AMD Radeon RX 6000 stödjer ray tracing via Microsoft DXR och Vulkan

Permalänk
Medlem
Skrivet av alexbriss:

Vad menas med "blir dock utan stöd för Nvidia-specifika tekniker.", jag trodde "RTX ON" bara var en re-branding av DXR? Betyder det at ray tracing i Nvidia-titlar som Control och Cyperpunk inte kommer fungera med AMD-kort?

Det kan syfta på att ray tracing i Vulkan till en början var en utökning av NVIDIA. Det är det normala förfarandet för Vulkan (och OpenGL innan dess), d.v.s. aktörer som NVIDIA kan ge förslag på funktionalitet som de vill lägga till i Vulkan och ofta implementerar de en prototyp i form av en utökning för att demonstrera hur det fungerar.

Detta är precis hur ray tracing i Vulkan utvecklats, NVIDIA implementerade bl.a. utökningen VK_NV_ray_tracing för att lägga till stöd för ray tracing. Detta kommer snart att standardiseras i form av VK_KHR_ray_tracing, vilket är baserat på VK_NV_ray_tracing men med ändringar baserade på feedback från andra aktörer. Spel som just nu använder VK_NV_ray_tracing kommer då behöva uppdateras till att använda VK_KHR_ray_tracing istället för att fungera med AMDs (och senare Intels) grafikkort.

Permalänk
Medlem

Ganska väntad nyhet, men ändå trevligt att få det bekräftat!

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem

Jag tror faktiskt AMD kan har en stor fördel av att ha RDNA2 i PS5 och Xbox. Det innebär att PC-kloner indirekt kommer anpassas för AMDs RT och att det blir ett extra steg med RTX anpassningar.

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem

Fan. Nu vart man nyfiken på vad ett AMD 6800xt Strix kan ligga på. Vi säger några 100 lappar mer än 3080s dåskulle det klia extra mycket i köpfingrarna.

Har än inte fått mitt 3080 för introduction pris och står rätt långt bak i kön..

Är rätt kluven om man ska avbeställa eller stå kvar.

Visa signatur

Inter-Tech IM-1 Chassi x 5600X x Noctua NF-F12 Chromax Black Swap / 8st Blackswap fans/ ASUS PCE-AX58BT / 3200Mhz 32GB HyperX / SF750W / W10 > 970EVO+ & 3xSSD Kingston /3080 TUF OC V2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Falck1N:

Fan. Nu vart man nyfiken på vad ett AMD 6800xt Strix kan ligga på. Vi säger några 100 lappar mer än 3080s dåskulle det klia extra mycket i köpfingrarna.

Har än inte fått mitt 3080 för introduction pris och står rätt långt bak i kön..

Är rätt kluven om man ska avbeställa eller stå kvar.

Kön lär nog försvinna inom kort

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maximo:

Kön lär nog försvinna inom kort

Nah inte helt säkert då jag är 1 av dom i kön 230+ så kanske har chansen att få reda på mer om 6800xt .

Visa signatur

Inter-Tech IM-1 Chassi x 5600X x Noctua NF-F12 Chromax Black Swap / 8st Blackswap fans/ ASUS PCE-AX58BT / 3200Mhz 32GB HyperX / SF750W / W10 > 970EVO+ & 3xSSD Kingston /3080 TUF OC V2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zemlan:

Beror ju på. Ligger du ens och lirar i frekvenser så Gsync tillför något då? Man ska ju inte klamra sig fast vid det om det inte tillför något.

Det är ju främst tänkt för tillfällen när skärmarna har låg uppdateringsfrekvens och trots det var även denna var svår att nå upp till för att köra med Vsync. När 4K kom och skärmarna bara gick i 60hz var det typiskt trevligt eftersom 60FPS kunde man ju fetglömma då. Inte för att Vsync är önskvärt heller men när inte ens det var ett alternativ längre kom Gsync/Freesync som svar på detta dilemma helt enkelt för att bota tearing som är horribel på 60hz skärmar.

Men vitsen med Gsync på 120hz+ gamingskärmar är...tveksam, enligt mig. Även om man lirar i 50FPS på en 144hz skärm ser man knappt tearing ju. Om man inte är väldigt känslig eller aktivt kikar efter det skulle jag vilja påstå i varje fall.

Men alla är ju olika känsliga förstås, men man ska kanske ha detta i åtanke innan man upplever sig som låst, ställa sig frågan om man ens lider av tearing om man sitter på en 120+ Hz skärm osv. Går man upp över skärmens maximala frekvens fyller det ju verkligen noll funktion också, även det värt att ha i åtanke.

Spelar ofta i intervallet 70-130 i lite olika spel. Stuttering och tearing är vedervärdigt och det är synd att sätta en cap på 60, när ens dator mäktar med högre fps. Får se dock, RTX 3080 vs 6800XT, blir spännande.

Visa signatur

Playstation 4 + Nintendo Switch
R7 5800x3d - MSI B450 - RTX 3080 TUF - EVGA 650w G3 - ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av NaaR:

Spelar ofta i intervallet 70-130 i lite olika spel. Stuttering och tearing är vedervärdigt och det är synd att sätta en cap på 60, när ens dator mäktar med högre fps. Får se dock, RTX 3080 vs 6800XT, blir spännande.

Stuttering beror väl på att en eller flera bildrutor lite då och då tar onormalt lång tid att renderas, eller hela tiden pendlar renderingstiden upp och ner som en jojo, vilket upplevs som "hack" i bilden, eller stutter som man brukar kalla det om det sker lite hela tiden, för sånt hjälper väl knappast Gsync eller Freesync? Ett hack mitt i allt blir ett hack vare sig skärmen anpassar sig efter kortet eller ej tänker jag. Gsync är ju enbart till för att avhjälpa tearing AFAIK. Har inte marknadsförts för något annat såvitt jag vet. Men kan vara ute på grönbete här.

Du skulle ju kunna testa att lira utan det? Se om du faktiskt lider av tearingen så mycket som du minns/tror eller om det är en guntta placebo inblandat? Iofs, hade du en 144hz innan nuvarande Gsync och led av det där så visst, då vet du ju redan. Men kom du från en 60hz tänker jag kan det mycket väl vara så att du inte ens ser det utan Gsync. Sedan jag skaffade 144hz skärmar har jag som sagt aldrig sett röken av det. Letar jag aktivt efter det kan jag se det ibland, men även då är det inte lätt att se. Men du kan ju bara vara känsligare än mig också som sagt

Men ja, instämmer, det blir helt klart spännande att se jämförelser mellan alla nya korten som är på G. Trevlig höst för oss hårdvaruintresserade

Visa signatur

| AMD Ryzen 7 5800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte X570 Aorus Pro | Powercolor Radeon RX 6900XT Red Devil | 16GB G.Skill Trident Z@3600 CL15 | Gigabyte Aorus 2TB M.2 NVMe SSD | Fractal Design Ion+ Platinum 860W | Fractal Design Meshify S2 Blackout | Corsair K70 | Logitech G502 | Alienware AW3423DWF |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Falck1N:

Fan. Nu vart man nyfiken på vad ett AMD 6800xt Strix kan ligga på. Vi säger några 100 lappar mer än 3080s dåskulle det klia extra mycket i köpfingrarna.

Har än inte fått mitt 3080 för introduction pris och står rätt långt bak i kön..

Är rätt kluven om man ska avbeställa eller stå kvar.

Ha, är i samma båt. Har ingen aning när jag får mitt beställda 3080 kort. Hmmm.. ray tracing prestandan känns fortfarande lite tveksam med AMD, men samtidigt känns det som man vill supportera AMD när dom äntligen har kort med liknande prestanda. O sen är det ju ganska störigt med Nvidias pappers-lansering. Hoppas AMD har gott om kort vid säljstart men med tanke på Xbox Series X o PS5 så är det oxo tveksamt.

Permalänk
Medlem

Men Cyberpunk fortfarande ingen RT för AMD?

Visa signatur

Fractal R6 Blackout TG - ASUS TUF X670E Plus - Ryzen 7600X / H150i Elite LCD - Corsair 32GB DDR5 @6000 - 7900XT OC TUF - Gigabyte nVme 500GB OS-PRG - Kingston NV2 2TB - 4TB HDD x 2 - SteelS Apex 7 + Razer Viper Ultimate - SoundBlasterX G6 + Sennheiser HD 660S - AOC 34" CU34G2X
*SERVER: HP MicroServer Gen8 - Xeon E3-1220L V2 - 16GB - 4x4TB* - PLEX - AdGuard
*MOBIL: Google Pixel 7 Pro 256GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av AxxT:

Men Cyberpunk fortfarande ingen RT för AMD?

Brian Burke* från Nvidia säger att Cyberpunks ray tracing bygger på DXR och inte Nvidias proprietära teknik.
AMD säger att de ska ha stöd för alla spel med DXR vilket jag tolkar som att även Cyberpunk får ray tracing med AMDs kort.

* https://www.thefpsreview.com/2020/11/06/cyberpunk-2077-will-s...

Visa signatur

Ryzen 7800X3D, 3080 Ti