PCI Express 6.0 släpps till medlemmar

Permalänk
Melding Plague

PCI Express 6.0 släpps till medlemmar

Efterföljaren till PCI Express 5.0 når version 0.7 och väntas nå marknaden år 2023 eller 2024.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Och själv har man ju typ precis kommit ifrån PCIe 2.0 med Sandy Bridge haha

Citat:

AMD å sin sida väntas stödja PCI Express 5.0 med start år 2022 och arkitekturen Zen 4.

Blir det måhända tillsammans med DDR5 också? Eller kommer det tidigare med någon Zen 3+?

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Medlem
Skrivet av Starric:

Och själv har man ju typ precis kommit ifrån PCIe 2.0 med Sandy Bridge haha

Blir det måhända tillsammans med DDR5 också? Eller kommer det tidigare med någon Zen 3+?

Ingen vet, men nästa sockelbyte kommer troligtvis med Zen 4. Så kanske DDR5 då.

Visa signatur

Das Haus, det bästa inom House.

| Asrock X670 SL | Ryzen 7800X3D | 32GB 6000mhz CL30 | Radeon 6950XT Red Devil | Kingston KC3000 2tb M.2 | 20tb+ HDD | Dell UP3017 30" 2560x1600 |

Permalänk
Medlem

Har uppgraderat till PCIE 4.0 i år och nästa blir då utan tvekan 6.0. Gillar att göra rejäla kliv!

Visa signatur

12900K | 32GB 6000 DDR5 | 3090 FE | PG259QN |

Permalänk
Medlem

Så pcie6 kommer göra skillnad för vanliga konsumenter någon gång 2030? 😁

Permalänk
Medlem
Skrivet av aholman:

Så pcie6 kommer göra skillnad för vanliga konsumenter någon gång 2030? 😁

Om nu även processorer skall börja kunna adressera VRAM på grafikkorten, så är väl detta en högst välkommen uppgradering.

Visa signatur

If you follow the herd you are going to have to step through a lot of manure. Have the courage to trust in yourself and follow your own path.

Permalänk
Medlem

"PCI Express 6.0 släpps till medlemmar". Swec-medlemmar? Får jag PCI Express 6.0 nu?

Visa signatur

AMD 5800X ▪ MSI B550M Mortar ▪ G.Skill 32GB 3600MHz CL16 ▪ Palit 4070 Ti ▪ 1TB SSD 970 Evo+ ▪ Dark Power 13 1000W ▪ FD Define Mini C ▪ Aorus AD27QD + LG 27GL850

Permalänk
Rekordmedlem

Jag är medlem, var är länken till anmälan ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av enbom:

"PCI Express 6.0 släpps till medlemmar". Swec-medlemmar? Får jag PCI Express 6.0 nu?

Jaa, du kommer kunna uppdatera från 3.0 till 6.0 på samma moderkort, behövs bara en uppdatering på cirka 224Gb.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Jag är medlem, var är länken till anmälan ?

Du kan ladda ner PCI Express 6.0 här

Permalänk
Medlem

Se där, Early Eccess har spridit sig till hårdvaruvärlden....

Permalänk
Medlem
Skrivet av elajt_1:

Om nu även processorer skall börja kunna adressera VRAM på grafikkorten, så är väl detta en högst välkommen uppgradering.

Jag antar att det är amds nya "smart access memory" du syftar på? Verkar vara mycket missförstånd runt denna teknik. Cpun har alltid kunnat använda allt minne på gpun. Skillnaden är bara att tidigare har detta gjorts i flera mindre steg (tror det var 256MB per anrop men citera mig inte på det) och det amd gjort är att tillåta så hela grafikkortets minne kan allokeras på ett enda anrop. Det handlar alltså om att att spelmotorn/processorn behöver göra färre anrop för att fylla den stora mängd grafikminne som moderna grafikkort har. Detta är självklart positivt, men inget revolutionerande i sig.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Chibariku:

Du kan ladda ner PCI Express 6.0 här

Den hade jag redan provat, har hör att https://youtu.be/1Jy4ErPDyjo?t=33 är en mer buggfri version.
Mer seriöst så kanske de nya ideerna med att länka ihop lagring och AMDs cpulänk mot gpun kan göra att det växer fram ett verkligt behov även för annat än arbetsstationer.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Den hade jag redan provat, har hör att https://youtu.be/1Jy4ErPDyjo?t=33 är en mer buggfri version.
Mer seriöst så kanske de nya ideerna med att länka ihop lagring och AMDs cpulänk mot gpun kan göra att det växer fram ett verkligt behov även för annat än arbetsstationer.

Hmm kom lite längre i processen men måste ha ett inkompatibelt modermodem.

Skämt åsido, ja vi får hoppas att det kommer lite nya roliga lösningar för oss dödliga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av enbom:

"PCI Express 6.0 släpps till medlemmar". Swec-medlemmar? Får jag PCI Express 6.0 nu?

PCI-SIG medlemmar.
Troligtvis är de flesta tillverkare av moderkort och instickskort medlem.

Skrivet av ThomasLidstrom:

Se där, Early Eccess har spridit sig till hårdvaruvärlden....

Det är ett antal steg mellan idé och färdiga produkter.
Detta är för hårdvarutillverkare.
Det är mer liknande att spelutvecklare själva har tillgång till beta versioner av spelen de utvecklar innan de släpps på marknaden.
Internal Access?
VIP Access?
Developer Access?

Permalänk
Medlem

I all välmening uppmanar jag den som har satt rubriken till denna artikel att fundera ett varv till på om den går att förtydliga

Permalänk
Medlem
Skrivet av adzer:

Jag antar att det är amds nya "smart access memory" du syftar på? Verkar vara mycket missförstånd runt denna teknik. Cpun har alltid kunnat använda allt minne på gpun. Skillnaden är bara att tidigare har detta gjorts i flera mindre steg (tror det var 256MB per anrop men citera mig inte på det) och det amd gjort är att tillåta så hela grafikkortets minne kan allokeras på ett enda anrop. Det handlar alltså om att att spelmotorn/processorn behöver göra färre anrop för att fylla den stora mängd grafikminne som moderna grafikkort har. Detta är självklart positivt, men inget revolutionerande i sig.

Har inte nämnt revolutionerande. Hur ofta är det vi får något revolutionerande i datorvärlden. Det beror väl iofs på vad man menar. För mig är att vi kan fortsätta krympa tekniken revolutionerande. Hur som helst så bör ju bussens hastighet tidigare varit och fortfarande är en stor bromskloss för detta.

Visa signatur

If you follow the herd you are going to have to step through a lot of manure. Have the courage to trust in yourself and follow your own path.

Permalänk
Medlem

Funderar lite på hur detta skall kylas, då man var tvungen att sätta en fläkt på pcie 4.0 moderkorten, hur kommer då det lösas på moderkort som skall ha en fyra gånger så snabb hastighet? Hur varma blir dessa chipset?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ThomasLidstrom:

Se där, Early Eccess har spridit sig till hårdvaruvärlden....

PCIE 7 blir exklusiv EA DLC...

Visa signatur

7800X3D//4090
MINT XFCE // W11 🤮

Permalänk
Skrivet av Chibariku:

Du kan ladda ner PCI Express 6.0 här

Förväntade mig Rick Astley och blev ej besviken. Ty.

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X || AMD Radeon RX 6800 XT Sapphire Nitro+ SE OC || Fractal Design Meshify 2 White || Corsair H150i Elite Capellix 360mm || Corsair RM850X V2 || RAM 32GB Corsair Dominator || PRIME X570 -PRO || SAMSUNG SSD 830 - OCZ-TRION150 - Corsair MP600 - Kingston A2000 || Logitech PRO X || Logitech G502 || Logitech G915 || 7x Corsair QL 120

Permalänk
Skrivet av Chibariku:

Du kan ladda ner PCI Express 6.0 här

Så fort jag jag såg "här" så började never gonna give you up spelas i huvudet.

lo and behold, det stämde

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, GTX Titan Xp 12GB

Sugen på att köra e-GPU?

Permalänk
Medlem

"5.0 når version 0.7"

jösses, så 5.0.0.7 då? eller version 0.7 av 5.0? xD

Permalänk
Medlem
Skrivet av RekiN:

Har uppgraderat till PCIE 4.0 i år och nästa blir då utan tvekan 6.0. Gillar att göra rejäla kliv!

Jag sitter på en Intel® Xeon® Processor E3-1240 v6 som är klippstabil. Jag letar efter en WS processor som kan ta över men ingen är än så länge värdig

Visa signatur

ASUS ROG Maximus XII HERO (WI-FI | Intel i9 10900K | Be-Qiet Straight Power 11 1000W | 32GB G.Skills Ripjaws V 4000Mhz | Nvidia RTX 4090 FE | Fractal Design Define-7 Compact | Noctua NH-D15S | Samsung SSD 970 Pro 512GB NVMe (os), Samsung SSD 980 Pro 512GB (Speldisk)|

Permalänk
Medlem

Man kan hoppas de gör så att grafikkorten får ström genom pcie porten så slipper man kablarna. Har för mig MacPro levererar 375w genom dessa portar.

Visa signatur

Här sitter jag och känner in rummet och spelar dataspel.

Permalänk
Skrivet av BooliBoo:

Man kan hoppas de gör så att grafikkorten får ström genom pcie porten så slipper man kablarna. Har för mig MacPro levererar 375w genom dessa portar.

får redan ström genom porten dock för lite 75w PCIe 4.0

The PCI SIG (special interest group) has been developing PCI Express 4.0 since late 2011. The transfer rate for 16x PCIe 4.0 slots will be 16GT/s, which is just under 32GB/s. As far as power goes, power draw directly from the slot will remain at 75W but external power adapters should be able to exceed 225W.

Permalänk
Medlem

En dum fråga har inte sweclockers skrivit fel?

Om man tittar på Wikipedia så ska PCI Express 6.0 ge 128 GB/s inte 256 GB/s 16x samt 1 slot 8 GBsec

PCI Express 5.0 ger 1 slot 4 GBsec 16x ger 64GBsec

Detta kan man även se på anandtech, se länk nedan

https://www.anandtech.com/show/14447/pcisig-finalizes-pcie-50...

https://sv.wikipedia.org/wiki/PCI_Express

Eller jag har missat något kapitalt?