Permalänk
Medlem

CP-redo dator

Hej Sweclockers!

Efter många år av lurkande på forumen och nästan alltid hittat vad jag letar efter så var det dags att skapa ett konto och posta själv.
Jag har kört fast lite och tar gärna emot lite tips.

Håller på att göra min dator redo för Cyberpunk. I stundande läge vet jag att mitt grafikkort blir strypt till förhållande av resten av datorn. Tänkte därför köpa en ny processor. Dock kan jag inte lista ut om det skulle räcka med endast sistnämnda eller om jag även behöver nytt moderkort, ram eller kanske PSU så att inte den nya processorn blir strypt av det jag har.

Har kollat på denna: Intel Core i9-9900K / 8-kärnor / 3.6 GHz / 16 MB

GPU: MSI GeForce RTX 2080 Ti 11GB GAMING X TRIO
CPU: i7-7700 @ 4.20 GHZ
MB: ASUS PRIME Z270-A
RAM: 2x Corsair Vengeance LPX DDR4 2666MHz 8GB
lagring: Samsung SSD 970 EVO 1TB NVMe M.2
PSU: EVGA SuperNOVA G3 1000W

Tack på förhand!

Permalänk
Hedersmedlem

Du behöver minst ett nytt moderkort. Nytt RAM kan också vara trevligt eftersom det du har nu verkar köra lägsta möjliga hastighet.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem

Precis som @giplet säger, nytt moderkort är ett måste. RAM är relativt billigt mu, men det är inget måste. Du kan kolla benchmarks för RAM-hastighet på 9900k och se om du tycker priset är värt det.

Men jag skulle ändå rekommendera att vänta tills Ryzen 5000 kommer ut, ca 20% bättre spelprestanda för i vissa fall mindre peng. Och med hur mycket Cyberpunk har försenats tror jag inte tiden kommer vara särskilt stort problem

Permalänk
Medlem

Tack för er input. Har alltid kört Intel, men kanske dags att gå över till AMD då?

Uppgraderingspaket - Ryzen 9 5900X
12-Core, 24-Thread, 3.7/4.8GHz, 7nm, inkl. kylare, B550, 2x8GB 3200MHz

och jag skulle va set för alla spel en tid framöver?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av awke:

Tack för er input. Har alltid kört Intel, men kanske dags att gå över till AMD då?

Uppgraderingspaket - Ryzen 9 5900X
12-Core, 24-Thread, 3.7/4.8GHz, 7nm, inkl. kylare, B550, 2x8GB 3200MHz

och jag skulle va set för alla spel en tid framöver?

Jag köpte nyligen en 8-kärnig (16 trådar) CPU från AMD, och jag kan inte säga att den någonsin får svettas. Inget spel jag spelat har använt mer än 10 trådar. Jag tror inte på att köpa en mindre, men tror också att du kommer att ha tröttnat på den processorn innan du kört något spel som faktiskt dragit nytta av 24 trådar.

Däremot tycker jag att du ska kolla efter snabbare minnen.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av awke:

Tack för er input. Har alltid kört Intel, men kanske dags att gå över till AMD då?

Uppgraderingspaket - Ryzen 9 5900X
12-Core, 24-Thread, 3.7/4.8GHz, 7nm, inkl. kylare, B550, 2x8GB 3200MHz

och jag skulle va set för alla spel en tid framöver?

Det ser bra ut, skulle dock kika på 3600 minnen

Glhf!!

Permalänk
Medlem

Tack! då har jag ett humm om vad jag måste göra

Permalänk
Medlem
Skrivet av awke:

Tack! då har jag ett humm om vad jag måste göra

Tänk på att 5900x är purfärsk och den kommer nog inte in förens december. Själv beställt en sådan och jag är på plats 203 i inets kö.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Tänk på att 5900x är purfärsk och den kommer nog inte in förens december. Själv beställt en sådan och jag är på plats 203 i inets kö.

Då får jag se till att ställa mig i kö jag också!

Permalänk
Hedersmedlem

Rekommenderade systemet är ju i7 4790, så frågan är om det utnyttjar fler kärnor än du redan har?
Jag tycker kraven ser rent bisarra ut, men de bör ju trots allt veta mer än vad vi gör än så länge.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem
Skrivet av awke:

Hej Sweclockers!

Efter många år av lurkande på forumen och nästan alltid hittat vad jag letar efter så var det dags att skapa ett konto och posta själv.
Jag har kört fast lite och tar gärna emot lite tips.

Håller på att göra min dator redo för Cyberpunk. I stundande läge vet jag att mitt grafikkort blir strypt till förhållande av resten av datorn. Tänkte därför köpa en ny processor. Dock kan jag inte lista ut om det skulle räcka med endast sistnämnda eller om jag även behöver nytt moderkort, ram eller kanske PSU så att inte den nya processorn blir strypt av det jag har.

Har kollat på denna: Intel Core i9-9900K / 8-kärnor / 3.6 GHz / 16 MB

GPU: MSI GeForce RTX 2080 Ti 11GB GAMING X TRIO
CPU: i7-7700 @ 4.20 GHZ
MB: ASUS PRIME Z270-A
RAM: 2x Corsair Vengeance LPX DDR4 2666MHz 8GB
lagring: Samsung SSD 970 EVO 1TB NVMe M.2
PSU: EVGA SuperNOVA G3 1000W

Tack på förhand!

De här du listat här, är de vad du har nu? Eller vad du tänkt köpa?

Edit, nu fatta jag. De enda du egentligen behöver göra är att låsa upp alla strömsparfunktioner i bios så att cpun kan ligga på sin maximala boost över tid, så behöver du inte fundera över den här frågan. Då räcker en 7700 gott och väl, eller är de en K modell? Klocka den, så behöver du absolut inga nya grejer

Visa signatur

Corsair Obsidian 900D, Intel Core I9 9900k@5ghz/1.270v, Asus Maximus XI Hero, ASUS GeForce RTX 3080 10GB ROG STRIX GAMING OC, G.Skill Trident Z 4x8GB 3600mhz, Corsair RM650i

Permalänk
Medlem

cp redo dator, inte cyberpunk man tänker på i första taget

Permalänk
Medlem

Vilken upplösning spelar du i och vilka spel? Det är inte säkert att ett 7700K flaskar ett 2080 Ti. Kanske i låga upplösningar, men kör du 1440p och upp så tror jag du klarar dig. Kör du 4K är du GPU-flaskad och i princip alla processorer kommer ha samma fps. Kör du =<1080p med 240+Hz skärm så kommer du förmodligen se en stor skillnad. Allt beror på vad du förväntar dig för slutresultat. Möjligtvis kan snabbare minne vara det att satsa på nu och sedan vänta till i vår med att köpa nytt då tillgänglighen förhoppningsvis har stabiliserat sig.

Visa signatur

Chassi;Mobo;RAM: NZXT H7 Flow, Asus Crosshair Hero x670E;Ryzen 7 7700X
RAM;PSU: G.Skill TridentZ 64 GB DDR5 6000MHz;BQ Dark Power 13 1000W
Kylare: Corsair AIO 360 med RGB...
GPU: MSI RTX 4090 Suprim X

Permalänk
Medlem
Skrivet av awke:

Då får jag se till att ställa mig i kö jag också!

Enligt testen är det värt väntan

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

Köp en amd ryzen 5600x med 4000Mhz minnen och kör helst 4x8gig, Gamers nexus släppte nyligen en video om hur 4 stickor ger mer fps i många fall

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jaegrlicious:

De här du listat här, är de vad du har nu? Eller vad du tänkt köpa?

Edit, nu fatta jag. De enda du egentligen behöver göra är att låsa upp alla strömsparfunktioner i bios så att cpun kan ligga på sin maximala boost över tid, så behöver du inte fundera över den här frågan. Då räcker en 7700 gott och väl, eller är de en K modell? Klocka den, så behöver du absolut inga nya grejer

Yes det är en K-modell. Jag klockade den förut men då blev datorn sjukt instabil och kraschade med diverse bluescreens. fick aldrig ordning på det så jag återgick till det normala. kan det ha berott på strömsparfunktionen, att den inte fick tillräckligt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jud1th:

Vilken upplösning spelar du i och vilka spel? Det är inte säkert att ett 7700K flaskar ett 2080 Ti. Kanske i låga upplösningar, men kör du 1440p och upp så tror jag du klarar dig. Kör du 4K är du GPU-flaskad och i princip alla processorer kommer ha samma fps. Kör du =<1080p med 240+Hz skärm så kommer du förmodligen se en stor skillnad. Allt beror på vad du förväntar dig för slutresultat. Möjligtvis kan snabbare minne vara det att satsa på nu och sedan vänta till i vår med att köpa nytt då tillgänglighen förhoppningsvis har stabiliserat sig.

Det är mer fokus på maxade grafikinställningar än FPS. men såklart en balansgång, enda spelet jag spelar där det e någorlunda viktigt är hunt: showdown. det skulle va fett att köra i 4k om det är spelbart!

bildskärm: Samsung 28" 4K LED FreeSync U28E570D

https://www.komplett.se/product/888996#

Permalänk
Medlem
Skrivet av awke:

Yes det är en K-modell. Jag klockade den förut men då blev datorn sjukt instabil och kraschade med diverse bluescreens. fick aldrig ordning på det så jag återgick till det normala. kan det ha berott på strömsparfunktionen, att den inte fick tillräckligt?

https://i.imgur.com/wD0SBim.jpg

https://i.imgur.com/ZtHEi8r.jpg

Gjorde du på rätt sätt när detta gjordes? En enklare variant du kan göra är att gå in i bios, sen OC tweaker och aktivera multicore enhanment. En enkel lösning. Se till att XMP är aktiverat också

Visa signatur

Corsair Obsidian 900D, Intel Core I9 9900k@5ghz/1.270v, Asus Maximus XI Hero, ASUS GeForce RTX 3080 10GB ROG STRIX GAMING OC, G.Skill Trident Z 4x8GB 3600mhz, Corsair RM650i

Permalänk
Medlem

Kolla upp t.ex sweclockers prestandaindex samt de senaste processortesterna för vad de presterar. Jag tror att du kommer se att processorna presterar likvärdigt. Sen länk/bild nedan. Det du kan göra är att testa och se om du får samma prestanda. Får du inte det kan du försöka se vilket testsystem som används för 7700K och hur det skiljer sog från ditt.
https://cdn.sweclockers.com/artikel/diagram/21394?key=ff55dbb...

Visa signatur

Chassi;Mobo;RAM: NZXT H7 Flow, Asus Crosshair Hero x670E;Ryzen 7 7700X
RAM;PSU: G.Skill TridentZ 64 GB DDR5 6000MHz;BQ Dark Power 13 1000W
Kylare: Corsair AIO 360 med RGB...
GPU: MSI RTX 4090 Suprim X

Permalänk
Medlem

När jag såg tråden tänkte jag "Åh coolt, en cp-skadad som vill ha hjälp med att köpa olika hjälpmedel för att kunna spela PC" men så vart det ju inte...

Visa signatur

7600x | 32gb DDR5 | RTX 4080 | 27" LG OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Avot:

Köp en amd ryzen 5600x med 4000Mhz minnen och kör helst 4x8gig, Gamers nexus släppte nyligen en video om hur 4 stickor ger mer fps i många fall

4 stickor känna helt onaturligt! ska kika på det

Skrivet av Jaegrlicious:

Gjorde du på rätt sätt när detta gjordes? En enklare variant du kan göra är att gå in i bios, sen OC tweaker och aktivera multicore enhanment. En enkel lösning. Se till att XMP är aktiverat också

finns en automatisk i BIOS som jag gjorde. den testade kylning och gjorde nån slags avmätning på det bla. men va jävligt surt att jag fick BSOD. fattade inte att det var klockningen så började formatera o hade mig.

Skrivet av Jud1th:

Kolla upp t.ex sweclockers prestandaindex samt de senaste processortesterna för vad de presterar. Jag tror att du kommer se att processorna presterar likvärdigt. Sen länk/bild nedan. Det du kan göra är att testa och se om du får samma prestanda. Får du inte det kan du försöka se vilket testsystem som används för 7700K och hur det skiljer sog från ditt.
https://cdn.sweclockers.com/artikel/diagram/21394?key=ff55dbb...

Tack ska kolla in!

Just nu lutar det åt

AMD Ryzen 5 5600X 3.7 GHz 35MB
ASUS TUF GAMING X570-PLUS
Ballistix 16GB (2x8GB) DDR4 4000MHz CL18 MAX B
(får se om man köper 4x)