Sebastiannystrom testar Samsung Galaxy S20 Ultra 5G (Apple-användare)

Permalänk

Sebastiannystrom testar Samsung Galaxy S20 Ultra 5G (Apple-användare)


Sponsrat innehåll: Testpilot

SweClockers testpiloter är medlemmar som på egen hand testar nya produkter i datorvärlden. Denna testpilot arrangeras av SweClockers på uppdrag av Samsung som betalar för publiceringen. Uppdragsgivaren har inget inflytande över innehållet och testpiloten är helt fri att dra egna slutsatser.

► Mer om testet av Samsung Galaxy S20 Ultra 5G
► Mer om SweClockers testpiloter


Bakgrund

Hej och välkommen till min forums post där jag kommer att testa Samsung Galaxy S20 Ultra 5G! Jag tänkte berätta hur mina användningsområden är när det gäller en telefon, jag är mer en “average user” och använder min telefon till sociala medier, ta kort på familjen när vi är iväg på aktiviteter men använder den även för lite hälsodata då jag använder mig av en smartwatch och även lite smarta hem funktioner som jag successivt börjar bygga ut här hemma. En funktion som har stor betydelse för mig i en telefon är smarta betallösningar då jag använder det stort sett varje dag. Jag använder mig dagligen av en iPhone Xs Max och detta test kommer mycket att bygga på skillnaderna mellan iOS och Android, hur det är att ta av sig den svarta turtlenecken och se hur vardagslivet rullar med Android istället för iOS.

Första intryck - "look and feel"

Mina första tankar som kom upp när jag bryter den berömda sealen från kartongen och tar bort kartongens lock är att detta är väldigt likt iPhone unboxing upplevelsen vilket är ett stort plus eftersom apple har enligt mig varit världsledande till att skapa en bra och härlig “unboxing experience” som resulterar i ett bra första intryck vilket jag tycker är viktigt.

Samsung S20 Ultra 5G i sin kartong

i kartongen hittar vi först själva telefonen, vilket jag konstaterade snabbt att denna telefon är stor! jämförelsevis med min nuvarande iPhone XS Max så ser den ut som en vanlig XS. Eftersom jag har rätt stora händer så uppskattar jag stora telefoner därav har jag haft en Xs Max istället för en Vanlig Xs när jag har använt mig utav iPhones. Under telefonen ligger usb-c kabeln, strömadaptern som är en snabbladdare vilket jag uppskattar väldigt mycket att det följer med telefonen och inte säljs separat som exempelvis apple har valt att göra. Ett par usb-c hörlurar som samsung har samarbetat med AKG för att ta fram samt dokumentation och verktyg för att sätta i sim kortet.

Storleksskillnaden mellan min nuvarande iPhone Xs Max (till vänster) och Samsung Galaxy S20 Ultra 5G (till höger)

Känslan jag får när jag tar upp telefonen är att detta är en premium telefon, man känner kvalitén rakt igenom med sin glasbaksida och heltäckande display. Något man inte tror när man kollar på telefonen är att den är väldigt lätt för sin storlek. Vilket jag tycker väldigt mycket om, detta är en smaksak om man ser det som positivt eller negativt men för mig var det väldigt positivt. Baksidan består till stor del av hela 4 kameror!! vilket jag inte är van vid eftersom min iPhone Xs Max enbart har 2 st kameror på baksidan. Kul tänkte jag eftersom jag brukar fotografera familjen när vi är iväg på olika aktiviteter och en bra smartphone kamera är alltid bra att ha trots att jag har en systemkamera. Det går alltid fortare att ta upp en mobiltelefon och “fånga ögonblicket” än att ta fram en systemkamera och ställa in massa.

När jag startar telefonen ser jag direkt att det finns ingen stor gigantisk “notch” där uppe utan endast ett litet hål för fram kameran, detta ger stor display yta och efter en stund med telefonen märker jag knappt av det där lilla kamera hålet. Jämförelsevis med iPhone så gillar jag samsungs val av design istället för den gigantiska hakan eller “notch” som apple har valt att ha på sina telefoner. När sedan välkomstmeddelandet kommer upp ser jag hur texten är krisp och detaljrik! jag gillar detta skarpt och man märker hur bra Samsungs OLED display faktiskt är när man exempelvis kollar på video på youtube då skärpan är krispig och klar men även färgerna är behagliga, jag använder mig av telefonen på intensivt skärmläge med vitbalansen i mitten.

Då var det dags för mig att bege mig in i något som för mig var nytt, spännande och en djungel. Nämligen Android OS

Migrering av data

I o med att jag kommer med en stor svart turtleneck som jag burit med mig sen min iPod Touch 4th gen så har jag noll koll Android eller Samsung överlag, men startprocessen var väldigt enkel och straight forward. Samsung har även tänkt på oss som eventuellt går från iOS till Android och har sin applikation “Smart Switch” där man enkelt väljer om man ska skicka data eller ta emot data, ansluter sin iOS enhet antingen via sladd om man har en lightning till usb-c kabel, eller loggar in på ditt iCloud konto. Så för Samsung över din data åt dig som bilder,kontakter,applikationer osv. Detta fungerar även om du byter från en annan android enhet. För mig så fick jag med allt förutom applikationer vilket jag är okej med då jag såg detta som en chans att rensa ur lite ur mitt bibliotek av applikationer. Fantastisk smart lösning av Samsung och jag blev riktigt chockad när jag fick upp Smart switch under installationsprocessen, Android hamnade på ett stort + där och jag kände att “Android kanske inte är så dumt ändå”

Personliga inställningar
Efter att ha gått igenom startprocessen så var jag helt vilse i vad jag skulle göra härnäst, allting såg så annorlunda ut mot vad jag brukar göra men jag visste att jag ville göra min hemskärm mer personlig och få den väldigt minimalistisk (är extremt svag för minimalistiska saker inom tech världen) så jag tog mig in på youtube och kollade på diverse videos för att se vad det fanns att ändra och liknande. Jag fastnade sedan för Zachary Andersons video “What’s on my phone: Spring 2020” vilket jag länkar till längst ner i posten. Hemskärmen var så minimalistisk och clean att det var bara ett måste att göra något liknande. Så jag laddade ner launchern “Lawnchair v2” och satte ikon rutnät på 12x5 trots att jag bara har 3 ikoner i rad på grund av att jag tyckte det såg lagomt ut med space och gav mig en clean look jag var ute efter. Resterande av inställningarna lät jag vara stock från launchern och jag är väldigt nöjd med det, clean look med bra inställningsmöjligheter gör att jag är förälskad i den.

Hur min Samsung Galaxy S20 Ultra 5G hemskärm ser ut med Lawnchair v2 som launcher, samt med 12x5 i rutnät för ikonerna

Därefter gick jag in på inställningar och slog på 120hz i uppdateringsfrekvens på skärmen, jag valde att gå ner lite i upplösning för att få högre uppdateringsfrekvens då man knappt ser skillnad mellan dom olika upplösningarna samt 120hz på en mobil enhet är bara drömmen. Det flyter på så otroligt bra och känns nästan lite futuristiskt för mig som kommer från en iPhone Xs Max.

Något som förvånade mig var att jag valde att behålla knapp fältet istället för svep gesterna under inställningen navigeringsfält. Jag tyckte knapparna var sköna och det gick snabbt att navigera sig mellan applikationer vilket gav mig ett väldigt bra intryck och en skön upplevelse. Jag valde att prova svepgester en stund för att få telefonen mer iphone lik men det fungerade inte alls lika bra för mig. När jag skulle försöka svepa uppåt från en applikation så fick jag bara upp Samsung Pay vilket störde mig. Fördelen med Android är att man får ju själv bestämma hur man vill ha det.

Denna telefon är snabb och responsiv vilket är mycket tack vare Samsungs Exynos 990 8 kärniga processor som levererar tillsammans med hela 12Gb Ram minne. Detta märks av när man har många applikationer igång i bakgrunden samtidigt som man gör något intensivt exempelvis kollar på en livestream. Telefonens prestanda blir inte sämre utan den tuggar på som vanligt vilket jag och säkerligen ni med tycker är positivt.

I nästa post

Vad är skillnaderna mellan iPhone med sitt iOS och Android OS som Samsung Galaxy S20 Ultra 5G Har? Vad finns det för likheter och skillnader? Kan man bryta sig ur Apples Ekosystem för evigt? Det får ni svar på i nästa post där jag kommer fördjupa mig i skillnaderna ännu mer! Stay tuned

Länk till Zachary Andersons video “What’s on my phone: Spring 2020” https://youtu.be/b8JEOOxQKgE

Permalänk

Forumpost 2

Customize - Hur mycket kan man ändra på sin telefon?

Den största och mest märkbara skillnaden mellan iOS & Android är att på Android kan man göra telefonen så mycket mer unik och egen. Jag tyckte inte om Samsungs UI gränssnitt exempelvis och valde då att ladda ner launchern “Lawnchair v2” och vips så var det en helt annan telefon och upplevelse. Lawnchair är en populär Android launcher med mycket inställningsmöjligheter. Jag har lämnat det mesta på default förutom ikon rutnät som jag har på 12x5 trots att jag bara har 3 ikoner i rad då det ger lagomt med mellanrum mellan ikonerna enligt mig. Varför jag bytte var för att jag ville åt en mer minimalistisk look utan massa kluster som widgets som täcker upp hela skärmen eller massa ikoner så det bara ser kladdigt ut. Utan Lawnchair v2 passade bättre för mig med mina ändamål att ha så lite som möjligt på hemskärmen då jag tycker att “less is more” och detta fick jag fram mer med Lawnchair v2 än Samsungs UI gränssnitt.

Min hemskärm med Lawnchair V2 och första sidan i Lawnchair V2 inställningar med några exempel på vad man kan ställa in för funktioner med launchern

När man använder sig av iOS enheter och inte är nöjd med gränssnittet så finns det inte mycket mer att göra än att ändra ikon platserna på hemskärmen, byta från ljust tema till mörkt tema eller vice versa, byta bakgrundsbild och lägga till några widgets som introducerades med höstens iOS 14. Om man vill ändra ännu mer på en iOS enhet så måste man jailbreaka vilket låser upp hela telefonen så man kan ändra precis vad man vill, precis som en Android enhet är direkt från fabriken. Jag tycker detta är bra mycket bättre på Android då jag anser att har man betalat väldigt mycket pengar för en telefon ska man få möjligheten att ändra saker själv som man själv känner för.

Saker man kan göra på Android som man inte kan på en iOS enhet är exempelvis utöka lagringsutrymmet i telefonen med ett minneskort, detta är något jag tycker är en stor bonus då man kan välja minsta lagringsutrymmet på sin mobiltelefon och utöka med ett vanligt minneskort. Man kan använda mobiltelefonen som ett USB minne och komma åt alla filer direkt från sin dator men även flytta filer till telefonen. Man sätter i telefonen med USB kabel till datorn och väljer “USB fildelning” som alternativ som dyker upp när telefonen är ansluten och sen är det bara att “öppna den här datorn” på Windows som vanligt, jag som person skulle inte ha det som mitt huvudargument för att byta mobiltelefon men helt klart en bonus funktion som alltid är bra att ha

Stabilitet & Uppdateringar

Det finns däremot nackdel med att ha ett operativsystem med öppen källkod som Android OS är. Applikationerna är inte alls lika optimerade som på iOS. Jag upplever att applikationerna inte flyter på samt är stabila på Android, ett bra exempel är för oss som använder snapchat för att kommunicera med vänner. Snapchat går långsamt, tar väldigt suddiga bilder och hackar sig fram trots att jag har använt en flaggskeppstelefon som Samsung Galaxy S20 Ultra 5G faktiskt är.Detta beror på att Snapchat kom först på iOS och utvecklarna har valt att prioritera iOS mer än Android. Snapchat på Android använder inte själva kamera hårdvaran för att ta en bild utan emulerar en “printscreen” från telefonen som har kameran öppen, medans på iOS använder snapchat själva kamera hårdvaran och faktiskt tar en bild. Detta tycker jag är lite konstigt hur det inte kan vara kamera hårdvara som används på Android när det ändå är år 2020. Detta är enbart den applikationen då det är utvecklarna av snapchat som har valt att ha det så. Varför vet jag inte tyvärr.

Till vänster - iPhone Xs Max. Till höger - Samsung Galaxy S20 Ultra 5G

Båda bilderna är tagna i applikationen Snapchat och sedan sparat till telefonen. Det jag märker när jag lägger in bilderna sida vid sida är att det presterar ganska lika men jag tycker Android varianten har för mycket kontrast som skapar nästan lite brus som ger sämre bild, jag vet inte om detta kommer ifrån "screenshot" delen som skapar bilden på Android eller vad det är. Men jag upplever bildkvalitén sämre på snapchat för Android. Berätta gärna i kommentarerna vad ni tycker om jämförelsen, vilken kamera presterar bättre i snapchat?

På min 2 år gamla iPhone Xs Max så rullar även andra appar bättre för mig. Dom kraschar inte lika ofta som det har gjort för mig på Android. Det är inte ofta det kraschar men det är avsevärt mindre på min iPhone och ingen dealbreaker eftersom det bara är att starta appen igen. Men nämnvärt.

I uppdaterings väg så upplever jag att Samsungs Galaxy S20 Ultra 5G inte får i närheten av vad min iPhone Xs Max får uppdatering mässigt. På min iPhone är det bra mycket mer säkerhetsuppdateringar och utan att själv behöva gå in på inställningar så får man dom nya uppdateringarna i notisform relativt kort efter att dom har kommit ut. Så var det inte på Samsung Galaxy S20 Ultra 5G. Jag gick in o letade efter nya uppdateringar själv 30e oktober och ser då att det fanns en säkerhetsuppdatering som fanns tillgänglig sedan den 1a oktober. Jättekonstigt varför jag inte har fått notis om det tycker jag och jag tycker det är ytterst viktigt att man får nya uppdateringar i god tid och får notis om det utan att man själv ska behöva leta efter det. På den biten gillar jag iPhone och iOS bättre då det känns som att det är mer frekventa uppdateringar som sätter telefonens säkerhet i fokus och att användarens filer ska hållas i säkerhet.

Röstassistent och smarta betallösningar

iOS har sin klassiska siri som röstassistent medans Samsung Galaxy S20 Ultra 5G har Samsungs bixby men även möjligheten att använda google assistent. Jag har använt mig av google assistent då jag har en google home mini som står på kontoret. Jag upplever google assistent mycket mer kraftfull än siri där man kan ställa mer komplexa frågor och starta dagen på bästa sätt genom att enkelt säga “godmorgon google” varpå google svarar med att berätta hur vädret ser ut, om man har några planerade aktiviteter samt spelar upp toppnyheterna från dagens nyheter. Jag använder mig av detta väldigt mycket för att få en snabb överblick över hur min dag ser ut och det hjälper mig strukturera mitt liv.

Siri som finns på iOS enheter och även på Mac datorer är en bra rösttjänst men den svenska varianten upplever jag som väldigt dålig. Den är inte alls lika optimerad som google assistent är på svenska och uppfattar inte riktigt det man säger varje gång. Exempelvis när jag försöker säga “hur ser min dag ut” till siri som jag gör med google assistent för att få en överblick över min dag får jag enbart till svar “du har padel klockan 15”. Varpå samma fråga till google assistent får jag till svar “Hej Sebastian, klockan är 13.07, det är just nu 8 grader och molnigt i Eskilstuna. Idag kommer det vara halvklart med temperaturer mellan 4-8. Du har padel idag klockan 15, ha en bra dag. Här är det senaste nyheterna.”

Den svenska varianten av siri är inte i närheten av så komplex som google assistent är där det endast är enklare kommandon som har funkat för mig med siri som “hur ser vädret ut” och “sätt timer på 15 minuter” och liknande kommandon. Därför har jag valt att använda mig av google assistent även fast jag hade min iphone som primära enhet då google assistent ger mer komplexa svar och känns mer naturligt att ta hjälp av när jag vill ha överblick över min vardag eller ta reda på vädret.

Samsung Galaxy S20 Ultra 5G har stöd för samsung pay. Där man enkelt lägger in sitt bankkort och det gör så att man kan betala med mobiltelefonen när man handlar i olika butiker. Man lägger bara dit telefonen istället för bankkortet där man kan blippa vilket är perfekt i dessa corona tider. Apple har apple pay som fungerar likadant men har inte alls stöd för alla banker. För mig har både apple pay samt samsung pay fungerat jättebra och det är något jag använder mig av varje dag när jag utför ärenden då man vet att man alltid har kortet med sig.

Ekosystem - Apple vs Windows/Android?

Något jag var mest orolig att förlora vid migreringen över till andra sidan var att tappa apples ekosystem. Jag har många apple enheter i mitt hem men jag äger även en ny fin stationär dator som rullar Windows på grund av mer prestanda per kr. Efter att ha haft Samsung Galaxy S20 Ultra 5G i några dagar uppmärksammar jag funktionen “Länk till Windows” där man kunde med några knapptryckningar på telefonen och datorn länka ihop telefonen med sin windows dator för att trådlöst skicka bilder och videor till datorn, svara på sms och telefonsamtal. Lite liknande som apple har mellan sina mac datorer och iOS enheter med handoff & continuity samt Airdrop. Jag var väldigt tacksam att se denna funktion finnas då det skapar ett litet eget “ekosystem” mellan windows och Android som underlättar min vardag väldigt mycket. En bra funktion som jag inte trodde fanns på Android vilket gav mig ett positivt intryck och underlättar min vardag ännu mer

applikationen "Din telefon" i Windows 10

Något man också kan känna att man saknar när man byter till Android från en iOS enhet är imessage och facetime. Jag använder facetime mycket för att videosamtala med min sons farmor & farfar som bor på annan ort vilket är väldigt smidigt med facetime då respektive har iPhones. Videokvaliteten är väldigt bra på facetime och så pass simpelt att mina föräldrar klarar av det. Android och Samsung Galaxy S20 Ultra 5G kom utrustat med google duo vilket jag inte riktigt har använt då mina föräldrar tycker det är för bökigt att fixa ny app o liknande. Därav har jag använt mig av facebook messengers video samtalsfunktion vilket har funkat okej. Kvalitén har varit lite sämre än facetime och det har varit mer delay överlag. Men det har absolut fungerat och både jag samt föräldrarna har varit nöjda när vi har video samtalat under veckorna. iMessage trodde jag att jag skulle sakna men det är ingenting jag saknar. Sms funkar precis lika bra och jag överlag använder mig mer av facebook messenger för att kommunicera till folk. Ett bra tips är att man kan koppla telefonnumret till facebook messenger och använda den applikationen som sms applikation med.

Likheter mellan telefonerna

Jag trodde övergången skulle bli stor emellan min iPhone Xs Max och Samsung Galaxy S20 Ultra 5G. Men jag blev väldigt överraskad över att operativsystemen i sig är väldigt lika. Båda har respektive app store där Android har Google Play Butik och med Samsung Galaxy S20 Ultra 5G så finns det även Galaxy Store, jag personligen har inte använt mig av Galaxy Store utan endast Google Play Butik.Varför är för att där finns majoriteten av apparna och är mer vanlig att använda eftersom där finns applikationerna för alla android enheter. iOS har App store som applikationsbutik. På iOS enheterna finns det inget annat val än app store om man inte jailbreakar sin telefon, vilket jag inte har gjort då jag klarar mig bra på stock iOS. Båda operativsystemen har en hemskärm med respektive applikationsbibliotek där man kan hitta alla applikationer installerade på enheten. Detta introducerades med iOS 14 och en fantastisk funktion som gör att apparna man inte använder sig av kan man ta bort från hemskärmen men ändå komma åt genom att svepa längst till höger. Jag använder det mycket och det glädjer mig att Apple valde att sno denna funktion från Android. Samsungs Smart Switch förde över mina kontakter, senaste bilderna tagna inom 30 dagar från min iPhone jättesmidigt. Detta gjorde att jag egentligen inte behövde fixa mer än det jag ville som jag berättade om i första inlägget samt ladda ner lite appar.

Eftersom upplägget i själva operativsystemen är relativt lika idag så gick det väldigt fort att lära sig hur operativsystemet fungerar, samt smarta lösningar på det man eventuellt saknade från iOS som alternativ app för videosamtal gör att jag har en bra upplevelse med telefonen och tycker mer och mer om den för varje dag som går.

Jag skulle verkligen kunna gå från Apple till Android på heltid, Samsung telefonen har imponerat på mig väldigt mycket med sin 120hz display som gör telefonanvändningen till en dröm när allting känns så futuristiskt och modernt. Det kombinerat med valmöjligheterna med inställningarna och olika launchers gör att jag känner att mobilen är min. Den ser ut precis som jag vill att den ska se ut och jag känner själv att jag har full kontroll över den. Då vardags användningen som att kolla sociala medier och integrera med google assistent flyter på så pass bra för mig så tycker jag att det väger tyngre än att hitta någon alternativ lösning på en funktion som enbart finns på iOS som facetime och imessages. I slutändan är det sociala medier, lite familjefoton från olika aktiviteter och något videosamtal i veckan som min telefon används primärt för och då är en funktion som 120hz display något jag uppskattar då det är det man märker av varje gång man låser upp telefonen. Därav bryr jag mig mindre om någon liten krasch från en applikation som sker lite då och då. Jag förstår personerna som är hardcore Android users som kan sitta o klaga på apple att det dåliga på olika funktioner nu när jag har fått chansen att testa Android på heltid. Helt klart ett operativsystem som gör att den svarta turtlenecken nu är ihopvikt i en garderob där den kommer stanna för evigt

Nästa post

Eftersom Samsung Galaxy S20 Ultra 5G har ett enormt batteri som gör att jag knappt laddar telefonen mer med sina hela 5000mah så tänkte jag göra ett experiment med hjälp av Samsungs Powershare. Jag tänker testa att ha telefonen som primär telefon och lämna min vanliga powerbank hemma och använda Samsung Galaxy S20 Ultra 5G som powerbank under en dagsutflykt! Stay tuned!

Permalänk

Samsung Galaxy S20 Ultra 5G som powerbank?!?

Samsung Galaxy S20 Ultra 5G har en funktion som heter “Wireless Powershare”. Wireless Powershare är en funktion som möjliggör telefonen att bli en trådlös laddare och kunna dela med sig av sitt batteri till andra enheter som stöder qi trådlös laddning. Det är väldigt enkelt att använda sig av Wireless powershare, man drar ner sitt kontrollcenter genom att svepa uppifrån och ner på telefonen, väljer Wireless Powershare, sedan lägger man enheten man vill ladda i mitten av Samsung Galaxy S20 Ultra 5G och det börjar ladda automatiskt. När man är klar med laddningen stänger Samsung Galaxy S20 Ultra 5G av Wireless Powershare automatiskt. Eftersom Samsung Galaxy S20 Ultra 5G har ett väldigt stort batteri på hela 5000 mah så ville jag utforska om telefonen gick att använda som en powerbank till andra enheter under en dag. Då någon liknande funktion inte finns på iPhone som jag använt mig av i 10 års tid. Jag som mobilanvändare använder mig ungefär av 3-4h skärmtid under en dag men jag har lite krav som jag vill att telefonen och wireless powershare klarar av under dagen. Dessa är:

1 timmes Youtube uppspelning med ljusstyrka på 50%

Ladda en död mobiltelefon i detta fall en iPhone Xs Max som jag har liggandes till 30%

Sociala medier minst 1 timme totalt under dagen

Wireless powershare funktionen hittar du i ditt kontrollcenter, som syns på vänster sida av bilden. Instruktioner hur du laddar en annan enhet med wireless powershare syns på högra sidan av bilden

Inställningar på telefonen
Jag kommer att använda uppdateringsläget 60hz på Samsung Galaxy S20 Ultra 5G av anledningen att om man vill spara batteri och dela med sig av batteri så tycker jag det är rättvist att sänka ner uppdateringsfrekvensen för att kunna få ut så mycket av batteriet som möjligt för telefonen och även för batteri delningen. Det är en uppoffring jag tycker är fair eftersom det är något man kan göra temporärt för att se till att dagen kommer gå runt om man exempelvis inte kommer ha tillgång till eluttag under dagen.

En dag med Samsung Galaxy S20 Ultra 5G som enda strömkällan

Dagen startade 08.40 med 100% batteri, 50% ljusstyrka och 60 hz uppdateringsfrekvens. Jag valde att ha 50% ljusstyrka för jag tycker det ger ett bra ljus för alla olika miljöer såväl dagtid som kvällstid, inomhus eller utomhus så levererar 50% ljusstyrka det för mig. Denna dag fick jag inte ha någon tillgång till eluttag utan den enda alternativa strömkällan för att ladda en enhet var Wireless powershare från Samsung Galaxy S20 Ultra 5G.

Jag la ungefär 10-15 minuters sociala medier skrollande per timme och samtalstid med snitt 15 minuter per timme det första 5 timmarna medans jag studerade. Jag var väldigt förvånad att telefonen alltid drog 5% batteri per timme för mig, jag tyckte det kändes som väldigt lite och blev därför glatt överraskad när det fortsatte att göra så vid enklare användning.

Därefter blev klockan 13.50 och vid 74% batteri väljer jag att se hur mycket procent som går åt för att ladda min döda iPhone Xs Max som legat och dammat under tiden jag haft Samsung Galaxy S20 Ultra 5G som min primära telefon. Målet var att ladda den från död till 30%. Jag slår på Wireless Powershare,lägger iPhone Xs Max på Samsung Galaxy S20 Ultra 5G baksida och det börjar ladda. Efter 2 timmar hade den laddat upp till 30% och kvar på Samsung Galaxy S20 Ultra 5G var ynka 30%. Vilket kändes som att det gick åt väldigt mycket procent på Samsung Galaxy S20 Ultra 5G för att få upp så lite procent som iPhonen fick, men när jag reflekterar över det så var ju telefonen död och jag vet inte hur mycket det behövs laddas innan den ska starta heller.

Hur det såg ut när jag laddade min iPhone genom Samsung Galaxy S20 Ultra 5G tack vare Wireless Powershare

i snitt drog telefonen 5% batteri per timme med lättare användning som sociala medier och lite telefonsamtal. Vid klockslaget 17.10 hade jag 20% batteri och jag väljer att kolla in lite youtube i en timme med ljudvolymen på hälften då det var precis lagomt i volym och ljusstyrkan är fortsatt 50% som den varit under dagen. 1 Timme senare och jag hade 12% batteri kvar. Klart godkänt och jag tycker att telefonens batteri har räckt gott och väl under hela dagen inklusive att dela med sig av batteriet för att ladda min Iphone från död till 30%.

Man märker verkligen här att Samsung Galaxy S20 Ultra 5G har ett rejält batteri på 5000mah som gör att om man vill prioritera batteri och köra 60hz i uppdateringsfrekvens så får man ut rejält med skärmtid på telefonen. Detta märkte jag framförallt när det hela tiden endast drog 5% batteri per timme när jag gjorde mer “vardagliga” saker som jag brukar göra på min telefon, det jag gillar är att man behöver ladda den ytterst sällan när man använder telefonen vid enklare användning, och när den behöver ladda så går det väldigt fort med Samsungs inkluderande snabbladdare.

Jag fullkomligt älskar batteritiden på Samsung Galaxy S20 Ultra 5G men jag föredrar att köra 120hz uppdateringsfrekvens för en mer “smooth” upplevelse och jag tycker att batteritiden är tillräckligt bra ändå med 120 hz på som uppdateringsfrekvens. Nu är ju jag ingen power user som maxar telefonen med spel och massor med timmar framför min telefon, utan jag är mer en average user som jag sagt förut med ungefär 3-4 timmar skärmtid per dag. Men jag uppskattar väldigt mycket det rejäla batteriet och att inte behöva ladda telefonen så mycket. Framförallt hur Samsung har lyckats ha ett så stort batteri utan att jag tycker att det märks på tjockleken. Vilket jag tycker är ett stort + eftersom man får mycket batteri men ändå en slim och fin design på telefonen.

Kan man ersätta sin Powerbank och enbart köra Wireless Powershare?

Samsungs Wireless Powershare är en fantastisk funktion enligt mig som gör att man kan dela sitt batteri till andra enheter som stödjer qi laddning trådlöst. Jag skulle däremot inte säga att man helt kan ersätta sin powerbank om man reser eller använder sina mobila enheter mycket utan möjlighet till eluttag. Då batteriprocenten helt enkelt försvinner iväg från telefonen utan jättemycket procent på den enheten du laddar (detta beror helt och hållet på vad du väljer att ladda, men i detta fall har jag valt en mobiltelefon som exempel) Men för små enheter som trådlösa hörlurar där du behöver ladda dom i väntan på bussen,tåget eller annan liknande situation är Wireless Powershare en kanon funktion och väldigt uppskattad av mig och något jag i framtiden kommer att önska på min nya primära telefon. Jag gillar hur Samsung har valt att implementera denna funktion på telefonen. Jag tycker det visar att Samsung vill tänka framåt och vara innovativa med sina telefoner och komma på nya funktioner. Vilket jag uppskattar och saknar hos Apple som har varit min primära telefon en lång period. Ett stort + och det gör att jag gillar telefonen ännu mer för varje dag som går.

Permalänk

Slutsats och Sammanfattning

Det fysiska
Samsung Galaxy S20 Ultra 5G med sin 6,9” skärm tyckte jag kändes stor först men var något jag vande mig snabbt med, vilket gör att det kändes konstigt och inte alls kul att gå tillbaka till min 6,5” iPhone Xs Max. Den känns helt enkelt för liten och konstigt att hålla i den nu när jag är van med Samsung Galaxy S20 Ultra 5G. 120 hz displayen på Samsungen har gjort att jag har vaknat med ett leende på läpparna varje dag eftersom den har känts så flytande och gett en smooth experience. Vilket gjorde att jag suckade djupt när jag startade min iPhone med sina tråkiga 60 hz. Det känns så utdaterat och lite som att vakna upp till gråa moln och regn en kall oktoberdag. Medans Samsung Galaxy S20 Ultra 5G var som att vakna med sol och en varm sommardag i juli.

Batteritiden på Samsung Galaxy S20 Ultra 5G har gjort att jag knappt har tänkt på att ha en laddare med mig när jag har vart iväg ifrån eluttag och hemmet en längre period under dagen, vilket jag har uppskattat eftersom man kan aldrig få för mycket batteri i en telefon enligt mig. Överlag har Samsung Galaxy S20 Ultra 5G varit en fantastisk primär telefon och jag har gillat den mer och mer för varje dag som går

Samsung Galaxy S20 Ultra 5G & Android OS

Samsungs Smartswitch gjorde min migreringsprocess från iOS till Android OS väldigt smärtfri och enkel som där gav mig en positiv uppfattning om Android OS som sedan skulle bli flera positiva överraskningar för mig.

Android OS har gett mig friheten att ändra precis vad jag vill, hur jag vill och gjort telefonen så personlig precis som jag uppskattar och tycker om. Och med hjälp av er i forumet gjort att jag hittat små “påskägg” i Android OS som att man kunde få instagram reklamfritt. Alla dessa små “påskägg” och innovativa funktioner gör att man lär sig något nytt om telefonen och Android OS ganska ofta som gör att telefonen hela tiden känns spännande och intressant. Denna upplevelse har jag inte haft med iOS på väldigt länge eftersom operativsystemet har sett exakt likadant ut sedan iOS 7 som släpptes 2013.

Jag har under min tid som testpilot fått upp en helt annan uppfattning om Android OS till det positiva. Även att Android OS och med Samsung Galaxy S20 Ultra 5G har ett liknande ekosystem som Apple har som gör att man kan länka sin telefon till Windows och kunna svara på sms, samtal och flytta bilder och filmer trådlöst till datorn har gjort att jag ser Android OS som ett operativsystem jag skulle kunna använda mig av dagligen framöver. Även fast jag själv får leta efter uppdateringarna för att vara säker på att enheten är uppdaterad.

Kommer Samsung Galaxy S20 Ultra 5G bli min nästa primära telefon?

Mitt nuvarande mobilabonnemang har precis gått ut vilket gör att jag har under projektets gång setat och tittat efter nytt abonnemang med ny mobiltelefon. Och jag har kommit fram till att jag efter 10 års tid kommer lämna Apple och iPhone eran till att skaffa mig en Samsung Galaxy S20 Ultra 5G. Jag tycker att 120 hz skärmen med bra batteritid och ett operativsystem som hela tiden känns spännande och gör att jag hittar innovativa funktioner. Gör att det känns som ett helt rätt val för mig att lämna Apple och gå över till Samsung.

Permalänk
Medlem

Fint med en riktig genomgång av en turtleneckare på vägen över till den ljusa sidan.

Känner väl själv att bilden från Android är mycket 'finare'. Skarpare färger är för mig ett plus! Sen kan jag inte se verkligheten bakom bilden så det är svårt att bedöma vilken som återger verkligheten bäst.

Visa signatur

| 5950x | G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB 3600mhz cl 16 | x570 Aorus Master | 3080 Aorus Master | Gigabyte Aorus NVMe Gen4 M.2 2280 | Fractal Design Define 7 XL | Corsair H115i Pro XT | Corsair HX1000i 1000W |

Permalänk
Medlem

Inte så intresserad av Samsungs senaste 10 modeller de släppt men läste igenom ändå.

Saker jag stör mig på:

- Nästan hela"recensionen" handlar om jämförelse mellan iOS och Android samt hur Snapchat fungerar, fokusera på telefonen istället?

- Sen väljer du att installera en launcher det första du gör, testa telefonen/appar utförligt i standadrutförande istället.

- Du nämner att Snapchat tar suddiga bilder på android, sen väljer du att jämföra fotokvalité med bilder tagna i just Snapchat?

- Att appar kraschar måste ju vara något kompatibilitetsproblem mellan just den appen och den telefon, det är inget Android-specifikt, kommer inte ens ihåg när en app kraschade på mina android-lurar, förutom Microsofts appar men de kraschar höger och vänster på både iOS/Android på jobbet så det räknas inte.

Tycker bara det är ett konstigt sätt att recensera en telefon på men det kanske är på direktiv från Swec/Samsung.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zoxx0:

Fint med en riktig genomgång av en turtleneckare på vägen över till den ljusa sidan.

Känner väl själv att bilden från Android är mycket 'finare'. Skarpare färger är för mig ett plus! Sen kan jag inte se verkligheten bakom bilden så det är svårt att bedöma vilken som återger verkligheten bäst.

Well, man kan ju hoppas att en telefon som är ca 2,5år nyare har gjort några framsteg på kamerafronten...

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem

för att undvika att Samsung Pay öppnas när man kör gestures så är det bara in i Samsung Pay inställningar, välja snabbåtkomst och stänga av så fliken finns på hemskärmen, räcker med att ha den på låsskärmen och skärm av...

Visa signatur

GAMING
XV252QF 390Hz|NR200P|SF750|ROG STRIX B650E-I|RYZEN 7800X3D|DOMINATOR TITANIUM RGB EXPO 32GB|RTX 4090|990 PRO 2TB|PLAYSTATION 5
MEDIA
SHIELD TV PRO|OLED77S90C|HW-Q995C

Permalänk
Medlem
Skrivet av trickeh2k:

Well, man kan ju hoppas att en telefon som är ca 2,5år nyare har gjort några framsteg på kamerafronten...

Kommenterade recensentens egna kommentar där det påpekades att Androidbilden hade för mycket kontrast.

Visa signatur

| 5950x | G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB 3600mhz cl 16 | x570 Aorus Master | 3080 Aorus Master | Gigabyte Aorus NVMe Gen4 M.2 2280 | Fractal Design Define 7 XL | Corsair H115i Pro XT | Corsair HX1000i 1000W |

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuuFi:

- Sen väljer du att installera en launcher det första du gör

Värför inte utnyttja möjligheter som finns på Android istället för att låsa in sej

Permalänk
Skrivet av GuuFi:

Inte så intresserad av Samsungs senaste 10 modeller de släppt men läste igenom ändå.

Saker jag stör mig på:

- Nästan hela"recensionen" handlar om jämförelse mellan iOS och Android samt hur Snapchat fungerar, fokusera på telefonen istället?

- Sen väljer du att installera en launcher det första du gör, testa telefonen/appar utförligt i standadrutförande istället.

- Du nämner att Snapchat tar suddiga bilder på android, sen väljer du att jämföra fotokvalité med bilder tagna i just Snapchat?

- Att appar kraschar måste ju vara något kompatibilitetsproblem mellan just den appen och den telefon, det är inget Android-specifikt, kommer inte ens ihåg när en app kraschade på mina android-lurar, förutom Microsofts appar men de kraschar höger och vänster på både iOS/Android på jobbet så det räknas inte.

Tycker bara det är ett konstigt sätt att recensera en telefon på men det kanske är på direktiv från Swec/Samsung.

Mitt fokusområde har varit att berätta skillnaderna mellan mjukvarorna och berätta min upplevelse från att testa android efter att ha haft en iOS enhet i 10 års tid. Snapchat delen var för att försöka konkret berätta något som jag upplevde annorlunda på Android och Samsung galaxy S20 Ultra 5G.

Som jag skrev i recensionen så ville jag ha en clean launcher för att få en sån bra upplevelse med telefonen och operativsystemet. En stor fördel med android är att man får ändra lite precis som man vill vilket man inte kan på en iOS enhet, så därför valde jag det

Bilderna är tagna ifrån Snapchat för att jag skulle försöka visa er min upplevelse, vill du veta mer om kameran vet jag att @Atlantica4ever kommer leverera en sjukt bra recension om just kameran i sin nästa post

Det är säkerligen något kompabilitetsproblem och random issues, men det är något jag märkt av och därför nämner jag det för att det är min upplevelse och det är bara positivt att du och säkert flera inte upplever dessa problem

Om det är något just du vill att jag kikar in och berättar om så skriv gärna det så ska jag försöka fixa det så fort som möjligt

Permalänk
Skrivet av Zoxx0:

Fint med en riktig genomgång av en turtleneckare på vägen över till den ljusa sidan.

Känner väl själv att bilden från Android är mycket 'finare'. Skarpare färger är för mig ett plus! Sen kan jag inte se verkligheten bakom bilden så det är svårt att bedöma vilken som återger verkligheten bäst.

Det där är ju en smaksak men kul att du tycker om färgerna som Samsung galaxy S20 Ultra 5G gav ifrån sig med Snapchat som "kamera app"

Permalänk
Skrivet av Gilgamesh:

för att undvika att Samsung Pay öppnas när man kör gestures så är det bara in i Samsung Pay inställningar, välja snabbåtkomst och stänga av så fliken finns på hemskärmen, räcker med att ha den på låsskärmen och skärm av...

Detta visste jag faktiskt inte om. Tusen tack för tipset

Permalänk
Medlem
Skrivet av sebastiannystrom:

Detta visste jag faktiskt inte om. Tusen tack för tipset

np, finns massor med tips o trix för att göra Samsungs redan fina One UI lite vassare, rekommenderar installera denna av just Samsung för att underlätta enhandsanvändning.

https://play.google.com/store/apps/details?id=com.samsung.and...

Visa signatur

GAMING
XV252QF 390Hz|NR200P|SF750|ROG STRIX B650E-I|RYZEN 7800X3D|DOMINATOR TITANIUM RGB EXPO 32GB|RTX 4090|990 PRO 2TB|PLAYSTATION 5
MEDIA
SHIELD TV PRO|OLED77S90C|HW-Q995C

Permalänk
Skrivet av Gilgamesh:

np, finns massor med tips o trix för att göra Samsungs redan fina One UI lite vassare, rekommenderar installera denna av just Samsung för att underlätta enhandsanvändning.

https://play.google.com/store/apps/details?id=com.samsung.and...

Schysst! Tusen tack

Permalänk
Medlem

Gjorde som du, fast tvärtom här igår och gick över till Iphone efter varit Samsunganvändare i 10-13 år. Största skillnaden tycker jag är att iphone är så mycket mer smooth på nått vis. Parning mellan enheter är ju gudomligt. Sen att den är så jäkla lätt att konfa, t.ex iclod och allt sån där. Tycker lite att allt överlag är lite mindre komplicerat, och av just den anledningen så använder man mer utav telefonens finesser än vad man gjort innan då de ska göras konton både här och där för att få allt. iOS så är allt man behöver ett AppleID och sen bocka i och av de man vill ha. Sen AirPods Pro parad med iOS är ju rena drömmen de också.

Sen gillar jag designen bättre på Iphone 12an. Den sitter liksom bättre i handen. De jag saknar mest från Samsungen är ju dock deras överlägsna skärm.

Visa signatur

Corsair Obsidian 900D, Intel Core I9 9900k@5ghz/1.270v, Asus Maximus XI Hero, ASUS GeForce RTX 3080 10GB ROG STRIX GAMING OC, G.Skill Trident Z 4x8GB 3600mhz, Corsair RM650i

Permalänk
Medlem

Tråkigt att detta en modell med Samsungs egna Exynos då den presterar avsevärt sämre på alla punkter och vet inte men Qualcomms Snapdragon skulle kanske kunna vara stabilare då det är deras kretsar i majoriteten av Android-telefonerna. Ren spekulation dock.

Kul att se att du valde att köra i 120Hz även om det resulterar i sämre batteritid. Ändå något att ha i baktanken. Hur tycker du det fungerar med de välvda kanterna? Det känns som man skulle fatfingra väldigt mycket?

Utan att efterforskat något vidare, självaste 5G kommer inte till någon nytta idag antar jag? Jag tänker att 5G-nätet ej existerar än och om det gör det så finns det på 20 kvm här uppe i Sthlm. Hur känner du där nu när du testat på 120Hz vs ett icke-existerande 5G? Vad hade du valt? För det är vad man får välja om man köper en iPhone idag dessvärre. Glömde tillägga att då har iPhonen sämre PPI med 60Hz också.. Jag saknar innovation med nya iPhones. Kritiserade bla valet 5G>100Hz+(eller valmöjligheten). Sen när iPhonen då har sämre PPI i 60Hz dessutom med designen från iPhone X än idag som ser uråldrig ut... Att köpa en iPhone idag känns som väldigt mycket kompensation på flera plan gällande skärm/batteri dessvärre.

Gällande snapchat, är det någon av dina mottagare av snaps som uttryckt att det är skillnad mellan iPhonen och Samsungen? Eller är detta endast när du kollar väldigt noga själv? Sen när man ska ta foton för fotons skull, använder man verkligen appen snapchat då?

Jag minns när en av mina bästa vänner tog sin första selfie med sin nya samsung, vet inte vilken av alla deras miljoner modeller, men han blev alldeles för detaljerad och man såg alldeles för mycket. Den bättre bildkvaliten på bilden gjorde inte honom finare utan snarare tvärtom .

Märker du någon skillnad på vikten? Folk ska tydligen bry sig om sånt. Några gram hit och dit. Likaså tjockleken? Den ska vara 14gram tyngre än din förra, samt 1.1mm tjockare.

Vad gäller säkerhetsuppdateringar eller uppdateringar överhuvudtaget så kan jag knappas påstå något alls. Personligen är jag väldigt obrydd. Jag är väldigt obrydd tills det faktiskt händer att jag råkar ut för någonting. Samtidigt så är det 2020 Spectre hit och dit och vad alla dem andra heter. Så länge jag själv inte är drabbad så är det lugnt liksom. Brukade uppdatera när varje iOS-version kom ut men slutade med det efter en totalt failad lansering av ios 12 eller något sånt. Idag funkar det som Windows update, vill inte se skiten, påminn mig imorgon.

Jag har varit exklusiv iPhone-användare sedan 2008 och har aldrig ägt en Android-enhet, men om jag köpt en telefon idag så hade det nog varit hos det andra lägret.

Visa signatur

7800x3D | 7900 XTX | Custom loop | Samsung Neo G7 | Razer Deathadder Pro v3 | Razer Huntsman | Sennheiser HD 660S | Hifiman Arya Stealth | Denafrips Ares II | Drop THX AAA 789 | Macbook Pro 13" Retina för studier

Permalänk
Skrivet av Jaegrlicious:

Gjorde som du, fast tvärtom här igår och gick över till Iphone efter varit Samsunganvändare i 10-13 år. Största skillnaden tycker jag är att iphone är så mycket mer smooth på nått vis. Parning mellan enheter är ju gudomligt. Sen att den är så jäkla lätt att konfa, t.ex iclod och allt sån där. Tycker lite att allt överlag är lite mindre komplicerat, och av just den anledningen så använder man mer utav telefonens finesser än vad man gjort innan då de ska göras konton både här och där för att få allt. iOS så är allt man behöver ett AppleID och sen bocka i och av de man vill ha. Sen AirPods Pro parad med iOS är ju rena drömmen de också.

Sen gillar jag designen bättre på Iphone 12an. Den sitter liksom bättre i handen. De jag saknar mest från Samsungen är ju dock deras överlägsna skärm.

Kul att se att det finns folk som byter även åt andra hållet och kul att du ville dela med dig av din upplevelse! Det känns väl lite som att apple har lagt mycket fokus på att just få pairing processen och allt runt konfigurering och det att vara så smidigt och bra som möjligt, är nog säkerligen därför just många väljer iPhone för att man tycker att "det bara funkar"

Nu har jag inte fått chansen att prova o hålla i en iPhone 12 än men designen ser riktigt lovande ut, ska försöka hitta en chans att få klämma o känna lite på den Samsung display är otroligt bra och framförallt med 120hz, jag tycker det ger en riktigt bra vardags feeling varje gång man använder sin telefon

Permalänk
Skrivet av MexxII:

Tråkigt att detta en modell med Samsungs egna Exynos då den presterar avsevärt sämre på alla punkter och vet inte men Qualcomms Snapdragon skulle kanske kunna vara stabilare då det är deras kretsar i majoriteten av Android-telefonerna. Ren spekulation dock.

Kul att se att du valde att köra i 120Hz även om det resulterar i sämre batteritid. Ändå något att ha i baktanken. Hur tycker du det fungerar med de välvda kanterna? Det känns som man skulle fatfingra väldigt mycket?

Utan att efterforskat något vidare, självaste 5G kommer inte till någon nytta idag antar jag? Jag tänker att 5G-nätet ej existerar än och om det gör det så finns det på 20 kvm här uppe i Sthlm. Hur känner du där nu när du testat på 120Hz vs ett icke-existerande 5G? Vad hade du valt? För det är vad man får välja om man köper en iPhone idag dessvärre. Glömde tillägga att då har iPhonen sämre PPI med 60Hz också.. Jag saknar innovation med nya iPhones. Kritiserade bla valet 5G>100Hz+(eller valmöjligheten). Sen när iPhonen då har sämre PPI i 60Hz dessutom med designen från iPhone X än idag som ser uråldrig ut... Att köpa en iPhone idag känns som väldigt mycket kompensation på flera plan gällande skärm/batteri dessvärre.

Gällande snapchat, är det någon av dina mottagare av snaps som uttryckt att det är skillnad mellan iPhonen och Samsungen? Eller är detta endast när du kollar väldigt noga själv? Sen när man ska ta foton för fotons skull, använder man verkligen appen snapchat då?

Jag minns när en av mina bästa vänner tog sin första selfie med sin nya samsung, vet inte vilken av alla deras miljoner modeller, men han blev alldeles för detaljerad och man såg alldeles för mycket. Den bättre bildkvaliten på bilden gjorde inte honom finare utan snarare tvärtom .

Märker du någon skillnad på vikten? Folk ska tydligen bry sig om sånt. Några gram hit och dit. Likaså tjockleken? Den ska vara 14gram tyngre än din förra, samt 1.1mm tjockare.

Vad gäller säkerhetsuppdateringar eller uppdateringar överhuvudtaget så kan jag knappas påstå något alls. Personligen är jag väldigt obrydd. Jag är väldigt obrydd tills det faktiskt händer att jag råkar ut för någonting. Samtidigt så är det 2020 Spectre hit och dit och vad alla dem andra heter. Så länge jag själv inte är drabbad så är det lugnt liksom. Brukade uppdatera när varje iOS-version kom ut men slutade med det efter en totalt failad lansering av ios 12 eller något sånt. Idag funkar det som Windows update, vill inte se skiten, påminn mig imorgon.

Jag har varit exklusiv iPhone-användare sedan 2008 och har aldrig ägt en Android-enhet, men om jag köpt en telefon idag så hade det nog varit hos det andra lägret.

Har inte ägt en Android telefon sen HTC Desire släpptes första gången, men tycker Samsung Exynos har presterat bra i multitasking och applikationer förutom random freezes vilket jag absolut inte har någon aning om det är på grund av Exynos processorn eller om det bara är jag som inte riktigt har fått till det med någon inställning, ska undersöka den saken!

Vet dessvärre inte riktigt vad du menar med fatfingra, men jag har upplevt att den välvda kanten har fungerat någorlunda bra. Det har hänt ibland att det har blivit feltryck när jag försöka nå den vänstra hörnet högst upp på telefonen att min handflata träffar skärmen som gör att det registreras som ett tryck, detta upplever jag blev bättre när jag fick på ett skal på telefonen så man kunde förflytta handen uppåt istället och ändå ha bra grepp. Jag tycker att batteritiden har vart bra trots 120hz display, har väl ungefär 3-4h on screen time per dag och laddar den max 1 gång per dag (oftast under natten). Går upp ca 08 och lägger mig 01,30 ish om det hjälper att få ett hum om batteritiden. Då har jag ca 20% när jag lägger mig

Just 5G biten kommer @Mithras att testa på och se vad det verkligen är vilket ska bli väldigt spännande att se vad han kommit fram till, men jag hade valt 120hz display över 5G just idag eftersom det känns som att 5G inte riktigt har expanderat och blivit så stabilt som man kanske vill ha det (utan att ha läst så mycket om just 5g, detta är ren spekulation). Håller däremot med dig att det känns som att iPhone inte riktigt gör så mycket mer innovativt utan kör samma koncept varje år, därför jag ansökte till detta projektet för att kunna se vad Samsung och Android har att erbjuda

Ang vikten så har jag inte reagerat alls på det, tycker balansen i telefonen känns bra och tjockleken har inte heller vart något jag lagt märke till. Tycker samsung har gjort det bra att balansera vikten och med tjockleken. Så det är inget jag har märkt av

Jag har mottagare som har reagerat på det, det blir lixom suddigare overall när man använder framkameran och det märks ganska tydligt när man sitter inomhus med lite vardagsbelysning och det är mörkt ute. Jag tror det kan vara något att den tar en screen shot av vad den ser på Android istället för att använda kamera hårdvaran för att ta en bild, det kombinerat med att man som människa kanske inte har handen 100% still som gör att det blir lite suddigt. Men det är en spekulation

Tror att din kompis blev för detaljerat för att Samsung gärna lägger in mycket kontrast i sina bilder från start känns det som? Det är min upplevelse med det iaf

Android och Samsung Galaxy S20 Ultra 5G har gett mig en positiv upplevelse och jag använder Samsung telefonen som daily just nu, är väldigt nöjd så att snegla på en Android som nästa telefon är inte helt dumt val

Permalänk
Medlem

En av Androids största styrkor är att kunna installera moddade appar på ett smidigt sätt, använder du tex Instagram mycket så kan jag rekommendera att installera moddad variant utan reklam o skit, även möjlighet att ladda ner bilder/videos/stories mm, avinstallera befintlig Instagram app innan man installerar denna.

för att komma åt mods, öppna din profil, tryck på de tre strecken uppe till höger och välj sedan Instander Settings.

https://thedise.me/instander/repo/

en annan uppskattad app är YouTube Vanced, samma där avinstallera befintlig YouTube app.

https://vancedapp.com (bara ladda ner managern och genom den ladda ner först MicroG och sen Vanced)

https://forum.xda-developers.com/android/apps-games/app-youtu...

Visa signatur

GAMING
XV252QF 390Hz|NR200P|SF750|ROG STRIX B650E-I|RYZEN 7800X3D|DOMINATOR TITANIUM RGB EXPO 32GB|RTX 4090|990 PRO 2TB|PLAYSTATION 5
MEDIA
SHIELD TV PRO|OLED77S90C|HW-Q995C

Permalänk
Medlem
Skrivet av sebastiannystrom:

Kul att se att det finns folk som byter även åt andra hållet och kul att du ville dela med dig av din upplevelse! Det känns väl lite som att apple har lagt mycket fokus på att just få pairing processen och allt runt konfigurering och det att vara så smidigt och bra som möjligt, är nog säkerligen därför just många väljer iPhone för att man tycker att "det bara funkar"

Nu har jag inte fått chansen att prova o hålla i en iPhone 12 än men designen ser riktigt lovande ut, ska försöka hitta en chans att få klämma o känna lite på den Samsung display är otroligt bra och framförallt med 120hz, jag tycker det ger en riktigt bra vardags feeling varje gång man använder sin telefon

Glömde tillägga, att enda anledningen till att jag vågade gå över denna gång, var för att Apple ÄNTLIGEN övergett sin sketna IPS skärm dom alltid haft, till förmån för OLED och bättre upplösning även i kategorin "standard" Iphone. Inte PRO, PRO MAX, PRO SUPER BEST YOU CAN GET, eller nån sån skit. Hade inte detta hänt, så hade de varit fortsatt Samsung

Visa signatur

Corsair Obsidian 900D, Intel Core I9 9900k@5ghz/1.270v, Asus Maximus XI Hero, ASUS GeForce RTX 3080 10GB ROG STRIX GAMING OC, G.Skill Trident Z 4x8GB 3600mhz, Corsair RM650i

Permalänk
Skrivet av Jaegrlicious:

Glömde tillägga, att enda anledningen till att jag vågade gå över denna gång, var för att Apple ÄNTLIGEN övergett sin sketna IPS skärm dom alltid haft, till förmån för OLED och bättre upplösning även i kategorin "standard" Iphone. Inte PRO, PRO MAX, PRO SUPER BEST YOU CAN GET, eller nån sån skit. Hade inte detta hänt, så hade de varit fortsatt Samsung

Ja de var på tiden att Apple gick över helt till OLED, känns som att vanliga iPhone 12 utan Pro eller Pro Max kan vara en riktigt prisvärd telefon för den som vill ha en iPhone

Permalänk
Medlem
Skrivet av sebastiannystrom:

Ja de var på tiden att Apple gick över helt till OLED, känns som att vanliga iPhone 12 utan Pro eller Pro Max kan vara en riktigt prisvärd telefon för den som vill ha en iPhone

De va lite så jag kände med. Visst, 10 lax är en del pengar för en telefon. Premiumkänslan finns även hos Iphone på ett annat sätt än vad Samsung har på nått vis. Till och med boxen med produkten i känns premium. Sen är ju frågan, om nånting skulle krångla, är de även premium support och garanti? De får väl tiden visa om så skulle behövas, hehe

Visa signatur

Corsair Obsidian 900D, Intel Core I9 9900k@5ghz/1.270v, Asus Maximus XI Hero, ASUS GeForce RTX 3080 10GB ROG STRIX GAMING OC, G.Skill Trident Z 4x8GB 3600mhz, Corsair RM650i

Permalänk
Skrivet av Jaegrlicious:

De va lite så jag kände med. Visst, 10 lax är en del pengar för en telefon. Premiumkänslan finns även hos Iphone på ett annat sätt än vad Samsung har på nått vis. Till och med boxen med produkten i känns premium. Sen är ju frågan, om nånting skulle krångla, är de även premium support och garanti? De får väl tiden visa om så skulle behövas, hehe

Ja det är ju en del men det känns som att oavsett iPhone eller Android så är 10 lax nästan standard för flaggskepps mobiltelefoner idag. Kan hålla med dig om att iPhone är en känsla av premium men jag måste säga att jag blev glatt överraskad av premiumkänslan man fick när jag unboxade Samsung Galaxy S20 Ultra 5G. Det andades premium det med
Support biten har funkat bra med Apple för mig, mestadels har väl dessvärre gått genom 3e part som Elgiganten eller annan elektronikbutik, men dom återkallningsprogrammen Apple har för vissa produkter som har inträffat mig har iaf gott smärtfritt, var bara o lämna in hos närmsta auktoriserade Apple verkstad och få det ersatt eller komponenten bytt

Permalänk

Tack för en fin recension. Är själv Android användare sedan år 2015, Gick över från Maemo och saknade direkt en massa avancerade små detaljer från Nokia N900/Maemo.

iOS har jag testat flera ggr, men höll inte måttet för mig, då speciellt saker som "filhantering" nådde oanat låga nivåer. Har en iPad liggandes i vardagsrummet som används ganska återhållsamt.
Jag reffererar till plattan som "Big baby" om någon kompis vill låna en stund.

I Android kan man iaf ha en schysst filhantering i tex webbläsare (och stödjer ftp-clienter och torrents m.m. om man gillar överkurs), vilket är skönt när man laddar ner allt från pdf'er (lönespeccar, andra viktiga dokument), excel/word/mp3/jpeg/mp4/mkv m.m. och kan spara på enheten snyggt i olika mappar.
Även Kodi, och andra mediaspelare funkar otroligt bra, och det kan spara en del batteri att ha media lokalt ist för att streama, speciellt dom gångerna man sitter på tåg, flyg eller liknande. Kanske finns lösningar på iOS men inte som slår Androids enkelhet i just detta avseende.

Visa signatur

Dator: EEE901 N270/ 1GB / 20GB SSD ... Kraftigt nedbantat/tweakat Win7 x86 for speeeEED!
Facebook användare? Hatar tidslinjen? gå med i denna FB-grupp:
Undo Timeline ...med lite tur får h*lvetet ett slut!

Permalänk
Skrivet av lastninja:

Tack för en fin recension. Är själv Android användare sedan år 2015, Gick över från Maemo och saknade direkt en massa avancerade små detaljer från Nokia N900/Maemo.

iOS har jag testat flera ggr, men höll inte måttet för mig, då speciellt saker som "filhantering" nådde oanat låga nivåer. Har en iPad liggandes i vardagsrummet som används ganska återhållsamt.
Jag reffererar till plattan som "Big baby" om någon kompis vill låna en stund.

I Android kan man iaf ha en schysst filhantering i tex webbläsare (och stödjer ftp-clienter och torrents m.m. om man gillar överkurs), vilket är skönt när man laddar ner allt från pdf'er (lönespeccar, andra viktiga dokument), excel/word/mp3/jpeg/mp4/mkv m.m. och kan spara på enheten snyggt i olika mappar.
Även Kodi, och andra mediaspelare funkar otroligt bra, och det kan spara en del batteri att ha media lokalt ist för att streama, speciellt dom gångerna man sitter på tåg, flyg eller liknande. Kanske finns lösningar på iOS men inte som slår Androids enkelhet i just detta avseende.

Håller med dig där! har inte heller hittat någon riktigt bra mediaspelare på iOS, nu streamar jag mestadels men jag har ett rätt stort musikbibliotek vilket var en enklare och bättre upplevelse back in the days med iOS och musik appen, nu tycker jag den mestadels är dränkt med massa Apple Music. Men det finns klart fördelar med Android vilket jag har märkt nu under min testperiod, vilket gjorde att jag känner att min nästa primära telefon kommer bli just en Samsung Galaxy S20 Ultra 5G som jag skrev i recensionen. Ska bli riktigt kul att få fortsätta på Android spåret och göra telefonen till min egna unika med massa tweaks och roliga inställningar

Permalänk
Samsung Sverige

Tack för en intressant genomgång och kul att du kände att upplevelsen var så pass bra att du vill "gå över".

Just möjligheten att skräddarsy upplevelsen lite mer var det som för några år sedan fick mig att byta från iPhone till Android (tillsammans med prestandan i kallt klimat).

Jag har ju inte varit delaktig i den här testpilotsprocessen eller vad som testades, men jag ser att bland andra @GuuFi uppfattade det mer som en recension av en enskild telefon. Det var inte min bild av det hela, utan mer en vanlig användares upplevelse av att testa en telefon (i det här fallet då med ett annat operativsystem).
Det i sig tycker jag är nog så intressant, speciellt kring hur pass mycket enklare det blivit att byta, jämfört med för några år sedan.

Visa signatur

» Betalt samarbete och medlemmarnas länk till Samsung Sverige (företräder inte bolaget Samsung)
» Bidrar med kunskap och expertis inom Samsungs telefoner, plattor och wearables
» Behöver du hjälp? Pinga mig genom att skriva @samsung