Elbilar - Tråden för intresserade

Permalänk
Medlem
Skrivet av Def_Dog:

Valde själv Easee för att den var just så stilren och liten. Men men smaken är som..

För mig är den helt OK, och gillar funktionerna att kunna ladda automatiskt med Tibber just de timmarna som när det är som billigast med el.

Men vill man främst ha en snygg väggbox så såg jag en riktigt vacker här på nätet:

https://sun4energy.se/produkt/enelion-stilo-3f-22kw-svart/

Visa signatur

macOS: Mac mini [M4 Pro 14-core/24GB/1TB/10GbE], MacBook Air 13" [M1/16GB/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32GB/512GB]
Windows: Microsoft Surface Pro 11 [Snapdragon X Elite/16GB/1TB/OLED], Microsoft Surface Laptop 7 13" [Snapdragon X Plus/16GB/512GB], HP Omnibook X 14" [Snapdragon X Elite/16GB/1TB], HP OmniBook Ultra 14" [Ryzen AI 9 HX 375/32GB/1TB]
iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 10 46mm [LTE]
HT: LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB], Intel NUC [Core i5/8GB/256GB]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Reiker:

Tänk på att ett normalt 10A schuko-uttag i ett hus inte är anpassat för konstant last under lång tid (elbil), det är anpassat för last under kort tid (hushållsapparater). Om en elbil eller hybrid laddas vid full effekt (10A) under lång tid riskerar man varmgång i de svagaste delarna av elsystemet (mellan uttaget och elskåpet) och risk för kortslutning/brand. Ska man ladda i ett vanligt schukouttag så ska man begränsa lasten på uttaget, se broschyr: Elsäkerhetsverket om att ladda elbil hemma

Bästa är att installera en laddbox hemma av en certifierad elektriker så vet man att elsystemet är anpassat efter lasten. Vissa av dessa finns även med ett extra schukouttag för laddhybrider.

Stämmer detta med uttagen så gör många värmepumps tillverkare fel och leverarer stick propp till pumpen? ska inte kabeln mellan el skåp och uttaget klara av en belastning på 10A utan att börja brinna, annars har elinstallatören gjort fel och har för dåliga klena kablar eller slarvat med installationen?
på jobbet har vi laddare till truckar som går i princip 24/7 och har gjort det under säkert 20 år väldigt nära max last utan några som helst problem.

Visa signatur

Ryzen 9800X3D @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.
YT kanal där jag meckar bilar: https://www.youtube.com/@saab900turboT16

Permalänk
Medlem

Vilken ampere drar laddningen av era truckar i snitt medans de laddar?

Visa signatur

macOS: Mac mini [M4 Pro 14-core/24GB/1TB/10GbE], MacBook Air 13" [M1/16GB/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32GB/512GB]
Windows: Microsoft Surface Pro 11 [Snapdragon X Elite/16GB/1TB/OLED], Microsoft Surface Laptop 7 13" [Snapdragon X Plus/16GB/512GB], HP Omnibook X 14" [Snapdragon X Elite/16GB/1TB], HP OmniBook Ultra 14" [Ryzen AI 9 HX 375/32GB/1TB]
iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 10 46mm [LTE]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Stämmer detta med uttagen så gör många värmepumps tillverkare fel och leverarer stick propp till pumpen? ska inte kabeln mellan el skåp och uttaget klara av en belastning på 10A utan att börja brinna, annars har elinstallatören gjort fel och har för dåliga klena kablar eller slarvat med installationen?
på jobbet har vi laddare till truckar som går i princip 24/7 och har gjort det under säkert 20 år väldigt nära max last utan några som helst problem.

Det här farliga med laddning i schuko verkar vara just när kontakterna blir slitna, det glappar osv samt att det då inte görs en säker avstängning utan man drar bara ur kontakten under full last.

Med en laddbox kan man väl närmast likna det med hur man skall göra när man tar ut ett USB-minne ur en dator.

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

För mig är den helt OK, och gillar funktionerna att kunna ladda automatiskt med Tibber just de timmarna som när det är som billigast med el.

Men vill man främst ha en snygg väggbox så såg jag en riktigt vacker här på nätet:

https://sun4energy.se/wp-content/uploads/2020/08/Stilo_Black_Cropped_SMALL-1.jpg

Ja jädrar. Den var stilren, lite synd att de har tagit ett flygplans aluminium för att tillverka den samt att det bara är 4 m kabel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Mycket enkelt fixat. Bara att köpa till en egen Typ2-kabel som man alltid lämnar i laddaren.

Blir mycket enklare och smidigare då.

Har struntat i att ha RFID-tagg, och kör den öppet. Bor i ett område som jag inte tror att folk direkt tjuvladdar el på.

Dessutom har vi kameraövervakning runt hela huset, inklusive över bilarna och laddplatserna.

Känns som det bara blir ett steg krångligare till om man skall behöva använda RFID-tagg för att starta laddning, men vill man låsa med RFID-bricka så skall det tydligen vara mycket enkelt (även om jag själv inte testat det).

Har dock valt att permanent låsa fast Typ-2-kabeln i Easee. Tror iofs. inte att det är så stöldbegärligt med en kabel för 2000-3000, men var mest för att testa funktionen i appen.

Problemet som jag ser det är var man gör av kabeln, vi behöver inte så lång kabel när ladd-uttaget är i fronten på bilen, en armlängd från stolpen. Men det finns ingen vägg att hänga något dummy uttag likt det som kommer med tex. halo. Det borde gå att låsa fast kabeln även i våra garo-stolpe tycker man.

Skrivet av Def_Dog:

Min Easee kommer sitta på vägg, sen köpte jag en sån här (går säkert att 3D-printa om man vill) https://hamphi.com/model-s/19-typ-2-hållare som ska hålla kabeln och kontakten skyddad från regn och rusk, ena änden låser jag fast i Easee och kommer köra laddning med start via RFID-brickorna som jag köpte hos Tibber. Just pga att min p-plats är bredvid en gästparkeringsplats och om någon ställer sig där så vill jag inte att de tjuvar.. Alternativt att något barn leker med kablarna och ja ni vet vad...

Sen har jag en kortare kabel i bilen för de tillfällen man behöver ladda på stan.

Hoppas det blir en praktiskt vettig lösning.

Ja det känns lite som att det beror på var man bor. För det blir ju lite bökigare att ladda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

https://sun4energy.se/wp-content/uploads/2020/08/Stilo_Black_Cropped_SMALL-1.jpg

Den var snygg. Men lite grövre kabel (eftersom den är 22kw) har den bättre rullminne. Så den inte hänger lika slarvigt.

Skrivet av Aka_The_Barf:

Tror inte värmepumpen drar 10A hela tiden. Det är så att uttagen inte är godkända för konstant belastning på full effekt, vilket ofta en elbil ger som kan stå och ladda i ett halvt dygn. Sedan är det vanligt att kontaktblecken blir slitna/tappar spänst i uttaget vilket ger varmgång.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jocke92:

Problemet som jag ser det är var man gör av kabeln, vi behöver inte så lång kabel när ladd-uttaget är i fronten på bilen, en armlängd från stolpen. Men det finns ingen vägg att hänga något dummy uttag likt det som kommer med tex. halo. Det borde gå att låsa fast kabeln även i våra garo-stolpe tycker man.

Ja det känns lite som att det beror på var man bor. För det blir ju lite bökigare att ladda.

Sett att det finns typ2-kablar som är av sprialmodell, kan ju kanske funka bättre för vissa?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Def_Dog:

Sett att det finns typ2-kablar som är av sprialmodell, kan ju kanske funka bättre för vissa?

Ja det lutar åt det alternativet. Tittade först på garos egna kablar men konstaterade nyss att de är dubbelt så dyra som konkurrenterna.

Permalänk
Samsung Sverige
Skrivet av Aka_The_Barf:

Schuko-anslutna luftvärmepumpar drar sällan mer än 8-10A i maxeffekt, och då med ett cykliskt beteende där maxeffekten infinner sig ibland. Att ladda en elbil över en natt på 13A är ju som att köra ett 3 kW elelement på full effekt under samma tid. 10A är 2,3 kW - och som sagt, fortfarande över väldigt lång tid. Har du ett 2000 watts elelement i ett rum brukar ju termostaten slå ifrån ibland.

Visa signatur

» Betalt samarbete och medlemmarnas länk till Samsung Sverige (företräder inte bolaget Samsung)
» Bidrar med kunskap och expertis inom Samsungs telefoner, plattor och wearables
» Behöver du hjälp? Pinga mig genom att skriva @samsung

Permalänk
Medlem
Skrivet av jocke92:

Här är ett exempel på en laddstolpe för just Easee med inbyggda hängare för kabeln:

https://www.pricerunner.se/pl/1622-5265173/Elbilsladdning/Eas...

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Samsung:

Schuko-anslutna luftvärmepumpar drar sällan mer än 8-10A i maxeffekt, och då med ett cykliskt beteende där maxeffekten infinner sig ibland. Att ladda en elbil över en natt på 13A är ju som att köra ett 3 kW elelement på full effekt under samma tid. 10A är 2,3 kW - och som sagt, fortfarande över väldigt lång tid. Har du ett 2000 watts elelement i ett rum brukar ju termostaten slå ifrån ibland.

Läste på lite och det är själva kontakten som ofta är gammal och sliten och är den inte det blir den det för man kopplar in och ur den hela tiden.
Schuko kontakter testas max en timme vid 16A vilket jag inte trodde. Trodde dom testades mer rigoröst.
Vill man hålla risken nere ska man byta kontakt ofta och hellre låta kontakten vara i och helst hålla sig till max 10A. Dom jag läste som eldat ned sina hus brydde sig inte om att säkringarna gick hela tiden vid laddning av bilen. Nått är fel om centralen käkar säkringar = överbelastning och hetta vilket kan tära på de mest härdade kontakter.
En värmepump kopplar man dessutom sällan ur vilket bidrar till minimalt mekaniskt slitage.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Läste på lite och det är själva kontakten som ofta är gammal och sliten och är den inte det blir den det för man kopplar in och ur den hela tiden.
Schuko kontakter testas max en timme vid 16A vilket jag inte trodde. Trodde dom testades mer rigoröst.
Vill man hålla risken nere ska man byta kontakt ofta och hellre låta kontakten vara i och helst hålla sig till max 10A. Dom jag läste som eldat ned sina hus brydde sig inte om att säkringarna gick hela tiden vid laddning av bilen. Nått är fel om centralen käkar säkringar = överbelastning och hetta vilket kan tära på de mest härdade kontakter.
En värmepump kopplar man dessutom sällan ur vilket bidrar till minimalt mekaniskt slitage.

Just därför byggarbetsplatser, campingar och båtbryggor oftast kör med CEE (antingen röd 3-fas eller röd 1-fas) för sina anslutningar istället för Schuko. De är helt enkelt tillverkade för att både pluggas in/ur mer, tåla lite mer korrosion/oxidation (som är större problem utomhus än inomhus), men framför allt för att köras under fler timmar på max last utan att bli varma.

Samma sak än mer med Mennekes Typ2. De är verkligen konstruerade för att just klara väldigt höga effekter under extremt lång tid. Dvs ännu längre tid och högre effekter än CEE (upp till 63A per fas, och tusentals in/ur-kopplingar).

Rätt don/verktyg för rätt person/tillämpning.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av jocke92:

Den var snygg. Men lite grövre kabel (eftersom den är 22kw) har den bättre rullminne. Så den inte hänger lika slarvigt.

Tror inte värmepumpen drar 10A hela tiden. Det är så att uttagen inte är godkända för konstant belastning på full effekt, vilket ofta en elbil ger som kan stå och ladda i ett halvt dygn. Sedan är det vanligt att kontaktblecken blir slitna/tappar spänst i uttaget vilket ger varmgång.

Håller helt med, som jag också förstått det. Schuko i sliten installation med längre koppling emellan, och konstant hög laddström är inte helt bra.

Var rätt så kul när en vän körde värmekamera och visade hur det drog på när jag hade en Leaf o körde 240V och 10A vid en installation, som dock var välgjord och OK. Blir varmare inne vid kontakter o kabel än man tror.

Ett hus brann ju ned i Sunne , där man misstänker något kring Schukokontakten, eller ev. en timer

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/varmland/elsakerhetsverket-...

Elsäkerhetsverket nämner ju även det i sin enkla och sakliga text om laddare

https://www.elsakerhetsverket.se/om-oss/publikationer/broschy...

Aldrig sett den bättre blå enfas 240V CEE kontakten hos privatpersoner tyvärr, men skaffar man elbil så fixar man väl ofta en smidig laddlösning, Vem drar fram en tung laddklump o kopplar in på en schukokontakt år efter år....

stavfel....
Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Just därför byggarbetsplatser, campingar och båtbryggor oftast kör med CEE (antingen röd 3-fas eller röd 1-fas) för sina anslutningar istället för Schuko. De är helt enkelt tillverkade för att både pluggas in/ur mer, tåla lite mer korrosion/oxidation (som är större problem utomhus än inomhus), men framför allt för att köras under fler timmar på max last utan att bli varma.

Samma sak än mer med Mennekes Typ2. De är verkligen konstruerade för att just klara väldigt höga effekter under extremt lång tid. Dvs ännu längre tid och högre effekter än CEE (upp till 63A per fas, och tusentals in/ur-kopplingar).

Rätt don/verktyg för rätt person/tillämpning.

Sådana kontakter borde vara krav direkt och schukon borde förutom vara spärrad för tex max 10A och dessutom ha en timer som måste "nollas" efter tex 4 timmar så man blir tvungen att titta till bil och kontakt så den inte står och tuggar max nonstop i flera dagar i värsta fall.
De flesta bränder tror jag hänger ihop med gamla slitna kontakter i källare som kanske suttit där i...ja väldigt många år och helt plötsligt så ska dom inte driva en värmefläkt lite då och då utan "tanka" en bil nära max lasten under dagar utan att någon ens tänkt tanken på att byta till en ny kontakt, som troligtvis biltillverkarna använder vid deras tester.
Kanske det till och med står i instruktions boken som ingen läser att kontakten måste vara i gott skick?

Visa signatur

Permalänk
Samsung Sverige
Skrivet av Aka_The_Barf:

Sådana kontakter borde vara krav direkt och schukon borde förutom vara spärrad för tex max 10A och dessutom ha en timer som måste "nollas" efter tex 4 timmar så man blir tvungen att titta till bil och kontakt så den inte står och tuggar max nonstop i flera dagar i värsta fall.
De flesta bränder tror jag hänger ihop med gamla slitna kontakter i källare som kanske suttit där i...ja väldigt många år och helt plötsligt så ska dom inte driva en värmefläkt lite då och då utan "tanka" en bil nära max lasten under dagar utan att någon ens tänkt tanken på att byta till en ny kontakt, som troligtvis biltillverkarna använder vid deras tester.
Kanske det till och med står i instruktions boken som ingen läser att kontakten måste vara i gott skick?

Ytterligare en risk uppstår också när många väljer att låta "klumpen" hänga från uttaget. Då får du dessutom en mekanisk snedbelastning som kan göra problemet med dålig kontakt ännu värre.

Visa signatur

» Betalt samarbete och medlemmarnas länk till Samsung Sverige (företräder inte bolaget Samsung)
» Bidrar med kunskap och expertis inom Samsungs telefoner, plattor och wearables

Permalänk
Medlem
Skrivet av Samsung:

Ytterligare en risk uppstår också när många väljer att låta "klumpen" hänga från uttaget. Då får du dessutom en mekanisk snedbelastning som kan göra problemet med dålig kontakt ännu värre.

Ja det har man sett några gånger, har själv ett par klumpar som inte når ned till golvet, då hänger jag upp dom krokar eller liknande för att inte belasta uttaget. "måste" jag ha en klump hängandes som från stereon i garaget så kopplar jag alltid ur den när jag inte är där. har ett par element i garaget där kontakterna går fint vinklade ut från kontakten med minimal belastning på uttaget, dessutom är uttagen nya.
Man kan nog minska brand rätt kraftigt om man bara gör små saker som de flesta även får göra. Förutsätter givetvis att man kan göra det.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Skippar helt att använda den UMC/EVSE jag fick med i bilen (Tesla/Mennekes), just pga. den olämpliga klumpen som hänger tungt mitt på kabeln, och som jag verkligen inte alls gillar.

Köpte istället en där all elektronik sitter direkt i Typ2-handtaget (samt att jag ville kunna ladda 3-fas mobilt, förutom 1-fas). Känns mycket både smidigare och säkrare. Extremt nöjd med den.

https://eauto.si/metron-shop/product/type2cee-3x16a-3-phase/

https://evconnect.se/collections/portabla-laddare/products/ty...

Denna använder jag dock endast för att ladda mobilt och har liggandes i frunken på bilen.

Hemma har jag två riktiga väggboxar med ordentliga Typ2-anslutningar (en Tesla WC och en Easee). Klart säkrast och smidigast.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Skippar helt att använda den UMC/EVSE jag fick med i bilen (Tesla/Mennekes), just pga. den olämpliga klumpen som hänger tungt mitt på kabeln, och som jag verkligen inte alls gillar.

Köpte istället en där all elektronik sitter direkt i Typ2-handtaget (samt att jag ville kunna ladda 3-fas mobilt, förutom 1-fas). Känns mycket både smidigare och säkrare. Extremt nöjd med den.

https://eauto.si/metron-shop/product/type2cee-3x16a-3-phase/

https://evconnect.se/collections/portabla-laddare/products/ty...

https://eauto.si/metron-shop/wp-content/uploads/PC05_2.png

Denna använder jag dock endast för att ladda mobilt och har liggandes i frunken på bilen.

Hemma har jag två riktiga väggboxar med ordentliga Typ2-anslutningar (en Tesla WC och en Easee). Klart säkrast och smidigast.

Hur fungerar det med att den fungerar både på 1 fas och 3? Vilken kontakt är i änden? Där inte passar en 3 fas i ett 1 fas uttag? Så får man med en adapter?
Nyfiken!

Visa signatur

Hemmabio - LG C7 55", nVidia Shield TV 2017, Onkyo TX-NR656, Dynavoice DF-5, Dynavoice DX-5, Dynavoice DC-5
Server - Dell T20 /w E3-1225v3, 1050 TI 4GB, 24GB RAM, 30TB HDD /w parity + 628GB SSD
Bärbart Retina Macbook Pro 13" Early 2015 [i5, 512GB],Sony Xperia 5 II , MediaPad 5 10,8"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sweex:

Hur fungerar det med att den fungerar både på 1 fas och 3? Vilken kontakt är i änden? Där inte passar en 3 fas i ett 1 fas uttag? Så får man med en adapter?
Nyfiken!

Följer med en adapter och sedan känner laddaren av om det är 1 eller tre faser som är aktiva

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sweex:

Nyfiken!

Som Jocke redan nämnt ovan, så fick jag med en sådan här adapter:

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av jocke92:

Här är ett par lösningar och exempel till som kanske kan vara till nytta för dig:

https://evconnect.se/collections/installator/products/vaggfas...

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Brukar man ha laddboxen utomhus? Varför? Känns som att i garaget hade varit praktiskt

Visa signatur

Äsch...

Permalänk
Inofficiell ambassadör
Skrivet av NisseG91:

Brukar man ha laddboxen utomhus? Varför? Känns som att i garaget hade varit praktiskt

Det beror ju på om man har ett garage. Sen är det ganska många som (av någon outgrundlig anledning) använder garaget som förråd istället och har bilen utanför.

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5700X3D RAM Corsair Vengance 32GB @ 36000 MHZ
GPU Gigabyte 4070 Super Gaming OC Skärm Acer X34A

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xyborg:

Det beror ju på om man har ett garage. Sen är det ganska många som (av någon outgrundlig anledning) använder garaget som förråd istället och har bilen utanför.

Är några stycken på gatan som har laddbox, de har dom utanför sina stora dubbelgarage. Men ja, kanske har garaget som förråd 🤷🏼‍♂️

Vi, antagligen, ha den inomhus. Kan man slipper lite av energislöseriet på vintern pga kalla batterier också.

Så löjligt spänd att få vår e-niro i veckan. Som ett barn på julafton.

En till fråga: kabeln mellan laddbox och bil lär väl gå att ha ut under garageporten i gummilisten liksom?

Visa signatur

Äsch...

Permalänk
Medlem
Skrivet av jocke92:

Har själv en Halo och "dummy" uttaget jag har sitter på själva "stolpen". Elektrikern har satt en plåt bakom själva Halon på stolpen, där även uttaget sitter på. Ser helt okej ut...

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av NisseG91:

Det kan man välja precis som man vill. Går lika fint att ha den inne som ute. Sätt den där du oftast har elbilen parkerad.

Simple as that.

Går dessutom fint att ha en både inne och en till ute om man vill.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av NisseG91:

Är några stycken på gatan som har laddbox, de har dom utanför sina stora dubbelgarage. Men ja, kanske har garaget som förråd 🤷🏼‍♂️

Ingen aning vad dina grannar har i sina garage (kan inte hjälpa dig där).

Men har de oftast bilarna parkerade utanför?

Skrivet av NisseG91:

Vi, antagligen, ha den inomhus. Kan man slipper lite av energislöseriet på vintern pga kalla batterier också.

Har ni varmgarage så är det absolut en stor fördel att ha bilen och batterierna inne i värmen, och speciellt nu på vinterhalvåret.

Visa signatur

Permalänk
Samsung Sverige
Skrivet av martinot:

Ingen aning vad dina grannar har i sina garage (kan inte hjälpa dig där).

Men har de oftast bilarna parkerade utanför?

Har ni varmgarage så är det absolut en stor fördel att ha bilen och batterierna inne i värmen, och speciellt nu på vinterhalvåret.

Håller med om att garage (varmt eller ej) är att föredra. En av anledningarna är ju att det också lätt blir väldigt isigt på bilen, speciellt om ägaren är lite för lat för att sopa av en decimeter snö innan full värme slås på. Det kan ha hänt mig, några gånger..

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Samsung:

Håller med om att garage (varmt eller ej) är att föredra. En av anledningarna är ju att det också lätt blir väldigt isigt på bilen, speciellt om ägaren är lite för lat för att sopa av en decimeter snö innan full värme slås på. Det kan ha hänt mig, några gånger..

Har inte så ofta snö där jag bor i södra Sverige, men det är ju givetvis en stor fördel med garage (eller carport) för att slippa snön där det är vanligt förekommande.

Visa signatur