Filmindustrin pekar ut Sverige som stor fildelare på världsscenen

Permalänk

Make Sweden great again. Undra om det går att rösta på Piratpartiet i nästa val?

Visa signatur

i7 7700k 4,8GHZ | Asus Strix 1080TI 2000Mhz | Corsair Vengeance RGB DDR4 3000mhz| Gigabyte GA-Z270X-Ultra Gaming | 700W | Asus | x | x | x |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nailtwister:

Make Sweden great again. Undra om det går att rösta på Piratpartiet i nästa val?

Klart det går, så länge det inte är en röst på smörjan vi har idag så är den inte bortkastad iallafall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon301768:

Exakt så iptv funkar idag.

Är det verkligen så hög kvalitet på det? Vad jag hört är det väldigt olika kvalitet och att det påminner mer om halvdan streamingtjänst, ibland.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nailtwister:

Make Sweden great again. Undra om det går att rösta på Piratpartiet i nästa val?

Tyvärr för få som röstar, så kommer antagligen inte göra någon skillnad. Dom var ju nära när IPRED osv var nytt, men sen har dom glömts bort..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Najze:

Är det verkligen så hög kvalitet på det? Vad jag hört är det väldigt olika kvalitet och att det påminner mer om halvdan streamingtjänst, ibland.

Nej knappast, blandning mellan 720P, 1080p samt lite 4k encodes. Inte allt för ofta i låg bitrate.
Därför man kompletterar med Plex om man bryr sig i kvalite. Linjärkanaler via IPTV, VOD via Plex/Emby/JellyFin.

Men, svensson vet inte vad bitrate är för något så han är nästan alltid nöjd ändå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LemurenSwe:

Nej knappast, blandning mellan 720P, 1080p samt lite 4k encodes. Inte allt för ofta i låg bitrate.
Därför man kompletterar med Plex om man bryr sig i kvalite. Linjärkanaler via IPTV, VOD via Plex/Emby/JellyFin.

Men, svensson vet inte vad bitrate är för något så han är nästan alltid nöjd ändå.

Då är ju inte iptv motsvarighet till det jag pratat om

Permalänk
Medlem
Skrivet av SellahiR:

Absolut skall vi skärpa våra straff i Sverige, när vi gjort det på brott som ärrar folks liv så kan vi se vad vi kan göra för filmindustrin, så dom kan kamma hem lite fler miljoner om året.

Nu är det ju inte samma poliser som jagar våldsbrottslingar som ägnar sig åt detta. Dessutom borde varenda levande människa vara medveten om att det är pengarna som styr. I varje sånhär tråd är det någon smart människa som alltid skall ställa detta mot annan kriminalitet. Man undrar ju om folk aldrig tröttnar?

Visa signatur

Phanteks Evolv mITX, i7 8700K, ASUS GeForce RTX 4070 12GB DUAL, Corsair DDR4 3200mhz 16GB, M.2 Samsung 970 EVO 500GB, Samsung EVO 860 SSD, OCZ ARC 100 SSD, WD Black 1TB, Gigabyte Aorus Pro WiFi Z390 mIXT. Audient ID14, Dynaudio LYD48. LG45GR95QE

Permalänk
Medlem

Jag är föga förvånad över hur många streaming-kramare det fanns här och trodde piratkopieringen skulle vara vanligare, eller är det många som inte vågar erkänna?

Finns helt enkelt bara en anledning, tillgänglighet..
Netflix och diverse tjänster har bara en bråkdel av filmer och serier som finns att tillgå på annat sätt, liiiiiten bråkdel och dålig kontenta generellt.

100.000+ filmer vs 4.000 på Netflix?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cheers:

Är favorithobbyn serier och film så får man pynta eller prioritera alternativt göra sig det lilla omaket att koppla på och av olika tjänster.

Eller ladda ner.

Visa signatur

Mammas, don't let your babies grow up to be cowboys.
10700k|RTX 3070|Z490|16GB|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Infiniti:

Jag känner en som piratar filmer och enlig hen så är det för att inte alla vill vara en drönar-Svennson

Haha, vilket retarded argument.

Så om man inte piratar filmer så är Netflix enda alternativet? Snubben är lat/snål/fattig, simple as that.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pugilisten:

Eller ladda ner.

Fast om vi nu pratar om olaglig nedladdning är det väll inget som man ska göra eller uppmuntra? Lika lite som att begå andra brott, små eller stora.

Visa signatur

Lite GFX, lite CPU, en nypa RAM och ett par gig SSD

Permalänk
Medlem

Vad är det för troll/pragrafryttare som krupit fram nu? Har man så tråkigt liv att man lägger energi på att ser ner på folk som laddar ner en film ibland? Patetiskt. Inte så svårt att se fördelen med att kunna se vad man vill, när man vill. Inte lagligt så klart, men inget brott som skadar någon direkt. Är dessa människor samma som lusar fram i 50 km/h på en skogsväg utan närliggande villor bara för att skylten säger det? Kom igen nu, ni lever bara 1 gång, så lev lite.

Visa signatur

Vardagsrum: LG C1 OLED 65" | OPPO 203 | Analogue Pocket + Dock | PS5 | XB Series X | N Switch OLED | XB One X | Wii U | PS3 | XB360 | Xbox | GameCube + GC Loader | PS2 | Dreamcast | N64 + Everdrive | PS1 + PSIO | Saturn | Mega Drive Mini 2 | SNES Mini | Mega Drive Mini | NES Mini | HTPC: i7 3770K/GTX970/16GB DDR3/512GB SSD/Loque Ghost S1

Permalänk
Medlem
Skrivet av Najze:

Då är ju inte iptv motsvarighet till det jag pratat om

Nej precis, men blanda inte ihop mig med han som sa det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Infiniti:

Vad är det för troll/pragrafryttare som krupit fram nu? Har man så tråkigt liv att man lägger energi på att ser ner på folk som laddar ner en film ibland? Patetiskt. Inte så svårt att se fördelen med att kunna se vad man vill, när man vill. Inte lagligt så klart, men inget brott som skadar någon direkt. Är dessa människor samma som lusar fram i 50 km/h på en skogsväg utan närliggande villor bara för att skylten säger det? Kom igen nu, ni lever bara 1 gång, så lev lite.

Vem är det som ser ner på vem här egentligen?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Petterk:

Bio är inte dyrt.

Betala för Netflix 159 kr/mån, HBO Nordic för 109 kr/mån, Viaplay för 109 kr/mån, C More för 109 kr/mån, Prime Video för 65 kr/mån med flera och knappt få någon film att se är dyrt.

Man tittar inte på TV på bion. Bio har annat utbud än strömmat och är en annan upplevelse.

Går du på de biofilmer som intresserar dig är det kanske 1000 kr/år om du i snitt går varannan månad. Addera ihop strömmade tjänsterna från ovan så hamnar du på 6612 kr/år. Sett till att just titta på film är strömmat mycket dyrare. Betalar jag 109/159 kr/mån för Netflix så har jag inte mer än en handfull med filmer att se på under ett år, det man får är serier. Är man i en period där man inte ser serier men ser på film så är deras tjänst helt värdelös och dyr. Du fick mer film per månad när du prenumererade på Lovefilm (hyrvideo via postorder) för 99 kr/mån.

Jo, men det har ju sina orsaker förstås. Netflix köper in och producerar vad deras kunder efterfrågar och konsumerar, och vad som ger dem mest intäkter (vilket är ungefär samma sak). Det är som att säga att Spotify är kasst och jättedyrt för att man bara lyssnar på ljudböcker. Du kanske inte skulle prenumerera på en tjänst som inte har det du är intresserad av helt enkelt?

Skrivet av vaegen:

Jag är föga förvånad över hur många streaming-kramare det fanns här och trodde piratkopieringen skulle vara vanligare, eller är det många som inte vågar erkänna?

Finns helt enkelt bara en anledning, tillgänglighet..
Netflix och diverse tjänster har bara en bråkdel av filmer och serier som finns att tillgå på annat sätt, liiiiiten bråkdel och dålig kontenta generellt.

100.000+ filmer vs 4.000 på Netflix?

Men det finns flera aspekter som faller inom tillgänglighet också. Som att det man väljer att titta på startar direkt utan strul med bra kvalitet (inte nödvändigtvis toppkvalitet dock), bra appar till smart-TV-plattformar, bra söktjänster och rekommendationer och så vidare. Jag menar, Popcorntime var ju grymt exempelvis men det var ju inte sällan saker inte funkade som de skulle, filmer som inte var de senaste och/eller mest populära fungerade ofta inte alls, kvaliteten var extremt varierande, inte sällan var det en helt annan film än vad titeln sa, och att hitta innehåll var ju helt upp till mig liksom.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Jo, men det har ju sina orsaker förstås. Netflix köper in och producerar vad deras kunder efterfrågar och konsumerar, och vad som ger dem mest intäkter (vilket är ungefär samma sak). Det är som att säga att Spotify är kasst och jättedyrt för att man bara lyssnar på ljudböcker. Du kanske inte skulle prenumerera på en tjänst som inte har det du är intresserad av helt enkelt?

Men nu finns det ju tjänster för just ljudböcker, det finns inte prenumerationstjänster för just film! Det existerar inte någon sådan tjänst med ett brett utbud, medan det finns prenumerationstjänster med ljudböcker med brett utbud.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JoOngle:

Har jag missat nåt här? Vem f... kopierar filmar i 2020?

Alla jag känner tittar på Netflix, Disney+ och liknande strömningstjänster. Filmindustrin har behov att plocka lite syndbockar för att få in pengar till överbetalda 2nd grade skådisar som inte längre kan upprätthålla den höga livsstilen.

Som Fxfighter säger - make better movies, dummies.

Folk som driver stora Emby-/Plexservrar till exempel. Alla orkar inte ha Netflix, Disney +, Amazon, och gud vet vad det finns för mer tjänster just nu.

Jag har en tjänst för allt istället fram till "den riktiga" industrin kommer ikapp åter en gång. Just nu försöker de göra det svårt för konsumenten verkar det som genom att sprida det på så många tjänster som möjligt.

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Medlem

Lovefilm stängde ner 2013 – där gick det att hyra 4 filmer i månaden för 99 kr/mån (fanns både billigare och dyrare prenumerationer) och där de hade över 20000 titlar. Någon motsvarighet med strömmat finns inte.

På TVOD så finns vissa titlar bara som köp, typ 199 kr, vissa hyrtitlar kostar 89 kr. TVOD har drygt 8000-10000 titlar som mest.

SVOD har upp till ca 5000 titlar, men väldigt få av dessa är aktuella filmer.

Permalänk
Inaktiv

Jag gör det för att jag kan, för mig är det mer en sport att hitta programmet, filmen el spelet gratis.

Permalänk
Skrivet av Allexz:

Jag är övertygad att det är så enkelt. Men är lika säker på att varje gång filmbolagen, enskilt och tillsammans gjort dessa beräkningar så har man kommit fram till att "Medelsvennsson är alltså så dum/saknar alternativ att de betalar för 4-5 abonnemang ändå, om vi låter dem fortsätta med detta så tjänar vi betydligt mycket mer än att konsolidera våra tjänster"

Som de flesta andra företag och tjänster.
Styrs man fullständigt av ekonomi och bokföring så tjänar de mer på denna fruktansvärt dåliga metod.
Hade det varit 10 filmbolag styrda av nördar som vill att alla skall få all content - då hade vi haft det dag 1.

Jag är övertygad om du har förenklat din bild av världen lite väl mycket. Filmbolagen säljer sina produkter till andra aktörer (biokedjor, streamingoperatörer, TV-bolag, detaljhandel) som sedan säljer dem vidare till dig som kund. De har inga som helst ekonomiska incitament att starta en verksamhet som konkurrerar med deras nuvarande inkomstkällor. Visst, de skulle få in pengar från en allt-på-ett-ställe-tjänst, men det skulle vara växelpengar jämfört hur mycket de skulle tappa i intäkt på den försäljning de har i dag. Hur många färre skulle gå på bio om filmen fanns för streaming dag 1? Alla existerande streamingtjänster skulle i princip dö. Vem skulle se en film på TV om de kunde streama den och slippa reklamen? TV-kanalerna tappar inkomster och har inte längre råd att köpa nya filmer. Undantaget här är Disney som bedömde att de hade ett så starkt varumärke och utbud så att de själva skulle dra in mer pengar på streaming än de tjänade på att sälja rättigheterna till sina verk.

Det är inte filmbolagen som är orsaken till att det finns för många streamingoperatörer, det är företag som alla hoppas på att kunna dra in stora vinster. Det är en fri marknad och operatörerna bjuder över varandra för exklusiva rättigheter till de stora titlarna. Borde filmbolagen tacka nej till företag Xs bud, bara för att det redan finns tre operatörer på din marknad?

Skulle dessa nördar som styr företagen i din värld ha råd att producera nya filmer när de slaktat gåsen som lägger guldäggen?

Permalänk
Sötast
Skrivet av Ingetledigtnamn:

Jag är övertygad om du har förenklat din bild av världen lite väl mycket. Filmbolagen säljer sina produkter till andra aktörer (biokedjor, streamingoperatörer, TV-bolag, detaljhandel) som sedan säljer dem vidare till dig som kund. De har inga som helst ekonomiska incitament att starta en verksamhet som konkurrerar med deras nuvarande inkomstkällor. Visst, de skulle få in pengar från en allt-på-ett-ställe-tjänst, men det skulle vara växelpengar jämfört hur mycket de skulle tappa i intäkt på den försäljning de har i dag. Hur många färre skulle gå på bio om filmen fanns för streaming dag 1? Alla existerande streamingtjänster skulle i princip dö. Vem skulle se en film på TV om de kunde streama den och slippa reklamen? TV-kanalerna tappar inkomster och har inte längre råd att köpa nya filmer. Undantaget här är Disney som bedömde att de hade ett så starkt varumärke och utbud så att de själva skulle dra in mer pengar på streaming än de tjänade på att sälja rättigheterna till sina verk.

Det är inte filmbolagen som är orsaken till att det finns för många streamingoperatörer, det är företag som alla hoppas på att kunna dra in stora vinster. Det är en fri marknad och operatörerna bjuder över varandra för exklusiva rättigheter till de stora titlarna. Borde filmbolagen tacka nej till företag Xs bud, bara för att det redan finns tre operatörer på din marknad?

Skulle dessa nördar som styr företagen i din värld ha råd att producera nya filmer när de slaktat gåsen som lägger guldäggen?

Mycket mer nyanserat än min tidigare mouthbreating! tackar vi för

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allexz:

Varför det?

-Skapa bättre streamingtjänster
Se nedan
-Ha högsta kvalitet
Inga problem, det är ingen kostnadsskillnad för ex netflix att ge dig tillgång till 4K eller 1080P om de använder en distribuerad metod (läs liknande torrent) för den högre kvaliten. = Om du väljer att se på 4K så går du även med på att reservera 25% av din disk för att cacha filmerna och sedan distribuera dem till andra som också vill se på 4K. (Om du kan se 4K så kan du ladda upp lite också, ingen diskussion)
-Lansera alla filmer och serier samtidigt oavsett land
OK *klickar i knappen*
-Prissättningen måste vara rimlig
OK, det är inte så att människor hinner se mer än typ 18 långfilmer per dag ändå, om de ej äter sover går på toa eller något annat. Detta är redan beräknat i deras egna tjänster, så att gå över till en betalningsmodell där utgivaren får sin % del av kakan bör inte i teorin göra någon skillnad. Men visst, öka priset till 300:-/månad istället då man har tillgång till *ALLT* som produceras ändå.
-En gemensam tjänst med allt innehåll.
OK *klickar i knappen*
Om så många andra företag och branscher kan dela plattformar för att göra vinst så kan säkerligen filmbranschen också göra det.

Hur ska 300kr räcka till för allt? Om man tummar på någon faktor kommer något annat bli lidande.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Najze:

Är det verkligen så hög kvalitet på det? Vad jag hört är det väldigt olika kvalitet och att det påminner mer om halvdan streamingtjänst, ibland.

De beror helt på vilken leverantör man väljer, 4K kanaler finns de massor av, speciellt sport kanaler.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cheers:

Fast om vi nu pratar om olaglig nedladdning är det väll inget som man ska göra eller uppmuntra? Lika lite som att begå andra brott, små eller stora.

Men hur allvarligt är brottet egentligen?
Det bör ju vara ett värre brott att till exempel köra snabbare än hastighetsbegränsningen, då man potentiellt sätter andras liv i fara. Ett brott som jag tror att de flesta av moralens riddare som sitter här och ser ner på oss som laddar ner är skyldiga till vid mer än ett tillfälle.

Visa signatur

Mammas, don't let your babies grow up to be cowboys.
10700k|RTX 3070|Z490|16GB|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cheers:

Fast om vi nu pratar om olaglig nedladdning är det väll inget som man ska göra eller uppmuntra? Lika lite som att begå andra brott, små eller stora.

Det beror väl på. Så länge Copyswede har rätt att stjäla pengar av befolkningen kanske man kan se det som att man bör ha rätt att göra all sorts kopiering?

För att göra det konkret. Jag har inte privatkopierat på 20 år men ändå betalat tiotusentals kr till upphovsrättsinnehavare.

Bör jag inte få piratkopiera (moraliskt då)?

Visa signatur

Gaming: MSI MAG X570 TOMAHAWK WIFI | AMD Ryzen 9 5900X | ASUS TUF GeForce RTX 3080 10GB | Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3200 MHz | Corsair RM850x V2 | Sabrent 2TB Rocket Nvme PCIe 4.0 | FD Define S | LG 27GP850 | LG 48C1

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pugilisten:

Men hur allvarligt är brottet egentligen?
Det bör ju vara ett värre brott att till exempel köra snabbare än hastighetsbegränsningen, då man potentiellt sätter andras liv i fara. Ett brott som jag tror att de flesta av moralens riddare som sitter här och ser ner på oss som laddar ner är skyldiga till vid mer än ett tillfälle.

Det finns ett helt skrå som jobbar med bedömning av olika brotts allvarlighetsgrad, jag tillhör inte dem.

Jag tycker att det är viktigt att vi som är vuxna bidrar till en positiv internetmiljö där vi tar avstånd från brott, stora eller små.
'Moralriddare' och att 'se ned på' speglar mer hur du känner än någon annan. Jag känner inte dig, jag ser inte ned på dig.
Jag ser enkelt på saken;
Är olaglig nedladdning ett brott? -Ja
Är brott något som bör utföras, eller uppmuntras på ett forum där potentiellt många ungdomar läser? -Nej

Visa signatur

Lite GFX, lite CPU, en nypa RAM och ett par gig SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Lovefilm stängde ner 2013 – där gick det att hyra 4 filmer i månaden för 99 kr/mån (fanns både billigare och dyrare prenumerationer) och där de hade över 20000 titlar. Någon motsvarighet med strömmat finns inte.

På TVOD så finns vissa titlar bara som köp, typ 199 kr, vissa hyrtitlar kostar 89 kr. TVOD har drygt 8000-10000 titlar som mest.

SVOD har upp till ca 5000 titlar, men väldigt få av dessa är aktuella filmer.

Jag hade "värstingabbet" på Lovefilm, var väl 199kr/månad kanske? Kunde se hur mycket som helst, fast inte ha mer än 4 filmer hemma samtidigt. Lovefilm hade även gamla bra filmer, typ Bröderna Marx, etc.

Nu har vi Netflix, Viaplay till eller från, och jag kan inte komma ihåg att vi någonsin sett en enda film på dessa tjänster, endast TV-serier. Däremot skulle vi se Mary Poppins, men den hann Netflix plocka bort. Så det löste sig på annat sätt. Hade inte barnen sett någon serie på Netflix hade vi sagt upp abonnemanget tror jag. Mycket sämre än Lovefilm för min del. (Fast Netflix kanske har Bröderna Marx, vad vet jag, tog det bara som exempel)

Att piratkopiera är självklart ett brott. Av allvarlighetsgrad, tja, något mindre allvarligt än att gå mot röd gubbe. Vilket man ju inte gör när barn ser.

För egen del skulle jag aldrig betala för skumma iptv-tjänster eller andra som rakt av uppenbart har som mål att tjäna pengar på andras arbete, precis som jag inte skulle betala för fejkade Levis-jeans, då skulle jag hellre köpa noname-jeans.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint

Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pirum:

Jag hade "värstingabbet" på Lovefilm, var väl 199kr/månad kanske? Kunde se hur mycket som helst, fast inte ha mer än 4 filmer hemma samtidigt. Lovefilm hade även gamla bra filmer, typ Bröderna Marx, etc.

Nu har vi Netflix, Viaplay till eller från, och jag kan inte komma ihåg att vi någonsin sett en enda film på dessa tjänster, endast TV-serier. Däremot skulle vi se Mary Poppins, men den hann Netflix plocka bort. Så det löste sig på annat sätt. Hade inte barnen sett någon serie på Netflix hade vi sagt upp abonnemanget tror jag. Mycket sämre än Lovefilm för min del. (Fast Netflix kanske har Bröderna Marx, vad vet jag, tog det bara som exempel)

Att piratkopiera är självklart ett brott. Av allvarlighetsgrad, tja, något mindre allvarligt än att gå mot röd gubbe. Vilket man ju inte gör när barn ser.

För egen del skulle jag aldrig betala för skumma iptv-tjänster eller andra som rakt av uppenbart har som mål att tjäna pengar på andras arbete, precis som jag inte skulle betala för fejkade Levis-jeans, då skulle jag hellre köpa noname-jeans.

Tips titta på historiken i Netflix, Netflix sparar allt du ser. Har gjort det i samband med tidigare diskussioner och då var det inte ens 12 filmer om året, senaste året har du nog varit ännu mindre.

Vodeville kan du använda för att söka filmer på alla svenska prenumerations och hyr/köp-tjänster. Du kan också använda sidan för att se hur mycket de har i utbud. iTunes/Apple har numera ganska imponerande utbud för att hyra och köpa film, men det är väldigt få som använder tjänsterna, i Sverige står de för några procent av tittandet.

Svenska Netflix har inte ens 2500 filmer och Amazon Prime Video är de som har flest filmer på ca 5300.

Skulle inte heller betala för en pirattv-tjänst, men allmänheten gör.

Permalänk
Medlem

Förr i tiden gillade min kompis att leka sjörövare med knallpulverpistoler och bombdiskar.

Men idagsläget så är ju spel 0% pga Steam, musik 0% pga Spotify, nya filmer och serier 0% pga Netflix och Disney+.

En av de roligaste grejerna på Disney+ va ju att de hade även mkt äldre filmer och serier. Blir så irriterad varje gång men går in på Netflix för att se en film igen till frukosten och så har de tagit bort den även att man såg den för bara ett år sedan.

Likadant med många storserier som jag förut har sett på Netflix har de tagit bort så det leder ju till att man blir tvungen att ta alternativa sjöleder för att hämta hem sina bananer.

Hur jobbigt skulle det vara för tex Netflix att utöka sina servrar och spara allt som de lägger in i tjänsten? Alltså att det som finns där alltid finns där? Sedan om Netflix hade kunnat utöka sina kontrakt med flera gamla storfilmer så hade de varit en bra bit in på rätt bana! För idagsläget börjar det bli rätt svårt att få tag på 90tals filmer även via legala flygplansleveranser från fiskenätet.

Visa signatur

Chassi:BeQuietDarkBase900Pro PSU:BeQuietDarkPowerPro1000w Moderkort:AsusZ170ProGamingAURA
CPU:i7-6700K 4.2Ghz Kylare:BeQuiet!SilentLoop240mm Ram:Corsair 32GB DDR4 3200MHz Vengeance
GPU:AsusRadeonRX5700XT8GBRogStrixGamingOC SSD:Corsair 2x120GB, M.2 1TB HDD:Seagate/WD->30TB Skärmar:3xBenQ 24" LCD G2450HM, LG 65"UHD65UM7100 OS:W10
Tillbehör:LogitechG915,G915TKL,ProX,G502,MxMaster3,G930,Z906,G510,K350,M705,G440,C922Pro,MionixNaos3200,5000,7200,8200,NaosQG
Mobiler:Xperia 1 III,Xperia1,SonyZ5 🎮 🖥️ ⌨️ 🖱️ 🎧

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ingetledigtnamn:

... Filmbolagen säljer sina produkter till andra aktörer ... som sedan säljer dem vidare till dig som kund. De har inga som helst ekonomiska incitament att starta en verksamhet som konkurrerar med deras nuvarande inkomstkällor. Visst, de skulle få in pengar från en allt-på-ett-ställe-tjänst, men det skulle vara växelpengar ...

Helt rätt att en stor gemensam plattform skulle dra in mindre pengar.
Problemet är att utvecklingen går åt andra hållet, så som den även gör i spel-industrin: De stora producenterna startar egna plattformar som konkurrerar med de traditionella distributionsleden och kapar deras intäkter!
Sista säsongen av GoT har väl ännu inte sänts på SVT(?), men har för länge sedan sänts på HBOs egen kanal och kommit ut på skiva.