Sony: "Inga SSD-uppgraderingar till PS5 vid lansering"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Varför i hela fridens namn skulle dom tillåta kreti och pleti enkelt uppgradera lagrningen när dom själva kan sälja en betydligt dyrare lösning istället?

Fast, till skillnad från Microsoft, så säljer de ju ingen egen SSD lösningen utan de låter hela "SSD marknaden" lösa problemet åt dem.

Vilket de kommer göra, tids nog. Det är bara det att Sony rent tekniskt siktade rejält högt men det ser jag bara som positivt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ipac:

Fast, till skillnad från Microsoft, så säljer de ju ingen egen SSD lösningen utan de låter hela "SSD marknaden" lösa problemet åt dem.

Vilket de kommer göra, tids nog. Det är bara det att Sony rent tekniskt siktade rejält högt men det ser jag bara som positivt.

Så dom licensierar istället?
Såklart det ligger pengar bakom!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Så dom licensierar istället?

Inget som är uttalat iaf.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Stefflo:

Snacka om konstruktörsmiss att man nu släpper PS5 och har gjort utrymmet för litet för den extra SSD:n så det måste specialtillverkas. Vad är tanken med det egentligen?
Hade det inte varit enklare att ändra designen lite grann och få i en standard SSD istället?

Man får ju i en standard SSD, det är bara att utrymmet är så tight att det ställer en del krav på enhetens fysiska storlek, men inte utanför standarden, som att den inte får ha någon kylfläns och sannolikt också att den måste vara ensidig. Detta tillsammans med de väldigt höga kraven på prestanda betyder att det inte finns några diskar som passar.

Högpresterande m2-SSD:er har en tendens att ha stora kylflänsar då de blir varma och ändå är monterade i en gaming PC så utrymmet är inte så snålt, och förstås för att "gamers" verkar gilla stora kylflänsar. Men det finns ju massa enheter mer riktade mot laptops som hade fått plats utan problem, men där är ju prestandan problemet istället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Role_Model:

Det låter som att m.2-diskarna måste vara certifierade för att de ska fungera. Säkert medför det en extra kostnad i så fall, vilket är mindre roligt. Jag tycker att 1 TB på PS4 känns som ganska lite, så jag har svårt att se att jag skulle känna mig nöjd med mindre utrymme (i synnerhet nu när spelen tar upp mer plats än tidigare). Nåväl, vi har åtminstone frångått Sonys trista proprietära format och de kostnader de medförde.

Yup, certifieringar kostar alltid, att bara ha deras logo på kartongen innebär en viss kostnad eller procent som går till Sony.
Antingen äter företaget den kostnaden själva eller mer troligtvis gömmer den och för vidare till kunden

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Varför i hela fridens namn skulle dom tillåta kreti och pleti enkelt uppgradera lagrningen när dom själva kan sälja en betydligt dyrare lösning istället?

Men nu sitter de iof. inte och kräver enbart sitt egna märke av SSD:er utan snarare så sätter de ett krav på överföringshastigheten och eventuella certifieringar.

Skrivet av Svensktiger:

Så dom licensierar istället?
Såklart det ligger pengar bakom!

Vad skulle de licensiera egentligen? Vad jag vet så har inte Sony någon utveckling av lagringsteknik att licensiera ut.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Inaktiv

Borde ju gå att fixa till ett lock som är ett extratillbehör man köper med disken som är själva kylflänsen.
Problem solved.

Se vilka diskar som fungerar sen då.

Permalänk
Skrivet av Xinpei:

Men nu sitter de iof. inte och kräver enbart sitt egna märke av SSD:er utan snarare så sätter de ett krav på överföringshastigheten och eventuella certifieringar.

Vad skulle de licensiera egentligen? Vad jag vet så har inte Sony någon utveckling av lagringsteknik att licensiera ut.

De har ju sitt varumärke. Att få hävda att ens SSD minsann är kompatibel med PS5 lär kosta en del.

Visa signatur

Dator: ja
Tillbehör: ja

Permalänk
Medlem

Finns det någon benchmark ännu av diskarna i konsolerna? Har verkligen svårt att man får ut den hastigheten man påstår, går inte ihop med kostnaden när man undersöker vad 1TB ssd kostar

Permalänk
Medlem
Skrivet av g146:

Finns det någon benchmark ännu av diskarna i konsolerna? Har verkligen svårt att man får ut den hastigheten man påstår, går inte ihop med kostnaden när man undersöker vad 1TB ssd kostar

kostnad till slutkund för en ssd är inte samma som kostnad för tillverkare för viss krets i bulk, det är inte ens lite i närheten. I PS5an sitter komponenterna direkt i moderkortet enligt vad jag sett, det är inte en intern m.2 slot som redan är fylld.

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Medlem
Skrivet av Role_Model:

De har ju sitt varumärke. Att få hävda att ens SSD minsann är kompatibel med PS5 lär kosta en del.

Men det är inte att licensiera ut något. Det är snarare att certifiera. Vilket inte ä riktigt samma sak.

Skrivet av g146:

Finns det någon benchmark ännu av diskarna i konsolerna? Har verkligen svårt att man får ut den hastigheten man påstår, går inte ihop med kostnaden när man undersöker vad 1TB ssd kostar

Kom ihåg att företag inte betalar moms. Så redan där får man 5-20% rabatt (beroende på land/stat). Sedan får de ju mängdrabatt när de köper pallar med SSD:er. Så i slutändan betalar de inte i närheten av priset som slutkunder får betala utan kanske 25% av priset. Om ens det.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem

Går det med förlängningssladd och köra utanför lådan ??

Permalänk
Skrivet av Xinpei:

Men det är inte att licensiera ut något. Det är snarare att certifiera. Vilket inte ä riktigt samma sak.

Kom ihåg att företag inte betalar moms. Så redan där får man 5-20% rabatt (beroende på land/stat). Sedan får de ju mängdrabatt när de köper pallar med SSD:er. Så i slutändan betalar de inte i närheten av priset som slutkunder får betala utan kanske 25% av priset. Om ens det.

Helt rätt, jag blandade ihop termerna.

Visa signatur

Dator: ja
Tillbehör: ja

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cenorida:

Kan finnas en teknisk spärr mot alla hårddiskar.

No shit Einstein... därav att testa

Visa signatur

WS: R7 5800X, 32GB, Suprim X 3080, Acer X38P+Acer XB271HU
FS: HPE ML110 Gen10 Xeon Silver, Qnap TS-h973AX ~100TB
NW: Fortigate, Ruckus, Zyxel XS1930HP 10Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alpha77:

Hehe, faktiskt en relevant fråga.

Permalänk
Medlem

Lär väl komma en PRO+ SLIM ELITE version ett år efter release som löser alla hårdvaruproblem till en kostnad av 1400kr extra.

Permalänk
Medlem

https://www.sweclockers.com/nyhet/30565-western-digital-gor-s...

Exakt min tanke. Men vi får väl se om den är för stor. Om inte och om nu inte certifieringen är i gång än, får vi se om den kvalar in senare.
Hoppas de testar disk prestanda eller något liknande. Så man inte behöver vänta på en ny firmware för varje ny SSD disk som kommer. Borde iofs går lätt att lösa via en snabb test mot en databas på nätet. Men skulle gärna se en overide. Testa disken på egen risk.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem

Kraken dekodern med tillhörande mjukvarulösning för att komprimera texturer gör att installerade spel på PS5 kommer vara nästan hälften så stora som tidigare spel på PS4 innan de patchades. De körde kod i över 17gb/s i en av de senare titlarna de optimerade mot och hade närmare halverat installationens storlek.

De flesta skriver 5,5 Raw och 8-9 compressed, men det är inte hela sanningen eller ett snittnummer, det är vad som händer om man bara kör zip genom decodern. De som väljer att optimera och använda dekodern rätt med Oodle kan komma mycket närmare teoretiskt maximum på 22gb/s och då är spelen maximalt komprimerade vilket ger ungefär halva storleken mot ett "vanligt" spel.

Så även om spelen blir 50% större, så miskar lagringsbehovet med nästan lika mycket för de titlar som lägger ner tiden på det(first party). Därför är det inte lika illa med 800GB som man kanske tror.

Den högre hastigheten blir en bonus, ju högre/bättre komprimerat, desto fetare texturer kan man trycka ut. Detta kommer bli en vinnande punkt för PS5 när de exklusiva titlarna optimerar riktigt väl mot detta. Släng på lite Deep Learning på uppskalningen och 8K blir kanske inte omöjligt ändå.

Hade Sony valt en kompromiss med mera utrymme och en slöare disk hade det bromsat hur bra spelen kan bli. Cerny var tydlig med att storleken de valt är det mest optimala för PS5. Då kan det vara värt att bara ha de PS5-titlar man spelar just nu installerade och istället ha sitt PS4-bibliotek på en vanlig extern disk.

De flesta har ju inte hela sitt bibliotek installerat samtidigt ändå. Samt att när det behovet väl uppenbarar sig så lär det finnas bra komplement att köpa, kanske år tre, eller fyra av PS5:ans livstid.

Visa signatur

”Ingen må utsättas för godtyckliga ingripanden i fråga om privatliv, familj, hem eller korrespondens.
Artikel 12, FN:s deklaration för mänskliga rättigheter

Permalänk
Medlem

Xbox kommer ju kosta 2-3000 för extra utrymme... Får se vilken konsol det blir... Har nog tänkt köpa nån av dem framöver, är dock ingen fanboy av något märke så kanske måste köpa båda om jag inte kan bestämma mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fredag:

Kraken dekodern med tillhörande mjukvarulösning för att komprimera texturer gör att installerade spel på PS5 kommer vara nästan hälften så stora som tidigare spel på PS4 innan de patchades. De körde kod i över 17gb/s i en av de senare titlarna de optimerade mot och hade närmare halverat installationens storlek.

De flesta skriver 5,5 Raw och 8-9 compressed, men det är inte hela sanningen eller ett snittnummer, det är vad som händer om man bara kör zip genom decodern. De som väljer att optimera och använda dekodern rätt med Oodle kan komma mycket närmare teoretiskt maximum på 22gb/s och då är spelen maximalt komprimerade vilket ger ungefär halva storleken mot ett "vanligt" spel.

Så även om spelen blir 50% större, så miskar lagringsbehovet med nästan lika mycket för de titlar som lägger ner tiden på det(first party). Därför är det inte lika illa med 800GB som man kanske tror.

Den högre hastigheten blir en bonus, ju högre/bättre komprimerat, desto fetare texturer kan man trycka ut. Detta kommer bli en vinnande punkt för PS5 när de exklusiva titlarna optimerar riktigt väl mot detta. Släng på lite Deep Learning på uppskalningen och 8K blir kanske inte omöjligt ändå.

Hade Sony valt en kompromiss med mera utrymme och en slöare disk hade det bromsat hur bra spelen kan bli. Cerny var tydlig med att storleken de valt är det mest optimala för PS5. Då kan det vara värt att bara ha de PS5-titlar man spelar just nu installerade och istället ha sitt PS4-bibliotek på en vanlig extern disk.

De flesta har ju inte hela sitt bibliotek installerat samtidigt ändå. Samt att när det behovet väl uppenbarar sig så lär det finnas bra komplement att köpa, kanske år tre, eller fyra av PS5:ans livstid.

Läste en fing genomgång av hur de löste Just Cause på konsolerna i början när allt var på skiva. Hela spelet/världen fanns dubbelt på skivan efter varandra, lagrat i olika ordning. Ena ordningen var öst/väst och andra nord/syd, och läshuvudet bytte plats när du ändrade håll på hur du rörde dig, och läste framåt eller bakåt beroende på åt vilket håll du rörde dig.

Sådana trick är fortfarande använda idag för att hårddiskarna varit så sega (förutom vid sekventiella läsningar). Därför är mycket data duplicerat ännu idag. Detta kommer inte behövas alls på nya generationen och kan som du säger leda till mycket besparingar

Permalänk
Medlem

Det har ju nästan alltid varit speciallösningar till konsoller. Klart dom kan göra saker kompatibla men då kan de ju samtidigt inte garantera full kompatibilitet. Sen vill dom naturligtvis tjäna pengar med egna licensierade produkter.

Visa signatur

< :: Intel i9 9900ks@5.0Ghz/Ring@4.5Ghz | 32Gb DDR4@3600Mhz | Geforce RTX 4070 :: >

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viochee:

Xbox kommer ju kosta 2-3000 för extra utrymme... Får se vilken konsol det blir... Har nog tänkt köpa nån av dem framöver, är dock ingen fanboy av något märke så kanske måste köpa båda om jag inte kan bestämma mig

Har man Gaming PC så känns ju PS5 som det självklara valet då typ alla Xbox-spel släpps på PC också?

Visa signatur

AMD 5800X ▪ MSI B550M Mortar ▪ G.Skill 32GB 3600MHz CL16 ▪ Palit 4070 Ti ▪ 1TB SSD 970 Evo+ ▪ Dark Power 13 1000W ▪ FD Define Mini C ▪ Aorus AD27QD + LG 27GL850