så är det bara att köpa dioder som passar. Brukar generellt sett inte vara supersvårt att plocka ur instrumenthuset, lite grundläggande verktyg och bra nypor för kontakterna så borde det gå rätt så snabbt

Visa signatur

CPU [Ryzen 7 3800XT] GPU [Red Devil RX 5700 XT 8GB]
PSU [Antec HCG Gold 750W]
MOBO [MSI B550-A Pro]
Chassi [Phanteks Entoo Pro M]

Permalänk
Medlem

Är och har alltid varit jobbigt att ta loss instrumentpanelen.

Det som ofta är ännu jobbigare är att inget sitter i ordentligt efter demontering så någon typ av skumtejp eller liknande får man räkna med att sätta dit, för det kan börja skramla rejält i bilen om något sitter löst med ens 1 millimeter.

Den som säger att det inte är svårt att ta bort panelen har nog inte gjort det eller så har de alla verktyg och har gjort det 150 gånger.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tea42BBS:

Från min volvotid så känns det som att de bygger alla bilar från samma modell-år på samma bottenplatta. Du kommer aldrig hitta en exakt manual för din bil. Gissar att om du inte har garage+verktyg så kommer det bli trixigt

Jag hjälpte brorsan o montera ur sin instrumentpanel från hans 940 -99(?) - det tog 4 timmar att bara få loss den... för oss som inte gjort det tidigare

// LZ

Jesus christ. Inte vad jag ville höra haha.
Men tack för varningen och infon!

Skrivet av iFerz:

Osäker om det är samma på s70, men på min gamla Subaru WRX så var det gröna lyset inte dioderna utan ett grönt "filter" som sitter ovanpå dioderna. Detta behövs isåfall skrapas bort för att den nya färgen ska lysa igenom, och detta ska tydligen vara extremt pilligt och lätt hänt att man pajar något. Nu är ju inte Subaru o Volvo ens i närheten av samma sak, men tänkte det kan vara värt att kika..

Rekommenderar att testa plocka ur instrumenthuset och kika hur det ser ut t.ex. lys en mobilficklampa i öppningen för att se om det lyser vitt eller grönt även där. Lyser det inte grönt så är det bara att köpa dioder som passar. Brukar generellt sett inte vara supersvårt att plocka ur instrumenthuset, lite grundläggande verktyg och bra nypor för kontakterna så borde det gå rätt så snabbt

Oh okay! Får kolla mer på det då!
Jag hoppas verkligen, verkligen, verkligen att det inte är supersvårt haha!

Skrivet av GuuFi:

Är och har alltid varit jobbigt att ta loss instrumentpanelen.

Det som ofta är ännu jobbigare är att inget sitter i ordentligt efter demontering så någon typ av skumtejp eller liknande får man räkna med att sätta dit, för det kan börja skramla rejält i bilen om något sitter löst med ens 1 millimeter.

Den som säger att det inte är svårt att ta bort panelen har nog inte gjort det eller så har de alla verktyg och har gjort det 150 gånger.

Aw okay, kanske borde tänka om och fokusera på något annat.
Tack för input

Visa signatur

Lea här ^-^/
25, gym, kläder, bilar. Liite elektronik 👀

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuuFi:

Är och har alltid varit jobbigt att ta loss instrumentpanelen.

Det som ofta är ännu jobbigare är att inget sitter i ordentligt efter demontering så någon typ av skumtejp eller liknande får man räkna med att sätta dit, för det kan börja skramla rejält i bilen om något sitter löst med ens 1 millimeter.

Den som säger att det inte är svårt att ta bort panelen har nog inte gjort det eller så har de alla verktyg och har gjort det 150 gånger.

Är ganska tackam att jag åker en sliten saab 9000, tog ju inte många minuter för farsan att få ut den på min men hade dock varit värre för mig även med Manualen on bilen då jag inte kan ett skit om bilar.
Får dock säga att V70R är något man vill ha den dagen man kan laga bil om det nu någonsin händer haha

Permalänk
Medlem
Skrivet av ItsLea:

Jesus christ. Inte vad jag ville höra haha.
Men tack för varningen och infon!

Oh okay! Får kolla mer på det då!
Jag hoppas verkligen, verkligen, verkligen att det inte är supersvårt haha!

Aw okay, kanske borde tänka om och fokusera på något annat.
Tack för input

Gå med i SaabTurboClubofSweden på FB, dom brukar vara bra på att svara till folk som åker volvo och andra märken vid problem.
Finns flera som sutti på volvo gruppen och gått med i saabs just för det.
Värt ett försök kan man ju tycka

Permalänk
Medlem
Skrivet av ItsLea:

Jesus christ. Inte vad jag ville höra haha.
Men tack för varningen och infon!

Oh okay! Får kolla mer på det då!
Jag hoppas verkligen, verkligen, verkligen att det inte är supersvårt haha!

Aw okay, kanske borde tänka om och fokusera på något annat.
Tack för input

Nu är jag inte mekaniker utan endast hobbymekare, men petat på t.ex. S40 hos en kompis och pillat på mina egna bilar.
Har man oftast ett gäng skruvmejslar så brukar man kunna få loss det mesta. Något av plast för att bända plastpaneler kan behövas ifall det sitter nå clips.

Nyare bilar kan det nog vara jävulskap delux, men på en S70 från -98 kan jag inte tänka mig att det ska vara några problem alls.
Kikar jag på bildelsbasen på begagnade instrumenthus (t.ex. https://www.bildelsbasen.se/se-sv/Volvo/VOLVO-S70&V70&XC/1997... så ser det ut som att den sitter med två skruv/bult uppe i kanterna och en clips under.

Får du loss plasten runtom så bör du kunna se rätt så ezpz.

Det kan känns lite mycket, men det borde bara vara lite skruvar och lite clips!
Sitter du helt fast kan du lägga några bilder i tråden så kanske man kan försöka se hur instrumenthuset sitter!

Visa signatur

CPU [Ryzen 7 3800XT] GPU [Red Devil RX 5700 XT 8GB]
PSU [Antec HCG Gold 750W]
MOBO [MSI B550-A Pro]
Chassi [Phanteks Entoo Pro M]

Permalänk
Medlem
Skrivet av iFerz:

Nu är jag inte mekaniker utan endast hobbymekare, men petat på t.ex. S40 hos en kompis och pillat på mina egna bilar.
Har man oftast ett gäng skruvmejslar så brukar man kunna få loss det mesta. Något av plast för att bända plastpaneler kan behövas ifall det sitter nå clips.

Nyare bilar kan det nog vara jävulskap delux, men på en S70 från -98 kan jag inte tänka mig att det ska vara några problem alls.
Kikar jag på bildelsbasen på begagnade instrumenthus (t.ex. https://www.bildelsbasen.se/se-sv/Volvo/VOLVO-S70&V70&XC/1997... så ser det ut som att den sitter med två skruv/bult uppe i kanterna och en clips under.

Får du loss plasten runtom så bör du kunna se rätt så ezpz.

Det kan känns lite mycket, men det borde bara vara lite skruvar och lite clips!
Sitter du helt fast kan du lägga några bilder i tråden så kanske man kan försöka se hur instrumenthuset sitter!

Jättelångsamt svar, im sorry.

Ah, okej, jag gick lös på dörraidorna bak och bytte dom förra helgen, så det kanske inte är helg omöjligt då.

Ja asså det är väl en av de sakerna jag älskar med äldre bilar, lättare att jobba på imo, mindre saker som jag kan göra sönder..

Men ah, tack för info och råd, ska försöka ha tid i helgen, då kanske det kommer upp bilder!!

Visa signatur

Lea här ^-^/
25, gym, kläder, bilar. Liite elektronik 👀

Permalänk
Medlem
Skrivet av ItsLea:

Jättelångsamt svar, im sorry.

Ah, okej, jag gick lös på dörraidorna bak och bytte dom förra helgen, så det kanske inte är helg omöjligt då.

Ja asså det är väl en av de sakerna jag älskar med äldre bilar, lättare att jobba på imo, mindre saker som jag kan göra sönder..

Men ah, tack för info och råd, ska försöka ha tid i helgen, då kanske det kommer upp bilder!!

Härligt att det inte gick sönder något!
Behöver du lite mer specad hjälp kan du alltid kika på garaget.org, ett bilforum. Finns med säkerhet någon som pillat på samma modell som du har

Visa signatur

CPU [Ryzen 7 3800XT] GPU [Red Devil RX 5700 XT 8GB]
PSU [Antec HCG Gold 750W]
MOBO [MSI B550-A Pro]
Chassi [Phanteks Entoo Pro M]

Permalänk
Medlem
Skrivet av iFerz:

Härligt att det inte gick sönder något!
Behöver du lite mer specad hjälp kan du alltid kika på garaget.org, ett bilforum. Finns med säkerhet någon som pillat på samma modell som du har

Jaa haha. Var livrädd för det, men gick bra
Ooh, tack för tipset. Får kolla där med

Visa signatur

Lea här ^-^/
25, gym, kläder, bilar. Liite elektronik 👀