AMD kniper 22,4 procent av processormarknaden

Permalänk
Medlem
Skrivet av ThomasLidstrom:

Jag har självmant målat in mig i ett hörn:
* Vägrar köpa Intel efter vad de gjorde under 90-talet och vad de gjorde nu när de hamnade i monopolliknande situation
* Vägrar köpa Nvida efter deras taffliga försök med GPP

Finns inte så mycket kvar det...
Tur att det enda tillgängliga valet tillverkar både CPU och GPU

Senaste (sista?) Intel var för oss i7-6700K och i5-6600K - pga säkerhetsaspekter, företaget har bidragit med mycket bra, men renoméet dras ner av en hel del dåligt agerande. Samma gäller Nvidia, att jag köpt deras produkter beror enbart på deras CUDA som är överlägset mot vad Amd har när det kommer till rendering av video.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xinpei:

Alternativt hur efter AMD var innan man släppte Zen.

Kan ju ha och göra med att Intel mutade OEMs alt. hotade dem för att sluta sälja datorer med AMD produkter i sig.

Bara till viss del, AMD hade stort övertag i flera år och lågs trots det på runt 10-15% och det var absolut inte bara pga mutor på serversidan var det ännu mindre.

Visa signatur

Meshilicious, Amd 7950X3D, Asus X670E-I ,96 GB DDR5 6000,RTX4090 FE, Crucial 4TB Pcie5 m.2 / Corsiar Pcie4 4TB, Samsung 57" G9

Permalänk
Medlem

Så förbannat glad att AMD kom tebax stort. Inte bara stort, utan Total Dominans
Utan detta vore vi kvar på samma nivå närapå sedan 10 år tebax - Intels extremt löjliga förbättringar per år!

Nu är det bara nVidia som behöve lite konkurens, och RDNA 2, se vansinnigt imponerande ut. Bara vänta in och se hur RT och deras DLSS liknande lösning presterar. Så kanske jag kan överväga att hoppa över till team red. Allt för många år sedan sist. Sista var när de hade namnet - ATI, med sitt 970.
Så bara hoppas. Det ser grymn lovande ut iallafall!

Permalänk
Medlem

Grattis AMD! Välförtjänt! Sjukt att de verkar kunna leverera liknande resa famöver på grafikkortsfronten.

Visa signatur

Chassi: Fractal Meshify, Skärm: LG C2 oled, GPU: AMD 6950XT, CPU: Ryzen 5800X3D, M2: 1TB , SSD: 480GB, M2 1TB, PSU: Dark Power Pro 1500W, Mobo: ASUS TUF GAMING X570-PLUS, RAM: 32GB Ripjaws @ 3600MT, Mus: Logitech G502X Matta: Steelseries QcK Heavy, Tbord: Logitech MX Mech Mini, Hörlurar: BD DT1990 Pro, DT770 PRO, Superlux HD-668B, Sennheiser HD599 OS: Win11. AI: Tascam US-20x20, Monitorer: Yamaha HS7 x2.
Citera när ni svarar! :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stan Carley:

Bara 22%
Känns som att alla som köper nya datorer nu köper med AMD, borde snarare ligga runt 90% iallafall på nyköp.

Det är alltså en kvartalsrapport, det fungerar inte så som du tänker. Ge det ett år så är siffran med stor sannolikhet dubblerad om inte trippel.

Visa signatur

Har numera en Laptop från gigabyte.

Permalänk
Medlem

Ryzen 3600 är en av dom mest sålda, fortfarande extremt prisvärd.

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem
Skrivet av Izenoz:

Det är alltså en kvartalsrapport, det fungerar inte så som du tänker. Ge det ett år så är siffran med stor sannolikhet dubblerad om inte trippel.

AMD kommer att öka men det blir knappast dubbel eller trippel. De flesta datorer köps av företag och de är väldigt sega på att ändra sig. De vill bara ha nånting som fungerar och slippa spendera tid på support, så de köper samma som de alltid gjort. Om jag ser till företaget som jag själv jobbar på som exempel så har jag aldrig sett en AMD dator där.

Permalänk
Medlem

Nån som vet hur butikerna gör med lagret på lanseringsdagar?
Tex webhallens centrallager som också är en butik. Om de har totalt 100st i lager, kommer alla dessa kunna köpas på hemsidan eller delar de på det så det går att köpa dem i butiken också?
Med tanke på att RTX korten tog slut inom nån minut pga onlineköp så kan det ju vara bra att veta om det ens är nån idé att åka till en fysisk butik

Visa signatur

6800 XT - Ryzen 5900x - 32GB G.Skill 3733mhz - Asus Strix X570-E - Noctua NH-D15
WD SN750 1TB - Samsung 960 Evo - 850 Evo 1TB - 750 Evo
Corsair HX750i - NZXT Phantom 630 - LG S2721DGFA
Razer Deathadder 2013 - HyperX Alloy Core - Sennheiser GSP 350

Permalänk
Medlem
Skrivet av Johan.ka:

AMD kommer att öka men det blir knappast dubbel eller trippel. De flesta datorer köps av företag och de är väldigt sega på att ändra sig. De vill bara ha nånting som fungerar och slippa spendera tid på support, så de köper samma som de alltid gjort. Om jag ser till företaget som jag själv jobbar på som exempel så har jag aldrig sett en AMD dator där.

Kan varken säga bu eller bä om hurvuda företag i allmänhet håller sig till "det gamla vanliga" då företaget jag jobbar på har under de senaste 3 åren bytt laptops 4 gånger, den senaste med AMD i och de föregående med Intel.

Vi har dock en intresserad och välldigt kunnig inköpare/IT-Ansvarig som har lite fria tyglar att gå loss med.

Tror kanske inte trippelt som skriver men skulle inte förvåna mig om det faktiskt är dubbelt (i närheten).

Visa signatur

Har numera en Laptop från gigabyte.

Permalänk
Medlem

50/50 så vi har iaf två starka aktörer hade känts grymt.
Jag får fortsätta köpa AMD tills vi når dit :).
Hade köpmönster svängt till aka till Intel nu så hade vi varit tillbaka där vi var tidigare väldigt fort tror jag tyvärr.

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 128gb DDR5 6000 | Ryzen 7950X | 3080Ti
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P

Permalänk
Medlem
Skrivet av Izenoz:

Kan varken säga bu eller bä om hurvuda företag i allmänhet håller sig till "det gamla vanliga" då företaget jag jobbar på har under de senaste 3 åren bytt laptops 4 gånger, den senaste med AMD i och de föregående med Intel.

Vi har dock en intresserad och väldigt kunnig inköpare/IT-Ansvarig som har lite fria tyglar att gå loss med.

Tror kanske inte trippelt som skriver men skulle inte förvåna mig om det faktiskt är dubbelt (i närheten).

Majoriteten av datorer för vanliga företag (vilket är den stora majoriteten av alla företag) som inte är inom IT är ju kontorsdatorer som kör webbläsare, outlook, excel, powerpoint och eventuellt lite enklare redigering eller nåt specifikt legacy program för just det företaget. Behövs inte särskilt mycke kraft för såna grejer och oftast byts de endast ut när de behöver en ny version av windows. Har dock märkt att VM börjat bli mer populärt men där dominerar Intel ännu mera än så länge iallafall.

Entusiaster som faktiskt vet om prestandaskillnader mellan AMD och Intel är en väldigt liten del av den totala marknaden tyvärr. De flesta som handlar i butik brukar köpa vad de nu är som säljaren rekommenderar (och de brukar rekommendera vad de nu är de har bäst avans på) eller vad som ser "coolast" ut.

Permalänk
Skrivet av Johan.ka:

AMD kommer att öka men det blir knappast dubbel eller trippel. De flesta datorer köps av företag och de är väldigt sega på att ändra sig. De vill bara ha nånting som fungerar och slippa spendera tid på support, så de köper samma som de alltid gjort. Om jag ser till företaget som jag själv jobbar på som exempel så har jag aldrig sett en AMD dator där.

Energiförbrukning kanske betyder något. Sverige har höga energiskatter!
Power enligt SPEC
Här ligger EPYC bra till.