Vill ha "slittarna" upptill på påslakan! Finns inga sådana att köpa?

Permalänk
Medlem

Vill ha "slittarna" upptill på påslakan! Finns inga sådana att köpa?

Blir snart tokig. Avgrundshatar påslakan av idag där "slittarna" upptill inte finns. Finns det inte påslakan till salu någonstans som har dem?

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact / Solid | Noctua NH-D15 chromax.black | Kingston Fury Beast Black 64GB (2x16GB) Expo DDR5 / 6000 MHz| ASUS TUF Gaming 1000W Gold - ATX 3.0 | Noctua NF-A14 / PWM / 140mm |Palit GeForce RTX 4090 GameRock 24GB | Kingston Fury Renegade 1TB | Kingston NV2 2TB | ASUS PRIME X670-P WIFI | AMD Ryzen 7 7800X3D | Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 34" | Windows 11 Home Svensk

Permalänk
Medlem
Skrivet av Beginner:

Blir snart tokig. Avgrundshatar påslakan av idag där "slittarna" upptill inte finns. Finns det inte påslakan till salu någonstans som har dem?

Har du kollat Jysk eller Ikea? Har för mig att jag köpte mina sängkläder där.

Visa signatur

Min dator är Cat-säker.
Hakuna Matata

Permalänk
Medlem
Skrivet av Beginner:

Blir snart tokig. Avgrundshatar påslakan av idag där "slittarna" upptill inte finns. Finns det inte påslakan till salu någonstans som har dem?

Kan bara hålla med, förmodligen mitt värsta exempel på när design går före funktion

Permalänk
Medlem
Skrivet av Beginner:

Blir snart tokig. Avgrundshatar påslakan av idag där "slittarna" upptill inte finns. Finns det inte påslakan till salu någonstans som har dem?

Om jag inte minns fel så slutade majoriteten av flretagen att göra dom så för att när vi expoterade till andra länder hävdade dom att de fick ofärdiga/trasiga produkter.
Då andra länder inte har öppningar i ändarna.

Visa signatur

CPU: i7-7700K 4,0ghz GPU: Asus strix 1080 gaming 8gb
Mobo: Asus Z270H socket1151
RAM: 16GB Corsair Vengeance LPX 3200mhz HDD: st2 1TB 7200 rpm,
SSD: 1st 525GB Crucial mx300, 1 st 240GB Corsair Force LE PSU: EVGA supernova G2 850w
Skärm: Asus Swift ROG och AOC 32"

Permalänk
Medlem

Går ju alltid att fixa med en sprättkniv om man tycker de behövs.
Bör ju bara sy ett par stygn för att se till så det inte delar på sig mer än det man vill.

Permalänk
Medlem
Skrivet av loefet:

Går ju alltid att fixa med en sprättkniv om man tycker de behövs.
Bör ju bara sy ett par stygn för att se till så det inte delar på sig mer än det man vill.

Jo men jag iallafall, köper inte textilier för att modda dem, jag vill ha dem i färdigt utförande när jag väl har köpt dem. Att "bara sy ett par stygn" är över min kompetens tyvärr

Permalänk
Medlem
Skrivet av loefet:

Går ju alltid att fixa med en sprättkniv om man tycker de behövs.
Bör ju bara sy ett par stygn för att se till så det inte delar på sig mer än det man vill.

Ja, precis. Sprätta upp, fålla kanten om så krävs (finns skitsmidiga snabbfållband för applikation med strykjärn om man inte har symaskin), sy några stygn längst ner i slitsen för att stoppa.

Har annars relativt nya påslakan från Lord Nelson med slitsar i överhörnorna, det går fortfarande att få tag på färdigt om man hellre vill det.

Skrivet av mansjo:

Jo men jag iallafall, köper inte textilier för att modda dem, jag vill ha dem i färdigt utförande när jag väl har köpt dem. Att "bara sy ett par stygn" är över min kompetens tyvärr

Dude, det handlar bokstavligen om att sticka nålen genom lakanet några gånger på hyfsat samma ställe, och sedan fästa trådändan. Det är inte frågan om någon avancerad sömnad precis. Det grejar du, lovar. Enda gången oförmåga kunde vara en ursäkt är väl om du har grav parkinson eller nåt

Jobbet lär väl allt som allt ta mindre än tio minuter

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem
Skrivet av mansjo:

Jo men jag iallafall, köper inte textilier för att modda dem, jag vill ha dem i färdigt utförande när jag väl har köpt dem. Att "bara sy ett par stygn" är över min kompetens tyvärr

Äsch, fram med saxen bara 😎😎😎

Visa signatur

7800X3D//4090
MINT XFCE // W11 🤮

Permalänk
Medlem
Skrivet av mansjo:

Jo men jag iallafall, köper inte textilier för att modda dem, jag vill ha dem i färdigt utförande när jag väl har köpt dem. Att "bara sy ett par stygn" är över min kompetens tyvärr

Är hur lätt som helst, precis som @kaput skriver ovan. Kan du knyta ett par skor, eller bygga en dator så är ju detta rena barnleken.
Men skaffa som sagt gärna en sprättkniv, mindre risk att skada tyget än att försöka med sax eller annat.

Alla har väl fortfarande någon form av syslöjd fortfarande i grundskolan, eller?
Dock så är det väl lite väl "projekbaserat" (i alla fall när jag gick), de kanske skulle lägga till att ha som mål att alla åtminstone skall klara att sy i en knapp eller laga ett hål i strumpor.

Båda är saker som man har bra hjälp med i livet, samt bra för miljön istället för att bara kasta plaggen istället för att åtgärda de enkla felen.

Annars är det bara att ge sig ut och leta i butikerna efter lakan som passar.
IKEA har i alla fall inga vad jag vet, så de kan ni stryka.

Permalänk
Medlem

Både Jysk, Sova och Hemtex har med slitsar. Ser inte det som något problem, men att hitta bra lakan är däremot ett helvete. Jag vill ha rejäla linnenlakan som fanns förr, där finns en utmaning idag.

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500 RGB SE / Systemdisk Samsung 980 PRO SSD: Samsung 850 PRO 250GB / SSD: Samsung 850 EVO 250GB / SSD: Crucial MX300 1TB / CPU: Ryzen 7 3800X @ 4,2 Ghz / Kylning: Noctua NH-D15S push/pull / GPU: MSI 3080Ti SUPRIM X / PSU: Corsair RM1200i / MB: ASUS X470-f Gaming / RAM: HyperX Fury 2x16GB 3600 mhz / OS: W10 / Mus: Logitech G903 / TB: Logitech G915 TKL Wireless / Ljud: Sound BlasterX Pro-Gaming AE-9, Blue Yeti , Sennheiser HD660S, Skärm: Acer Predator X34P @3440x1440 UltraWide

Permalänk
Medlem

Senaste jag köpte lakan (på Hemtex, om jag minns rätt) kan nog vara 2 år sedan, men nog hade de "slitsar" upptill alltid. De enda jag haft utan, och som hade "inkastet" på sidan, är två par från Høie. De var nog köpta på 90-talet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaput:

finns skitsmidiga snabbfållband för applikation med strykjärn

Helt underskattat, snabbfållband+tygbit (eller varianten som redan har tyg på ena sidan) är grymt enkelt att ful-laga hål i utslitna byxfickor.

Lägga en lapp från båda sidorna över hålet (så man inte limmar igen fickan), och värm fast med strykjärn. Done!!

Permalänk
Medlem

Jag tycker inte det är så krångligt med eller utan, ser inte helt problemet. Men kanske för att jag är van vid att dom inte finns då jag inte är från Sverige?

Visa signatur

Main: Acer X32FP Fortress II Ryzen 5900X ROG Strix B550-F Wifi II RTX 3080 Ducky Shine 6 SH HD650 O2 amp + DAC Audioengine 2+ Samsung 970 Evo Plus 1TB + Kingston FURY Renegade 2TB
Server: Lian Li PC-V354B X11SCH Xeon E-2176G 64GB ECC RAM LSI 9207-8i
Media: Sony KD-65XF9005 Sony HT-ZF9 nVidia Shield TV pro 2019
nVidia Shield TV pro 2015 SSD Yamaha HS-5

Permalänk
Medlem

Lifehaaacks!

Vänd påslakanet ut och in.
För in båda amarna i öpningen.
Greppa änden på täcket och toppen på påslakanet.
Vräng påslakanet över täcket.
Efterjustera efter behov.

Klart!

Visa signatur

Herman

Permalänk
Medlem
Skrivet av sworst:

Lifehaaacks!

Vänd påslakanet ut och in.
För in båda amarna i öpningen.
Greppa änden på täcket och toppen på påslakanet.
Vräng påslakanet över täcket.
Efterjustera efter behov.

Klart!

Som Hotell lakan Från Bla. Berendsen & Tvättman i alla tider...
IKEA Eu anpassade sig för ett par år sedan...Pris anpassade sig menade jag...

Visa signatur

AMD_PERAs Dator Galleri
Jag har försöker att hitta bra delar billigt: AMD, ASUS, MSI, Fractal Design, Corsair, Zalman, Noctua, Kingston, Seasonic, WesternDigital, Sapphire mfl.
Skitbra -sa Bill, Brakskit -sa Bull...
Det blir nog bra när det blir färdigt...Nu slipper jag intel, när RYZEN har kommit...

Permalänk
Medlem
Skrivet av AMD_PERA:

Som Hotell lakan Från Bla. Berendsen & Tvättman i alla tider...
IKEA Eu anpassade sig för ett par år sedan...Pris anpassade sig menade jag...

Berendsen-påslakanen på rummet jag sitter på nu har öppningar upptill...

Tillägg: Störigt med sängkläder på hotell är dock att de saknar den insydda omvikningen runt kudden, utan istället så viks tyget bara in i hålet. Något som förstås väldigt gärna vill öppna sig.

Permalänk
Medlem

Folk kan väldigt lite idag tyvärr. Att sy ett par stygn kan inte vara över någons kompetens, då har man mycket allvarligare problem än att ändarna på påslakanen är ihop sydda.
Jag syr ihop mina gamla favorit kläder titt som tätt, det är både enkelt och övar finmotoriken. Dessutom sparar det pengar och sparar på miljön istället för att köpa nytt.
Påslakanen har jag inga problem med då jag ändå aldrig använde hålen, behövs inte om man gör på rätt sätt

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ztenlund:

Berendsen-påslakanen på rummet jag sitter på nu har öppningar upptill...

Du har rätt kollade mina Tvättman nu...slitsar...Men inte IKEA.
Har för mig att man vände ut & in på lakanen för att det gick fortare att bädda...För dom som jobbar på Hotell & Båtar mm.
Men de kanske gjorde det även om det fans slitsar...

Visa signatur

AMD_PERAs Dator Galleri
Jag har försöker att hitta bra delar billigt: AMD, ASUS, MSI, Fractal Design, Corsair, Zalman, Noctua, Kingston, Seasonic, WesternDigital, Sapphire mfl.
Skitbra -sa Bill, Brakskit -sa Bull...
Det blir nog bra när det blir färdigt...Nu slipper jag intel, när RYZEN har kommit...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Beginner:

Blir snart tokig. Avgrundshatar påslakan av idag där "slittarna" upptill inte finns. Finns det inte påslakan till salu någonstans som har dem?

VERKLIGEN! Min fru köpte precis svindyra linnepåslakan (för det är ju sååååå inne) och dom har inte dom där hålen. Så jag bäddar inte längre, jag vägrar. Finns inte på kartan.

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090
LEVA: OnePlus 12 - MacBook Air M2 13"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Skrivet av Beginner:

Blir snart tokig. Avgrundshatar påslakan av idag där "slittarna" upptill inte finns. Finns det inte påslakan till salu någonstans som har dem?

Hahaha har du varit på IKEA? köper inte sängkläder där längre just pga detta.

Fick en uppsättning från en Norsk vän och där är det öppet längs nästan hela långsidan utan "slittar" och det funkar faktiskt, i alla fall är det inga "slittar" eller öppet i långsidan så köper jag inte.

Visa signatur

Bärbar: Dell G7 17-7790, i7-9750H, RTX2060, 144Hz ips
Mobil: Samsung Galaxy A71
Mediaspelare: Apple TV 4K 32GB

Permalänk

Håller helt med om att man blir tokig när påslakanet inte har dem!

Hemtex och Jysk har.

Permalänk
Medlem

Påpekade detta öppet på facebook till IKEA när det väl begav sig (att de slutade sälja påslakan med 3 öppningar) att jag tyckte det var dåligt av dem att anpassa sig efter en annan marknad (och sluta tillverka/sälja det vi är vana vid på hemmaplan), och har nog aldrig fått så mycket besserwisser-kommentarer i mitt liv.

Och det var nåt år sen, trodde alla hade kommit underfund med sveket vid det här laget.

Visa signatur

Fractal Design Define C | NH-D15 AMD | R5 5600X | TUF Gaming B550-Plus | 2x16GB Corsair DDR4@3200mhz | RTX 3060Ti | 2TB 980 Pro m.2 + 500gb 970 EVO m.2 | Steelseries APEX, Logitech G603 | Razer Blackshark Pro v2 | Dell 28" 1440p165 + Swedx 28" 2160p60 + Benq 24" 1080p60 |

Permalänk
Medlem

Hur gör ni annorlunda när det är hål menar ni? Det är ju bara att hålla på exakt samma ställe utan hålen? Eller?

Visa signatur

Main: Strix B550-F | R9 5950X | 32GB@3600MHz | ASUS 3080 TUF | KC3000 | RM850 | LG 48CX
Server: Strix B450-I | R7 2700X | 64GB | 2x1TB 970 EVO Raid | 2TB BX500 | SF450

Permalänk
Medlem
Skrivet av macmann1:

Hur gör ni annorlunda när det är hål menar ni? Det är ju bara att hålla på exakt samma ställe utan hålen? Eller?

Jag brukar föra in armarna genom hålen, greppa kanterna av täcket och sen bara släppa ner påslakanet över täcket.

Visa signatur

Main>> Lancool II Mesh | B550 Aorus Elite V2 | 5800X | NH-D15 | 2x16GB @ 3800c16 | RTX 3060 Ti | 2TB SSD | Corsair RM850x
HIDs>> Y27q-20 + 2x G27q-20 1440p | Model O @ QcK+ | ROG Claymore | Arctis Pro Wireless | Audioengine A5+ Misc>> Pixel 7a
HTPC>> Antec Fusion Remote | i5-6600K | GTX 1050 Ti | 8GB | 240GB SSD + NAS | Sony STR-DN860 | Samsung UE60KS7005
Server/NAS>> MS G8 @ TrueNAS SCALE | E3-1260L | 16GB | 4x3TB Z1 + 240GB SSD  pfSense>> KingNovy J4125 | 6x i225-V B3

Permalänk
Medlem

Jag känner lite att folk som har svårt med påslakan utan kanthål är samma personer som också föredrar kardborre på skorna

Permalänk
Medlem

Och idag blir det "Quote" för nästan hela slanten med lite mer tangentnötande i slutet....

Skrivet av crew seven:

Har du kollat Jysk eller Ikea? Har för mig att jag köpte mina sängkläder där.

Ikea har inte. Ska kolla in Jysk, just nu hjärnsläpp och kommer inte ihåg om jag kollat med dem.

Skrivet av mansjo:

Kan bara hålla med, förmodligen mitt värsta exempel på när design går före funktion

Irriterande är bara förnamnet.

Skrivet av Dragone:

Om jag inte minns fel så slutade majoriteten av flretagen att göra dom så för att när vi expoterade till andra länder hävdade dom att de fick ofärdiga/trasiga produkter.
Då andra länder inte har öppningar i ändarna.

Fick det svaret av Ikea när jag hörde mig för för något år sen.

Skrivet av loefet:

Går ju alltid att fixa med en sprättkniv om man tycker de behövs.
Bör ju bara sy ett par stygn för att se till så det inte delar på sig mer än det man vill.

Jo. Om man är flink i fingrarna så. Ett under att mina fingrar och hjärna ens har någon form av kommunikation. Dessutom så har jag "problem" med fingrarna så att sitta och mickla med nål och tråd = fiasko innan jag ens försöker.

Skrivet av Valonen:

Både Jysk, Sova och Hemtex har med slitsar. Ser inte det som något problem, men att hitta bra lakan är däremot ett helvete. Jag vill ha rejäla linnenlakan som fanns förr, där finns en utmaning idag.

Tack. Ska kolla upp firmorna. Har för mig att jag kollat med Jysk men kommer inte ihåg nu.

Skrivet av ztenlund:

Senaste jag köpte lakan (på Hemtex, om jag minns rätt) kan nog vara 2 år sedan, men nog hade de "slitsar" upptill alltid. De enda jag haft utan, och som hade "inkastet" på sidan, är två par från Høie. De var nog köpta på 90-talet.

Tack. Ska kolla in Hemtex.

Skrivet av roosterx:

Jag tycker inte det är så krångligt med eller utan, ser inte helt problemet. Men kanske för att jag är van vid att dom inte finns då jag inte är från Sverige?

Mitt problem är att jag snurrar i sängen som en båtpropeller och då är "slittarna" oerhört smidiga att ha för att kunna "shuffla" upp täcket igen i påslakanet.

Skrivet av sworst:

Lifehaaacks!

Vänd påslakanet ut och in.
För in båda amarna i öpningen.
Greppa änden på täcket och toppen på påslakanet.
Vräng påslakanet över täcket.
Efterjustera efter behov.

Klart!

Suveränt om man sen aldrig behöver justera upp täcket i påslakanet.

Skrivet av Jumpcut:

VERKLIGEN! Min fru köpte precis svindyra linnepåslakan (för det är ju sååååå inne) och dom har inte dom där hålen. Så jag bäddar inte längre, jag vägrar. Finns inte på kartan.

Bädda kan jag men att hålla på som ett murmeldjur inne i påslakanet för att justera upp täcket i påslakanet varje dag? Nä....

Skrivet av Stefanp67:

Hahaha har du varit på IKEA? köper inte sängkläder där längre just pga detta.

Fick en uppsättning från en Norsk vän och där är det öppet längs nästan hela långsidan utan "slittar" och det funkar faktiskt, i alla fall är det inga "slittar" eller öppet i långsidan så köper jag inte.

Lakan köper jag på Ikea men påslakan? Nä.

-------------------------------------------------------------------------------------------------

Nu lite mer.

Jag vill ha "slittarna" då jag sover som en båtpropeller i sängen. Rör mig väldigt mycket, vaknade t.o.m en morgon för decennier sen inne i påslakanet. Vete f-n hur jag lyckades med det.

Snurrandet i sängen gör att täcket flyttar sig i påslakanet och då är "slittarna" oerhört smidiga att kunna skaka allt på plats i påslakanet istället för att leka murmeldjur varje dag med att vända ut och in alternativt att krypa in i påslakanet för att justera.

Att sy "slittar" själv? Jepp, kanon om man kan. Mina händer och fingrar har "begränsad" kommunikation så "finlir" som att sitta med nål och tråd = nepp. Morsan skulle idiotförklara mig med hur lätt det är. Har för mig att hon någon gång kom över påslakan utan "slittar" och att hon då gjorde dem själv.

Men. Tackar för tips om några firmor att kolla in. Och ni som är sykunniga själva eller har partners som är kunniga. Ge dem ett affärsförslag nu. Finns nog pengar att tjäna på folk som mig som vill ha "slittar" i påslakan.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact / Solid | Noctua NH-D15 chromax.black | Kingston Fury Beast Black 64GB (2x16GB) Expo DDR5 / 6000 MHz| ASUS TUF Gaming 1000W Gold - ATX 3.0 | Noctua NF-A14 / PWM / 140mm |Palit GeForce RTX 4090 GameRock 24GB | Kingston Fury Renegade 1TB | Kingston NV2 2TB | ASUS PRIME X670-P WIFI | AMD Ryzen 7 7800X3D | Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 34" | Windows 11 Home Svensk

Permalänk
Medlem

Bäddade rent i våra sängar förut och sitter fortfarande och undrar hur man kan tycka detta är ett problem? xD

Permalänk
Medlem

Jysk har helt klart detta Har precis bäddat med https://jysk.se/sovrum/paslakanset/slata/plus/paslakanset-ell...

Det är sambon som tycker jag är helt dum i huvudet som använder hålen för att bädda, men för mig är det en självklart att det är så man har på påslakanet 😅

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Valonen:

Både Jysk, Sova och Hemtex har med slitsar. Ser inte det som något problem, men att hitta bra lakan är däremot ett helvete. Jag vill ha rejäla linnenlakan som fanns förr, där finns en utmaning idag.

Nu vet jag inte exakt vad du menar med rejäla linnelakan, men jag har i alla fall köpt ett underlakan på IKEA som jag skulle säga är rejält linne. Skönt på varma sommarnätter.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem

Jag har aldrig förstått mig på folk som tycker att det är fel att göra saker enklare, smidigare och snabbare. Hålen i påslakanen gör renbäddandet enklare, smidigare och snabbare. Och, för den delen, kardborre i stället för snörning gör skopåtagning enklare, smidigare och snabbare. Tyvärr finns det nästan inga skor med kardborre för vuxna, sannolikt för att alltför många lider av svår snobberi.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S