Razer lanserar Book 13 – Intel Evo-märkt bärbar för jobb

Permalänk
Melding Plague

Razer lanserar Book 13 – Intel Evo-märkt bärbar för jobb

Blir tillverkarens första dator att erbjudas med Core i5-processor samtidigt som det bjuds skärmar med bildförhållandet 16:10.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Synd att Razer in kör något AMD alternativ.
Skulle vara intressant med en 4800u i en Razer Stealth men dom verkar vara riktigt inkörda på Intel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joki:

Synd att Razer in kör något AMD alternativ.
Skulle vara intressant med en 4800u i en Razer Stealth men dom verkar vara riktigt inkörda på Intel.

De där känns lite konstigt att vilja göra en tunn för produktivitets segmentet så stoppar man i en ifemma.....

Permalänk
Medlem
Skrivet av UncleDirty:

De där känns lite konstigt att vilja göra en tunn för produktivitets segmentet så stoppar man i en ifemma.....

Det är väl relativt, "jobb" kan betyda rätt många olika laster, i pressmaterialet som visas sittar han ju i powerpoint liksom. Att ha en i5 i basmodellen är väl inget konstigt, sen för den delen, när i5 och i7 ändå har lika många trådar, så skulle jag ta lite bättre batteritid och lägre pris över en i7 ändå tror jag. Då är nog 8GB en betydligt större begränsning för många.

Vikt, skärm, tangentbord, trackpad, I/O är iaf vad jag tittar på när det kommer till jobblaptops, typ alla moderna CPU:er ger duglig prestanda för mig iaf (speciellt efter att Intel gick till 4/8 som standard)

edit. eller du kanske syftade på stealth, och inte modellen i artikeln?

https://www.razer.com/gaming-laptops/Razer-Book-13/RZ09-03571...

Hmm kanske blir denna istället för nya XPS 13, riktigt trevlig IO med USB 3.1 (USB-A), 2xThunderbolt 4 (USB-C) och fullsize HDMI 2.0 port. Denna ser faktiskt ut att ha i princip allt jag letar efter i en ultrabook!

Permalänk
Föredetting
Skrivet av Joki:

Synd att Razer in kör något AMD alternativ.
Skulle vara intressant med en 4800u i en Razer Stealth men dom verkar vara riktigt inkörda på Intel.

Med Intel som delägare lär det dröja innan det byggs bärbara på AMD hos Razer.

Visa signatur

Internet of Things. Translation: Anything that connects to the internet, no matter how useless nor how much of a security risk it poses.

Permalänk
Keeper of Traditions

Den såg ju faktiskt riktigt bra ut för att komma från Razer... Och en 16:10 skärm dessutom. Hade behovet funnits hade detta kunnat vara en konkurrent.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk

Är jag ensam om få "Microsoft Surface Laptop" vibbar 😒😒

Permalänk
Medlem

Tycker laptops hamnat i samma svacla som telefoner - allt ser likadant ut, det mesta presterade tillräckligt bra redan för flera år sedan och det är i huvudsak batteritid och övriga features som nedprioriterats till förmån för onödiga uppgraderingar. Ingenting nytt händer på flera år och alla försöker bara se ut som den andra sidans Apple.

Blä

Permalänk
Medlem

Det jag saknade när jag letade laptop förra året, var ett vettigt 16:10-alternativ, saknar samma sak i desktopvärlden. Den extra höjden gör stor skillnad.
Hoppas verkligen att tillverkarna börjar inse att detta format saknas av många och hoppar på detta tåg!

Visa signatur

|| Chassi Fractal Design Define R3 || PSU Corsair 650W modular || MOBO MSI Z68A-GD65 (G3)|| CPU Intel® Core™ i7 2600k
|| GPU
Sapphire Nitro R9 390 || Minne 8GB Corsair XMS3 DDR3 @ 1600MHz || SSD Samsung 830 256GB|| OS Win 10 Pro || Gear Dell U2412M, Samsung 226BW || Logitech G500 || Corsair K70|| ATH-M50x <3 ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nemesis(SM):

Är jag ensam om få "Microsoft Surface Laptop" vibbar 😒😒

Det är väl snarare Macbook (Pro) som är ursprunget?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nemesis(SM):

Är jag ensam om få "Microsoft Surface Laptop" vibbar 😒😒

Ja, den ser Microsoftig ut. Speciellt tangenterna.
Dock tycker jag denna ser något mer premium ut en Surface produkterna.

Permalänk
Medlem

Hade hellre sett en ny Pro-modell - men den lär fylla ett behov

Bra att ultrabooksegmentet får en välbyggd Razer men är fortfarande mer intressant av en Mercury White Razerblade Pro för creator/gamer-segmentet. Dessvärre är priset på Razerblade Pro alldeles för högt just nu. Maxtaket borde vara max 30 000 kr inkl moms - över 40 000 kr för en laptop är galet mycket pengar om du inte fakturerar jobb med laptopen.

På önskelistan för Razerblade Pro nästa år:

4K (men med 120 eller 144 Hz för spel i HD eller DLSS)
CPU 12+ kärnor
64 GB RAM
RTX 3070
PCI Express 4 2-3 st m.2-platser (laptopen bör komma med 1 TB SSD)
Bättre högtalare
Thunderbolt 4-portar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xoka:

Det jag saknade när jag letade laptop förra året, var ett vettigt 16:10-alternativ, saknar samma sak i desktopvärlden. Den extra höjden gör stor skillnad.
Hoppas verkligen att tillverkarna börjar inse att detta format saknas av många och hoppar på detta tåg!

Det är just detta som gjort att jag tidigare sneglat på Macbook för att köra Windows, då de har kört 16:10 sedan man lämnade 4:3-skärmarna.

De senaste åren har det däremot börjat dyka upp fler och fler alternativ även på PC-sidan. Dell XPS 2-in-1 har kört 16:10 i ett par år och nu i år släpptes deras vanliga XPS 13 med 16:10-skärm. Jag valde dock deras äldre XPS 13 med 16:9-skärm och sparade runt 10000:- på det valet

Nu hoppas jag bara att det även ska komma laptops med vettiga skärmupplösningar! 1920x1200 är inte helt optimalt på en 13-tummare, utan jag hade helst sett 1600x1000 alternativt 3200x2000 i upplösning. Det finns inte heller någon mening med 4k-skärmar på en laptop, speciellt inte om man värderar lång batteritid.

Även här tycker jag att Macbook gjort en bra kompromiss, där även macOS skalar sitt UI betydligt bättre än vad Windows gör.

Hade jag bara kunnat byta ut tangentbordet på Mac till Windows-layout (fysiskt alltså), så hade jag skaffat mig en Macbook utan att blinka.

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Det är väl snarare Macbook (Pro) som är ursprunget?

Ser mer ut som surface book än mac book pro i finishen och formatet.

Att Apple körde på metallisk stil är inte något unikt.

Dessutom har macen med sitt "tunna och snäppet kantigare utseende" enbart sett ut så sedan 2015. Då kan man säga att Apple härmade Asus ux310 serien t.ex. men slappade på sin gråa färg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JeanC:

Dessutom har macen med sitt "tunna och snäppet kantigare utseende" enbart sett ut så sedan 2015. Då kan man säga att Apple härmade Asus ux310 serien t.ex. men slappade på sin gråa färg.

Asus? Jag trodde det var en Macbook Air från 2008 du länkade

Har själv en Asus UX32V här (från 2012?) som extradator.

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Asus? Jag trodde det var en Macbook Air från 2008 du länkade

Har själv en Asus UX32V här (från 2012?) som extradator.

Jag länkade ingen Macbook Air.

Har själv en Surface Book som jobbdator men tidigare MacBook Pro.

Personligen inget fan av någon av dem och är faktiskt mer nöjd med UX310, men den har lite för lite ram nu (4 GB).

Permalänk
Medlem

"Den som suktar efter ännu högre upplösning kan specificera den dyrare modellen med en touchskärm med upplösningen 3 840 × 2400 pixlar, till priset 1 999 USD."

På 13" skärm?
Bästa jag kan tänka mig är att man vill köra extern 4k skärm och undvika olika upplösningar ... men även då

Permalänk

Älskar verkligen ALLT med denna från utseende till skärm o andra speccar... eller ja, så när som på...
Hade dom slängt in en passivt kyld Tiger lake-Y o 10h+ batteritid hade jag köpt direkt.

Kommer nog aldrig mer köpa en laptop med fläkt eller dålig batteritid. Evo-märkningen bådar dock gott för batteritiden hoppas jag.

Visa signatur

Dator: EEE901 N270/ 1GB / 20GB SSD ... Kraftigt nedbantat/tweakat Win7 x86 for speeeEED!
Facebook användare? Hatar tidslinjen? gå med i denna FB-grupp:
Undo Timeline ...med lite tur får h*lvetet ett slut!

Permalänk
Medlem

Den stora loggan får dom göra sig av med

Visa signatur

Eglobal mini-pc // Intel i7 8750H // 16gb ddr4 @ 2666mhz // eGPU-lösning Sapphire RX Vega 56 nVME --> pcie x4

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av BeanoBauer:

Den stora loggan får dom göra sig av med

Alla laptops har väl tillverkarens logga på ovansidan?

EDIT: Okej, inte alla... De flesta.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunder:

Alla laptops har väl tillverkarens logga på ovansidan?

EDIT: Okej, inte alla... De flesta.

Absolut, men om det ska vara en "jobb-dator" tror jag dom tjänar på att ta bort den från ovansidan, alternativt göra den mer diskret

Visa signatur

Eglobal mini-pc // Intel i7 8750H // 16gb ddr4 @ 2666mhz // eGPU-lösning Sapphire RX Vega 56 nVME --> pcie x4

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av BeanoBauer:

Absolut, men om det ska vara en "jobb-dator" tror jag dom tjänar på att ta bort den från ovansidan, alternativt göra den mer diskret

Min "jobb-dator" har en stor HP-logga på ovansidan, istället Razer-loggan är ju i alla fall lite snyggare.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem

Vad är problemet med razer loggan? Den är snygg ju, sluta skämmas för "gaming" märken i offentligheten