Permalänk

Dator fryser och sedan kraschar. hjälp!

Hej,

Jag har plötsligt börjat få problem med datorn. Den fryser och startar om sig själv. Det sker oregelbundet när som helst. Nu har det skett flera gånger i rad (ett par gånger per dag) medan jag har surfat runt på internet.

Jag klockar CPU något när jag spelar men datorn har bara kraschat när jag tittar på och hoppar mellan olika internetflikar.

Jag får inget felmeddelande eller liknande utan datorn fryser bara till och startar om sig själv. Jag har tittat i Reliability Monitor och det som står där är ''Windows was not properly shut down - Den senaste avstängningen av datorn vid 08:14:07 den ‎2020-‎11-‎05 skedde oväntat.'' tex.

Går jag tillbaka i Relability monitor och kollar loggen så står det detta:
Description
Ett problem med din maskinvara gör att Windows inte längre fungerar korrekt.

Problem signature
Problem Event Name: LiveKernelEvent
Kod: 144
Parameter 1: 1004
Parameter 2: ffffaf8c04179960
Parameter 3: 0
Parameter 4: 0
OS-version: 10_0_18362
Service Pack: 0_0
Produkt: 768_1
OS-version: 10.0.18362.2.0.0.768.101
Språkvariant-ID: 1053

Jag har provat ''WhoCrashed'' och får denna info där ifrån:
On Fri 16/10/2020 15:16:31 your computer crashed or a problem was reported
crash dump file: C:\Windows\minidump\101620-8796-01.dmp
This was probably caused by the following module: ntoskrnl.exe (nt+0x1C2CE0)
Bugcheck code: 0x1A (0x41201, 0xFFFFC881038EE988, 0x84000003BECB4847, 0xFFFFDC89EA525330)
Error: MEMORY_MANAGEMENT
file path: C:\Windows\system32\ntoskrnl.exe
product: Microsoft® Windows® Operating System
company: Microsoft Corporation
description: NT Kernel & System
Bug check description: This indicates that a severe memory management error occurred.
This might be a case of memory corruption. This may be because of a hardware issue such as faulty RAM, overheating (thermal issue) or because of a buggy driver. This problem might also be caused because of overheating (thermal issue).
The crash took place in the Windows kernel. Possibly this problem is caused by another driver that cannot be identified at this time.

Min Rig består av följande:
Operativsystem Windows 10. Uppdaterat.
CPU: AMD ryzen 5 2600
GPU MSI 3080 3X VENTUS OC
Moderkort: ROG STRIX B450-F gaming
Corsair Vengeance LPX DDR4 3200 C16 2x8GB
SSD: Corsair Force NVMe PCIe M.2 480GB
Nätagg: 750watt

Jag har:
*Senaste windows.
*Sökt efter virus.
*Vad jag vet och kontrollerat är alla drivrutiner senaste versionen.
*GPU i senaste version.

Tacksam för all hjälp och tips jag kan få.

Permalänk

Windows version: Windows 10, 10.0, version 1903, build: 18362
Windows dir: C:\Windows
Hardware: ASUSTeK COMPUTER INC., ROG STRIX B450-F GAMING
CPU: AuthenticAMD AMD Ryzen 5 2600 Six-Core Processor 8664, level: 23
12 logical processors, active mask: 4095
RAM: 17106067456 bytes (15.9GB)

Permalänk

En gissning bara, men eftersom det står Error: MEMORY_MANAGEMENT kanske det kan vara värt att testa byta ut RAM-stickorna mot andra och se om det blir stabilare? Så klart lättare sagt en gjort om du inte har andra att byta till.

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk

Jag har testkört ramminnen med windows diagnostic den påvisar noll fel. Sen om den upptäcker allt det vette fan?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mudmaster77:

Jag har testkört ramminnen med windows diagnostic den påvisar noll fel. Sen om den upptäcker allt det vette fan?

Dina minnen kan vara felfria, men minneskontrollern (i CPU'n) kan antingen vara defekt eller bara behöva lite mer spänning (Volt) än den får nu.

Jag vet inte hur du sköter överklockningen (BIOS? Tuner?), men det är fullt möjligt att den på något sätt orsakar spännings-bortfall som IMC'n (Integrated Memory Controller = minneskontroller) inte klarar.

Började problemet inte länge från senaste konfig av överklockningen?

Är det som jag misstänker här, så borde stock settings (eller högre spänning) hjälpa.

Visa signatur

Hårdvara:
Varierande nog, = onödig information.

Gillar Linux, det kan vara värt vetande. 🙂

Permalänk
Hedersmedlem

Hur gammal är datorn?
Har du ändrat något?

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk

Överklockninge gör jag bara via Ryzen Master (APP) som manuellt måste göras varje gång datorn har startats. Inga andra inställningar i BIOS eller liknande har jag pillat på. Inte ändrat något i övrigt allt är original. Felet kom plötsligt och jag har inte justerat något på flera veckor. CPUn får volt per automatik, den styr det själv.

Permalänk
Hedersmedlem

Har du kollat så att alla drivrutiner är up to date. Jag brukar använda ett program som heter DriverBooster för det.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Avstängd

Ta bort överklockningen till att börja med.

Kan hjälpa med ominstallation av Windows, men det är ett senare steg.