Permalänk

Amazon

Många av Amazons varor skickas från Kina. Undrar om Postmord tar tullavgifter på beställningar???
Gör dom det blir det nog ingen succé..............

Permalänk

Gansk förbryllad över Amazon. Säljer de begagnade grafikkort? En del verkar riktigt gamla. Dessutom högre prisnivå än tex Inet på nya!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Greyguy1948:

Gansk förbryllad över Amazon. Säljer de begagnade grafikkort? En del verkar riktigt gamla. Dessutom högre prisnivå än tex Inet på nya!

Tredjeparts-säljare. Amazon är som CDON, en marknadsplats. Sen säljer de självklart sina egna varor också.

Visa signatur

| EVGA Z170 FTW | i7 6700k | ASUS RTX 3070 | 16GB DDR4 3200MHz | Cooler Master V850 | Samsung 840 Evo 250GB + 2x WD Black 500GB + Seagate 2TB SSHD + Samsung 970 Evo M.2 500GB |

Permalänk
Medlem

#18688721
skrev ett inlägg tidigare om tull, se ovan

Permalänk
Medlem
Skrivet av sparvuggla:

Många av Amazons varor skickas från Kina. Undrar om Postmord tar tullavgifter på beställningar???
Gör dom det blir det nog ingen succé..............

PostNord kan ta tullavgifter, men det får inte kosta dig som köpare något utan då får säljaren ta den smällen
"Tull- och importavgifter som kan tillkomma för leveranser från utlandet

Tull- eller importavgifter kan tillkomma för leveranser från länder utanför den Europeiska unionen när försändelsen når ditt land.

Om du gör en beställning till en leveransadress inom Sverige är säljaren ansvarig för tull- eller importavgifter."
Källa: https://www.amazon.se/gp/help/customer/display.html/ref=help_...

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk

Ingen tull, det låter bra!

Permalänk
Medlem
Skrivet av sparvuggla:

Ingen tull, det låter bra!

Det kan bli så att du behöver betala den först, men att du sedan får tillbaka pengarna antingen från Amazon eller säljaren.

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

Enda jag just nu vore intresserad av är ju Echo, fire tablet/tv och Kindle och det verkar ju inte saluföras på amazon.se

Permalänk
Medlem

Bezos säljer mer i Amazon – kammar hem 26 miljarder kronor
https://digital.di.se/artikel/bezos-saljer-mer-i-amazon-kamma...

Citat:

E-handelsjätten Amazons grundare och vd Jeff Bezos har under veckan sålt aktier i det egna bolaget till ett värde av 3 miljarder dollar, eller drygt 26 miljarder kronor. Det framgår av inskickade dokument, rapporterar CNBC.

Därmed har Bezos sammantaget avyttrat Amazon-aktier för 10,2 miljarder dollar, motsvarande 89 miljarder kronor, hittills i år.

Förra året gjorde han sig enbart av med Amazon-aktier för 2,8 miljarder dollar.

Trots de stora avyttringarna sitter Bezos, som just nu är världens rikaste person, kvar med ett stort ägande i Amazon.

Han äger över 53 miljoner aktier i bolaget som värderas till nästan 170 miljarder dollar, eller knappt 1 500 miljarder kronor.

Amazon är en av de teknikaktier som stigit på New York-börsen, upp 6 procent under onsdagen, sedan Republikanerna ser ut att säkra majoriteten i senaten. Enligt analytiker bäddar för en mildare behandling av teknikjättarna. Med demokratiskt styre i representanthuset, senaten och Vita huset väntades hårdare åtgärder mot sektorn – bland annat har Joe Biden tidigare öppnat för högre beskattningar.

Bezos säljer av mindre poster i Amazon för att finansiera det egna rymdbolaget Blue Origin. Därutöver har han tidigare i år lanserat nya Earth Fund på tio miljarder dollar som ska bekämpa klimatförändringar.

(Finwire/Di Digital)

Vad ska Bezos göra med pengarna? Tror han inte att företaget kommer kunna leva upp de höga förväntningarna som håller uppe aktiepriserna?
Ska Jeff Bezos satsa alla miljarder på annan verksamhet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zipparn:

Bezos säljer mer i Amazon – kammar hem 26 miljarder kronor
https://digital.di.se/artikel/bezos-saljer-mer-i-amazon-kamma...

Vad ska Bezos göra med pengarna? Tror han inte att företaget kommer kunna leva upp de höga förväntningarna som håller uppe aktiepriserna?
Ska Jeff Bezos satsa alla miljarder på annan verksamhet?

Att ha pengar i fickan / banken betyder att de existerar. Fiktiva siffror i ett företag existerar inte på riktigt förrän det faktiskt blivit pengar eller alla aktier blivit sålda exempelvis.

Vad han ska göra? Äsch, vad han vill... likaså resten av hans familj.

Vad ska Elon musk göra med alla sin pengar? Han gör det han vill, finansierar sina drömmar.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Att ha pengar i fickan / banken betyder att de existerar. Fiktiva siffror i ett företag existerar inte på riktigt förrän det faktiskt blivit pengar eller alla aktier blivit sålda exempelvis.

Vad han ska göra? Äsch, vad han vill... likaså resten av hans familj.

Vad ska Elon musk göra med alla sin pengar? Han gör det han vill, finansierar sina drömmar.

Absolut.
Det är lite det jag är nyfiken på. Elon Musk startade ett rymdprogram. Vad brinner Jeff Bezos för?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zipparn:

Absolut.
Det är lite det jag är nyfiken på. Elon Musk startade ett rymdprogram. Vad brinner Jeff Bezos för?

Tydligen också rymden. Sen varför är väl en annan fråga. Musk vill ju nå Mars, vad vill Bezos med rymden?
Han äger Amazon som säljer massa produkter.
Han äger Washington Post som säljer massa blaska.
Han äger Blue Origin som jag inte riktigt hittade så mycket om.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sparvuggla:

Många av Amazons varor skickas från Kina. Undrar om Postmord tar tullavgifter på beställningar???
Gör dom det blir det nog ingen succé..............

Du får inte betala mer än vad det står på amazon, skulle du mot förmodan få extra avgifter är företaget skyldig och återbetala dig för dina omkostnader, de vill säga företaget du köper ifrån.

Övervägande 99.9% av produkterna skickas från några av Amazon europiska lager.
kan dock hända att företaget har slut på stock på Europiska lager skickas från utanför EU, men det är bara skicka dem, kvitto så ska de återbetala för dina omkostnader, vägrar dom så kan du kontakta amazon så har det tillgångsväga sätt för ge dig dina pengar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zipparn:

Bezos säljer mer i Amazon – kammar hem 26 miljarder kronor
https://digital.di.se/artikel/bezos-saljer-mer-i-amazon-kamma...

Vad ska Bezos göra med pengarna? Tror han inte att företaget kommer kunna leva upp de höga förväntningarna som håller uppe aktiepriserna?
Ska Jeff Bezos satsa alla miljarder på annan verksamhet?

OT

Varför skulle Bezos lägga alla ägg i en korg? Han lär ju sprida riskerna i sina investeringar så ibland kanske han säljer innehav i sitt eget bolag för att investera i andra bolag.

/OT

Visa signatur

Windows 11 Pro | Intel i7 8700 | ASUS Prime Z370-P | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS GTX 1080 | Fractal Design Define S | Corsair RM750x | Hyper 212 EVO

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joppis:

OT

Varför skulle Bezos lägga alla ägg i en korg? Han lär ju sprida riskerna i sina investeringar så ibland kanske han säljer innehav i sitt eget bolag för att investera i andra bolag.

/OT

Mycket handlar om regler för utdelning företagen har, många företag kräver att man säljer av mellan 2-5% av sitt innehav för få ta del av bolagets aktieutdelning, detta är för att få nya innehavare i bolaget, du kan inte bara gå in på en bank köpa aktier i ett bolag om ingen säljer dessa, för det trycker inte ny aktier när någon vill köpa, vissa bolag kan kräva även mindre eller mer än det.

Säljer av typ 2% få igen i utdelning som motsvarar typ 4%

Permalänk
Medlem
Skrivet av UMJ:

Mycket handlar om regler för utdelning företagen har, många företag kräver att man säljer av mellan 2-5% av sitt innehav för få ta del av bolagets aktieutdelning,

Detta låter lite märkligt tycker jag. Har du några bra länkar där jag kan läsa mer om detta?

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Detta låter lite märkligt tycker jag. Har du några bra länkar där jag kan läsa mer om detta?

Är inte alls märkligt. Kan lova att Bezos aktieförsäljningar är planerade långt i förväg och publicerade för att följa lagar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Abbs:

Är inte alls märkligt. Kan lova att Bezos aktieförsäljningar är planerade långt i förväg och publicerade för att följa lagar.

Jag har inte ifrågasatt att försäljningarna inte har varit planerade i god ordning. Det som jag undrade över är att det skall finnas ett krav att man säljer aktier för att kunna få ta del av utdelningen.

När det gäller tidigare försäljningar så har en stor del av pengarna används för att funda hobbyprojekt i form av rymdsatsningar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Jag har inte ifrågasatt att försäljningarna inte har varit planerade i god ordning. Det som jag undrade över är att det skall finnas ett krav att man säljer aktier för att kunna få ta del av utdelningen.

När det gäller tidigare försäljningar så har en stor del av pengarna används för att funda hobbyprojekt i form av rymdsatsningar.

Ja, det håller jag med om. Gick lite snabbt

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Detta låter lite märkligt tycker jag. Har du några bra länkar där jag kan läsa mer om detta?

Det finns inget fast regelverk utan sådan beslutas alltid i varje enskilds bolags bolagsstämmor, säljer du för snabbt så har du ingen rätt till utdelning, åtminstone inte i Sverige och kan varierar på tider baserad på länder också i Sverige är det 2 bankdagar som krävs för ha dessa för få rätt till utdelning då det tar den tiden för skrivas ut från aktie havandet bankbok.

Men slutligen är det alltid bolagsstämmor som bestämmer reglerna om aktieutdelningen i bolaget ska fördelas och vilka kriterier du behöver uppnå för tillgodo få dessa.

Vissa bolag i Sverige vanligast är att man tilldelar sina anställda, det enda som krävs att du har jobbat 1 år för få vara med om tilldelning, men reglerna sätts som sagt alltid individet, vissa bolag kräver att du har en viss % av bolaget för vara med och ta del av kakan, och är rörligheten inte på aktiemarknaden i bolaget väldigt nice, så kan det sätta upp att de behöver säljas av för få ta del av kakan.

Om jag inte minns nyligen Nordeas planerade utdelning hade krav på försäljning av någon % för ta del av nästa årts utdelning, men det är inte automatiskt så att kravet finns där alla år.

Permalänk
Medlem
Skrivet av UMJ:

Det finns inget fast regelverk utan sådan beslutas alltid i varje enskilds bolags bolagsstämmor, säljer du för snabbt så har du ingen rätt till utdelning, åtminstone inte i Sverige och kan varierar på tider baserad på länder också i Sverige är det 2 bankdagar som krävs för ha dessa för få rätt till utdelning då det tar den tiden för skrivas ut från aktie havandet bankbok.

Men slutligen är det alltid bolagsstämmor som bestämmer reglerna om aktieutdelningen i bolaget ska fördelas och vilka kriterier du behöver uppnå för tillgodo få dessa.

Vissa bolag i Sverige vanligast är att man tilldelar sina anställda, det enda som krävs att du har jobbat 1 år för få vara med om tilldelning, men reglerna sätts som sagt alltid individet, vissa bolag kräver att du har en viss % av bolaget för vara med och ta del av kakan, och är rörligheten inte på aktiemarknaden i bolaget väldigt nice, så kan det sätta upp att de behöver säljas av för få ta del av kakan.

Jag tror att du har missförstått en del hur regelverket fungerar. Är du aktieägare till ett noterat bolag och äger aktien på avstämningsdagen så har du rätt till aktieutdelning. Detta är självklarheter och inget som jag anser är smart planering från Jeff B när det gäller hans försäljning av aktier.

Mig veterligen är inte storleken på ditt ägande avgörande huruvida du har rätt till utdelning eller inte i ett noterat bolag eller för den delen ett onoterat bolag.

Jag förstår fortfarande inte ditt svar angående att man måste sälja en viss procent av sitt innehav för att vara berättigad till utdelning.

Permalänk
Sötast

Så jävla roligt.
Har hittat massor av saker som är till helt fel priser. 1-2 kr för saker som borde kosta 10-200.

Har beställt *mycket* som varit obviously fel, stundvis nästan skämts lite.

Många av ordrarna har oväntat gått igenom och jag har sparat ett par tusenlappar redan.
Många har inte gått igenom. Fick ett mail av Amazon som börjar med:

Mellan den 28 och 30 oktober 2020 har du gjort minst en beställning från en eller flera tredjepartssäljare (även kallade Marketplace-säljare) på Amazon.se, som sedan annullerats.

Här tänkte jag "lol this is gonna be bad"

Men fortsatte med Amazon strävar alltid efter att erbjuda den bästa kundupplevelsen och vi beklagar att din beställning har annullerats. Som kompensation för besväret detta orsakade, vill vi erbjuda dig ett presentkort på 100 kr att handla för.

Tack Amazon, nu har jag 100kr till att lägga trollbeställningar för

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allexz:

Så jävla roligt.
Har hittat massor av saker som är till helt fel priser. 1-2 kr för saker som borde kosta 10-200.

Har beställt *mycket* som varit obviously fel, stundvis nästan skämts lite.

Många av ordrarna har oväntat gått igenom och jag har sparat ett par tusenlappar redan.
Många har inte gått igenom. Fick ett mail av Amazon som börjar med:

Mellan den 28 och 30 oktober 2020 har du gjort minst en beställning från en eller flera tredjepartssäljare (även kallade Marketplace-säljare) på Amazon.se, som sedan annullerats.

Här tänkte jag "lol this is gonna be bad"

Men fortsatte med Amazon strävar alltid efter att erbjuda den bästa kundupplevelsen och vi beklagar att din beställning har annullerats. Som kompensation för besväret detta orsakade, vill vi erbjuda dig ett presentkort på 100 kr att handla för.

Tack Amazon, nu har jag 100kr till att lägga trollbeställningar för

Stick it to the man!

Permalänk

Ingen tullavgift

Jag beställde lite smågrejer 29/10, varorna skickades från Kina. Kom idag, alltså två veckors leveranstid. OK, Wish tar mycket längre tid på sig. Och inga extra avgifter tillkom, levererades till dörren!

Permalänk
Medlem

Hur vet man innan var varorna skickas ifrån på ebay står det tydligt men amazon då ska man alltså behöva googla företaget och sen kan ju de ändå skicka från kina fastän de ligger i EU