Min vän har fått för sig att man måste ha ATX

Permalänk
Medlem

Min vän har fått för sig att man måste ha ATX

Tjenare bullen,

Min vän har tänkt bygga följande setup:
Ryzen 5600x
B550 moderkort
16 gb ram
1-2 st nvme 970 diskar
Rtx 3070
Luftkylning
Han har sagt att han inte tänkt uppgradera datorn efter att den är köpt

Av någon anledning har han fått för sig att ATX är ett måste. Vilket jag är skeptisk till när han rådfrågar mig. Vad tycker ni?

Jag har förståelse att om man ska ha riktigt fläskigt grafikkort, vattenkylning och många hårddiskar att det finns fördelar med stort moderkort och chassi...

Dock har jag svårt att se den motivationen för min väns behov och de komponenter han tänkt köpa?

  • Han bor väldigt litet, blott på 24 kvadrat.

  • Han vill kunna ta med datorn till sin hemort vid längre semester (åker tåg)

  • Han vill kunna ta med datorn på lan hos vänner.

Hur övertygar jag honom att matx eller kanske till och med mitx räcker för hans behov?

Eller är det jag som har fel? Krävs ATX för de komponenter han tänkt köpa?

Givetvis får han göra som han vill. Men eftersom han ändå rådfrågar mig så blir jag fundersam.

Permalänk

Det enda som ATX vs. ITX/mATX påverkar är storleken på själva lådan.
Låt han bestämma.

Visa signatur

Main PC: I7-12700K, 32Gb Corsair Vengeance RGB DDR4 3200Mhz, MSI Z690 Pro DDR4, MSI SuprimX RTX 3080 10Gb,
Seasonic Focus 850W, Wallmounted, Display: Samsung Odyssey G5
Guest PC: I9-9900K, 32Gb Corsair LPX DDR4 3000Mhz, MSI z390-a Pro, MSI Ventus RTX 3070 8Gb, Seasonic Platinum 750W,
Wallmounted, Display: MSI Optix MAG321cqr
Laptop: Acer Helios 300 (i7-10870H,RTX 3060 6Gb, 16Gb DDR4)

Permalänk
Hedersmedlem

Nu bor jag iofs inte trångt, men jag skulle också köra ATX alla dagar i veckan. Försökte mig på ett mATX-bygge en gång och det var ett väldans pillande varje gång man skulle göra något i den lådan. Kylningen var inte heller mycket att hurra för.

Men varför känner du alls ett behov av att övertala honom? Om han vet vad han vill ha kan han väl skaffa det. Så länge han inte ska ha en big-tower låda.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem

Jag tänker att det inte är svårare än att ni jämför respektive moderkorts egenskaper och funktioner och jämför med din väns behov. Det är väl främst (bara?) antalet insticksplatser/anslutningar som skiljer mATX och ATX i termer av funktion. Din vän får helt enkelt fatta ett informerat beslut där han jämför förlusten av anslutningar gentemot sämre mobilitet.

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem

Bara för att man kör ATX betyder inte att chassit måste vara massiv. Kör själv ett Meshify C stående på skrivbordet.

Visa signatur

System: i5 10600K, Asus Z490-F, Corsair Vengeance 16GB 3200MHz, SSD 256GB Samsung 830 & 1TB 860 EVO, ASUS TUF 3080, Noctua NH-U14S, Corsair RM850Xv2, Fractal Design Meshify C, LG 34GK950F.

Permalänk
Skrivet av PlogarN97:

Tjenare bullen,

Min vän har tänkt bygga följande setup:
Ryzen 5600x
B550 moderkort
16 gb ram
1-2 st nvme 970 diskar
Rtx 3070
Luftkylning
Han har sagt att han inte tänkt uppgradera datorn efter att den är köpt

Av någon anledning har han fått för sig att ATX är ett måste. Vilket jag är skeptisk till när han rådfrågar mig. Vad tycker ni?

Jag har förståelse att om man ska ha riktigt fläskigt grafikkort, vattenkylning och många hårddiskar att det finns fördelar med stort moderkort och chassi...

Dock har jag svårt att se den motivationen för min väns behov och de komponenter han tänkt köpa?

  • Han bor väldigt litet, blott på 24 kvadrat.

  • Han vill kunna ta med datorn till sin hemort vid längre semester (åker tåg)

  • Han vill kunna ta med datorn på lan hos vänner.

Hur övertygar jag honom att matx eller kanske till och med mitx räcker för hans behov?

Eller är det jag som har fel? Krävs ATX för de komponenter han tänkt köpa?

Givetvis får han göra som han vill. Men eftersom han ändå rådfrågar mig så blir jag fundersam.

Alltså ATX vs mATX finns det ju inget rätt svar på, det är ju en smaksak och vad man själv föredrar. Skulle jag ta med datorn mycket hade jag antagligen kört mATX (Men å andra sidan är det ju lättare att göra ATX-chassin snygga, han kanske vill visa upp den och det är ju svårare att göra ett flashigt mATX-bygge). Att han bor på 24 kvadrat känns lite irrelevant dock, jag har en ATX-låda i min 24kvadratare och det är ju knappast så att den tar upp särskilt mycket plats, en mATX är ju bara kortare på höjden (inte bredden) så det spelar ju ingen roll ändå.

Tycker inte du har så mycket att oroa dig för, det är ju knappast ett dåligt val att köra ATX (tyngden på datorn blir väl typ samma oavsett så för resande är ATX bara större, inte tyngre)

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

Försökte mig på ett mATX-bygge en gång och det var ett väldans pillande varje gång man skulle göra något i den lådan. Kylningen var inte heller mycket att hurra för.

Bara för att du haft ett dåligt mATX chassi är det inte fel på storleken.

Med de kraven finns ingen vinst med ATX över mATX och enda vinsten över ITX är priset.
Men behov av antal USB och lite annat framgår inte.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Inaktiv

Gick från X570 med FD Define R5 till B550 och CM NR200P och trivs överlag bra. Två senaste primära datorerna körde ATX, annars har jag mest kört mATX och ITX sedan slutet av 00-talet.

Idag känns det inte som om man missar något att köra ITX. Moderkorten är ofta påkostade, speciellt till skillnad från mATX, och hur ofta behöver man ansluta mer än en PCIe-enhet?

Förstås upp till vad behoven för systemet är. Finns fördelar med ATX men jag kan själv ha svårt att motivera dessa. Speciellt tider som denna när CF och SLI gått ur tiden. Använder heller inte ljudkort. Några extra NICs ser jag inget behov av.

Tycker dock det är trist att det är så dåligt med bra mATX-chassin och för den delen också mATX moderkort. När jag gick från ATX till mATX uppskattades dåtidens chassin mycket. Favoriten är nog fortfarande Antec NSK 3400.

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

Nu bor jag iofs inte trångt, men jag skulle också köra ATX alla dagar i veckan. Försökte mig på ett mATX-bygge en gång och det var ett väldans pillande varje gång man skulle göra något i den lådan. Kylningen var inte heller mycket att hurra för.

Men varför känner du alls ett behov av att övertala honom? Om han vet vad han vill ha kan han väl skaffa det. Så länge han inte ska ha en big-tower låda.

Nja givetvis får han göra som han vill.

Jag kände bara att han verkar snöat in sig på att en dator måste vara av ATX-format. Och att det vore trevligt med vara lite ögonöppnare att det inte måste vara ATX som är enda alternativet för en stationär dator.

Lite som om någon har 800 000 kr bor i stan och kör mest i stan och har tänkt köpa en bil av sedanmodell och helt snöat in sig på att det måste vara bensindrift. Och om den personen hade rådfrågat mig så hade isf jag viljat ha lite argument kring att det inte alls måste vara bensin utan att det finns vettiga elbilar nuförtiden. Även om personen givetvis är fri att köpa en bensindriven bil