Något fel på datorn fast Inet säger nej

Permalänk

Något fel på datorn fast Inet säger nej

Hej!

Jag har tidigare skrivit det här på FB, fick rekommendation att jag skulle skriva här också.

Det är så nämligen att för ett år sedan så köpte jag en laptop från Inet för 10 000 kronor. Efter ca 9 månader började datorn visa fel därför lämnade jag in datorn hos Inets verkstad för att de skulle felundersöka den. En månad senare fick jag datorn och det visade sig att datorns coolings system hade gått sönder.

Ca en vecka efter jag fick datorn märkte jag att datorn är fortfarande seg och beter sig konstigt. Den här gången va det också problem med högtalaren, den stängde av sig helt från ingenstans och några andra fel. Försökte lämna in den igen, de testade högtalaren och allting funkade bra i butiken. De sa jag skulle vänta och se ifall den visar några andra fel och därefter återkomma till dem för att de ska undersöka datorn IGEN. De rekommenderade också att jag skulle återställa datorn för att se ifall problemet är från själva windows. Efter återställningen blev datorn värre, alla mina filer raderades eftersom backupen gick ej genom, trots att jag följde deras råd via Inets hemsida.

Och återigen jag gick in till dem de undersökte och såg att den va seg. De skickade in den för andra gången till MSI för att den ska felsökas. Det gick ca en månad, jag kontakade deras chatt via facebook och fick höra att de hade fått tillbaka datorn från MSI fast nu var skärmen sönder, Ok. De beräknade att datorn skulle vara tillbaks efter två veckor, dvs idag. Jag gick och hämtade den idag och frågade vad felet va, de sa att varken Inet eller MSI kunde hitta något fel på datorn. Alltså det finns inga problem med datorn.

Nu två timmar senare, efter att jag har installerat alla program osv så märker jag att exakt alla problem som jag anmälde sista gången är kvar. Datorn är fortfarande seg, låter högt, klarar inte spel (jag fick bra FPS på alla spel innan och allting funkade bra men nu är den segt) och högtalare funkar ibland och ibland inte.

Nu jag vet inte hur det funkar här. Men jag skulle vilja varna alla att ni tänker genom innan ni handlar från Inet. Jag har dessutom massor av bevis i form av videos men det verkar inte hjälpa. Inet vill hela tiden skicka in den till MSI för att den ska felsökas, in o ut. Om de inte kunde hitta felet på första gången kommer de säkert inte hitta fel andra gången.

Måste också tillägga att Inet tillsammans med MSI menar att de har kört olika benchmark på datorn och allting har vart bra. Men om benchmarken har visat bra, borde inte datorn klara av spel som innan? Den borde då inte bete sig konstigt då? Alltså innan jag skickade in den för första gången?

Tänk noga innan ni handlar från dem.

Permalänk
Vila i frid

Det är en parameter du har glömt att räkna in i soppan, Microsoft Windows 10. Vad händer om du installerar den version som datorn levererades med? T.ex. 1803, 1809, 1903 eller 1909 och sen undviker att uppgradera tills EOL inträder dvs tidigast 2105.

Permalänk
Skrivet av hasenfrasen:

Det är en parameter du har glömt att räkna in i soppan, Microsoft Windows 10. Vad händer om du installerar den version som datorn levererades med? T.ex. 1803, 1809, 1903 eller 1909 och sen undviker att uppgradera tills EOL inträder dvs tidigast 2105.

Datorn har Version 1909. Finns det något sätt jag kan se vilken den hade från början? Jag tvekar att uppdatering kommer påverka hur den beter sig. Det är inte endast systemet som beter sig konstigt, utan ljudet strular också hela tiden. Sedan igår kväll så låter datorn som en bilmotor ibland. Den bara vibrerar, inget ljud från datorn utan ljud pga vibrationen.

Permalänk
Vila i frid

Du är medveten om att det är drivrutiner från MSI som skall användas och inte det som Windows Update tycker? Utifall att du har försökt uppdatera drivarna "med lite nyare".

Permalänk

Inet har gjort sin del med det. Sista gången jag hämta den hade de uppdaterat allting till nytt, vilket var snällt av dem.

Permalänk
Medlem

Testa UserBenchmark. Det funkar lite som när du träffar en allmänläkare på en vårdcentral. Grundläggande genomgång för att leta efter symptom.
https://www.userbenchmark.com/

Lär dig använda MSI Afterburner med aktiverad OSD så du ser processorns och grafikkortets klockfrekvens, temperatur osv medan du spelar.

Visa signatur

Windows 11 Pro | Intel i7 8700 | ASUS Prime Z370-P | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS GTX 1080 | Fractal Design Define S | Corsair RM750x | Hyper 212 EVO

Permalänk

Tack vännen, ska titta på det!

Kan jag inte kolla på Dragon Center? Den visar ganska mycket som GPU, CPU, memory, ram etc.

Permalänk
Medlem

”så låter datorn som en bilmotor ibland. Den bara vibrerar, inget ljud från datorn utan ljud pga vibrationen”

När jag läser det så är min spontana tanke kylning eller ev HDD, då det bör vara dom enda rörliga delarna och båda kan sega ner datorn om dom inte fungerar som tänk, kanske är kylöppningar/kanaler täppta eller HDD på väg att dö ...
Men Inet eller MSI borde upptäckt det tycker man 🤷‍♂️

Visa signatur

Phanteks P400s | Asus B-350 Strix |Ryzen 1600X @4 Ghz
G.skill 16GB 3.6Ghz CL16 Trident Z RGB | FD Celsius S36
Samsung 960EVO 500GB |Corsair RM750x | Asus Vega 56 Strix

Permalänk
Medlem

Vore nog bra om du skrev vad det var för modell (komponenter i den) och delade video på problemen du upplever då det underlättar felsökandet väldigt mycket.

Visa signatur

Samsung 77" S90C QD-OLED || LG OLED 42C2 || Sony 77" A80J OLED || Macbook Pro 16" M1 Max 1TB 32GB || Asus ROG Azoth med Black Ink V2s (205g0) + Asus ROG Harpe ACE

Permalänk

Nu när du citerar mig känns det som jag överdriver, vilket jag gör...typ. Det är bästa sättet jag kunde jämföra det med något. Lägger upp två videos istället för att visa hur det låter. Tänkte inte på det så mycket i början, trodde verkligen det stod en bil utanför och tänkte vibrationen kommer från det. Men sen gick det ett tag och dåå tänkte jag nehe.

https://imgur.com/a/hjy29HQ

Edit: Vet faktisk hur det låter när ni lyssnar på det. Men om man lyssnar lite noga så hör man en lite vibration. Sen så förstår att det är vanligt att datorn låter här o där men inte när det pågår i en längre tid, speciellt som jag upplever då. Jag har inte heller några grejer öppna förutom Spotify, discord och två flik på chrome...

Edit 2: modellen är MSI GP63 Leopard. 16 ram, core i7.

Permalänk
Medlem
Skrivet av crispycrip:

Nu när du citerar mig känns det som jag överdriver, vilket jag gör...typ. Det är bästa sättet jag kunde jämföra det med något. Lägger upp två videos istället för att visa hur det låter. Tänkte inte på det så mycket i början, trodde verkligen det stod en bil utanför och tänkte vibrationen kommer från det. Men sen gick det ett tag och dåå tänkte nehe.

https://imgur.com/a/hjy29HQ

Edit: Vet faktisk hur det låter när ni lyssnar på det. Men om man lyssnar lite noga så hör man en lite vibration. Sen så förstår att det är vanligt att datorn låter här o där men inte när det pågår i en längre tid, speciellt som jag upplever då. Jag har inte heller några grejer öppna förutom Spotify, discord och två flik på chrome...

Det låter som om fläkten är igång på 100%. Kan du öppna task manager (ctrl+shift+ESC) och kolla att inget program snurrar och äter resurser i bakgrunden?

Visa signatur

Samsung 77" S90C QD-OLED || LG OLED 42C2 || Sony 77" A80J OLED || Macbook Pro 16" M1 Max 1TB 32GB || Asus ROG Azoth med Black Ink V2s (205g0) + Asus ROG Harpe ACE

Permalänk

Det här var alltså igår. Jag har nyligen hämtat den från Inet, och hade inte mycket på datorn då förutom de som jag nämnde. Kan bekräfta att fläkten var på men inte på 100%.

Edit: Så där nu är den tillbaka. Ska fixa en video på det.

Permalänk

https://imgur.com/a/DG3XTcZ

Nu är fläkten inte på 100%, utan ganska lugnt är den. Jag hoppas ni hör vibrationen i bakgrunden.

Råkade radera videon, här är nya länken: https://imgur.com/a/MWgSQtV

Edit för tredje gången: Sådär nu har jag bevis för ljudet också, vilken härlig dag! Ber om ursäkt för spam! https://imgur.com/a/N477EHI

Permalänk
Medlem

Det är inte mycket som rör sig i en laptop numera (alla har väl SSD) så det borde vara fläkten som tjorvar på något sätt.. har du kollat temperaturer på CPU etc med något program? Om den tycker att den är farligt varm så kan datorn göra nästan vad som helst inkl stänga av sig i försök att rädda sig själv.

Permalänk

CPU är alltid vid 40-45 grader, om jag då inte spelar något

Permalänk
Medlem

En gissning.
Du har en mic i laptopen. Kan vara rundgång som låter och innan den blir för stor kan det låta så här.
Prova att stänga av micen så kanske bakgrundsljudet försvinner.

Sen har du ett eko på de mer tillfälliga ljuden. Det beror troligen på att du har någon ljudförbättring inkopplad.
Har du samma som mig så
Högerklivk högtalare(aktivitetsfältet), välj ljudinställningar, relaterade inställningar - ljud på kontrollpanelen, välj din ljudenhet för utgången och klicka på egenskaper, välj flik förbättringar, klicka i inaktivera alla ljudförbättringar och klicka sen på verkställ.
Sen kan datorn bli mer normal.

Permalänk

Gjorde som du sa. Låt oss säga att det skulle hjälpa, men hur skulle vi förklara att vänstra högtalaren funkar men inte högra? Eller för att förtydliga att ena sekunden högra funkar och ena inte.

Permalänk
Medlem

Sen tycker jag Inet gör ett förbannat bra jobb med din dator ändå, det är inte deras laptop och det är inte dem som är experter på att laga MSI laptops, nu har du lärt dig en läxa iallafall att inte köpa en MSI laptop nästa gång

förövrigt så borde du kunna häva köpet och få pengarna tillbaka snart om inte felet är avhjälpt?

jag skulle stått på mig och krävt att få en ny likvärdig laptop nu eftersom de inte verkar kunna laga problemen med den eller pengarna tillbaka.

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem

Märkligt, borde ju vara rätt enkelt för inet och msi att lokalisera att en laptop inte funkar som den ska? Men om nån på inet tittar på den lite snabbt med det du säger kan väl på plats konstatera att nåt inte är korrekt med din laptop ? dom har väl service i sina butiker. Efter 3 försök att reparera ska du kräva återköp.

En ny dator ska inte vara seg och stänga av sig sådär...

Permalänk
Skrivet av Oliver91:

Sen tycker jag Inet gör ett förbannat bra jobb med din dator ändå, det är inte deras laptop och det är inte dem som är experter på att laga MSI laptops, nu har du lärt dig en läxa iallafall att inte köpa en MSI laptop nästa gång

förövrigt så borde du kunna häva köpet och få pengarna tillbaka snart om inte felet är avhjälpt?

jag skulle stått på mig och krävt att få en ny likvärdig laptop nu eftersom de inte verkar kunna laga problemen med den eller pengarna tillbaka.

Har inte sagt något dåligt av deras service. De har bra service, mycket bättre än konkurrenterna iaf. Har iaf varit ganska nöjd med datorn men det är riktigt synd att vi inte kan komma på en bra lösning.

Sen angående hävning. Jag har kontaktat konsumentverket de menar att samma fel måste uppstå tre gånger. Tills man får häva köpet, de rekommenderade att jag skulle lämna in den hos en oberoende verkstad för att kolla genom den och se ifall det finns några fel eller inte. Men jag tycker det är risky eftersom garantin kan gå ut då.

Permalänk
Skrivet av HazZarD:

Märkligt, borde ju vara rätt enkelt för inet och msi att lokalisera att en laptop inte funkar som den ska? Men om nån på inet tittar på den lite snabbt med det du säger kan väl på plats konstatera att nåt inte är korrekt med din laptop ? dom har väl service i sina butiker. Efter 3 försök att reparera ska du kräva återköp.

En ny dator ska inte vara seg och stänga av sig sådär...

Så här är det. Första gången var datorn verkligen seg, man märkte direkt att något va fel. De påstod inget då tog in den och skickade in den till MSI. Andra gången förklara jag situationen för dem och berättade om högtalaren. De körde ett snabbt test genom att köra en låt i bakgrunden. Inget fel kom fram. Sen tredje gången som jag lämnade in den, så körde de genom sina tester etc men påstår fortfarande att det inte finns några problem. Benchmarks och allting har visat bra, ifall de har visat bra ska inte datorn klara av grejer då?

Permalänk
Medlem
Skrivet av crispycrip:

Har inte sagt något dåligt av deras service. De har bra service, mycket bättre än konkurrenterna iaf. Har iaf varit ganska nöjd med datorn men det är riktigt synd att vi inte kan komma på en bra lösning.

Sen angående hävning. Jag har kontaktat konsumentverket de menar att samma fel måste uppstå tre gånger. Tills man får häva köpet, de rekommenderade att jag skulle lämna in den hos en oberoende verkstad för att kolla genom den och se ifall det finns några fel eller inte. Men jag tycker det är risky eftersom garantin kan gå ut då.

Då ser jag inte varför du skriver sådär om Inet i början av tråden. Känns mer som att det är produkten som är svårjobbad och den är ju tillverkad av MSI. Inet är bara återförsäljaren och så som du beskrivit det har de skött sig utmärkt.

Visa signatur

Windows 11 Pro | Intel i7 8700 | ASUS Prime Z370-P | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS GTX 1080 | Fractal Design Define S | Corsair RM750x | Hyper 212 EVO

Permalänk

Ja... Vem är den man ska kontakta då? Det är väl Inet som ska hjälpa mig med att fixa datorn. De är ju "middle man", jag har köpt datorn från dem och det är dem som måste hjälpa mig att lösa det här på något sätt. De har gjort bra ett arbete, men när jag påstår att det finns problem med datorn säger de nej.

Permalänk
Medlem

Inet är mycket riktigt återförsäljaren du köpt datorn av, och även dit du ska kunna lämna in datorn vid ett garantiärende.
Föreslår att du kontaktar dem på nytt med videon av ljudet och din felbeskrivning.

Vad innebär "dåliga" FPS?
Om ena högtalaren har slutat fungera efter att de haft den inne på reparation hos MSIs serviceverkstad så låter det ju onekligen som ett skäl för dem att ta emot den på nytt och få det fixat enbart av den anledningen med.

Kontakta/maila inet så fixar de nog säkert om det är ett faktiskt problem med datorn och inte så att vi saknar relevant info.
Typ, datorn har åkt i golvet och är tappskadad av dig, eller något annat

Visa signatur

Win 12 pro | AMD i7 tolvsjuhundraX 1.2ghz | Asus Mode kort delux Fashion Gucci | 32 GB 1337 MHz
AMD 2020 Corona GPU | 1GB HDD Seagate Expansion | ~3 KB SDD
Fractal design K3 | motionscykel 850W | Dell 32 ventiler överliggande kam
mbturbo.com

Permalänk

"Vad innebär "dåliga" FPS?"
Innan jag lämnade in datorn för att de skulle fixa Cooling systemet fick jag enkelt 200 fps när jag spelade typ lol på high quality. Datorn klarade av mycket mer utan att behöva prestera så mycket. Nu klarar den knappt få 130 fps.

Jag har inte tappat datorn eller något och Inet är medveten om det. Dock så gick min skärm sönder efter att jag lämnade in den hos Inet. (Vilket är säkert pga MSI) Det är alltså inte bara högtalaren som är problemet. Jag har visat dem bevisen i butik men det har inte hjälpt.

Permalänk
Medlem

Kör user benchmark och ladda upp resultatet här så kan vi se om något särskilt sticker ut.

Visa signatur

Ryzen 3900X | ASUS ROG Strix X570-E | G-skill Trident Neo 32 gb 3600mhz
EVGA 3080 FTW | Sound BlasterX AE-5
Adata XPG XS8200 Pro 1 tb + 2 tb | diverse HDD
Phanteks Enthoo Evolv X mörkgrå | Corsair RM 750X V2
LG 32GK850G 1440p 165 Hz, 32" VA | Ducky shine 7 | Logitech G502 SE

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bellerefon:

Inet är mycket riktigt återförsäljaren du köpt datorn av, och även dit du ska kunna lämna in datorn vid ett garantiärende.
Föreslår att du kontaktar dem på nytt med videon av ljudet och din felbeskrivning.

Visst kan man lämna datorn dit, men man kan inte tvinga fram att de själva ska ta hand om servicen. Istället är det MSI som bestämmer vilka som sköter servicen på sina produkter, så Inet passar bara vidare produkten.

Visa signatur

Speldator :[I] AMD 5600X - 16GB fläskigt ram - AMD 580RX - AOC 32" Wide
HTPC : i5 3450S - 8GB G.Skill - Streacom F8

Permalänk
Vila i frid
Skrivet av crispycrip:

Dock så gick min skärm sönder efter att jag lämnade in den hos Inet. (Vilket är säkert pga MSI) Det är alltså inte bara högtalaren som är problemet. Jag har visat dem bevisen i butik men det har inte hjälpt.

Det är svårt att enkelt följa vad problemen var i olika skeden och vilka problem som yttrats efter respektive tillfälle. Du tror inte att du kan stolpa upp det i ett par punkter? T.ex något liknande.

1.problem) Taskig FPS.
1.åtgärd) Inet utan åtgärd.
1.resultat) Lika taskig FPS som tidigare.

2.problem) Taskig FPS
2.åtgärd) Inet skickar till "MSI"
2.resultat) Trasig skärm.

etc etc

Reparation av MSI Sverige verkar göras av Conmodo AB i Malmö. Förmodligen samma typ av klåpare som InfoCare. Kortbytare utan någon form av sinne för noggrannhet eller kvalitet.

Permalänk

Så här ligger det till.

(Första fallet)
1. Jag lämnar in datorn för första gången, då jag upplevde att den har blivit segt och att den "overheated".
2. Inet tar emot den för att fixa till problemet. De misstänker att det är något fel på Windows.
3. En månad senare får jag besked för att hämta datorn, då har MSI bytt ut "cooling systemet". Eftersom att den har gått sönder. Och uppdaterat datorn där o där.

(Andra fallet)
1. Problem) Jag går tillbaka efter en vecka eftersom jag upplever att datorn inte fungerar som det ska samt att det finns något fel på högtalaren.
2. Åtgärd) Vi kollar genom datorn, inget fel alls trots att jag video bevis. Vi kör genom ett test där vi spelar upp en låt från yt.
3. Resultat) De tycker att det är inte värt att skicka in datorn eftersom det kan finnas problem med Windows igen. Jag rekommenderas att göra en återställning ifall problemet skulle uppstå igen.

(Tredje gången)
1. Problem) Samma problem som "andra fallet" fast nu har jag hunnit installera några grejer. Jag testar att köra LOL jag får riktig dålig FPS. (Fick ca 200 innan nu får jag knappt upp till 150. Genomsnitt på 130~). Högtalaren har problem, funkar ibland och ibland inte.
2. Åtgärd) Jag återställer datorn enligt deras rekommendation. Backupen går ej genom, jag förlorar allt på datorn. Efter uppdatering är datorn oanvändbar, Inet märker det och skickar in den till MSI.
3. Resultat) Varken MSI eller Inet finner några fel. De har uppdaterat datorn återigen. Och alla fel är fortfarande kvar.

Permalänk
Vila i frid
Skrivet av crispycrip:

Och alla fel är fortfarande kvar.

Vad menar du med "alla", kan du specificera?