Godfall använder 12 GB grafikminne i 4K-upplösning

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonhed:

Tänkte mer på ett program som mäter hur mycket Vram som verkligen används i det spel man spelar

Tror att senaste versionen av MSI afterburner kan ange VRAM per process, vet inte om det i sig är 100% rätt svar.

Visa signatur

Gamingrigg: MEG x570 ACE, 5950X, Ripjaws V 32GB 4000MT/S CL16, 6800XT Red Devil LE, HX1200i.
Laptop: XPS 9570 x GTX 1050 x 8300h + 16GB Vengeance 2666Mhz + Intel AX200
Valheim server: i7-8559 + Iris Plus 655 + 32GB + 256GB
Printers? Yes. Ender 5, Creality LD-002R, Velleman VM8600, Velleman K8200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shiprat:

Tror att senaste versionen av MSI afterburner kan ange VRAM per process, vet inte om det i sig är 100% rätt svar.

Okej, ja den visar åtminstone ram men om folk säger att det inte stämmer så blir man ju osäker!

Visa signatur

i7 12700k oc+delid under utveckling | 32gb G.Skill Trident Z RGB 3600mhz cl15 | RX 7800xt
https://valid.x86.fr/uudh64 (gammal, men trevlig, cpu-z validator)

Permalänk
Medlem
Skrivet av vinylens:

Hur många spelar i 4K på era pc?

Firar snart 5 års jubileum för 4k UHD PC spelande om det är anekdot du är ute efter. Lite mer seriöst så är ju det tveklöst tillräckligt många läsare på Sweclockers som antingen kör eller är intresserade av 4k för att det ska vara nyhetsvärt. Samtycker däremot inte alls med klagomål att de erbjuder för högupplösta texturer, mer än ur perspektivet av lagringsutrymme om de inte bryter ut det som vissa titlar har gjort. Men ur ett VRAM perspektiv så förstår jag inte varför det är en negativ sak att de erbjuder högre kvalitésnivåer.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Exydia:

Vad har det med saken att göra? Syftar du på att folk ska sänka upplösningen om dom spelar på sina 4K TVs?

Av alla som köper tv så är det inte många som använder den till 4k
Men vist skalar många tv apparat upp bra.
Många av dom jag spelar med spelar 1080p då dom tycker att dom får lite fps i högre upplösning.
Tror väldigt många av dom som kommer köpa nya kort kommer spela 4k heller även om många har en tv som klarar det
utan dom kommer sitta och spela på sina data skärmar

Har för mig Sweclockers hade en fråga om detta för inte så länge sedan och dom flesta satt på 1080p fortfarande.

Visa signatur

Moderkort: B550M AORUS PRO , Minne: 64GB 3600Mhz HDD1: Intel 660P M2 1TB, HDD2: Kingston A400 960GB CPU: 5700X, Kylning: NH-D15 black GPU: RTX 4080 VENTUS 3X OC Låda: Define 7 Compact Glass, PSU: RM650i
Mus: G502 Wireless Lightspeed, Tangentbord: Strafe RGB MK.2, Monitor: LC49G95TSSRXEN
Surfplatta: Galaxy Tab S9 FE, Telefon: Pixel 9

Permalänk
Medlem
Skrivet av philipborg:

Firar snart 5 års jubileum för 4k UHD PC spelande om det är anekdot du är ute efter. Lite mer seriöst så är ju det tveklöst tillräckligt många läsare på Sweclockers som antingen kör eller är intresserade av 4k för att det ska vara nyhetsvärt. Samtycker däremot inte alls med klagomål att de erbjuder för högupplösta texturer, mer än ur perspektivet av lagringsutrymme om de inte bryter ut det som vissa titlar har gjort. Men ur ett VRAM perspektiv så förstår jag inte varför det är en negativ sak att de erbjuder högre kvalitésnivåer.

Vad kör du för inställningar samt vad spelar du och vad får du för FPS?
Många spelar ju multiplayerspel och vill ha höga fps och det är inte många titlar som klarar av det på 4k.

Visa signatur

Moderkort: B550M AORUS PRO , Minne: 64GB 3600Mhz HDD1: Intel 660P M2 1TB, HDD2: Kingston A400 960GB CPU: 5700X, Kylning: NH-D15 black GPU: RTX 4080 VENTUS 3X OC Låda: Define 7 Compact Glass, PSU: RM650i
Mus: G502 Wireless Lightspeed, Tangentbord: Strafe RGB MK.2, Monitor: LC49G95TSSRXEN
Surfplatta: Galaxy Tab S9 FE, Telefon: Pixel 9

Permalänk
Medlem

Den största upplösningen utan tvekan är 1080p än idag, medans enbart en liten fjutt på 2,3% kör 4K. 1440p är populärare.

Skulle om jag idag uppgraderade satsa på en 1440P skärm, precis som Shroud gjorde nu i dagarna. Viktigast är att den har 144hz+ utan tvekan sedan vill jag ha en IPS panel eller en med väldigt bra färgåtergivning. Har ingen användning av 4K då de skärmarna dessutom kostar så sjukt mycket med 144hz+ vilket är ett minimum och har ingen användning av 4K när jag max vill gå till 27''.

Permalänk
Rekordmedlem

Det är tur att konsolerna är den stora plattformen när pcspelare är så extremt bakåtsträvande när det gäller bildkvalitet, det är verkligen dags för pcspelare att sluta bromsa utvecklingen mot bättre grafik.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

det här med vad som är vanligt överlag känns ju inte så relevant. vanligaste grafikkortet är väl gtx 1060 också eller? när man börjar prata om människor som köper grafikkort för 7000-20 000kr så tänker jag mig att 1080p nog inte är särskilt vanligt. personligen spelar jag i 3440x1440 144hz (skärm) och 3840x2160 60hz (tv).

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det är tur att konsolerna är den stora plattformen när pcspelare är så extremt bakåtsträvande när det gäller bildkvalitet, det är verkligen dags för pcspelare att sluta bromsa utvecklingen mot bättre grafik.

Du tror inte det finns en viss koppling till ekonomi som påverkar pcspelares förmåga att få bättre bildkvalitet och inte att dom är bakåtsträvare?

Misstänker den största bidragande orsaken till det du beskriver beror på att en konsol+4k tv är bra mycket billigare än en PC + skärm som klarar 4k med hög bildkvalitet vilket också ser ut att återspegla sig statistiken som visar att 4k är en minoritet av spelarna där ute när man ser vad den vanligaste hårdvaran som sitter i folks gaming rigar.

Jag har allafall inte stött på någon som inte skulle vilja ha bättre delar i sin dator om dom hade råd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Serok:

Du tror inte det finns en viss koppling till ekonomi som påverkar pcspelares förmåga att få bättre bildkvalitet och inte att dom är bakåtsträvare?

Misstänker den största bidragande orsaken till det du beskriver beror på att en konsol+4k tv är bra mycket billigare än en PC + skärm som klarar 4k med hög bildkvalitet vilket också ser ut att återspegla sig statistiken som visar att 4k är en minoritet av spelarna där ute när man ser vad den vanligaste hårdvaran som sitter i folks gaming rigar.

Jag har allafall inte stött på någon som inte skulle vilja ha bättre delar i sin dator om dom hade råd.

Du menar att gamers som tycker det är ok spendera 9k på en GPU inte har pengar över till en 4K TV? Medan konsolspelare som slår bakut för att en konsol kostar 5000 inte har några problem fläska på med en 4K tv?

Jag tror mer att det är vart de tycker de ska ha grejerna som styr. Dator ska man ha vid skrivbord och konsol ska va vid soffa hör man ofta. Vet inte hur många gånger man hört argumentet för konsol med hur skönt det är att slappa i soffan. Som om det inte går att fixa med lång hdmi kabel och trådlös kontroller via pc. Finns enkla lösningar för mus och tangentbord i fåtölj också.

Går ju tom att streama nuförtiden hdmi kabel inte räcker till med bra kvalitet inom hemmet så ursäkterna att låsa sig vid skrivbordet blir ju färre och färre. Många tv aparater med lågt input lag tillräckligt för allt utom superkompetitiv fps gaming möjligen och rentav 120 hz lägen

Sitter man långt ifrån i en soffa så faller sig en stor tv fullt naturligt. Sitter man vid skrivbord och ugglar 30 cm ifrån kan man få för sig att det räcker med 27". Datorgamers är ju indoktrinerade med små monitorer från födseln. Många började med 14" sen 15" sen 17" sen 19" därefter smått gigantiska 21". Det går med myrsteg medan konsolfolket tog giant leap for mankind i 18" till 21" till 32" till 42" till 50" med god förståelse att större är bättre. Mycket större steg med inspiration från biograferna

4K är krävande 2080ti kändes otillräckligt ofta så det är ju mycket det också. Många väljer köra i lägre upplösningar och högre inställningar och bättre bildflyt. Jag ville gärna ha ultrawide formatet så det vägde över emellanåt också.

3080, 6800XT där tror jag nog att den stora majoriteten lir kommer gå att köra utmärkt i 4K om än inte Godfall med åtminstone nära maxinställningar med bibehållet bildflyt så inte lika mycket ett problem längre förhoppningsvis.

3070 är nog tveksamt då det överlag presterar klart sämre än 2080ti i höga upplösningar och har mindre videominne dessutom. 10 Gb tror jag nog räcker ändå rätt så bra för det mesta iaf för 3080.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem

Kan ju bara flika in där och säga att större inte alls är mycket bättre. Finns en klar anledning att folk som kör competetive/någorlunda seriöst sitter med 24'' och MAX 27''. För att du i fps spel och strategispel inte vill ha en stor skärm framför dig att kolla runt på utan vill ha all information framför sina ögon utan att behöva vrida på huvudet.

Går ej heller att säga att 4k innebär "bättre grafik". Du har nästan likadan PPI med 1080p/24, 2k/27'' och 4k/''45. Och med sharpness inställningar i Nvidia spelfilter kan du få till det grymt skarpt på en 1080p monitor @ 24''. Känner enbart en person i vår spelkrets som sitter på en "udda" upplösning och det är en Ultrawide skärm. Resten kör med 1080p monitorer (vi lirar mest fps spel därav det bästa som jag nämnt ovan). Visst. Vill man sitta och glo på stenar hur fina dem är i 4k med 27'' skärm så visst, det är en minoritet helt klart. Ser ingen anledning alls i övrigt att köra med något över 2k så länge man inte har 144hz+ skärm och också kan uppnå den fpsen i spelen. Om man sitter med en kontroller och spelar känns dock flytet helt annorlunda. Testade häromdagen i Death Stranding, 60fps, kändes knappt av med handkontroll. Men så fort jag började spela med musen var det helt horribelt hur det kändes med 60fps.

Kommer nog ta bra många år innan 4k etablerar sig. Fps scenen är mycket större där du vill ha lägre upplösning för att få högre fps och även mindre skärmar för att ha allt inom din synvinkel direkt för koncentration. 1440 kan nog dock växa på sig lite nu.

Permalänk
Medlem

Det är säkert en annan som snart behöver glasögon men jag spelar I 1440p på min 4k tv och jag märker faktiskt ingen större skillnad och prestanda lyftet blir enormt
I skrivbordsläge ser ju 1440p däremot suddigt ut men det är ju en annan femma 👍

Visa signatur

Min rigg:
Corsair 275R TG, Ryzen 7 3700X, NH-U12S Chromax cooler, ASUS x570 strix-E, Corsair RMx750, Gskill Trident Z Neo 16Gb, RX6800 ref, Nvme Samsung 970 Evo.

Permalänk
Medlem

Med större är bättre menar naturligtvis mer immersivt och kul. Inte vad som ger mest frags

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem
Skrivet av oqvist:

Med större är bättre menar naturligtvis mer immersivt och kul. Inte vad som ger mest frags

min tv har bara 1080p och 4k. 1080p ser absolut horribelt ut precis som när jag försöker köra annat än native på mina 1080p och 1440p lcds

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av voffen1:

Det är säkert en annan som snart behöver glasögon men jag spelar I 1440p på min 4k tv och jag märker faktiskt ingen större skillnad och prestanda lyftet blir enormt
I skrivbordsläge ser ju 1440p däremot suddigt ut men det är ju en annan femma 👍

En 4k skärm ger i princip alltid bättre bild även om den matas med 720, 1080 eller 1440 för den högre upplösningen på panelen gör att uppskalade bilder endera ser likadana eller bättre ut och när man väljer att använda 4k både på källa och bildvisare så blir det naturligtvis också bättre. Det finns därför inget att förlora med en 4k skärm även om grafikkorten inte orkar driva bilden i 4k i alla spel.
Hoppas det snart kommer 8k runt 50" till vettiga pengar för där nånstans är det nog det tar stopp i storlek på skrivbordet för det börjar bli en så hög bild att det blir obekvämt och ökad upplösning ger inte heller så mycket för man upplever inte att det är pixligt på 60 cm avstånd.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av oqvist:

Du menar att gamers som tycker det är ok spendera 9k på en GPU inte har pengar över till en 4K TV? Medan konsolspelare som slår bakut för att en konsol kostar 5000 inte har några problem fläska på med en 4K tv?

Jag tror mer att det är vart de tycker de ska ha grejerna som styr. Dator ska man ha vid skrivbord och konsol ska va vid soffa hör man ofta. Vet inte hur många gånger man hört argumentet för konsol med hur skönt det är att slappa i soffan. Som om det inte går att fixa med lång hdmi kabel och trådlös kontroller via pc. Finns enkla lösningar för mus och tangentbord i fåtölj också.

Går ju tom att streama nuförtiden hdmi kabel inte räcker till med bra kvalitet inom hemmet så ursäkterna att låsa sig vid skrivbordet blir ju färre och färre. Många tv aparater med lågt input lag tillräckligt för allt utom superkompetitiv fps gaming möjligen och rentav 120 hz lägen

Nej då missförstår du mig.

Allt jag ville ha sagt var att den större majoriteten har idag inte råd att köpa den där 9k GPUn + övriga komponenter för spela i 4k med bra prestanda på PC. Jag säger inte att dom som har pengar inte är villiga att betala för kvalitets prylar men att dom är i minoritet och därför är 4k gaming inte alls lika vanligt på PC som det är på konsol där priset för konsol + decent 4k tv inte är lika kostsamt.

Personen innan mig menade på att PC spelarna var bakåtsträvare när det kom till bildkvalitet m.m och jag menar på att just pris lappen är nog en av dom större orsakerna till att vi inte ser lika utbrett 4k gaming på PC och därmed så fokuserar utvecklarna på majoriteten istället för minoriteten eftersom dom vill ha så många kunder som möjligt och tjäna så mycket pengar som möjligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FortuN:

Kan ju bara flika in där och säga att större inte alls är mycket bättre. Finns en klar anledning att folk som kör competetive/någorlunda seriöst sitter med 24'' och MAX 27''. För att du i fps spel och strategispel inte vill ha en stor skärm framför dig att kolla runt på utan vill ha all information framför sina ögon utan att behöva vrida på huvudet.

Går ej heller att säga att 4k innebär "bättre grafik". Du har nästan likadan PPI med 1080p/24, 2k/27'' och 4k/''45. Och med sharpness inställningar i Nvidia spelfilter kan du få till det grymt skarpt på en 1080p monitor @ 24''. Känner enbart en person i vår spelkrets som sitter på en "udda" upplösning och det är en Ultrawide skärm. Resten kör med 1080p monitorer (vi lirar mest fps spel därav det bästa som jag nämnt ovan). Visst. Vill man sitta och glo på stenar hur fina dem är i 4k med 27'' skärm så visst, det är en minoritet helt klart. Ser ingen anledning alls i övrigt att köra med något över 2k så länge man inte har 144hz+ skärm och också kan uppnå den fpsen i spelen. Om man sitter med en kontroller och spelar känns dock flytet helt annorlunda. Testade häromdagen i Death Stranding, 60fps, kändes knappt av med handkontroll. Men så fort jag började spela med musen var det helt horribelt hur det kändes med 60fps.

Kommer nog ta bra många år innan 4k etablerar sig. Fps scenen är mycket större där du vill ha lägre upplösning för att få högre fps och även mindre skärmar för att ha allt inom din synvinkel direkt för koncentration. 1440 kan nog dock växa på sig lite nu.

Finns väl inget "bättre" eller "sämre" precis, jag kör 1440p i 144hz på 32" men skulle absolut föredra 4k på den storleken då jag fortfarande "ser pixlarna". Och jag föredrar också 144fps i de flesta spel, men vissa är låsta till 60 eller ger inte så mycket av att ha 144.

Tror inte någon som ser behov av större mängder VRAM kommer övertalas av "större är inte bättre" precis...

Visa signatur

Gamingrigg: MEG x570 ACE, 5950X, Ripjaws V 32GB 4000MT/S CL16, 6800XT Red Devil LE, HX1200i.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av mrqaffe:

Tycker snarare att upplösningsracet äter upp prestanda som faktiskt skulle kunna användas bättre annanstans.

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Sötast

Var lite chockad av 3070 faktiskt.....

Sitter på ett 1070 och i VR får jag varningar av vissa titlar att jag har väldigt lite grafikminne (8GB) så tänkte direkt att nu jävlar blir det ett 3070 som är så mycket bättr........vänta..... lika mycket minne? Ehh... ok..... then... im fu........ oh hello AMD

Permalänk
Medlem

3070/3080 i mitt tyckte är inte för de ultimata 4k upplevelsen, det är för 1440p och kommer klara sig galant i de segmentet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av oztin:

3070/3080 i mitt tyckte är inte för de ultimata 4k upplevelsen, det är för 1440p och kommer klara sig galant i de segmentet.

Sjukt misslyckande om de inte presterar i 4k. Det var knappast tanken ge bort high end till amd

3050 och 3060 köper jag det resonemanget bättre.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem

Ni som tyckte att jag var från vettet när jag sade att 16GB borde vara minimum för high-end när 3080 släpptes, vad säger ni nu?

Permalänk
Sötast
Skrivet av dlq84:

Ni som tyckte att jag var från vettet när jag sade att 16GB borde vara minimum för high-end när 3080 släpptes, vad säger ni nu?

"Janne, nu är det fan din tur att tömma diskmaskinen. Vi jobbar båda två, varför är det då bara jag som måste slita hemma?"

Gissar på något i stil med det, men jag var inte där så kan inte bekräfta det!

Permalänk
Medlem
Visa signatur

i9 10980XE | 128 GB DDR4-3600 | ASUS X299 WS PRO | RTX 5080 Founders Edition
R7 5700X | 64 GB DDR4-3200 | Gigabyte B550 Gaming X V2 | RTX 2080 Ti Founders Edition

Permalänk
Medlem

Ultra-texurerna kanske måste installeras separat eller något?

Tekniskt sett kan ju Nvidia komprimera bättre eller något, men 50% känns helt overkligt

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Ultra-texurerna kanske måste installeras separat eller något?

Tekniskt sett kan ju Nvidia komprimera bättre eller något, men 50% känns helt overkligt

Det teoriseras att HDR-läget (som är döpt efter nån AMD-tech) drar mer VRAM. Allokeringen går upp iaf men som vi vet med allokering så berättar det inte allt. Dock inte så värst vanligt med HDR-monitorer ännu annat än om man kanske kopplar in teven.

Jag tror helt enkelt dom fläskade på med siffrorna i intervjun eftersom det var en producerad AMD promo

Visa signatur

i9 10980XE | 128 GB DDR4-3600 | ASUS X299 WS PRO | RTX 5080 Founders Edition
R7 5700X | 64 GB DDR4-3200 | Gigabyte B550 Gaming X V2 | RTX 2080 Ti Founders Edition

Permalänk
Viking

Där ser man. Då räcker alltså 3080 utan problem, exakt vad vi sa. Endast ett "do not buy nVidia"-trick av AMD.

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 9800X3D | 32GB RAM @6000MT/s cl30 | Asus ROG Strix B650E-I | Cooler Master NR200P MAX V2 | LG OLED 27GX790A 480Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teddis:

Det teoriseras att HDR-läget (som är döpt efter nån AMD-tech) drar mer VRAM. Allokeringen går upp iaf men som vi vet med allokering så berättar det inte allt. Dock inte så värst vanligt med HDR-monitorer ännu annat än om man kanske kopplar in teven.

Jag tror helt enkelt dom fläskade på med siffrorna i intervjun eftersom det var en producerad AMD promo

Det enda tydliga som sagts om 12GB påståendet är att det kör LPM och att det kör 4k x 4k texturer vilka de kallar "UltraHD" och renderar i 4k med ray tracing- det är inte tydligt om EPIC settings som i postade video är dessa 4k x 4k texturer. FidelityFX LPM hoppas jag blir något bra då väldigt få spel jag testat faktiskt ser bra ut med HDR- Mortal Shell är ett exempel där det är mestadels bra, BFV är ett exempel där det är mestadels dåligt iallafall på min skärm- i BFV känns HDR mer som något slags filter som funkar 100% på 30% av banorna.

Det viktigaste citatet från promo-videon skulle jag säga är runt 2 minuter in någonstans: "here you see the impact of ray tracing in the detailed shadows cast by the character and foliage"

Sedan från videon där youtubaren testar runt 1:30 i denna video: I do believe this game will have ray tracing at some stage for nvidia cards but i don't think that'll be on day one

Detta gör det rätt tydligt att skillnaden mellan 12GB i deras promo (utöver vad de nu kan ha hittat på för ren pr-bullshit) är att 12GB promon kör med Ray tracing medan youtubaren inte har möjligthet att slå på Ray tracing.

Så att säga att det är likvärdiga utöver LPM, eller att hans inställningar är "maxed out" när han inte ens har tillgång till den raytracing de visar i promon är lite missvisande tycker jag. Jag skulle dock säga att jag tvivlar på att du inte kan köra spelet maxat även med raytracing utan 12GB Vram, hög sannolikthet att du kan tweaka en eller två settings och slippa strul, som alltid.

Ett par citat för att upprepa vad som sas för promon:

At 4K resolution using Ultra HD textures, Godfall requires tremendous memory bandwidth to run smoothly. In this intricately detailed scene, we are using 4K x 4K texture sizes and 12GB of VRAM memory to play at 4K resolution

...

We have also overhauled our lighting and shadow systems, leveraging DXR 1.1 raytracing to realsiticly model shadows in the scene more closelto what happen in a real world. […] Of course, Shadow RayTracing involves incredibly complex computations, and the Radeon RX 6000 Series GPUs are able to handle it with ease

EDIT: Lots of edits

EDIT2: Tittade igenom igenom och märkte denna mening;
The infinitiy cache on radeons RX 6000 series card runs godfall with high framerates with maximum settings enabled
och kan inte annat än att skratta. Infinity cache driver spelet? What does that even mean?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

https://www.techpowerup.com/review/godfall-benchmark-test-per...

Vet inte om jag missat nått men det verkar som om 3080 inte behöver ha ångest över detta lir.

Permalänk
Medlem

Testa spelet nu- köpte det egentligen bara för att testa då jag var nyfiken på att se hur en AMD-sponsrad gamingtitel ser ut. RT definitivt lite begränsat här på samma sätt som man ser i RTX-titlar- strålspårning är fortfarande låst till screenspace på ett vis typ som digital foundry demonstrerade i Cyberpunk. Man kan öka FOV för att för att bättre detta- men om man till exempel tittar på reflectioner på golvet så kan man titta neråt och plötsligt skärs de av liksom och byts ut av bara mörker. RT reflections är väl det som märks mest by far, framförallt då något verkar ha spillt ut guld och brons över 90% av världens yta i förberedelse för att använda spelet som ett showcase
Skämt åsido så är det rätt coolt hur även småsaker som de snurrande loot-pickups för hälsa osv efter fiender tar reflektioner i realtid från ljuseffekter från ens vapen osv. Men i slutänden så är det framförallt reflektioner i golv och väggar som gör verklig skillnad.

Enda tillfället där jag verkligen märkte av någon slags RT lighting var när jag besegrat en boss och han liksom kollapsar över än- man står helt i skugga då och det blir tvärmörkt under honom tills en karaktär gör något i stil med att suga ut ljus ur hans ansikte.

Spelet sög för mig i sig ca 9GB Vram standard, jag satte AMD VSR för att köra upp det på högre upplösning då det fanns gått om prestanda att ta på även med RT on- det klev då vid 5120*2880 upp till 11GB Vram, dock verkar det inte som att det gjorde så mycket här- bortom 4k vart det inte mer krävande och vart heller inte mycket visuell skillnad. Misstänker att något kanske strular lite med VSR där. Ska nämnas att jag sett ett antal titlar krypa över 10GB Vram som ska fungera väl på 8GB med, till exempel control och cyberpunk, så utan A/B test så betyder det ingenting, min gissning är att det bara behåller lite saker laddade därför att det finns space ändå.

All in all inte riktigt min smak i art-style eller spel- det är snyggt så in i helvete och flyter väldigt bra, jag är bara inte så förtjust i de överdrivna vapnen och rustningarna osv. Gameplay spelar typ som Diablo fast i tredjeperson, vilket är fine, not my cup of tea though. Bästa framerate jag hittils haft i ett spel med "riktig" RT vare sig AMD eller Nvidia, så det är ju nice iallafall.

Ryktena om hur mycket VRAM det behöver är iallafall bullshit verkar det som, såvidare de inte tänker ta ytterligare ett kliv upp i grafik med någon patch

Visa signatur